4 maart 2020

Blog: Mondkapjes tegen het coronavirus: do’s en don’ts

De wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft gezorgd voor een run op mondkapjes, maar deze hebben alleen effect als je ze correct gebruikt. Sterker nog: bij verkeerd gebruik van mondkapjes ontstaat juist een grotere kans op besmetting. Waar moet u op letten?

Het Rode Kruis heeft 737 Nederlanders gevraagd naar hun kennis over mondkapjes. Hieruit blijkt dat slechts 34% weet dat verkeerd gebruik juist zorgt voor een groter risico op besmetting. Daarnaast denkt ruim 50% van de ondervraagden dat het belangrijk is om in landen waar het coronavirus is geconstateerd continu een mondkapje te dragen. Nog eens 80% van de ondervraagden denkt dat het belangrijk is om mondkapjes te dragen op openbare plekken in landen waar het coronavirus voorkomt.

Volgens het Rode Kruis hoeven alleen hulpverleners, mantelzorgers en mensen met koorts of luchtwegproblemen een mondkapje te dragen. 

Als u besluit een mondkapje te dragen, vervang het dan regelmatig en gebruik niet continu hetzelfde mondkapje. Raak het mondkapje na het dragen ook niet meer aan. Het virus kan dan op uw handen komen en zich alsnog verspreiden. Gaat u op reis naar een land waar het coronavirus is geconstateerd? Houd dan afstand van andere mensen als dat kan en was uw handen regelmatig met zeep of alcohol. Komt u in contact met iemand die ziekteverschijnselen vertoont? Dan is het belangrijk uw kleding te wassen om te voorkomen dat het coronavirus zich via uw kleding verspreidt.

Joris Krabbenborg,
manager Marketing en E-commerce Carel Lurvink

Kijktip:
Ninjo Koenders, productspecialist bij Carel Lurvink, praat je in 1,5 minuut bij over het CaluGuard FFP2 stofmasker

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 december 2021

Feestelijke schoonmaak- en tissueproducten

De feestdagen zijn in aantocht. Met een, helaas beperkt aantal mensen bij elkaar, gaan we Kerstmis en Oud & Nieuw vieren. Dat betekent boodschappen doen voor heerlijke brunches, borrels...

09 januari 2023

Blog: Gun iedereen, iedere dag, een Big Smile

Bijzonder, chaotisch, druk, warm en stoffig. Zo begon mijn nieuwe jaar. De eerste week van 2023 bracht ik in Gambia door. Het land dat met recht ‘the smiling coast’...

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

16 oktober 2023

Terugblik Captains of Cleaning van 12 oktober 2023

Heb je de aflevering van Captains of Cleaning op 12 oktober 2023 gemist? Bekijk deze hier: Home | Captains or Cleaning (captainsofcleaning.com) In deze aflevering dook presentator Rens de...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

14 oktober 2022

Een uitzending van Captains of Cleaning bijwonen?

In de tweemaandelijkse online talkshow Captains of Cleaning gaan beslissers met elkaar in gesprek over de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van schoonmaak en facility management. Onder leiding van...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...