24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts. Het artikel is inmiddels 109.823 keer gelezen en voor mij de ultieme inspiratiebron voor de schoonmaak. Inspiratie voor dé positionering en reputatie voor de schoonmaakbranche: Schoonmaak schenkt vreugde.

Steve Jobs van Apple startte eind jaren ‘70 met een duidelijke visie: “geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen”. De techniek was het middel, het creëren van waanzinnig goede ervaringen een van de principes en ken je boodschap de noodzaak. Want bij de introductie van een nieuw Apple-product wordt de boodschap altijd in één regel uitgelegd: iPod: Duizend nummers in je broekzak of iPhone 5: de dunste telefoon die we ooit hebben gemaakt.

Met alle respect voor Apple, maar da’s nog een jonkie vergeleken bij de schoonmaak; die is van alle tijden. Maar nog altijd vormt schoonmaak de sluitpost van de begroting, is schoonmaak niet sexy en ‘slechts’ noodzakelijk kwaad, roept geen enkel kind “ik wil later schoonmaker worden” (maar wel “ik wil brandweerman worden”) en ‘poetsen’ we hard aan de weg om in een positief daglicht te komen. Om van dissatisfier satisfier te maken. Om ziekteverzuim aan het belang van schoon te koppelen. Om de nadruk te leggen op de maatschappelijke kansen die schoonmaak biedt. Waar ligt toch dat aanknopingspunt met onze visie en inzet voor een schone werk-/leef-/woonomgeving, waarmee we schoonmaak met respect op de kaart zetten?

Toen ik deze week via de post in de LinkedIn Group FM Next Generation het artikel Cleanfluencers uit de Volkskrant las, wist ik het zeker: van schoon word je blij. Of je nu niks met schoonmaak hebt of wel. Of je nu in de schoonmaak werkt of niet. Schoon maakt blij. Obsessief poetser, zoals De Volkrant Corinne van Duin aankondigt, haakt in op de voorjaarschoonmaak. Inkoppertje, een week voor Pasen. Nee, dit jaar een vroege voorjaarschoonmaak dankzij de serie Tidying up with Marie Kondo op Netflix. Je krijgt het  niet verzonnen, maar de serie is een wereldhit. Schoonmaken, opruimen, organiseren, het is actueler dan ooit. ‘Cleanfluencers’ als Sophie Hinchcliff (@mrshinchhome) hebben op Instagram miljoenen volgers. Waarom zijn we tegenwoordig zo in de ban van een schoon en opgeruimd huis? Corinne zet de zaken op een rij. Een echte leestip en inspirator het artikel van Corinne.

Schoonmaak schenkt vreugde. Wat mij betreft, wordt dit de positionering van onze branche. Want van schoon word je blij. Links- of rechtsom. Als mens of dier. Als werkgever of werknemer die dankzij schoonmaak (eindelijk) een baan heeft of uit de bijstand is. Schoonmaak schenkt vreugde… schenk je mee?

Petra de Bruin
redactieteam Schoonmaakjournaal
initiator van FM Next Generation

Uitnodiging en uitdaging: de komende maand ben ik op weg, maar schenk (onderweg) gerust een kop thee voor me in en laten we elkaar inspireren.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

01 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben...

19 maart 2020

Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen...

22 juli 2025

Blog Edgar van Engelen: “Schoonmaakinnovaties: Schoonmaken is een vak in ontwikkeling”

Voor velen lijkt het eenvoudig en vanzelfsprekend, maar wie in de branche werkt, weet beter: schoonmaken is een écht vak. Een vak dat draait om precisie, discipline, hygiëne én...

09 oktober 2019

Blog: Strikdiploma

We binden er geen touwtjes omheen. Evenmin gaan we de kinderen strikken. Maar op de Internationale Handenwasdag, op dinsdag 15 oktober, kunnen 65  kinderen van de basisscholen De Dijck...

22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus...

06 mei 2025

Blog Paul Harleman (Vileda Professional): Liefde

Zo af en toe zit ik nog wel eens met mijn vrouw of vrienden te mijmeren over de liefde. Wat is liefde? Wanneer is er sprake van echte liefde...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...