10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties waren divers, met name dat de werkkast niet opgeruimd was. Eigenlijk is de werkkast het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf. Maar is dat ook zo? Kan een schoonmaakbedrijf hier iets aan doen? Of is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van een goede werkkast? Of begint het bij het ontwerp van het gebouw?

Het leven van de werkkast begint bij het ontwerp door de architect. Een grote werkkast in een gebouw is niet sexy. Zonde van de ruimte dus zorgen de meeste architecten ervoor, dat een werkkast aan minimale eisen voldoet. Gemiddelde standaardeisen voor een werkkast in een bouwbestek zijn:

Werkkasten (2 fnm2) op iedere verdieping dienen te zijn voorzien van een uitstortgootsteen met stootrand en opklapbaar emmerrooster, warm- én koudwateraansluiting (middels een 40 liter boiler), zwenkkraan, haken voor stofzuigerslangen, een stevig schap voor schoonmaakmiddelen en materialen en een geaarde slagvaste, waterdichte dubbele wandcontactdoos en aangesloten op de mechanische ventilatie. Vloer voorzien van dubbel gebakken tegels. Werkkasten hebben een onderdruk ten opzichte van de aangrenzende ruimten.”

Is 2m2 wel groot genoeg? Kan alles er in? Waarom wordt een schoonmaakbedrijf geenadvies gevraagd wat men nodig heeft? Een werkwagen heeft al minimaal 1 m2  nodig. Dan heb je nog ruimte nodig om je voorraad materialen op te slaan (als er geen groot magazijn is waar de voorraad schoonmaakmaterialen opgeslagen – mogen – worden). De werkkasten moeten ook goed bereikbaar zijn en niet in een hoekje achteraf, waardoor de werkwagen moeilijk in en uit de werkkast gehaald kan worden. Hoe kijkt een architect naar een functionele werkkast? Heeft een architect wel verstand van werkkasten of is het gewoon een paar getekende lijntjes op een plattegrond? Ik denk wel eens dat een architect met gebruikers van gebouwen en dus ook schoonmakers/schoonmaakbedrijven zou moeten praten om duidelijkheid te krijgen hoe functioneel een werkkast ontworpen kan worden.

Dan staat het gebouw er. De werkkast is leeg, geen planken of stelling. Het schoonmaakbedrijf kan bij de opdrachtgever aangeven wat ze nodig heeft om de werkkast zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Doet een schoonmaakbedrijf dat niet zal alles (werkwagen, schoonmaakmiddelen en -materialen) erin ‘gepropt’ worden. Het schoonmaakbedrijf dient de werkkast opgeruimd en schoon te houden. Dat betekent wel dat alleen zij toegang hebben tot de werkkast. Maar hoe vaak komt het voor dat gebouwgebruikers te pas en te onpas in de werkkast komen om even wat te pakken/gebruiken en het gebruikte vuil of verkeerd terug zetten? Als ze dat überhaupt al doen. Dan heb ik het nog geen eens over bijvoorbeeld bouwvakkers die niet hun eigen stofzuigers gebruiken, maar die van het schoonmaakbedrijf met als gevolg kapotte stofzuigers en de daders zijn ‘niet’ bekend. Wie is dan verantwoordelijk voor het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf?

Wat als er geen goede werkkast is? Of als deze in gebruik is door de opdrachtgever als magazijn/archief? Dan mag het schoonmaakbedrijf zijn materialen wegzetten in een MIVA toilet, meterkast of in het ketelhuis. En dat mag ook niet. Hoe kunnen we dit aanpakken? Hoe kunnen we de werkkast prominent maken als onderdeel van een schoonmaakcontract? Ik stel voor om de opdrachtgever verantwoordelijk te maken om een ruime werkkast(-en) beschikbaar te stellen voor het schoonmaakbedrijf, waartoe alleen het schoonmaakbedrijf toegang heeft, en de facilitairmanager. Het schoonmaakbedrijf is verantwoordelijk voor het correct inrichten van de werkkast(en) en kan niet akkoord gaan met de half in elkaar zakkende planken/stellingen van de opdrachtgever. De schoonmaker is eindverantwoordelijk om zijn/haar werkkast netjes en schoon te houden. En moet zeker melden als iets in de werkkast stuk is of als onbevoegde in de werkkast zijn geweest.

Zo zou het moeten zijn. Toch is de werkkast een ondergeschoven kindje. Laten wij, de schoonmaakprofessionals – adviseurs, schoonmaakbedrijven, schoonmakers – hierin het voortouw nemen en de opdrachtgevers op aansturen en de architecten op hun ontwerpverantwoordelijkheid aan te spreken.

De werkkast als HET VISITEKAARTJE van een schoon gebouw. #werkkastvisitekaartjevandeschoonmaak #schoonmaaktmogelijk

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 januari 2025

Pompe Speciaalreiniging breidt directieteam uit met Dave Zonneveld

Per 1 januari 2025 versterkt Dave Zonneveld het directieteam van Pompe Speciaalreiniging. Een uitbreiding waarmee het bedrijf de stap naar groei inzet. Dave heeft ruime ervaring in de adviesdienstverlening...

18 september 2023

Maak kennis met het team van Schoonmaak Vakdagen

Het team van de Schoonmaak Vakdagen is volop bezig met de voorbereidingen van de schoonmaakbeurs die op 14 & 15 november 2023 zal plaatsvinden. Een team dat bestaat uit...

18 juli 2024

Vakantiebaantje in de schoonmaak is populair

‘Met dit baantje verdien je deze zomer al gauw 18 tot 20 euro per uur: ‘Het is een trend’. Het AD kopt met een artikel over populaire, lees goedbetaalde,...

20 april 2023

CNV start petitie voor extra loonsverhoging van ruim 10%

Terwijl de loonstijgingen in nieuwe cao’s inmiddels historisch hoog zijn, zijn er ook grote groepen werknemers bij wie de koopkracht dit jaar hard achteruit holt. Dat geldt bijvoorbeeld voor...

08 mei 2025

Uitnodiging VSR-Voorjaarsevent op 22 mei

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak?...

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van...

17 december 2024

Met Tork meer efficiëntie in de keuken 

Van 13 tot en met 16 januari 2025 opent de Amsterdamse RAI haar deuren voor Horecava, dé vakbeurs voor horeca professionals. Tork is op deze beurs aanwezig met duurzame...

11 september 2025

Actie tegen btw-verhoging: ook schoonmaakbranche kan geraakt worden

De voorgenomen btw-verhoging op logies, van 9% naar 21%, dreigt niet alleen de horeca en leisuresector hard te raken, maar ook de schoonmaakbranche. Als hotels, vakantieparken en leisurebedrijven minder...