17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak staan ze aan het begin van hun eigen ontdekkingsreis en hun reis door de zakelijke wereld. Dit zijn altijd waardevolle gesprekken. Gesprekken die ‘alle kanten op kunnen gaan’ en leerzaam zijn.

We namen afscheid, we ruimden onze kopjes op en ik stond op het punt om naar mijn volgende vergadering in te gaan. En vlak voordat ik wilde gaan, hoorde ik in de deuropening: “Dat was een fijn gesprek. Dank je wel daarvoor.” In de deuropening stond diezelfde veelbelovende manager. Beetje ongemakkelijk, met – ook – een oprecht ‘dank je wel’.

Ons gesprek ging over: “Hoe gaat het met je? En hoe ontwikkel je?”. Voor de hand liggend als je zo’n talent- en ontwikkelgesprek hebt. Op mijn vraag: “Wat vond je fijn aan dit gesprek?”, kreeg ik een mooi antwoord. “Dit gesprek ging niet over alle dingen die goed gaan, maar vooral over wat we kunnen leren van de dingen die beter kunnen.” Waarop ik haar vervolgens vroeg: “Da’s niet zo gek als we dit soort gesprekken hebben, maar wat was nou echt bijzonder?” Na een lichte twijfel was het antwoord: “Omdat je openhartig vertelt over welke fouten jij zelf maakt. De dingen die jou niet lukken. Daar leer ik meer van dan van een goed advies, zonder dat ik weet wat jij hebt ‘meegemaakt’ voordat je je adviezen geeft.” Dit maakte het antwoord, naast mooi, ook best bijzonder. Ik bedankte en we gingen ieder naar onze volgende afspraak.

In onze hal, dus daar waar al onze gasten binnenkomen, hangen allerhande oorkondes en prijzen. Erkenningen van zaken die gelukt zijn. Onze succesmomenten. Op weg naar mijn volgende afspraak dacht ik: “Moeten we in die hal, naast de wall of fame, ook een wall of shame hebben?” Wat vinden jullie?

Ik wil met mijn blog bijdragen aan de verbinding. Als iemand wil reageren. Doen!

Charles Vinke,
algemeen directeur van Asito
[email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 november 2023

Vijfde generatie aan zet bij Bakker Schoonmaakbedrijf

Albert Bakker startte in 1928 een glazenwasserij. Zoon Jacobus nam het na de oorlog van hem over. Vanaf 1998 zwaaiden dochter Anneke en haar man Geert de scepter. Dochter...

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

17 juni 2025

Blog Christopher Smit (Sport050): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Wie wel eens een zwembad, sporthal of gymzaal binnenstapt, weet hoe belangrijk het is dat een sportlocatie schoon en veilig aanvoelt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar daarachter schuilt een wereld...

18 december 2019

Blog: Een vreemde eend in de bijt

Als relatiemanager van SIEV mocht ik recent een bevriende ondernemer bezoeken om een kop koffie te drinken. Toen de kou wat weggezakt was, verslikte ik me bijna in het...

04 april 2018

LEVIY inspiring stories: “Center Parcs ontwikkelt zich sterk in digitalisering voor gasten en processen”

50 jaar geleden opende het eerste park van Center Parcs. Nu zijn er 22 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Anderhalf jaar geleden kwam Ilse Lemmerlijn, cleaning manager...

04 maart 2025

Blog Maurice Rutgrink: Faillissementen in de schoonmaak, hoe nu verder?

De schoonmaakbranche telde volgens het CBS in januari 2025 2 faillissementen (eenmanszaaken). In januari 2024 gingen er 8 schoonmaakbedrijven, waarvan 3 eenmanszaken, failliet.. Nog nooit gooiden zoveel ondernemers...

19 november 2019

Asito Wereld Toiletdag actie op NS Zwolle: “Toiletten belangrijke basisvoorziening”

Voor ruim 2 miljoen mensen met een spijsverteringsziekte, maar ook voor ouderen, ouders met kinderen of zwangere vrouwen is de nabijheid van een openbaar toilet belangrijk. Vandaag 19 november,...

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof...

29 december 2019

10 jaar MVO: wat heeft het de schoonmaak opgeleverd?

“Wat heeft een decennium maatschappelijk verantwoord ondernemen ons opgeleverd? Het antwoord hangt ervan af of je door een roze of door een cynische bril naar de wereld kijkt”, prikkelt...