10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief van hun werkgever CSU. “We vinden dit een schandalige gang van zaken, zowel van Roompot als van CSU. En we gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de schoonmakers alsnog weer die extra compensatie krijgen”, zegt onderhandelaar Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen.

Schoonmakers op vakantieparken van Landal, Europarcs en – als laatste – Roompot kregen sinds 1 juli vorig jaar een extra vergoeding voor reiskosten. Dat gebeurde op aandringen van CNV Vakmensen. “Vakantieparken liggen vaak op afgelegen plekken, waardoor schoonmakers de nodige kilometers moeten maken om op hun werk te komen. Die reiskostenvergoeding hebben ze dus hard nodig, zeker met de hoge brandstofprijzen”, licht Jan Kampherbeek toe.

Regeling is een aanvulling op de cao
De regeling is een aanvulling op de cao en houdt in dat schoonmakers al vanaf 5 km enkele reis een reiskostenvergoeding krijgen (in plaats van 30 km, zoals in de cao staat). Voor een schoonmaker die nu minimaal 30 kilometer naar een vakantiepark moet rijden, betekent dat per keer een extra vergoeding van 9,50 euro.

Roompot en CSU laten zich van slechtste kant zien

“Terwijl Landal en Europarcs de extra reiskostenvergoeding nog wel blijven betalen, heeft Roompot daar dus nu alweer een streep door gezet”, zegt Kampherbeek. “En ook CSU wil het niet betalen. Schandalig, vooral als je bedenkt hoe belangrijk die vergoeding voor de mensen is. Alsof ze een klap in hun gezicht krijgen.”

Volgens Jan Kampherbeek laten zowel Roompot als CSU zich van hun slechtste kant kennen. “Roompot haalt goede omzet- en winstcijfers. Blijkbaar moeten die winstcijfers – van een bedrijf dat in handen is van rijke investeerders – nóg verder omhoog, over de rug van schoonmakers. En dan schoonmaakbedrijf CSU, dat altijd de mond vol heeft van hoe belangrijk het personeel voor ze is. Als CSU écht voor zijn mensen had gestaan, dan hadden ze de opdracht aan Roompot teruggegeven. Met opdrachtgevers die duidelijk aangeven dat ze niet aan jouw personeel denken, maar alleen aan hun eigen winstcijfers, zou je tenslotte niet moeten willen samenwerken. Maar blijkbaar is de omzet van Roompot voor CSU uiteindelijk nog veel belangrijker dan het belang van de schoonmakers.”

Saillant is overigens dat op de vacature-site van Roompot staat dat de eigen schoonmakers wèl vanaf 5 km een reiskostenvergoeding krijgen. Jan Kampherbeek: “Blijkbaar wil Roompot de ingehuurde schoonmakers slechter behandelen dan de ‘eigen’ schoonmakers.”

CNV in actie voor schoonmakers
CNV Vakmensen startte op 9 maart een actie voor de CSU-schoonmakers op Roompot-vakantieparken. “We gaan er alles aan doen om Roompot en CSU weer op andere gedachten te krijgen, desnoods via acties op de vakantieparken. Schoonmakers kunnen zich hiervoor bij ons melden. Als ze dat willen, kunnen we hen ook helpen om ergens anders werk te vinden. Op een plek waar ze wèl de waardering krijgen die ze verdienen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 december 2022

Women in cleaning

Consensus Group lanceert ‘Women in Cleaning’. Een platform en e-book om de verhalen van vrouwen in de schoonmaakbranche te delen. “In de loop der jaren hebben we samengewerkt met...

08 januari 2025

2theloo in zwaar weer: op zoek naar een koper

De Nederlandse wc-keten 2theloo kampt met financiële problemen. Zo meldt het FD in de eerste week van 2025. Volgens het jaarverslag is de toekomst onzeker.  Directeur Chris Meijers blijft...

19 november 2025

Dermatologisch keurmerk voor Spectro handzepen

“Bij Spectro zoeken we altijd naar kansen om onze producten nog beter te maken. Zoals onze verbeterde handzepen, die onlangs het Dermatest-keurmerk veroverden”, vertelt R&D-manager Peter Maessen. “Wat vandaag...

19 november 2020

Boodschap en uitdaging CSU Hospitality Congres: betekenisvol impact maken, hoe blijven we relevant?

The future of hospitality: wat betekent het ‘nieuwe normaal’ voor gastvrijheid en de rol van facility management? Op 5 november vond het 7e CSU Hospitality Congres plaats. “Uniek dit...

27 mei 2022

Afscheid van 78-jarige jubilaris!

1nergiek nam deze week afscheid van haar oudste schooncollega. Een bijzonder drie-in-één afscheid voor de heer Klasens: pensioen, 12,5 jaar in dienst en afscheid op z’n 78ste! Laetitia Simonis,...

02 april 2025

Wie wordt Taalheld 2025? Geef jouw schoonmaakcollega op.

Voor de 10e keer reikt Stichting Lezen en Schrijven in 2025 de Taalheldenprijs uit. Daarom zijn zij hard op zoek naar de Taalheld van het jaar. Ken jij een...

04 november 2021

Thaise kunsten

‘Spidermen’ in Thailand. Deze foto van glasbewassing op een vliegveld in Thailand werd gedeeld door Toos de Jong, rayonmanager CSU. Zij maakte deze op vakantie. Zo zie je maar weer...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

07 maart 2025

Wilma viert 25 jaar bij Mensink Schoonmaak

Bij Mensink Schoonmaak was het feest. Wilma, een van de vertrouwde gezichten binnen het bedrijf, vierde haar 25-jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd. Haar jubileum zien de collega’s bij Mensink...

18 maart 2025

Blog Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Sinds kort werkt er een nieuw schoonmaakbedrijf in ons kantoorpand. Bijna dagelijks zie ik dezelfde schoonmaakmedewerker. Vanaf dag één viel me iets op: ze maakte liever geen contact. Op...