25 september 2019

Werner & Mertz investeert 30 miljoen in grootste fabriek recycled verpakkingen

Europees fabrikant van duurzame schoonmaakproducten Werner & Mertz investeert 30 miljoen euro in zijn nieuwe productiesite in het Duitse Mainz. Daarmee investeert Werner & Mertz opnieuw fors in de uitbreiding van haar duurzame productie en productiecapaciteit. De nieuwe productiehallen blinken net zoals het productenassortiment uit op het vlak van duurzaamheid. Tegelijkertijd huisvest de nieuwe site ook APLA, die de verpakkingen uit 100% gerecycleerd plastic produceert voor Werner & Mertz. Hierdoor levert Werner & Mertz wederom een bijzondere bijdrage tot schonere oceanen.

Steeds meer consumenten en bedrijven over heel Europa kiezen voor ecologische en duurzame schoonmaakproducten. Zo mocht Werner & Mertz voor zijn consumentenmerk Frosch en voor zijn green care Professional-producten voor de professionele markt in 2018 bijna 400 miljoen euro omzet optekenen. Door te investeren in de nieuwe productie-eenheid kan Werner & Mertz aan de groeiende vraag voldoen, de productie op korte termijn verdubbelen en een maatschappelijk verantwoorde rol spelen met concrete acties, binnen de huidige klimaatdiscussie en tegen de plasticsoep.

Verdubbeling productiecapaciteit
Werner & Mertz’ partner voor de verpakkingen van de schoonmaakproducten, APLA, verhuist mee naar de nieuwe site. “Samen met APLA creëren we de grootste productielocatie ter wereld voor verpakkingen uit gerecycled plastic,” zegt Chris De Vuyst, General Manager Werner & Mertz Benelux. “Vandaag hebben we al 300 miljoen gebruikte PET-flessen ingezameld en gerecycled tot de gekende Werner & Mertz verpakkingen – een wereldrecord in 100% gerecycled plastic”

Circulaire economie die écht werkt
“Wij maken er werk van dat onze verpakkingen gemaakt worden van plastic dat na gebruik verzameld en herwerkt wordt tot 100% gerecycled plastic. De oplossing voor schone oceanen ligt eerst en vooral op het land. Ons doel is de biologische en verpakkingslussen gesloten te houden, zo kunnen ze niet als afval in de natuur of in de oceanen terecht komen. Enkel zo kan de circulaire economie écht werken!” verduidelijkt Chris De Vuyst.

Duurzame en energie-efficiënte bouw
Voor Werner & Mertz was het belangrijk dat de nieuwbouw dezelfde duurzaamheid uitstraalt als haar producten. Zo is het gebouw opgetrokken uit gerecycleerd beton en het dak – van 4000 m2 – is voor 2/3de bedekt met 455 fotovoltaïsche modules. Die voorzien de koeleenheden van stroom. Daarnaast wordt het gebouw verwarmd door middel van warmteterugwinning en een warmtenetwerk. Aanwezigheidssensoren en LED-verlichting zorgen dan weer voor een heel laag energieverbruik.

Groen gebouw met een platinum LEED-certificatie
Het nieuwe gebouw is volledig ontworpen volgens de normen van de LEED-platinum-certificering. LEED staat voor ‘Leadership in Energy and Environmental Design’ en is wereldwijd de standaard voor de verificatie van ecologische gebouwen. Zo genieten werknemers van een uitstekende luchtkwaliteit dankzij een krachtig ventilatiesysteem. Ze kunnen ook genieten van de Japanse daktuin die dienst doet als binnenplaats. Ook is het gebouw uitgerust met duurzaam kantoormateriaal en zijn er 26 parkeerplaatsen met laadstation voor elektrische voertuigen van het personeel voorzien.

“De nieuwbouw van Werner & Mertz heeft een ongekend en ambitieus energieconcept, wat niet vaak te vinden is voor productie-eenheden. Het is voortreffelijk geïsoleerd en kent een efficiënt warmterecuperatiesysteem. Bovendien is er voor de werknemers een aangename werksfeer,” besluit De Vuyst.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 oktober 2019

Greener Packaging Award bekroning en erkenning voor Werner & Mertz

Schoonmaakspecialist Werner & Mertz heeft de Greener Packaging Award gewonnen. Werner & Mertz wint de prijs voor haar verpakkingen van de Well Feel-flessen, gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic. De...

31 december 2019

Top 3 ‘twenty-tens’ op Schoonmaakjournaal

Aan de vooravond van de ‘twenty-twenties’ maken we de balans op van de meest populaire publicaties in de twenty-tens. De balans van Schoonmaakjournaal kan nog slechts 8 jaar terugkijken,...

04 april 2023

Markt reinigings- en desinfectiemiddelen blijft komende tijd onder grote druk

Net als vele andere sectoren heeft de markt van reinigings- en desinfectiemiddelen veel te verduren sinds de pandemie en de oorlog. Veel bedrijven zaten het afgelopen jaar in overlevingsmodus,...

18 juni 2019

Oprechte belangstelling voor Wonderlijke Wereld van Enzymen bij kennissessie Innovi

“Wij helpen zelf de aarde letterlijk om zeep”, trapt Gerrit Visser de kennissessie Enzymatisch Reinigen op 13 juni af. Innovi mocht op serieuze belangstelling rekenen: deelnemers uit Nederland en...

11 februari 2020

Werner & Mertz schenkt gewonnen milieuprijs van € 250.000 aan veengebied in Indonesie

Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, doneert € 250.000 aan Borneo Orangutan Survival Deutschland (BOS). Dat geld won Schneider in oktober 2019 toen hij door de Duitse Federale Stichting...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

30 oktober 2019

Schoonmaak Vakdagen exposant Werner & Mertz zet volgende stap in verantwoord schoonmaken

Natuurlijk kennen we Werner & Mertz als de pionier in ecologische reinigingsmiddelen in de professionele schoonmaaksector. Het 140 jaar oude familiebedrijf focust zich al sinds de oprichting op de...

11 januari 2019

#filmFriday Alkmaar Sport presteert met specialist Hazet

Eddy Bakker, manager exploitaties van Alkmaar Sport, vertelt in een testimonialfilmpje over de fijne samenwerking met Hazet. ‘’Wij hebben kennis van sport en hebben niet alle kennis over schoonmaak....

24 september 2019

Spectro presenteert 3 innovatieve next generation cleaning solutions

Betere ingrediënten, slimmere recepturen, efficiëntere processen… Bij Spectro werken we elke dag aan de reinigingsconcepten van de toekomst. We ontwikkelen de beste reinigingsmiddelen én kijken ook hoe we met...

08 december 2021

Re-belle’s microvezeldoek onderscheiden met cradle to cradle bronze

De circulaire microvezeldoek Re-belle is sinds juni 2021 door Greenspeed uit Rotterdam op de markt gebracht. De doek behaalde na een diepgaande controle van de volledige levenscyclus Cradle to...