25 september 2019

Werner & Mertz investeert 30 miljoen in grootste fabriek recycled verpakkingen

Europees fabrikant van duurzame schoonmaakproducten Werner & Mertz investeert 30 miljoen euro in zijn nieuwe productiesite in het Duitse Mainz. Daarmee investeert Werner & Mertz opnieuw fors in de uitbreiding van haar duurzame productie en productiecapaciteit. De nieuwe productiehallen blinken net zoals het productenassortiment uit op het vlak van duurzaamheid. Tegelijkertijd huisvest de nieuwe site ook APLA, die de verpakkingen uit 100% gerecycleerd plastic produceert voor Werner & Mertz. Hierdoor levert Werner & Mertz wederom een bijzondere bijdrage tot schonere oceanen.

Steeds meer consumenten en bedrijven over heel Europa kiezen voor ecologische en duurzame schoonmaakproducten. Zo mocht Werner & Mertz voor zijn consumentenmerk Frosch en voor zijn green care Professional-producten voor de professionele markt in 2018 bijna 400 miljoen euro omzet optekenen. Door te investeren in de nieuwe productie-eenheid kan Werner & Mertz aan de groeiende vraag voldoen, de productie op korte termijn verdubbelen en een maatschappelijk verantwoorde rol spelen met concrete acties, binnen de huidige klimaatdiscussie en tegen de plasticsoep.

Verdubbeling productiecapaciteit
Werner & Mertz’ partner voor de verpakkingen van de schoonmaakproducten, APLA, verhuist mee naar de nieuwe site. “Samen met APLA creëren we de grootste productielocatie ter wereld voor verpakkingen uit gerecycled plastic,” zegt Chris De Vuyst, General Manager Werner & Mertz Benelux. “Vandaag hebben we al 300 miljoen gebruikte PET-flessen ingezameld en gerecycled tot de gekende Werner & Mertz verpakkingen – een wereldrecord in 100% gerecycled plastic”

Circulaire economie die écht werkt
“Wij maken er werk van dat onze verpakkingen gemaakt worden van plastic dat na gebruik verzameld en herwerkt wordt tot 100% gerecycled plastic. De oplossing voor schone oceanen ligt eerst en vooral op het land. Ons doel is de biologische en verpakkingslussen gesloten te houden, zo kunnen ze niet als afval in de natuur of in de oceanen terecht komen. Enkel zo kan de circulaire economie écht werken!” verduidelijkt Chris De Vuyst.

Duurzame en energie-efficiënte bouw
Voor Werner & Mertz was het belangrijk dat de nieuwbouw dezelfde duurzaamheid uitstraalt als haar producten. Zo is het gebouw opgetrokken uit gerecycleerd beton en het dak – van 4000 m2 – is voor 2/3de bedekt met 455 fotovoltaïsche modules. Die voorzien de koeleenheden van stroom. Daarnaast wordt het gebouw verwarmd door middel van warmteterugwinning en een warmtenetwerk. Aanwezigheidssensoren en LED-verlichting zorgen dan weer voor een heel laag energieverbruik.

Groen gebouw met een platinum LEED-certificatie
Het nieuwe gebouw is volledig ontworpen volgens de normen van de LEED-platinum-certificering. LEED staat voor ‘Leadership in Energy and Environmental Design’ en is wereldwijd de standaard voor de verificatie van ecologische gebouwen. Zo genieten werknemers van een uitstekende luchtkwaliteit dankzij een krachtig ventilatiesysteem. Ze kunnen ook genieten van de Japanse daktuin die dienst doet als binnenplaats. Ook is het gebouw uitgerust met duurzaam kantoormateriaal en zijn er 26 parkeerplaatsen met laadstation voor elektrische voertuigen van het personeel voorzien.

“De nieuwbouw van Werner & Mertz heeft een ongekend en ambitieus energieconcept, wat niet vaak te vinden is voor productie-eenheden. Het is voortreffelijk geïsoleerd en kent een efficiënt warmterecuperatiesysteem. Bovendien is er voor de werknemers een aangename werksfeer,” besluit De Vuyst.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

12 december 2018

Film: Goede werkomstandigheden bekeken door de ogen van ENTRIO schoonmaak+service

Het Belgische schoonmaakbedrijf ENTRIO schoonmaak+service heeft een sterk oog voor duurzaamheid en het creëren van goede werkomstandigheden voor haar poetsmedewerkers. Door gebruik te maken van innovatieve en revolutionaire reinigingsproducten...

09 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

01 mei 2015

CLP: nieuwe verordening voor gevarensymbolen op reinigingsmiddelen

Per 1 juni 2015 geldt CLP (Classification, Labelling and Packaging), een nieuwe communicatiemethode voor de gevaren van chemische stoffen en mengsels. Reeds sinds 2009 is GLP in werking getreden,...

22 maart 2024

Spectro bouwt nieuw, duurzaam hoofdkantoor

In het tweede kwartaal van 2024 start Spectro met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor aan de Drontermeer 14 te Oss. Om het groeiende team meer ruimte te bieden...

27 augustus 2019

3e generatie aan het roer: “Met familiebedrijf Spectro veroveren wij de wereld”

“De naam Spectro is eigenlijk een fantasienaam. Onze vader maakte in 1986 een nieuwe start en zocht een originele naam voor zijn bedrijf. In de eerste films van James...

07 mei 2019

Bunzl Belgium Expo 2019 van start

Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt de Bunzl Belgium Expo plaats. Drie dagen lang kunnen bezoekers zich oriënteren op de professionele catering, cleaning, hygiëne, zorg en persoonlijke...

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

08 november 2019

Vlog 9 Voorstander Schoonmaak Vakdagen Wecoline: “Gek van water”

Een heldere, duurzame boodschap die verder gaat dan de plastic soep, ook de Allure-lijn én een primeur op de Schoonmaak Vakdagen. En Marco Vegers, key accountmanager van Wecoline, doet...