10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties waren divers, met name dat de werkkast niet opgeruimd was. Eigenlijk is de werkkast het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf. Maar is dat ook zo? Kan een schoonmaakbedrijf hier iets aan doen? Of is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van een goede werkkast? Of begint het bij het ontwerp van het gebouw?

Het leven van de werkkast begint bij het ontwerp door de architect. Een grote werkkast in een gebouw is niet sexy. Zonde van de ruimte dus zorgen de meeste architecten ervoor, dat een werkkast aan minimale eisen voldoet. Gemiddelde standaardeisen voor een werkkast in een bouwbestek zijn:

Werkkasten (2 fnm2) op iedere verdieping dienen te zijn voorzien van een uitstortgootsteen met stootrand en opklapbaar emmerrooster, warm- én koudwateraansluiting (middels een 40 liter boiler), zwenkkraan, haken voor stofzuigerslangen, een stevig schap voor schoonmaakmiddelen en materialen en een geaarde slagvaste, waterdichte dubbele wandcontactdoos en aangesloten op de mechanische ventilatie. Vloer voorzien van dubbel gebakken tegels. Werkkasten hebben een onderdruk ten opzichte van de aangrenzende ruimten.”

Is 2m2 wel groot genoeg? Kan alles er in? Waarom wordt een schoonmaakbedrijf geenadvies gevraagd wat men nodig heeft? Een werkwagen heeft al minimaal 1 m2  nodig. Dan heb je nog ruimte nodig om je voorraad materialen op te slaan (als er geen groot magazijn is waar de voorraad schoonmaakmaterialen opgeslagen – mogen – worden). De werkkasten moeten ook goed bereikbaar zijn en niet in een hoekje achteraf, waardoor de werkwagen moeilijk in en uit de werkkast gehaald kan worden. Hoe kijkt een architect naar een functionele werkkast? Heeft een architect wel verstand van werkkasten of is het gewoon een paar getekende lijntjes op een plattegrond? Ik denk wel eens dat een architect met gebruikers van gebouwen en dus ook schoonmakers/schoonmaakbedrijven zou moeten praten om duidelijkheid te krijgen hoe functioneel een werkkast ontworpen kan worden.

Dan staat het gebouw er. De werkkast is leeg, geen planken of stelling. Het schoonmaakbedrijf kan bij de opdrachtgever aangeven wat ze nodig heeft om de werkkast zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Doet een schoonmaakbedrijf dat niet zal alles (werkwagen, schoonmaakmiddelen en -materialen) erin ‘gepropt’ worden. Het schoonmaakbedrijf dient de werkkast opgeruimd en schoon te houden. Dat betekent wel dat alleen zij toegang hebben tot de werkkast. Maar hoe vaak komt het voor dat gebouwgebruikers te pas en te onpas in de werkkast komen om even wat te pakken/gebruiken en het gebruikte vuil of verkeerd terug zetten? Als ze dat überhaupt al doen. Dan heb ik het nog geen eens over bijvoorbeeld bouwvakkers die niet hun eigen stofzuigers gebruiken, maar die van het schoonmaakbedrijf met als gevolg kapotte stofzuigers en de daders zijn ‘niet’ bekend. Wie is dan verantwoordelijk voor het visitekaartje van het schoonmaakbedrijf?

Wat als er geen goede werkkast is? Of als deze in gebruik is door de opdrachtgever als magazijn/archief? Dan mag het schoonmaakbedrijf zijn materialen wegzetten in een MIVA toilet, meterkast of in het ketelhuis. En dat mag ook niet. Hoe kunnen we dit aanpakken? Hoe kunnen we de werkkast prominent maken als onderdeel van een schoonmaakcontract? Ik stel voor om de opdrachtgever verantwoordelijk te maken om een ruime werkkast(-en) beschikbaar te stellen voor het schoonmaakbedrijf, waartoe alleen het schoonmaakbedrijf toegang heeft, en de facilitairmanager. Het schoonmaakbedrijf is verantwoordelijk voor het correct inrichten van de werkkast(en) en kan niet akkoord gaan met de half in elkaar zakkende planken/stellingen van de opdrachtgever. De schoonmaker is eindverantwoordelijk om zijn/haar werkkast netjes en schoon te houden. En moet zeker melden als iets in de werkkast stuk is of als onbevoegde in de werkkast zijn geweest.

Zo zou het moeten zijn. Toch is de werkkast een ondergeschoven kindje. Laten wij, de schoonmaakprofessionals – adviseurs, schoonmaakbedrijven, schoonmakers – hierin het voortouw nemen en de opdrachtgevers op aansturen en de architecten op hun ontwerpverantwoordelijkheid aan te spreken.

De werkkast als HET VISITEKAARTJE van een schoon gebouw. #werkkastvisitekaartjevandeschoonmaak #schoonmaaktmogelijk

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 september 2025

CSS Schoonmaakdiensten wordt Coppejans Schoonmakers

CSS Schoonmaakdiensten gaat verder onder een nieuwe naam: Coppejans Schoonmakers. Een handelsnaam die de rijke geschiedenis van het familiebedrijf eert en tegelijk de toekomst omarmt. Voor klanten en partners...

04 oktober 2024

Breedweer wint award diversiteit bij European Cleaning & Hygiene Awards

Tijdens de prijsuitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards in het prachtige Lissabon heeft Breedweer Facilitaire Diensten de felbegeerde award in de categorie Commitment to Diversity in the...

12 november 2023

Zing mee met de i-mop Song

Dagelijks zien we op social media filmpjes van dansende mensen voorbijkomen. Al scrollend genieten van aandoenlijke beelden, indrukwekkende moves en professionele dansers. Als schoonmaakbranche kunnen we eigenlijk niet achterblijven....

29 februari 2024

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2024 De Dag van de Schoonmaker

De 9e Dag van de Schoonmaker staat in teken van Waardering. Bedankt, jij maakt het verschil! Deze erkenning verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op vrijdag 14...

21 augustus 2023

Bunzl neemt Groveko over

Groveko, de  groothandel in schoonmaakartikelen en AI-schoonmaakrobots uit Ede, is door eigenaar MKB Fonds verkocht aan Bunzl Plc. Participatiemaatschappij MKB Fonds uit Amstelveen maakt bekend dat zij op vrijdag 18...

22 november 2018

Product specialist Dick Altena versterkt team ICE Benelux

ICE Benelux groeit! “Onze i-Synergy RENTAL producten genieten van grote belangstelling. Ons team is door deze groei ook uitgebreid met nieuwe medewerkers. Een van hen is Dick Altena. Onze...

17 juli 2025

Monique van der Meijde-Zuure (Progenta & Shou): “Als mensen zich gezien voelen, gaan ze vanzelf floreren, en dat draagt direct bij aan resultaat”

Monique van der Meijde-Zuure is algemeen directeur van Progenta. In een technisch en overwegend mannelijk bedrijf geeft zij op eigen wijze leiding: resultaatgericht én met oog voor de mens....

16 juni 2025

Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak en team Leeuwarden van Breedweer winnen dé schoonmaakbokalen 2025

De Schoonmaker van het Jaar-winnaar en Schoonmaakteam van het Jaar-winnaar zijn: Jolanda Reedijk-den Heijer van SVP Schoonmaak en team Leeuwarden van Breedweer Facilitaire Diensten! Op het podium ontving Jolanda...

28 december 2023

Succes viert 60 jarig bestaan

Succes Schoonmaak viert haar 60-jarig jubileum met taartjes, een tombola en een toost op de afgelopen 60 jaar én de toekomst. Van harte gefeliciteerd. Ter ere van het jubileum...

12 maart 2025

Landelijke Opschoondag: Samen maken we Nederland schoon

Op zaterdag 22 maart 2025 is het weer zover: de Landelijke Opschoondag. Een dag waarop heel Nederland samen de handen uit de mouwen steekt om straten, parken en speeltuinen...