17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak staan ze aan het begin van hun eigen ontdekkingsreis en hun reis door de zakelijke wereld. Dit zijn altijd waardevolle gesprekken. Gesprekken die ‘alle kanten op kunnen gaan’ en leerzaam zijn.

We namen afscheid, we ruimden onze kopjes op en ik stond op het punt om naar mijn volgende vergadering in te gaan. En vlak voordat ik wilde gaan, hoorde ik in de deuropening: “Dat was een fijn gesprek. Dank je wel daarvoor.” In de deuropening stond diezelfde veelbelovende manager. Beetje ongemakkelijk, met – ook – een oprecht ‘dank je wel’.

Ons gesprek ging over: “Hoe gaat het met je? En hoe ontwikkel je?”. Voor de hand liggend als je zo’n talent- en ontwikkelgesprek hebt. Op mijn vraag: “Wat vond je fijn aan dit gesprek?”, kreeg ik een mooi antwoord. “Dit gesprek ging niet over alle dingen die goed gaan, maar vooral over wat we kunnen leren van de dingen die beter kunnen.” Waarop ik haar vervolgens vroeg: “Da’s niet zo gek als we dit soort gesprekken hebben, maar wat was nou echt bijzonder?” Na een lichte twijfel was het antwoord: “Omdat je openhartig vertelt over welke fouten jij zelf maakt. De dingen die jou niet lukken. Daar leer ik meer van dan van een goed advies, zonder dat ik weet wat jij hebt ‘meegemaakt’ voordat je je adviezen geeft.” Dit maakte het antwoord, naast mooi, ook best bijzonder. Ik bedankte en we gingen ieder naar onze volgende afspraak.

In onze hal, dus daar waar al onze gasten binnenkomen, hangen allerhande oorkondes en prijzen. Erkenningen van zaken die gelukt zijn. Onze succesmomenten. Op weg naar mijn volgende afspraak dacht ik: “Moeten we in die hal, naast de wall of fame, ook een wall of shame hebben?” Wat vinden jullie?

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. Als iemand wil reageren. Doen!

Charles Vinke,
algemeen directeur van Asito
[email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 februari 2024

Nieuwe generatie bereik je met social selling: 5 focus-punten

Wil je weten hoe je Generatie Z (1985-2015) het beste kunt bereiken? Het antwoord is via social selling. Frankwatching heeft de vijf focuspunten op een rij gezet. Laat je...

04 april 2018

LEVIY inspiring stories: “Center Parcs ontwikkelt zich sterk in digitalisering voor gasten en processen”

50 jaar geleden opende het eerste park van Center Parcs. Nu zijn er 22 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Anderhalf jaar geleden kwam Ilse Lemmerlijn, cleaning manager...

12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met...

05 december 2023

Voorbereiding CAO-onderhandelingen: Vul het medewerkersonderzoek van Schoonmakend Nederland in

In aanloop naar de cao-onderhandelingen komend voorjaar, laat Schoonmakend Nederland een onafhankelijk medewerkersonderzoek doen. Onderzoeksbureau Flycatcher voert dit voor de branchevereniging uit. Het onderzoek is bedoeld om te achterhalen...

11 augustus 2025

Blog Jasper Dekker (Jouw Glazenwasser): Glazenwassersoorlog? Nee, vooral samen werken en delen!

Er reed een glazenwassersbus voorbij. En zoefffff, weg was hij alweer. Dan zegt er iets in mij dat ik dat stom vind. Hallooo.. je ziet me toch? je hebt...

26 februari 2024

Blog Jacco Vonhof: “Wat we in elk geval nodig hebben, is meer positivisme”

“Ik ben klaar met alle dystopische wereldbeelden die we met regelmaat krijgen voorgeschoteld”, schrijft MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in zijn blog op De Ondernemer. “Het idee dat de wereld vergaat...

08 november 2019

8 november: inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven

Veranderende demografie, verstedelijking, vergrijzing, arbeidskrapte; ze vereisen dat we vooruit kijken. Maar ook co-makerships en generatieverschillen, technische ontwikkelingen, verdienmodellen en business cases. Wat komt erop ons af, wat gebeurt...

14 augustus 2019

Blog: Nederland controleland

Je kunt geen nieuwsmedium open slaan of het gaat over extra controles, onaangekondigde controles en organisaties die niet goed met de regels zouden omgaan. Ook bij veel organisaties waar...

21 november 2025

Asito viert 36 mijlpalen van 36 collega’s

Op 14 november 2025 organiseerde Asito haar jubilarissenviering . Het Asito stadion was die vrijdag gevuld met jubilarissen en hun partners die al jarenlang hét verschil maken. Tijdens dit...

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...