10 juli 2019

Blog: Hospitality, een containerbegrip of kun je echt nog een verschil maken?

Ken je ook die sketch van Lebbis over ‘het perfecte terrasje’? Zo simpel, zo herkenbaar en telkens als ik deze zie, verbaas ik mij er weer over dat zoiets ‘gewoons’ wordt gezien als bijzonder. Mooie ondertiteling van het YouTube-filmpje van de Lebbis-sketch: maak een feestje van je werk.

Je kunt geen (vak)blad openslaan of LinkedIn of andere social media bezoeken of we worden overspoeld met de termen gastvrijheid, hospitality, …. Het gaat allemaal om beleving, zelfs als je een kopje koffie drinkt. Al praten we tegenwoordig niet meer over een kopje koffie, maar over latte machiato, flat white, cappuccino, caramel macchiato en ga zo maar door. Ik moet bekennen dat ik mij hier ook zeer schuldig aan maak (een echt goede cappuccino kan mijn dag maken).

Waarom is het nodig dat we hierover hele blogs, artikelen en opleidingen schrijven? Eigenlijk gewoonweg, omdat we blijkbaar vergeten zijn om aardig te zijn en om net dat extra te stapje voor de ander te doen. Ook UL-Team heeft zes verschillende gastvrijheidstrainingen ontwikkeld, want daar is behoefte aan en vraag naar!

De nieuwe commercial van Sire, wie kent deze ondertussen niet?  #doeslief, zegt het. Als we allemaal iets aardiger tegen elkaar zijn, meer begrip tonen, bereid zijn om de ander wat te gunnen en niet altijd jezelf eerst te stellen. Zou het dan nog nodig zijn dat we deze trainingen en workshops moeten geven en organiseren? Dat we er boeken, blogs en artikelen over moeten schrijven, we communities op moeten richten, en er organisaties volledige afdelingen voor opzetten? Commercieel gezien, als opleidingsbedrijf, is dit natuurlijk niet handig. Maar het is de eerste opleiding die ik zo zou willen opgeven als we allemaal kunnen genieten van een prettige werk- en leefomgeving, waarin iedereen net iets meer voor elkaar over heeft.

Tot die tijd geven wij met alle liefde deze trainingen. Genieten we van de verhalen van de deelnemers over kwesties die niet goed gaan, maar vooral van de mooie voorbeelden van positiviteit die anderen weer inspireren. Die maken ons erg blij.

En ja, helaas is hospitality een containerbegrip geworden en wordt de term te pas en te onpas gebruikt. Maar ik ben ervan overtuigd dat je nog steeds een verschil kunt maken. Dit is deels te leren door met anderen te spreken over dit onderwerp, voorbeelden met elkaar te delen. Maar het moet vooral uit jezelf komen. Wees niet bang om diegene te zijn, die het dan net anders doet dan een ander. Jij moet het verschil willen maken. Kunnen is vaak het probleem niet, we kunnen het wel, maar wil je het ook. Wil jij het verschil maken?

Of zoals Lebbis het zegt aan het einde van zijn sketch: “…als we willen dan kan het…”.

Belinda Dekkers,
directeur UL-Team facilitaire opleidingen

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2019

Blog: Ben jij crazy about cleaning?

Hou jij van je werk? Ben jij trots op wat je doet? Ik ben zeker blij met mijn werk en wil het iedere dag nog beter doen. Het is...

14 juni 2019

Blog: Alle dagen trots op de schoonmakers!

Vandaag vieren we voor de 4e keer De Dag van de Schoonmaker. Een dag om schoonmakers in het zonnetje te zetten en extra te bedanken voor hun vakwerk. Want...

29 maart 2019

Blog: No guts, no glory

Een staredown – elkaar aan blijven kijken zonder met je ogen te knipperen – is een uitdaging. Ik durfde én ging ‘m aan tijdens ons 10e ADG-congres No guts,...

19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft...

14 november 2019

CSU en 400 relaties stappen in de wondere wereld van hospitality en ontrafelen geheimen

“Heeft de wondere wereld van Hospitality nog geheimen voor u?” Mooie prikkelende uitnodiging voor het 6e CSU Hospitality Congres op 14 november in het theater van de belevingsrijke Efteling. Een...

20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

10 december 2018

Gom optimaliseert schoonmaakprocessen met LEVIY app

Schoonmaakbedrijf Gom heeft een nieuwe stap gezet in de digitalisering van werkprocessen. Daartoe heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met LEVIY, leverancier van de gelijknamige app die populair is...

09 maart 2023

Event FMNextGen 13 april: kijkje achter de facilitaire schermen bij RAI AMSTERDAM

Op 13 april 2023 vindt er een special event van jongerenplatform FM Next Generation plaats. Deelnemers krijgen die middag een facilitair kijkje achter de schermen van schoonmaak én afvalverwerking...

09 januari 2023

Blog: Gun iedereen, iedere dag, een Big Smile

Bijzonder, chaotisch, druk, warm en stoffig. Zo begon mijn nieuwe jaar. De eerste week van 2023 bracht ik in Gambia door. Het land dat met recht ‘the smiling coast’...