8 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar en is nog steeds up & running. Ondanks het feit dat Hijman juist ook investeert in haar digitale representatie. De site, webshop en stenen winkel blijken samen een succesvolle formule te zijn. Ze vullen elkaar aan en bieden de klant 24/7 service. Shopmanager Marco van der Linden vertelt over zijn ervaringen in de groothandels-winkel en de wisselwerking met internet.

Sinds 2018 is Marco van der Linden shopmanager van Hijman & Go in Amsterdam. “Iedere dag is hier een verhaal op zich. Veel klanten bezoeken onze winkel om benodigde schoonmaakproducten te kopen. Vaak gaat het om spoedjes: “We hebben nu een reinigingsproduct nodig voor die klus. We hebben een groot, divers netwerk van vaste klanten, zij lopen in en uit voor hun aankopen. Daarbij sluiten ongeveer drie nieuwe klanten per dag zich aan, omdat zij over onze winkel en service hebben gehoord of door overname van een pand of schoonmaakbedrijf. Onze winkel ligt vlak aan de ringweg, we hebben voldoende parkeergelegenheid, een breed assortiment en veel kennis. Stel maar een vraag aan Simon, hij werkt hier al 33 jaar. Wij (red.: Marco en Tjalling) stellen hem zelf ook nog regelmatig vragen, hij heeft zo’n bak aan ervaring en kent veel ‘trucjes’. Bijvoorbeeld een bepaalde pad gebruiken in plaats van een reinigingsmiddel om een vlek op de vloer weg te krijgen. Onze klanten voelen zich thuis, we kennen hen bij naam en toenaam en weten wat ze belangrijk vinden. Ook wat hen persoonlijk raakt. We kunnen boeken vol schrijven over onze winkelvloer. Onze winkel zal nooit zijn gelijke krijgen.”

Digitalisering
“Wij zien een toename in het digitaal bestellen en persoonlijk afhalen in de winkel”, bevestigt Marco. “Een klant bestelt bijvoorbeeld ’s avonds via www.hijman.nl zijn gewenste schoonmaakbenodigdheden en geeft door wanneer en hoe laat hij deze producten in de winkel komt ophalen. Hier versterken online en offline elkaar. Je kunt namelijk een bepaald tijdvak aangeven. Wij zorgen er dan voor dat de bestelling klaar staat om direct mee te nemen. Sommige van onze klanten zijn veel onderweg, het is voor hen gemakkelijker en sneller om de bestelling op te halen. En als ze dan langskomen, hebben ze vaak nog een vraag en krijgen ze toch ook nog even persoonlijke aandacht. De omgekeerde ontwikkeling zie je ook bij grote retailers zoals Coolblue, die is gestart als webshop, maar sinds enkele jaren steeds meer stenen winkels opent, omdat mensen toch de producten willen zien, voelen en vaak een persoonlijk advies wensen.”

Demonstraties en innovaties
De winkel van Hijman wordt ook ingezet als demonstratieruime. “Vroeger was onze winkel een klassieke winkel met veelal alleen die producten waar veel vraag naar was”, vertelt Marco. “Vanuit onze klanten kwam steeds meer vraag voor nieuwe producten en oplossingen. Daar spelen wij op in, innovaties zijn nu prominent in de winkel aanwezig om samen te bekijken, uitleg aan onze klanten te geven. Ook organiseren we bijvoorbeeld demodagen met een programma dat uit theorie en praktijk bestaat.”

“In onze winkel staat ook een plastic opvang box voor lege flessen, cannetjes en drums. Plastic4us is een duurzaam ophaal- en recycle service voor plastic afval. Klanten die in onze winkel komen, kunnen hier hun lege flessen, cannetjes en drums in doen. Uiteindelijk worden hier weer nieuwe producten van gemaakt, die gebruikt kunnen worden in de schoonmaak.”

Bricks, clicks en LinkedIn
Tijdens het interview excuseert Marco zich af en toe om klanten, die zich melden voor deelname aan de workshop LinkedIn, te ontvangen en door te verwijzen naar de trainingsruimte. “Een aanvulling op onze service”, zegt Marco met een glimlach.
Directeur Roland Wink legt uit waarom Hijman deze workshop organiseert. “LinkedIn is zakelijk gezien een belangrijk platform. Ik ben er zelf actief op en deel dit graag met onze klanten. Wij hebben trainer en LinkedIn-expert, Richard van der Blom, gevraagd om onze klanten bij te praten over de toegevoegde waarde van LinkedIn. Veel hebben een profiel aangemaakt, maar benutten het platform niet. Wij kunnen hen helpen door inzicht te bieden. De training was praktisch, inspirerend en to the point. Onze dienstverlening gaat verder dan middelen, materialen en machines.”

Op de vraag aan aanwezige klanten of zij verrast waren om een uitnodiging workshop LinkedIn van een schoonmaakgroothandel te ontvangen, reageerden ze verbaasd en resoluuut: “Nee. Hijman denkt altijd met ons mee, dus nu ook. Ik doe al 40 jaar zaken met Hijman, dit is gewoon hun manier van service verlenen. Ik ga mijn profiel zeker updaten!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 februari 2024

Eindrapport RAS ‘Onderzoek oplopende leeftijd’ in relatie tot werklast en productiviteit

In opdracht van sociale partners heeft RAS een onderzoek laten uitvoeren met de vraag of met de oplopende leeftijd van schoonmakers de werklast voor schoonmakers toeneemt en de productiviteit...

23 mei 2023

Innovatieve robotisering in dienst van schoonmaakmedewerkers

Gom Schoonhouden heeft geïnvesteerd in een samenwerking met RoboHouse, fieldlab van de TU Delft. Het doel van dit nieuwe, unieke roboticaproject is het gezamenlijk ontwerpen van een nieuwe robot...

06 oktober 2023

‘Ook de schoonmaker kan een praatje maken……’

….. dat helpt de tekorten in de zorg. Zo klinkt de titel van een onlangs in Trouw verschenen artikel waarin de redactie beschrijft hoe de schoonmaker, de receptionist en...

08 augustus 2019

Mark Hofkens: “Met AFAS software meer in staat om door te groeien naar Hofkens HIG 2.0”

“In de oude situatie hadden we te maken met uitzondering op uitzondering op uitzondering.” Bij de strategische ambitie van Hofkens HIG paste niet alleen een ander type softwareleverancier, ook...

03 februari 2023

#FilmFriday Ondernemen in 2023

Hoe ga je om met de uitdagingen en trends van deze tijd zoals arbeidskrapte en integratie van diverse culturen? Multi-Service Bedrijfsdiensten vertelt in het filmpje van Werk.kom hoe zij...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

17 mei 2022

Actief Werkt! wint aanbesteding Rijksoverheid

Actief Werkt!, ’s Nederlands grootste uitzender in het schoonmaaksegment, heeft de Europese aanbesteding voor uitzendkrachten door de Rijksschoonmaakorganisatie (IFA RSO) gewonnen. Het betreft een landelijke uitzendovereenkomst voor facilitaire dienstverlening...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

31 juli 2024

Zomer-sport-serie (1): Tips voor topsporters én schoonmakers

Schoonmaken is topsport. Met schoonmaken verbrand je ongeveer 150 tot 300 Kcal per uur. Dit is vergelijkbaar met in een normaal tempo lopen (5 km. per uur). Bedenk wel...

30 maart 2022

SIEV informeert op 12 april over Arbeidsinspectie en cao

Veel glazenwasbedrijven ontvingen begin maart een brief van de Nederlandse Arbeidsinspectie; de komende tijd gaat de Arbeidsinspectie controleren of werkgevers in de glasbewassing voldoen aan de Arbowetgeving. Om de...