25 augustus 2020

Bas Bönhke (Carel Lurvink): “Is disposable schoonmaakdoek duurder dan textiel?”

Het gevecht om de beste handendroging in een toiletgroep – papier, katoen of lucht – was jarenlang een kwestie van gesponsorde onderzoeken met gemanipuleerde uitkomsten. De corona-uitbraak dit voorjaar keerde abrupt het tij: papier is echt de meest betrouwbare manier voor hygiënische handdroging. Het betreft natuurlijk wel wegwerp-handdroging, dat dan wel. Met disposable cleaning-producten is het niet anders: wegwerp of single use schoonmaakdoeken bieden de garantie voor hygiëne: altijd een nieuw product, altijd 100% schoon. Essentieel in een tijdperk dat geheel bepaald wordt door angst, besmetting, hygiëne en beleving. En toch… het draait vaak of bijna altijd om de centen, maken we uit ons gesprek met Bas Bönhke, sectormanager facility bij Carel Lurvink, op.

“De eerste vraag die ik in een gesprek altijd gesteld krijg: wat is de prijs, wat kost het? Ik stel dan direct een tegenvraag: wat kost het om een textiel doek te wassen? Het logistieke proces, de handling, het schoonmaakresultaat; ze hebben alle invloed op het aantal werkuren: meer doen met minder mensen, en dus minder kosten. Aan het einde van het verhaal blijkt dat men goedkoper uit kan zijn met disposable. Daarbij aangetekend: de specifieke situatie en verschillende factoren in een pand zijn van invloed, bijvoorbeeld als de waslogistiek goed en doordacht is ingericht. Als inkoper moet je dus niet enkel kijken naar de aanschafprijs, maar naar de hele keten van gebruik: van productie tot afvalverwerking.”

Geef het een kans: vraag een gratis proefpakket disposable cleaning via deze link bij Carel Lurvink aan.

Is een disposable doek duurder dan de uitwasbare variant?
“De aanschaf van een enkele disposable doek is stukken goedkoper dan een textielen variant. Maar kun je de disposable doek slechts een enkele keer gebruiken en heb je uiteindelijk meer doeken nodig voor een locatie/pand, dan ben je dus qua aanschaf duurder uit. Eén geruststelling: met een disposable schoonmaakdoek heb je altijd een nieuwe en dus schone doek die optimaal werkt. En er zijn geen waskosten.”

Waarin zit het verschil?
“Ten eerste hoeft er geen logistiek wasproces te worden opgezet. Men hoeft de doeken en moppen niet in te zamelen, te transporteren, te wassen, te drogen en weer terug te brengen. Uit berekeningen blijkt dat dit per doek of mop gemiddeld € 0,60 tot € 1,00 per wasbeurt kost. Daarnaast gaan doeken in de praktijk vaak minder lang mee dan beloofd, omdat ze bijvoorbeeld niet op de juiste manier gewassen worden. En als laatste blijkt helaas dat er zeer veel doeken en moppen ‘verdwijnen’, soms wel duizenden per organisatie per jaar.”

Milieu-onvriendelijkheid ligt een stuk genuanceerder
“Ondanks dat het steeds weggooien van disposable doeken meer afval betekent, ligt de werkelijkheid van milieu-onvriendelijkheid ook een stuk genuanceerder. Denk maar eens aan de nadelige effecten van het logistieke proces, bijvoorbeeld alle vervoersbewegingen van de werkplek naar de waslocatie, en het wassen en drogen van doeken en moppen.”

Overstap op disposable cleaning vergt geen grote investeringen
“Een disposable is altijd schoon, maar de schoonmaker bepaalt het uiteindelijke schoonmaakresultaat. Hoe simpeler je het kunt maken, hoe beter, maar ondersteuning blijft belangrijk. Werken met de pre-prepared microvezelmethode verdient uitleg en training, dat kost tijd, maar disposable cleaning vergt geen grote investeringen. Je kunt gemakkelijker overstappen en het is een waarborg voor hygiëne.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

19 november 2020

Carel Lurvink podcast over nieuw business model: van kantoorschoonmaak naar thuisschoonmaak

“Vuil en viezigheid zijn een ideale voedingsbodem waaraan micro-organismen en virussen zich kunnen hechten. Daarom is het belangrijk eerst schoon te maken en daarna pas te desinfecteren. Schoonmaken en...

01 juni 2020

Gerrit Malipaard (MTS Euro Products) over toekomst ondernemen: “Inspelen op de markt, snel schakelen en relevant blijven”

De zorg voor morgen vertaalt zich op persoonlijk vlak in alertheid en/of smetvrees voor touchpoints en in handhygiëne, zakelijk in nieuwe businessmodellen. Want welk bedrijf wordt niet getroffen door...

04 maart 2024

Carel Lurvink en Kleentec verlengen duurzame schoonmaak-samenwerking

Onlangs hebben Carel Lurvink en Kleentec de samenwerking met vijf jaar verlengd. Ook de komende jaren zorgen beide organisaties samen voor hygiëne, voedselveiligheid en duurzaamheid bij foodbedrijven door heel...

13 april 2023

Groen is goed doen

Carel Lurvink publiceert haar ‘groene’ jaarverslag. Als infographic. Bekijk het ‘groene bloed’ van deze leverancier van producten voor een schone & veilige werkomgeving. “Bij ons gaan duurzaam ondernemen en...

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

17 juni 2020

Carel Lurvink wint EU aanbesteding sanitair Rijksoverheid: “Opdracht op ons lijf geschreven”

Carel Lurvink heeft de Europese aanbesteding van de Rijksoverheid voor het leveren van sanitaire hardware gewonnen: papieren handdoekdispensers, zeepdispensers, afvalbakken en toiletborstels. Dat betekent een opdracht voor 10 jaar,...

26 november 2018

Carel Lurvink workshops: “Disposable cleaning voor hoge hygiënestandaarden”

De eerste workshops bij Carel Lurvink over disposable cleaning in november, waren een groot succes. Ruim 60 bezoekers kwamen naar de servicecenters in Enschede, Hilversum en Winschoten om zich...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

29 augustus 2018

Familiebedrijf 126 jarige Hofleverancier Carel Lurvink: betrouwbaarheid is verbindende factor

Het familieverhaal begint in 1893. De broers Carel en Anton Josef Lurvink starten hun borstelmakerij in Enschede. Op dat moment hadden zij niet kunnen bedenken, dat deze tweekoppige onderneming...