25 augustus 2020

Bas Bönhke (Carel Lurvink): “Is disposable schoonmaakdoek duurder dan textiel?”

Het gevecht om de beste handendroging in een toiletgroep – papier, katoen of lucht – was jarenlang een kwestie van gesponsorde onderzoeken met gemanipuleerde uitkomsten. De corona-uitbraak dit voorjaar keerde abrupt het tij: papier is echt de meest betrouwbare manier voor hygiënische handdroging. Het betreft natuurlijk wel wegwerp-handdroging, dat dan wel. Met disposable cleaning-producten is het niet anders: wegwerp of single use schoonmaakdoeken bieden de garantie voor hygiëne: altijd een nieuw product, altijd 100% schoon. Essentieel in een tijdperk dat geheel bepaald wordt door angst, besmetting, hygiëne en beleving. En toch… het draait vaak of bijna altijd om de centen, maken we uit ons gesprek met Bas Bönhke, sectormanager facility bij Carel Lurvink, op.

“De eerste vraag die ik in een gesprek altijd gesteld krijg: wat is de prijs, wat kost het? Ik stel dan direct een tegenvraag: wat kost het om een textiel doek te wassen? Het logistieke proces, de handling, het schoonmaakresultaat; ze hebben alle invloed op het aantal werkuren: meer doen met minder mensen, en dus minder kosten. Aan het einde van het verhaal blijkt dat men goedkoper uit kan zijn met disposable. Daarbij aangetekend: de specifieke situatie en verschillende factoren in een pand zijn van invloed, bijvoorbeeld als de waslogistiek goed en doordacht is ingericht. Als inkoper moet je dus niet enkel kijken naar de aanschafprijs, maar naar de hele keten van gebruik: van productie tot afvalverwerking.”

Geef het een kans: vraag een gratis proefpakket disposable cleaning via deze link bij Carel Lurvink aan.

Is een disposable doek duurder dan de uitwasbare variant?
“De aanschaf van een enkele disposable doek is stukken goedkoper dan een textielen variant. Maar kun je de disposable doek slechts een enkele keer gebruiken en heb je uiteindelijk meer doeken nodig voor een locatie/pand, dan ben je dus qua aanschaf duurder uit. Eén geruststelling: met een disposable schoonmaakdoek heb je altijd een nieuwe en dus schone doek die optimaal werkt. En er zijn geen waskosten.”

Waarin zit het verschil?
“Ten eerste hoeft er geen logistiek wasproces te worden opgezet. Men hoeft de doeken en moppen niet in te zamelen, te transporteren, te wassen, te drogen en weer terug te brengen. Uit berekeningen blijkt dat dit per doek of mop gemiddeld € 0,60 tot € 1,00 per wasbeurt kost. Daarnaast gaan doeken in de praktijk vaak minder lang mee dan beloofd, omdat ze bijvoorbeeld niet op de juiste manier gewassen worden. En als laatste blijkt helaas dat er zeer veel doeken en moppen ‘verdwijnen’, soms wel duizenden per organisatie per jaar.”

Milieu-onvriendelijkheid ligt een stuk genuanceerder
“Ondanks dat het steeds weggooien van disposable doeken meer afval betekent, ligt de werkelijkheid van milieu-onvriendelijkheid ook een stuk genuanceerder. Denk maar eens aan de nadelige effecten van het logistieke proces, bijvoorbeeld alle vervoersbewegingen van de werkplek naar de waslocatie, en het wassen en drogen van doeken en moppen.”

Overstap op disposable cleaning vergt geen grote investeringen
“Een disposable is altijd schoon, maar de schoonmaker bepaalt het uiteindelijke schoonmaakresultaat. Hoe simpeler je het kunt maken, hoe beter, maar ondersteuning blijft belangrijk. Werken met de pre-prepared microvezelmethode verdient uitleg en training, dat kost tijd, maar disposable cleaning vergt geen grote investeringen. Je kunt gemakkelijker overstappen en het is een waarborg voor hygiëne.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

21 april 2022

Van 780.000 naar 6500 kg CO2-uitstoot per jaar

Carel Lurvink zet grote stappen in de vergroening van het wagenpark en heeft de bestelbussen vervangen door 100% elektrische bussen. Later dit jaar volgen nieuwe vrachtwagens die rijden op...

29 augustus 2018

Familiebedrijf 126 jarige Hofleverancier Carel Lurvink: betrouwbaarheid is verbindende factor

Het familieverhaal begint in 1893. De broers Carel en Anton Josef Lurvink starten hun borstelmakerij in Enschede. Op dat moment hadden zij niet kunnen bedenken, dat deze tweekoppige onderneming...

16 november 2023

Koppeling digitale systemen geven in het Veld groep 1,5 dag tijdwinst

Online mogelijkheden, duurzaam ondernemen en logistieke ondersteuning gaven de doorslag bij de in het Veld groep om voor Carel Lurvink te kiezen.  De in het Veld groep is specialist...

17 juni 2020

Carel Lurvink wint EU aanbesteding sanitair Rijksoverheid: “Opdracht op ons lijf geschreven”

Carel Lurvink heeft de Europese aanbesteding van de Rijksoverheid voor het leveren van sanitaire hardware gewonnen: papieren handdoekdispensers, zeepdispensers, afvalbakken en toiletborstels. Dat betekent een opdracht voor 10 jaar,...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

02 juni 2023

Carel Lurvink gaat dichter bij huis produceren

Onlangs zette Carel Lurvink een handtekening voor een kavel op bedrijventerrein Jufferbeek-Zuid in Oldenzaal. In het jaar dat het familiebedrijf 130 kaarsjes uitblaast spreidt het zijn vleugels uit naar...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...