10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties waren divers, met name dat de werkkast niet opgeruimd was. Eigenlijk is de werkkast het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf. Maar is dat ook zo? Kan een schoonmaakbedrijf hier iets aan doen? Of is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van een goede werkkast? Of begint het bij het ontwerp van het gebouw?

Het leven van de werkkast begint bij het ontwerp door de architect. Een grote werkkast in een gebouw is niet sexy. Zonde van de ruimte dus zorgen de meeste architecten ervoor, dat een werkkast aan minimale eisen voldoet. Gemiddelde standaardeisen voor een werkkast in een bouwbestek zijn:

Werkkasten (2 fnm2) op iedere verdieping dienen te zijn voorzien van een uitstortgootsteen met stootrand en opklapbaar emmerrooster, warm- én koudwateraansluiting (middels een 40 liter boiler), zwenkkraan, haken voor stofzuigerslangen, een stevig schap voor schoonmaakmiddelen en materialen en een geaarde slagvaste, waterdichte dubbele wandcontactdoos en aangesloten op de mechanische ventilatie. Vloer voorzien van dubbel gebakken tegels. Werkkasten hebben een onderdruk ten opzichte van de aangrenzende ruimten.”

Is 2m2 wel groot genoeg? Kan alles er in? Waarom wordt een schoonmaakbedrijf geenadvies gevraagd wat men nodig heeft? Een werkwagen heeft al minimaal 1 m2  nodig. Dan heb je nog ruimte nodig om je voorraad materialen op te slaan (als er geen groot magazijn is waar de voorraad schoonmaakmaterialen opgeslagen – mogen – worden). De werkkasten moeten ook goed bereikbaar zijn en niet in een hoekje achteraf, waardoor de werkwagen moeilijk in en uit de werkkast gehaald kan worden. Hoe kijkt een architect naar een functionele werkkast? Heeft een architect wel verstand van werkkasten of is het gewoon een paar getekende lijntjes op een plattegrond? Ik denk wel eens dat een architect met gebruikers van gebouwen en dus ook schoonmakers/schoonmaakbedrijven zou moeten praten om duidelijkheid te krijgen hoe functioneel een werkkast ontworpen kan worden.

Dan staat het gebouw er. De werkkast is leeg, geen planken of stelling. Het schoonmaakbedrijf kan bij de opdrachtgever aangeven wat ze nodig heeft om de werkkast zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Doet een schoonmaakbedrijf dat niet zal alles (werkwagen, schoonmaakmiddelen en -materialen) erin ‘gepropt’ worden. Het schoonmaakbedrijf dient de werkkast opgeruimd en schoon te houden. Dat betekent wel dat alleen zij toegang hebben tot de werkkast. Maar hoe vaak komt het voor dat gebouwgebruikers te pas en te onpas in de werkkast komen om even wat te pakken/gebruiken en het gebruikte vuil of verkeerd terug zetten? Als ze dat überhaupt al doen. Dan heb ik het nog geen eens over bijvoorbeeld bouwvakkers die niet hun eigen stofzuigers gebruiken, maar die van het schoonmaakbedrijf met als gevolg kapotte stofzuigers en de daders zijn ‘niet’ bekend. Wie is dan verantwoordelijk voor het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf?

Wat als er geen goede werkkast is? Of als deze in gebruik is door de opdrachtgever als magazijn/archief? Dan mag het schoonmaakbedrijf zijn materialen wegzetten in een MIVA toilet, meterkast of in het ketelhuis. En dat mag ook niet. Hoe kunnen we dit aanpakken? Hoe kunnen we de werkkast prominent maken als onderdeel van een schoonmaakcontract? Ik stel voor om de opdrachtgever verantwoordelijk te maken om een ruime werkkast(-en) beschikbaar te stellen voor het schoonmaakbedrijf, waartoe alleen het schoonmaakbedrijf toegang heeft, en de facilitairmanager. Het schoonmaakbedrijf is verantwoordelijk voor het correct inrichten van de werkkast(en) en kan niet akkoord gaan met de half in elkaar zakkende planken/stellingen van de opdrachtgever. De schoonmaker is eindverantwoordelijk om zijn/haar werkkast netjes en schoon te houden. En moet zeker melden als iets in de werkkast stuk is of als onbevoegde in de werkkast zijn geweest.

Zo zou het moeten zijn. Toch is de werkkast een ondergeschoven kindje. Laten wij, de schoonmaakprofessionals – adviseurs, schoonmaakbedrijven, schoonmakers – hierin het voortouw nemen en de opdrachtgevers op aansturen en de architecten op hun ontwerpverantwoordelijkheid aan te spreken.

De werkkast als HET VISITEKAARTJE van een schoon gebouw. #werkkastvisitekaartjevandeschoonmaak #schoonmaaktmogelijk

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 januari 2023

BNN organiseerde NK Stofzuigen

TestCase van BNN organiseerde de eerste editie van NK Stofzuigen waarin vier topsporters de strijd met elkaar aangingen. Welke stofzuiger is het beste? In deze wedstrijd gingen Danaïd Prinsen...

27 maart 2025

Save the date: Schoonmaak Vakdagen terug op 18 & 19 november 2025

De Schoonmaak Vakdagen keren in 2025 terug op 18 en 19 november 2025. Dit jaar vindt het vakevenement voor de schoonmaakbranche opnieuw plaats in de vertrouwde, centrale locatie Expo...

09 juli 2024

VSR Zomerevent biedt kijkje in de Efteling. Ben jij erbij?

VSR nodigt je uit voor het VSR Zomerevent op woensdagmiddag 4 september aanstaande vanaf 14.00 uur bij UP Events in Weesp. Met spreker Frans Goenee, inspiratiemanager van de Efteling,...

04 oktober 2024

Vel-voor-vel-dosering voor verminderd verbruik en verhoogde hygiëne met de Tork Xpress® Gecomprimeerde Multifold Handdoeken

De nieuwste papieren handdoekvulling is 50% compacter, waardoor er twee keer zoveel papieren handdoeken in de dispenser passen. De Tork (gecomprimeerde ) Handdoekbundels voor de Xpress® Multifold serie kent...

13 februari 2024

Spectro & Gloovy Eco Gloves slaan de handschoenen ineen

Spectro en Gloovy Eco Gloves gaan op twee manieren samenwerken. Enerzijds zullen de fabrieksmedewerkers van Spectro zelf de handschoenen gaan gebruiken. Anderzijds zal het bedrijf deze ook distribueren bij...

12 maart 2025

Gom is een van de drie schoonmaakpartners op Schiphol

Vanaf april 2025 is Gom een van de drie geselecteerde schoonmaakpartners op Schiphol. Het bedrijf gaat zich richten op de schoonmaak van de terminals, vertrekhallen, lounges en pieren. Met...

31 mei 2025

Gezien in de media: Julie Allary wint LIVIA Award 2025 in categorie ‘Jong Geweld’

Op donderdag 22 mei 2025 vond in het Belgische Genk de 20e editie plaats van de LIVIA Awards, een initiatief van UNIZO Limburg en de provincie Limburg ter erkenning...

08 december 2025

Beercoo verwelkomt Actief Cleaning Services en Van den Elzen Schoonmaak en versterkt haar positie in Brabant

Beercoo Schoonmaakgroep zet een nieuwe stap in haar groeiambitie. Met de toetreding van Actief Cleaning Services en Van den Elzen Schoonmaak breidt het bedrijf  niet alleen het werkgebied uit...

08 mei 2025

Uitnodiging VSR-Voorjaarsevent op 22 mei

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak?...

11 december 2019

Huishoudhulpen opnieuw in actie voor #deftigloon

Opnieuw voeren huishoudhulpen deze week actie voor #deftigloon. Op 28 november kwamen ze op straat om een loonsverhoging van 1,1% te eisen. “Een week later blijkt dat ze geen...