17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak staan ze aan het begin van hun eigen ontdekkingsreis en hun reis door de zakelijke wereld. Dit zijn altijd waardevolle gesprekken. Gesprekken die ‘alle kanten op kunnen gaan’ en leerzaam zijn.

We namen afscheid, we ruimden onze kopjes op en ik stond op het punt om naar mijn volgende vergadering in te gaan. En vlak voordat ik wilde gaan, hoorde ik in de deuropening: “Dat was een fijn gesprek. Dank je wel daarvoor.” In de deuropening stond diezelfde veelbelovende manager. Beetje ongemakkelijk, met – ook – een oprecht ‘dank je wel’.

Ons gesprek ging over: “Hoe gaat het met je? En hoe ontwikkel je?”. Voor de hand liggend als je zo’n talent- en ontwikkelgesprek hebt. Op mijn vraag: “Wat vond je fijn aan dit gesprek?”, kreeg ik een mooi antwoord. “Dit gesprek ging niet over alle dingen die goed gaan, maar vooral over wat we kunnen leren van de dingen die beter kunnen.” Waarop ik haar vervolgens vroeg: “Da’s niet zo gek als we dit soort gesprekken hebben, maar wat was nou echt bijzonder?” Na een lichte twijfel was het antwoord: “Omdat je openhartig vertelt over welke fouten jij zelf maakt. De dingen die jou niet lukken. Daar leer ik meer van dan van een goed advies, zonder dat ik weet wat jij hebt ‘meegemaakt’ voordat je je adviezen geeft.” Dit maakte het antwoord, naast mooi, ook best bijzonder. Ik bedankte en we gingen ieder naar onze volgende afspraak.

In onze hal, dus daar waar al onze gasten binnenkomen, hangen allerhande oorkondes en prijzen. Erkenningen van zaken die gelukt zijn. Onze succesmomenten. Op weg naar mijn volgende afspraak dacht ik: “Moeten we in die hal, naast de wall of fame, ook een wall of shame hebben?” Wat vinden jullie?

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. Als iemand wil reageren. Doen!

Charles Vinke,
algemeen directeur van Asito
[email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 januari 2020

Cleaning Masters verzamelt water door te doen waar ze goed in zijn: schoonmaken

Cleaning Masters gebruikt veel water. “Dat is onvermijdelijk als je als schoonmaakbedrijf je klanten kwaliteit wilt aanbieden. We beseffen maar al te goed dat elders in de wereld proper...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

17 juli 2019

#nieuwsnotendop: aanbesteding, diversiteit, hygiëne, inclusiviteit en werkdruk

Aanbestedingen en de toekomst van sanitaire supplies “Marktpartijen bieden sanitaire supplies vaak aan als totaaloplossing”: het is een citaat uit het artikel dat PIANOo publiceert over de Rijksbrede categorie...

04 maart 2020

70.000e basisdiploma schoonmaken voor Annabel Amers van Gom

Annabel Amers van Gom mag zich officieel de 70.000e schoonmaakmedewerker noemen die het BOS-diploma (Basisopleiding Schoonmaken) heeft behaald. Het was een feestje waard tijdens de uitreiking van de diploma’s...

08 oktober 2024

Asito verbindt meer dan 1000 mensen tijdens ‘Asito samen eten’

Van 7 t/m 11 oktober organiseert schoonmaakbedrijf Asito het jaarlijkse evenement “Asito samen eten.” Gedurende deze week komen collega’s, klanten en andere betrokkenen op bijna 60 locaties door heel...

01 mei 2019

Blog: Ben jij crazy about cleaning?

Hou jij van je werk? Ben jij trots op wat je doet? Ik ben zeker blij met mijn werk en wil het iedere dag nog beter doen. Het is...

18 februari 2022

12,5 jarig jubileum voor Marian

Marian Schniermanni was op 1 december 2021 12,5 jaar in dienst bij Asito. Na onze oproep voor foto’s van mede-jubilarissen in de branche, omdat Schoonmaakjournaal 10 jaar bestaat, reageerde...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

15 april 2025

Blog Gabriëlla Post (Hof van Saksen): Hoe heet jouw schoonmaker?

Op Hof van Saksen streven we ernaar om zowel gasten als collega’s te groeten. En dan niet met ‘hoi’ of ‘hallo’ maar een oprechte goedemorgen/middag/avond waarbij je iemand aankijkt....