21 februari 2022

Blog: van Passie naar Kwaliteit

Kijkend naar een leeg scherm op mijn laptop gaan mijn gedachte alle kanten op. Waar stopt de passie en waar begint kwaliteit? Deze vraag blijft in mijn gedachte zweven. Hoe zet ik dat op ‘papier’? In de schoonmaak werken mensen met Passie voor het schoonmaakvak en stralen dat ook uit. Kwaliteit van de schoonmaak ontstaat uit vakkennis en kunde, juiste middelen/materialen en genoeg tijd voor de uitvoering. Maar hoe kunnen we deze kwaliteit continueren? Hoe kunnen we de Passie voor het schoonmaakvak overbrengen. Dat is dé uitdaging voor onze branche.

‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens hardop gevraagd. Laten we eerlijk zijn, schoonmaak is NIET sexy, schoonmaak is een VAK en dat is wat we uit (moeten) dragen. Waar vinden we de nieuwe vaklieden voor ons vak? Die zitten nu nog op school. Vraag je aan de huidige leerlingen/studenten wat ze na hun opleiding gaan doen, dan is het antwoord niet dat ze de schoonmaak ingaan. Hoe kunnen we dat tij keren? Hoe kunnen we de nieuwe generatie aan ons vak binden? Als ze voor ons vak kiezen moeten ze met trots op verjaardagsfeestjes kunnen vertellen dat ze werken in de schoonmaak. Dat ze vaklieden zijn en zorgen dat Nederland kan blijven draaien. Dat zijn vragen waar we over na moeten denken.

Zal een campagne, vanuit de branche, op scholen het vak positief onder de aandacht bij leerlingen/studenten kunnen brengen? Als het éénmalig is dan niet, structureel is een goede optie. Kunnen schoonmaakbedrijven hun deuren openen en leerlingen/studenten het werk laten zien en ervaren? (opendagen) Dat is zeker een goede manier om het schoonmaakvak onder de aandacht te brengen. Presentaties op scholen over het vak tijdens lessen.

Op welke scholen zitten onze potentiële vaklieden?
– VSO
– Praktijkscholen
– VMBO
– MBO

Naast een campagne is het belangrijk om stageplaatsen open te stellen voor deze leerlingen/studenten. Ik denk daarbij dat niet alleen de grote schoonmaakbedrijven hier een rol in kunnen/moeten spelen, maar juist ook de MKB-bedrijven waar de specialisten veelal werken om de diversiteit van het vak schoonmaak uit te dragen en de Passie voor ons vak over te brengen. Zo kunnen we werken van Passie naar Kwaliteit. Wie doet er mee?

Edgar van Engelen
Directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 september 2021

Inspiratiefilms over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een belangrijke onderwerp voor de schoonmaakbranche. Iedere medewerker wil immers gezond en met plezier het pensioen halen. In de videoserie ‘Duurzame inzetbaarheid’ belicht de Ras de...

31 oktober 2024

Zesde editie Schoonmaak Vakdagen op 5 en 6 november 2024

De zesde editie van de Schoonmaak Vakdagen gaat bijna van start. Op dinsdag 5 en woensdag 6 november 2024 komt het Nederlandse schoonmaakgilde bij elkaar in de Expo in...

12 maart 2024

Op weg naar de 25ste editie Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

De voorbereidingen voor het jubileum van de 25ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 5, 6 en 7 juni 2024 in Jaarbeurs Utrecht zijn in volle gang....

10 februari 2022

Margot van Leijen gestart als Directeur Zorg EW Facility Services

Multi service facilitair dienstverlener EW Facility Services heeft begin 2022 Margot van Leijen aangesteld als Directeur Zorg. Van Leijen heeft een lange staat van dienst binnen het bedrijfsleven en...

06 januari 2022

Marmoleum zorgt voor supergezond binnenklimaat

Marmoleum van Forbo Flooring is niet alleen een van de duurzaamste vloeren ter wereld, gemaakt van puur natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen, maar ook een van de gezondste. Het is...

21 december 2021

Uniqcare zet zelfstandig koers uit

Ondernemerschap is voor Uniqcare hèt synoniem voor excelleren in flexibiliteit, kleinschaligheid, betrokkenheid en klantgerichtheid. Op 9 december 2021 werd dat ondernemerschap bekrachtigd door de notariële overdracht van Uniqcare aan...

16 mei 2022

De waarde van de persoonlijke ontmoeting

‘Kom naar Amsterdam voor een persoonlijke ontmoeting’, stond in de uitnodiging van de Interclean. Aan die uitnodiging werd van 10-13 mei volop gehoor gegeven. We zagen in RAI Amsterdam...

05 maart 2023

Schoonmaakjerijk.nl levert 3000 sollicitanten op

De pilot arbeidsmarktcampagne SchoonMaakJeRijk zit erop! In de afgelopen maand hebben nog eens 75.000 bezoekers de website bezocht en bijna 3.000 kandidaten hebben daadwerkelijk gesolliciteerd. Dit laatste is meer...

06 mei 2019

#nieuwsnotendop met Gom, Carel Lurvink, Hago, VSR en Wecovi

Ahold Delhaize zet met Gom stap naar geïntegreerd facilitair beleid Per 1 januari is Gom de nieuwe schoonmaakpartner voor distributiecentra en hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...