10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief van hun werkgever CSU. “We vinden dit een schandalige gang van zaken, zowel van Roompot als van CSU. En we gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de schoonmakers alsnog weer die extra compensatie krijgen”, zegt onderhandelaar Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen.

Schoonmakers op vakantieparken van Landal, Europarcs en – als laatste – Roompot kregen sinds 1 juli vorig jaar een extra vergoeding voor reiskosten. Dat gebeurde op aandringen van CNV Vakmensen. “Vakantieparken liggen vaak op afgelegen plekken, waardoor schoonmakers de nodige kilometers moeten maken om op hun werk te komen. Die reiskostenvergoeding hebben ze dus hard nodig, zeker met de hoge brandstofprijzen”, licht Jan Kampherbeek toe.

Regeling is een aanvulling op de cao
De regeling is een aanvulling op de cao en houdt in dat schoonmakers al vanaf 5 km enkele reis een reiskostenvergoeding krijgen (in plaats van 30 km, zoals in de cao staat). Voor een schoonmaker die nu minimaal 30 kilometer naar een vakantiepark moet rijden, betekent dat per keer een extra vergoeding van 9,50 euro.

Roompot en CSU laten zich van slechtste kant zien

“Terwijl Landal en Europarcs de extra reiskostenvergoeding nog wel blijven betalen, heeft Roompot daar dus nu alweer een streep door gezet”, zegt Kampherbeek. “En ook CSU wil het niet betalen. Schandalig, vooral als je bedenkt hoe belangrijk die vergoeding voor de mensen is. Alsof ze een klap in hun gezicht krijgen.”

Volgens Jan Kampherbeek laten zowel Roompot als CSU zich van hun slechtste kant kennen. “Roompot haalt goede omzet- en winstcijfers. Blijkbaar moeten die winstcijfers – van een bedrijf dat in handen is van rijke investeerders – nóg verder omhoog, over de rug van schoonmakers. En dan schoonmaakbedrijf CSU, dat altijd de mond vol heeft van hoe belangrijk het personeel voor ze is. Als CSU écht voor zijn mensen had gestaan, dan hadden ze de opdracht aan Roompot teruggegeven. Met opdrachtgevers die duidelijk aangeven dat ze niet aan jouw personeel denken, maar alleen aan hun eigen winstcijfers, zou je tenslotte niet moeten willen samenwerken. Maar blijkbaar is de omzet van Roompot voor CSU uiteindelijk nog veel belangrijker dan het belang van de schoonmakers.”

Saillant is overigens dat op de vacature-site van Roompot staat dat de eigen schoonmakers wèl vanaf 5 km een reiskostenvergoeding krijgen. Jan Kampherbeek: “Blijkbaar wil Roompot de ingehuurde schoonmakers slechter behandelen dan de ‘eigen’ schoonmakers.”

CNV in actie voor schoonmakers
CNV Vakmensen startte op 9 maart een actie voor de CSU-schoonmakers op Roompot-vakantieparken. “We gaan er alles aan doen om Roompot en CSU weer op andere gedachten te krijgen, desnoods via acties op de vakantieparken. Schoonmakers kunnen zich hiervoor bij ons melden. Als ze dat willen, kunnen we hen ook helpen om ergens anders werk te vinden. Op een plek waar ze wèl de waardering krijgen die ze verdienen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juni 2023

Oproep: Welk schoonmaakbedrijf wil meedoen aan ‘Onderzoek oplopende leeftijd’

RAS is een onderzoek gestart naar het effect van de oplopende leeftijd binnen de branche op de ervaren werklast en heeft hiervoor organisatieadvies- en onderzoeksbureau Déhora ingeschakeld. Zij doet...

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

01 augustus 2023

Tweeluik: Impressies Nocore-Klanten-Golfdag (2)

In het eerste deel van de tweeluik over de Nocore Golfdag voor haar Schoonmaak-Klanten deelden Job, commercieel manager van Nocore en Anne-Grethe Stormorken (Keus Schoonmaak) hun ervaringen van de...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...

04 december 2018

Onze Wintergasten: FM Next Generation

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals, FM Next Generation. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

14 september 2023

Ontdek de geheimen van duurzaam succes!

Het is tijd voor inspiratie over duurzaamheid. Veel bedrijven zijn ermee bezig, maar nog zoekende naar  hoe duurzaamheid een onderscheidend kenmerk kan worden? Daarom wordt van 19 tot en...