24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts. Het artikel is inmiddels 109.823 keer gelezen en voor mij de ultieme inspiratiebron voor de schoonmaak. Inspiratie voor dé positionering en reputatie voor de schoonmaakbranche: Schoonmaak schenkt vreugde.

Steve Jobs van Apple startte eind jaren ‘70 met een duidelijke visie: “geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen”. De techniek was het middel, het creëren van waanzinnig goede ervaringen een van de principes en ken je boodschap de noodzaak. Want bij de introductie van een nieuw Apple-product wordt de boodschap altijd in één regel uitgelegd: iPod: Duizend nummers in je broekzak of iPhone 5: de dunste telefoon die we ooit hebben gemaakt.

Met alle respect voor Apple, maar da’s nog een jonkie vergeleken bij de schoonmaak; die is van alle tijden. Maar nog altijd vormt schoonmaak de sluitpost van de begroting, is schoonmaak niet sexy en ‘slechts’ noodzakelijk kwaad, roept geen enkel kind “ik wil later schoonmaker worden” (maar wel “ik wil brandweerman worden”) en ‘poetsen’ we hard aan de weg om in een positief daglicht te komen. Om van dissatisfier satisfier te maken. Om ziekteverzuim aan het belang van schoon te koppelen. Om de nadruk te leggen op de maatschappelijke kansen die schoonmaak biedt. Waar ligt toch dat aanknopingspunt met onze visie en inzet voor een schone werk-/leef-/woonomgeving, waarmee we schoonmaak met respect op de kaart zetten?

Toen ik deze week via de post in de LinkedIn Group FM Next Generation het artikel Cleanfluencers uit de Volkskrant las, wist ik het zeker: van schoon word je blij. Of je nu niks met schoonmaak hebt of wel. Of je nu in de schoonmaak werkt of niet. Schoon maakt blij. Obsessief poetser, zoals De Volkrant Corinne van Duin aankondigt, haakt in op de voorjaarschoonmaak. Inkoppertje, een week voor Pasen. Nee, dit jaar een vroege voorjaarschoonmaak dankzij de serie Tidying up with Marie Kondo op Netflix. Je krijgt het  niet verzonnen, maar de serie is een wereldhit. Schoonmaken, opruimen, organiseren, het is actueler dan ooit. ‘Cleanfluencers’ als Sophie Hinchcliff (@mrshinchhome) hebben op Instagram miljoenen volgers. Waarom zijn we tegenwoordig zo in de ban van een schoon en opgeruimd huis? Corinne zet de zaken op een rij. Een echte leestip en inspirator het artikel van Corinne.

Schoonmaak schenkt vreugde. Wat mij betreft, wordt dit de positionering van onze branche. Want van schoon word je blij. Links- of rechtsom. Als mens of dier. Als werkgever of werknemer die dankzij schoonmaak (eindelijk) een baan heeft of uit de bijstand is. Schoonmaak schenkt vreugde… schenk je mee?

Petra de Bruin
redactieteam Schoonmaakjournaal
initiator van FM Next Generation

Uitnodiging en uitdaging: de komende maand ben ik op weg, maar schenk (onderweg) gerust een kop thee voor me in en laten we elkaar inspireren.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 oktober 2021

Blog: de nieuwe weg van de schoonmaak-vaktoppers

Het jaar 2021 is bijna voorbij. Een jaar dat voor de één een stilstaand jaar was en voor ander vol uitdagingen. Was het een jaar van voorbijgaande aard of...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

23 oktober 2019

Blog: Op weg naar 10.000 doden per jaar?

Op de Internationale Dag van het Handen wassen (op 15 oktober) kwamen op de derde editie van het Hygiëneforum nationale en internationale experts samen om te praten over verontrustende...

09 oktober 2019

Blog: Strikdiploma

We binden er geen touwtjes omheen. Evenmin gaan we de kinderen strikken. Maar op de Internationale Handenwasdag, op dinsdag 15 oktober, kunnen 65  kinderen van de basisscholen De Dijck...

06 augustus 2024

Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking

Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...

03 juli 2019

Blog: Een brug slaan

Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Een duale opleiding afronden, mezelf bewijzen als facilitair manager, op mezelf gaan wonen en het hoogst haalbare vragen van mezelf...

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...