3 maart 2019

#nieuwsnotendop week 9: Asito, Carel Lurvink, HeyDay, ISSA, OSB, SieV en Werner & Mertz

Donderdag 21 maart: algemene ledenvergadering SieV
Barak Z van het Waterliniemuseum in Bunnik is de locatie waar op donderdag 21 maart vindt de algemene ledenvergadering van mkb-branchevereniging SieV (Schoonmaken Is Een Vak) plaats. Op het programma staan de ledenvergadering, een interactieve workshop over aanbestedingen en een exclusieve rondleiding door het museum. SieV is opgericht in 2012 en zet zich onder meer in voor een betere cao en inkoopvoordelen voor haar leden, en bevordert de kennisdeling en samenwerking tussen leden. SieV telt meer dan 200 leden.

Databank OSB bundelt bedrijfs- en branche-informatie van leden
Eén databank gevuld met alle cao-gerelateerde data van de bij OSB aangesloten schoonmaakbedrijven. Met één druk op de knop kunnen leden-schoonmaakbedrijven op basis van deze data benchmarken om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld leeftijdsopbouw, loonschalen, verzuim en reiskosten. “Dat biedt voordelen voor iedere schoonmaakondernemer. Benchmarks en betrouwbare, representatieve marktinformatie helpen bij koersbepaling. Dat geldt niet alleen voor ons, maar voor de gehele markt. Bovendien zullen de cijfers per regio verschillen. Inzicht biedt wellicht nieuwe kansen of mogelijkheden”, stelt Stefan Faaij, operationeel directeur bij Van Alem Schoonmaak. In haar nieuwsbericht meldt brancheorganisatie OSB: “De databank betekent winst voor het schoonmaakbedrijf, winst voor de brancheorganisatie en met een beetje geluk winst voor de hele branche. OSB is ambitieus, de uitrol is gepland voor de zomer 2019.”

Manuela D’Agata nieuwe ISSA directeur onderwijs en certificering
ISSA, de wereldwijde vereniging van schoonmaakbedrijven, is verheugd de benoeming aan te kondigen van Manuela D’Agata als haar nieuwe internationale directeur onderwijs en certificering. Ze sluit zich aan bij ISSA’s internationale team met Alexandra Adams, International Program Coordinator en Frances Ball, Business Development Manager UK & Ireland.
De benoeming van Manuela bevestigt de inspanningen van ISSA om onderwijs- en certificeringsdiensten, zoals het CIMS-programma (Cleaning Industry Management Standard) over de hele wereld verder te ontwikkelen. Manuela D’Agata, gevestigd in Amsterdam, is verantwoordelijk voor het opzetten van het CIMS-programma in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Oceanië en de regio Azië-Stille Oceaan, en stelt een groep lokale trainers en auditors samen. Haar aanpak komt uit meer dan 10 jaar ervaring in het ontwikkelen en beheren van succesvolle onderwijsprogramma’s.

Asito lanceert Future Facility bij Graafschap College
Schoonmaakorganisatie Asito heeft in samenwerking met het Graafschap College een nieuwe hybride leeromgeving voor het facilitaire werkveld ontwikkeld – de mbo-student leert een beroep op de werkplek in de optimale mix. Mbo-studenten van niveau 2 en 4 kunnen bij Future Facility leren in de praktijk en zo het vak direct leren kennen. De eerste twintig studenten hebben het leerprogramma doorlopen en zijn bijzonder enthousiast.
Hans van Leeuwen, HR-directeur Asito: “We zijn gestart met Future Facility om de samenwerking met het Graafschap College te intensiveren. We kunnen nu bijdragen aan de core business van onze opdrachtgever: het verzorgen van opleidingen. Daarnaast versterkt het onze wervingskracht en draagt het bij aan onze inclusiviteitsdoelstellingen.” De komende tijd zal Asito het Future Facility concept aanbieden bij andere onderwijsinstellingen in haar klantenkring.

Met overname Trots en Gul behoort Heyday Facility Management top 3
Een verstevigde positie in de facilitaire markt, aanjager van innovatie en een flinke uitbreiding van de tak consultancy en detachering: vanaf 1 maart behoort HEYDAY Facility Management tot de top drie van facilitair adviseurs in Nederland. Nu de overname van TROTS en de integratie van GUL zijn afgerond, kan HEYDAY verder uitgroeien tot de kennispartner op het gebied van facility management en vastgoed.

Met Team Sunweb geeft Carel Lurvink invulling aan missie
“We staan al meer dan 125 jaar voor een schone en veilige werkomgeving. Hoe bijzonder is het dat we onze missie nu door kunnen trekken naar de wielersport”, zeggen Caspar & Julius Lurvink, directeuren van Carel Lurvink. Samen met Team Sunweb gaat de Enschede groothandel in schoonmaak-, veiligheids- en schilderartikelen  samenwerken in de inrichting van het nieuwe hoofdkantoor in Deventer en het Keep Challenging Center in Sittard van Team Sunweb.

Green care Professional en ecolabel Green Key zetten in op duurzaam en leisure
Om de ecologische voetafdruk in de hotelsector verder te verminderen en om hun leden duurzame innovaties te kunnen brengen, is Green Key een samenwerking aangegaan met green care PROFESSIONAL op het gebied van duurzaam schoonmaken en wassen. Het ‘ecomerk met de kikker’ en Green Key willen de leden van Green Key bewust maken van de duurzaamheid van de producten, die ze gebruiken om keukens, wasruimtes en kamers mee schoon te maken. Green Key is een vrijwillig ecolabel voor hotels, hostels, campings, vakantieparken, kleine accommodaties, congrescentra, attracties en restaurants, waarmee meer dan 3000 ondernemingen in 57 landen zijn bekroond en gebaseerd is op de naleving van strenge criteria op het gebied van milieubeheer en duurzaamheidseducatie.

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 oktober 2020

RTL Nieuws in gesprek met Piet Adema (OSB) over oplossing voor minder kantoorschoonmaak

Meer thuiswerken, minder kantoorschoonmaak. “Dat raakt schoonmaakbedrijven. Een oplossing kan zijn als bedrijven het schoonmaken van de thuiswerkplek van hun personeel gaan betalen. Sommige opdrachtgevers van schoonmaakbedrijven zijn daar...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

06 mei 2019

#nieuwsnotendop met Gom, Carel Lurvink, Hago, VSR en Wecovi

Ahold Delhaize zet met Gom stap naar geïntegreerd facilitair beleid Per 1 januari is Gom de nieuwe schoonmaakpartner voor distributiecentra en hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract...

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...

09 april 2019

SIEV zet mkb schoonmaak op de kaart bij Tweede Kamerlid Wörsdörfer

De blog van Martin Bogers Leringen wekken, maar voorbeelden trekken II op Schoonmaakjournaal was aanleiding voor Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer (VVD) om mkb-branchevereniging SieV uit te nodigen. Op 8...

24 februari 2019

#nieuwsnotendop week 8 met Beercoo, Hago, Kärcher, Noorderkwartier, PayOK en Schilten

Schilten Schoonmaak neemt Alcean over Het Dordtse schoonmaakbedrijf Schilten heeft Alclean uit Krimpen aan den IJssel overgenomen. Daarmee versterkt het haar regionale positie in de driehoek Rotterdam, Breda en...

03 december 2021

Geen verhoging eindejaarsuitkering, wel netto inkomen

Branchevereniging SIEV streeft naar verhoging netto inkomen van schoonmakers in plaats van verhogen eindejaarsuitkering. “Niet omdat we tegen een goede beloning van onze medewerkers zijn, maar omdat deze regeling...

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...