17 mei 2023

Hygieneforum: Is schoonmaak onderdeel van het HACCP-plan in grootkeukens?

Tijdens het Hygiëneforum in RAI Amsterdam op 17 mei zijn er voor de gasten diverse workshops. Zo ook een over hygiëne in grootkeukens. Robert de Brauwer, Technical Manager Benelux voor Werner & Mertz professional, gaat dan onder andere in op de vraag: maakt schoonmaak deel uit van het HACCP-plan? Is het een kritisch controlepunt of iets anders? Meld je aan en praat mee.

“Wat is de doelstelling van hygiëne in grootkeukens? Maakt schoonmaak deel uit van het HACCP-plan? Wordt op schoonmaak getoetst binnen deze regelgeving of niet? Over deze vragen wil ik samen met de deelnemers van de workshop over hygiëne in grootkeukens discussiëren”, vertelt Robert de Brauwer van Werner & Mertz. Hij geeft één van de workshops op het Hygiëneforum dat op 17 mei in RAI Amsterdam plaatsvindt.

Samen inzoomen op hygiëne, schoonmaak, desinfectie en duurzaamheid
Robert belooft zijn workshop in te leiden met een toelichting op de verschillende hygiëne aspecten die voor grootkeukens gelden. Hier is het HACCP-plan (Hazard Analysis and Critical Control Points) uitermate van belang. Een systeem waarbij bedrijven zelf gezondheidsrisico’s in bereidings- en behandelingsprocessen moeten opsporen en beheersbaar maken met onder meer een inventarisatie van potentiële gevaren, opstellen van kritische controlepunten en het nemen van maatregelen als monitoring en registratie. Daarbij zal hij ook ingaan op voedselveiligheid en het nut van desinfectie. En de vraag ‘Wat is goede schoonmaak in grootkeukens?’. Welke voorwaarden gelden specifiek voor deze omgeving, wat moet je anders doen dan bijvoorbeeld in een kantoor? “Samen met de deelnemers wil ik de verdieping opzoeken om deze vragen over schoonmaak en desinfectie helder te krijgen. Bovendien wil ik nog toelichten waar de mogelijkheden liggen van verduurzaming bij de schoonmaak in grootkeukens.”

Duurzame hygiëne
“Vroeger werd verduurzaming alleen gezien als hot topic van mensen met geitenwollensokken met veel geduld”, schetst Robert. “Die tijd is echt allang voorbij. Maar als we het over grootkeukens hebben, wat zijn dan nu de duurzaamheidsaspecten die mogelijk zijn op het gebied van keukenhygiëne? Welke Ecolabels of andere certificeringen zijn hier van toepassing en waaraan moet een product voldoen om in de keuken gebruikt te mogen worden? Meerdere partijen noemen hun reinigingsmiddelen ‘food approved’ of iets dergelijks. Is dit een specifiek keurmerk voor reinigingsmiddelen in de grootkeukens???” Robert zal zijn verhaal met enkele voorbeelden illustreren.

Praktijkvoorbeelden
Robert laat tijdens de workshop zien dat goede schoonmaak uitleg nodig heeft en dat per situatie moet worden bekeken wat de bijdrage van bepaalde reinigingsmiddelen is. “Het spreekt voor zich dat een grootkeuken schoon moet zijn, maar wat is het verschil met hygiënisch schoon? Tijdens de workshop zal ik een breder perspectief schetsen om antwoord te krijgen of en hoe schoonmaak een kritisch controlepunt binnen het HACCP-plan in de keuken kan zijn.”

Bijdrage in kennis en praktijk
Met de workshop hoopt Robert bij te dragen aan extra kennis op het gebied van hygiëne in grootkeukens voor iedereen die werkzaam is in deze omgeving, zowel mensen uit de horeca, restaurants en hotels als afgevaardigden van schoonmaakbedrijven die in deze foodindustrie schoonmaken. En dat de opgedane kennis ook daadwerkelijk in de praktijk kan worden toegepast.

Interesse?
Wil je meedenken en – praten met Robert over de verschillende aspecten van hygiëne in grootkeukens? Meld je dan aan voor het Hygiëneforum en neem deel aan deze workshop. (Gratis) Inschrijven doe je hier: https://www.hygieneforum.nl/nl/hygieneforum-2023/aanmelden-hf-2023/

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 april 2025

Tour Facilitair 2025: fiets jij 80 km mee?

Nadat The Food Office, Vepa the furniture factory en HEYDAY Facility Management jarenlang de Tour Facilitair hebben georganiseerd, sluiten nu ook EW Facility Services en MAAS aan. “Samen zijn...

14 februari 2024

Terugblik CSU Innovatie Boost

Van 22 t/m 25 januari nam CSU Facilitair Nederland mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zij deden dit samen met universitaire onderzoekers, gedragswetenschappers, productontwerpers en trendwatchers. “Met prachtige...

27 januari 2022

UL-Team met nieuw team uitdagend opleidingsjaar in

Al meer dan 10 jaar werkt UL-Team aan de ontwikkeling van facilitaire medewerkers. Met haar opleidingsaanbod draagt de specialist in facilitaire opleidingen bij aan meer kwaliteit op de werkvloer,...

19 april 2020

#nieuwsnotendop Consumatics, Hago Next, Kärcher en Westerveld

Erik van der Eik nieuwe bestuurder Hago Next Hago Next heeft per 1 mei 2020 een nieuwe directeur: Erik van der Eik, die zichzelf ziet als ‘verbinder in facilities’....

18 maart 2019

Met Fixed&Easy gaan Kimberly-Clark en Propers voor cross selling

Vanuit zijn passie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven, begon Patrick Arts in 2005 schoonmaakbedrijf Propers. “We willen mensen laten ontwikkelen”, motiveert de...

22 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 1): Aansprakelijkheid opdrachtgever bij inhuur zzp’ers

Als ondernemer ben je wel gewend aan de afwisseling tussen drukke periodes en rustigere tijden. Op het moment dat je alle zeilen moet bijzetten om een grote klus op...

23 mei 2025

JINC Bazen van morgen bij 1nergiek en Raggers

Op 3 juni is het weer zover: dan nemen leerlingen door heel Nederland plaats op de stoel van een directeur, CEO of politicus tijdens JINC Baas van Morgen. Ook...

30 april 2025

Remco Martens nieuwe Chief Commercial Officer bij ISS Nederland

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei 2025 aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt...

18 juli 2024

Klein deel Nederlandse bedrijven al volledig klimaatneutraal

Een relatief klein deel van de bedrijven in Nederland is nu volledig klimaatneutraal, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit betekent dat er nog een lange weg...

05 februari 2019

21 februari: Vileda organiseert Hygiëne Symposium over infectiepreventie en zorghygiëne

Onafhankelijke wetenschappers en vakgenoten, vier actuele en interessante onderwerpen: op donderdag 21 februari organiseert Vileda Professional de tweede editie van haar Hygiene Symposium Vlaanderen. “Het is een kleinschalig symposium...