24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts. Het artikel is inmiddels 109.823 keer gelezen en voor mij de ultieme inspiratiebron voor de schoonmaak. Inspiratie voor dé positionering en reputatie voor de schoonmaakbranche: Schoonmaak schenkt vreugde.

Steve Jobs van Apple startte eind jaren ‘70 met een duidelijke visie: “geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen”. De techniek was het middel, het creëren van waanzinnig goede ervaringen een van de principes en ken je boodschap de noodzaak. Want bij de introductie van een nieuw Apple-product wordt de boodschap altijd in één regel uitgelegd: iPod: Duizend nummers in je broekzak of iPhone 5: de dunste telefoon die we ooit hebben gemaakt.

Met alle respect voor Apple, maar da’s nog een jonkie vergeleken bij de schoonmaak; die is van alle tijden. Maar nog altijd vormt schoonmaak de sluitpost van de begroting, is schoonmaak niet sexy en ‘slechts’ noodzakelijk kwaad, roept geen enkel kind “ik wil later schoonmaker worden” (maar wel “ik wil brandweerman worden”) en ‘poetsen’ we hard aan de weg om in een positief daglicht te komen. Om van dissatisfier satisfier te maken. Om ziekteverzuim aan het belang van schoon te koppelen. Om de nadruk te leggen op de maatschappelijke kansen die schoonmaak biedt. Waar ligt toch dat aanknopingspunt met onze visie en inzet voor een schone werk-/leef-/woonomgeving, waarmee we schoonmaak met respect op de kaart zetten?

Toen ik deze week via de post in de LinkedIn Group FM Next Generation het artikel Cleanfluencers uit de Volkskrant las, wist ik het zeker: van schoon word je blij. Of je nu niks met schoonmaak hebt of wel. Of je nu in de schoonmaak werkt of niet. Schoon maakt blij. Obsessief poetser, zoals De Volkrant Corinne van Duin aankondigt, haakt in op de voorjaarschoonmaak. Inkoppertje, een week voor Pasen. Nee, dit jaar een vroege voorjaarschoonmaak dankzij de serie Tidying up with Marie Kondo op Netflix. Je krijgt het  niet verzonnen, maar de serie is een wereldhit. Schoonmaken, opruimen, organiseren, het is actueler dan ooit. ‘Cleanfluencers’ als Sophie Hinchcliff (@mrshinchhome) hebben op Instagram miljoenen volgers. Waarom zijn we tegenwoordig zo in de ban van een schoon en opgeruimd huis? Corinne zet de zaken op een rij. Een echte leestip en inspirator het artikel van Corinne.

Schoonmaak schenkt vreugde. Wat mij betreft, wordt dit de positionering van onze branche. Want van schoon word je blij. Links- of rechtsom. Als mens of dier. Als werkgever of werknemer die dankzij schoonmaak (eindelijk) een baan heeft of uit de bijstand is. Schoonmaak schenkt vreugde… schenk je mee?

Petra de Bruin
redactieteam Schoonmaakjournaal
initiator van FM Next Generation

Uitnodiging en uitdaging: de komende maand ben ik op weg, maar schenk (onderweg) gerust een kop thee voor me in en laten we elkaar inspireren.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 mei 2022

Blog: Interclean op stoom ……

Een ieder die mij kent weet dat ik al ruim 30 jaar pro stoom ben. Ja ik heb al meerdere malen gesproken over het schoonmaken met stoom in mijn...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

17 juni 2025

Blog Christopher Smit (Sport050): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Wie wel eens een zwembad, sporthal of gymzaal binnenstapt, weet hoe belangrijk het is dat een sportlocatie schoon en veilig aanvoelt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar daarachter schuilt een wereld...

26 september 2022

Blog: ‘Wat is kwaliteit?’

Deze vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld, maar kan ik zo niet eenduidig beantwoorden. Kwaliteit is namelijk voor eenieder anders. Om vast te stellen wat kwaliteit is, is...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak...

04 december 2025

Blog Jasper Dekker (Jouw Glazenwasser): ‘Veilig aan het werk, onveilig op het podium’

Als glazenwasser heb ik heel wat bijzondere dingen gedaan. Van ladders, hoogwerkers tot kraanbakken. Ramen wassen in situaties waar je stil wil zijn en liever niet veel opvalt, tot...

14 juni 2019

Hago viert De Dag van de Schoonmaker met film over geluk

Vrijdag 14 juni 2019 is de vierde Dag van de Schoonmaker. Hago, samen met Hectas en Schoonmaakjournaal initiatiefnemer van deze dag, bedankt schoonmaakmedewerkers vandaag extra voor hun inzet en...

26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de...

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...