8 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar en is nog steeds up & running. Ondanks het feit dat Hijman juist ook investeert in haar digitale representatie. De site, webshop en stenen winkel blijken samen een succesvolle formule te zijn. Ze vullen elkaar aan en bieden de klant 24/7 service. Shopmanager Marco van der Linden vertelt over zijn ervaringen in de groothandels-winkel en de wisselwerking met internet.

Sinds 2018 is Marco van der Linden shopmanager van Hijman & Go in Amsterdam. “Iedere dag is hier een verhaal op zich. Veel klanten bezoeken onze winkel om benodigde schoonmaakproducten te kopen. Vaak gaat het om spoedjes: “We hebben nu een reinigingsproduct nodig voor die klus. We hebben een groot, divers netwerk van vaste klanten, zij lopen in en uit voor hun aankopen. Daarbij sluiten ongeveer drie nieuwe klanten per dag zich aan, omdat zij over onze winkel en service hebben gehoord of door overname van een pand of schoonmaakbedrijf. Onze winkel ligt vlak aan de ringweg, we hebben voldoende parkeergelegenheid, een breed assortiment en veel kennis. Stel maar een vraag aan Simon, hij werkt hier al 33 jaar. Wij (red.: Marco en Tjalling) stellen hem zelf ook nog regelmatig vragen, hij heeft zo’n bak aan ervaring en kent veel ‘trucjes’. Bijvoorbeeld een bepaalde pad gebruiken in plaats van een reinigingsmiddel om een vlek op de vloer weg te krijgen. Onze klanten voelen zich thuis, we kennen hen bij naam en toenaam en weten wat ze belangrijk vinden. Ook wat hen persoonlijk raakt. We kunnen boeken vol schrijven over onze winkelvloer. Onze winkel zal nooit zijn gelijke krijgen.”

Digitalisering
“Wij zien een toename in het digitaal bestellen en persoonlijk afhalen in de winkel”, bevestigt Marco. “Een klant bestelt bijvoorbeeld ’s avonds via www.hijman.nl zijn gewenste schoonmaakbenodigdheden en geeft door wanneer en hoe laat hij deze producten in de winkel komt ophalen. Hier versterken online en offline elkaar. Je kunt namelijk een bepaald tijdvak aangeven. Wij zorgen er dan voor dat de bestelling klaar staat om direct mee te nemen. Sommige van onze klanten zijn veel onderweg, het is voor hen gemakkelijker en sneller om de bestelling op te halen. En als ze dan langskomen, hebben ze vaak nog een vraag en krijgen ze toch ook nog even persoonlijke aandacht. De omgekeerde ontwikkeling zie je ook bij grote retailers zoals Coolblue, die is gestart als webshop, maar sinds enkele jaren steeds meer stenen winkels opent, omdat mensen toch de producten willen zien, voelen en vaak een persoonlijk advies wensen.”

Demonstraties en innovaties
De winkel van Hijman wordt ook ingezet als demonstratieruime. “Vroeger was onze winkel een klassieke winkel met veelal alleen die producten waar veel vraag naar was”, vertelt Marco. “Vanuit onze klanten kwam steeds meer vraag voor nieuwe producten en oplossingen. Daar spelen wij op in, innovaties zijn nu prominent in de winkel aanwezig om samen te bekijken, uitleg aan onze klanten te geven. Ook organiseren we bijvoorbeeld demodagen met een programma dat uit theorie en praktijk bestaat.”

“In onze winkel staat ook een plastic opvang box voor lege flessen, cannetjes en drums. Plastic4us is een duurzaam ophaal- en recycle service voor plastic afval. Klanten die in onze winkel komen, kunnen hier hun lege flessen, cannetjes en drums in doen. Uiteindelijk worden hier weer nieuwe producten van gemaakt, die gebruikt kunnen worden in de schoonmaak.”

Bricks, clicks en LinkedIn
Tijdens het interview excuseert Marco zich af en toe om klanten, die zich melden voor deelname aan de workshop LinkedIn, te ontvangen en door te verwijzen naar de trainingsruimte. “Een aanvulling op onze service”, zegt Marco met een glimlach.
Directeur Roland Wink legt uit waarom Hijman deze workshop organiseert. “LinkedIn is zakelijk gezien een belangrijk platform. Ik ben er zelf actief op en deel dit graag met onze klanten. Wij hebben trainer en LinkedIn-expert, Richard van der Blom, gevraagd om onze klanten bij te praten over de toegevoegde waarde van LinkedIn. Veel hebben een profiel aangemaakt, maar benutten het platform niet. Wij kunnen hen helpen door inzicht te bieden. De training was praktisch, inspirerend en to the point. Onze dienstverlening gaat verder dan middelen, materialen en machines.”

Op de vraag aan aanwezige klanten of zij verrast waren om een uitnodiging workshop LinkedIn van een schoonmaakgroothandel te ontvangen, reageerden ze verbaasd en resoluuut: “Nee. Hijman denkt altijd met ons mee, dus nu ook. Ik doe al 40 jaar zaken met Hijman, dit is gewoon hun manier van service verlenen. Ik ga mijn profiel zeker updaten!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 april 2020

Rechtspraak: Schiphol mocht schoonmaker toegangspas niet afpakken

Schiphol heeft een schoonmaker onterecht zijn toegangspas tot de luchthaven afgepakt. Dat oordeelde het Gerechtshof in Amsterdam dinsdag. De man mocht sinds eind 2018 niet meer werken op het...

26 september 2023

Fris & Rein sluit zich aan bij Romaro Schoonmaakgroep

Fris & Rein Schoonmaakdiensten gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Met de aansluiting bij Romaro Schoonmaakgroep beoogt Fris & Rein de volgende stap te maken...

19 januari 2024

#PODCAST: ‘Ook IKEA zegt het…… Alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus ook de SROI in aanbestedingen’

Octavia Siertsema en Peter Streefkerk gaan in de 68ste aflevering van hun podcastserie in op social return, een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote(re)...

08 oktober 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (Ul-Team): ‘Samen werken aan een betere werkervaring: de sleutel tot succes in de schoonmaakbranche’

In de schoonmaakbranche is werkbeleving een bepalende factor voor succes. Ik deel in mijn blog graag mijn kijk op hoe we die werkbeleving met elkaar kunnen invullen. En wat...

07 oktober 2022

Deel 1 – Arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl groot succes

Deel één van de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl van Schoonmakend Nederland is ten einde. Een groot succes. Klik op deze videolink en krijg een indruk van de campagne en hoe succesvol...

07 maart 2022

Gezond & veilig werken

Verkeerd schoonmaken is belastend voor je lijf. Daarom maakt de RAS instructiefilmpjes met tips hoe je het best elke dag gezond en veilig werkt in de Schoonmaak. Werken in...

10 mei 2022

Smart deurklink verkleint de kans of ziektes

Meer mensen gaan naar kantoor en het creëren van een veilige werkomgeving blijft dan ook nog steeds cruciaal. Zieke werknemers kosten bedrijven immers geld. Hoe zorgen we er met...

20 september 2023

Schoonmaker van het Jaar 2023: Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak

En de winnaar is… Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak, met runner-ups Marcel Looze van EW Facility Services en Chantal van Lieshout van Schoonmaakbedrijf Succlean. Frits behaalde de felbegeerde titel...

03 oktober 2025

Dit zijn de winnaars van European Cleaning & Hygiene Awards 2025

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 zijn op 2 oktober bekendgemaakt tijdens een feestelijke ceremonie in het National Museum of Scotland in Edinburgh. Met onder...

18 februari 2022

Uitnodiging ALV en Lustrumviering SIEV

Woensdag 16 maart wordt een feestelijke middag voor SIEV en haar leden. Dan vindt namelijk de ALV en de viering van het tweede lustrum van de branchevereniging plaats. Daarnaast...