7 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van de schoonmaker, waarbij eigen inbreng van de schoonmaker gestimuleerd wordt. De schoonmaker is een belangrijke schakel in de keten en moet zijn of haar vak goed en met plezier uit kunnen voeren. “Dat weten wij als geen ander natuurlijk.” Lees hieronder meer over de ingezonden case van finalist Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis.

Innovatieve dienstverlening

In 2031 zal het tekort aan zorgpersoneel naar verwachting oplopen naar 135.000 werknemers. De oplossing lijkt eenvoudig: er moet meer personeel bij. “Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn” ,vertelt Peter Paul Wiegmans, algemeen directeur Hago Zorg. “De innovatieve dienstverlening van Hago Zorg onder de naam capacityd®, bewijst dit. In Maasstad ziekenhuis in Rotterdam hebben onze schoonmaak- en servicemedewerkers extra betekenisvolle taken gekregen. Hiermee ondersteunen ze dagelijks de zorgprofessionals. Zo krijgen die meer tijd voor de patiënt, begeleiding, scholing etc. Op deze manier leveren we een maatschappelijke bijdrage.”

Flinke uitbreiding van taken

Iris Driessen, klantmanager Hago Zorg in het Maasstad ziekenhuis: “Onze traditionele (schoonmaak)dienstverlening is met vier en half uur extra per dag uitgebreid. Denk aan het opmaken van bedden, patiënten naar de OK brengen, (medische) hulpmiddelen schoonmaken en het aanvullen van verbandkarren. We ontzorgen hiermee echt de zorg én het werk zorgt voor meer voldoening voor onze mensen. Win win dus!”

Betekenisvollere baan

Indra werkt in Maasstad Ziekenhuis. “Ik kan nu meer betekenen voor het ziekenhuis én voor de patiënt. Ik zorg ervoor dat alles klaar staat voor de verpleegkundige. Als de patiënt uit bed is, maak ik het bed op. En als er behoefte aan is, dan maak ik een praatje met de patiënt. Ik ben heel blij met mijn functie.”

Partner voor de klant

Joris van den Berg, Manager Services in Maasstad ziekenhuis. “Hago Zorg stelt het belang van het ziekenhuis net zo groot stelt als het eigen belang. Door alle taken te kwantificeren, te combineren met de processen en patiëntendata kregen we inzicht. Door continu terug te gaan naar de werkvloer om te kijken en luisteren (echt op alle niveaus), kunnen we flexibel zijn, bijsturen en blijven doorontwikkelen. Het resultaat: meer werkplezier, lager ziekteverzuim en veel tijdsbesparing.”

Op 7 december wordt bepaald wie zich dit jaar de winnaar van de felbegeerde Best Practice Award mag noemen.

Bron: Hago Zorg

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 maart 2023

Captains of Cleaning 30 maart: trends en ontwikkelingen

Op 30 maart is er weer een uitzending van Captains of Cleaning. Met als thema: Blik op de toekomst. Presentator Rens de Jong gaat met gasten uit de schoonmaakbranche...

13 september 2024

#FOTOFRIDAY Nefco 40 jaar in dienst bij SMB Willems

Begin september was 𝗡𝗲𝗳𝗰𝗼 𝗽𝗿𝗲𝗰𝗶𝗲𝘀 𝟰𝟬 𝗷𝗮𝗮𝗿 i𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗷 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀. “𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝘃𝗶𝗷𝗳𝘁𝗶𝗴𝗷𝗮𝗿𝗶𝗴𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀 𝗱𝗮𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿...

20 augustus 2025

Toeslagen aanvragen kan tot 1 september 2025

Toeslagen zijn er om mensen financieel te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het betalen van een deel van de zorgverzekering of huur. Toch vraagt 1 op de 10 mensen die hier...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

17 november 2021

Changing the game, changing the name

Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...

07 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in...

07 juni 2019

Bunzl Belgium Expo aftermovie

Elke twee jaar vindt de ‘biggest professional trade fair in Belgium’ plaats: Bunzl Belgium Expo. Op 7 en 8 mei vond de 5e editie plaats. Met duurzaamheid als thema,...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

14 maart 2025

#Podcast: Schoonmaakcast (2): de mensen van WVS

In deze tweede aflevering van de podcast ‘Schoonmaakcast’ vertelt Lilian van Dongen, algemeen manager bij WVS Schoonmaak,  hoe trots ze is op de mensen van het schoonmaakbedrijf. Ze heeft...