12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de transitie naar duurzamere was- en poetsmiddelen versnellen. Om hun oproep kracht bij te zetten, komen werknemers van de Haagse B Corp vandaag bijeen bij de klimaatactie in eigen stad. Hiermee maken zij in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen burgers, bedrijven én de politiek bewust van de klimaatimpact van synthetische was- en poetsmiddelen.

Met het vrijgeven van de formulering van de volledig natuurlijke allesreiniger, die de Consumentenbond als beste ecologische optie bestempelt, legt Seepje de bal bij haar concurrentie. Zo kunnen onder meer Unilever, Proctor & Gamble, Henkel en Reckitt Benckiser niet meer om het gebruik van natuurlijke grondstoffen heen. “Om de klimaatcrisis te beperken zullen we samen snel over moeten op duurzamere producten”, zegt Jasper Gabriëlse, mede-oprichter van Seepje. “Wij kunnen het niet alleen, we hebben zowel consumenten als grote fabrikanten nodig in deze transitie. Die verloopt nu nog te traag, dus we hopen dat ook andere merken hierin snel hun verantwoordelijkheid nemen. Nu zij het recept van onze honderd procent natuurlijke allesreiniger hebben, kan niemand meer stellen dat het nog niet mogelijk is om een duurzaam én effectief reinigingsproduct op de markt te brengen.”

Klimaatprotest
Dat de klimaatproblematiek medewerkers van Seepje echt na aan het hart ligt, laten zij zien door middel van een protest tijdens de lokale Klimaatmars in Den Haag. Met dit protest willen zij Nederland bewust maken van het achterhaalde gebruik van synthetische was- en poetsmiddelen. Gabriëlse: “Wij voeren vandaag actie omdat we ons echt zorgen maken om de klimaatcrisis, en omdat wij erin geloven dat we samen de urgentie voelbaar kunnen maken. Dit is een oproep gericht aan de ‘grote jongens’, de fabrikanten die nog flinke stappen moeten zetten richting duurzamere producten en transparanter kunnen zijn over hun ingrediënten. Ik ben heel trots dat zoveel van onze medewerkers zich hier bij de Klimaatmars over uitspreken.”

Fossiele was- en poetsmiddelen
Vanaf komende maandag vervolgt Seepje haar bewustmakingsactiviteiten. Via berichtgevingen op social media en hun website geeft de duurzame producent informatie over de verschillen tussen synthetische en natuurlijke was- en poetsmiddelen, en de impact die dagelijks gebruik ervan heeft op het milieu. Gabriëlse: “Nederlanders hebben gelukkig steeds meer duurzame opties, bijvoorbeeld in de voedings- en mode-industrie. Ik ben ervan overtuigd dat een groter aanbod van duurzamere was- en poetsmiddelen de consument ook in steeds grotere mate zal overtuigen van de dagelijkse klimaatimpact daarvan. Hopelijk kiest Nederland na vandaag steeds minder vaak voor ‘fossiele’ producten, die nog steeds ingrediënten als aardolie, microplastics en synthetische geurstoffen bevatten.”

Klik hier voor meer informatie over Seepje.
Klik hier voor een interview in MT Sprout met een afbeelding van de advertentie in de Volkskrant.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 juli 2022

Doe mee met de Nationale MeewerkWeek

Na twee jaar afwezigheid kan de zesde editie van de Nationale MeewerkWeek eindelijk plaatsvinden. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers weer...

04 februari 2019

Blog: Verfrissen, verrassen, verrijken…

Mijn vader zei het vroeger al tegen mij: “wie niet groot en sterk is, moet slim zijn”.  Met deze boerenwijsheid hebben we de afgelopen jaren binnen Uniqcare werk gemaakt...

11 juli 2022

Neem de COVID-basismaatregelen weer in acht

Schoonmakend Nederland doet de oproep om de Covid-basismaatregelen weer in acht te nemen, omdat in de afgelopen weken het reproductiegetal (R) weer ruim boven de 1 is gestegen. Hieruit...

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...

22 november 2022

Vileda Professional presenteert nieuwe generatie Swep Class met livestream

Op 29 november om 16:00 uur kun je via een livestream de presentatie bijwonen van de nieuwe generatie van het Swep vloerconcept van Vileda Professional Van het prille begin...

12 december 2024

Aanpassingen Taaltrajecten per 1 januari 2025

Per 1 januari 2025 volgt er een aanpassing in de subsidieregelingen voor taal- en schrijftrajecten binnen de schoonmaaksector. We delen de belangrijkste wijzigingen. RAS meldt de belangrijkste wijzigingen in...

28 mei 2019

#nieuwsnotendop Base Packaging, FNV, Fusernet, SieV en Sodexo

Sodexo gaat op weg naar wegwerpplasticvrije restaurants In de Week van Circulariteit pakt de redactie het facilitaire bredere bericht van Sodexo graag mee, want de dienstverlener in Quality of...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

18 november 2021

Branchevereniging SieV zoekt voorzitter én bestuursversterking

Wie durven de uitdaging aan? In de maand dat Schoonmaken is een Vak (SieV) 10 jaar bestaat, in maart 2022, geeft Maurice Rutgrink zijn 10-jarige rol als betrokken voorzitter...

27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met...