8 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar en is nog steeds up & running. Ondanks het feit dat Hijman juist ook investeert in haar digitale representatie. De site, webshop en stenen winkel blijken samen een succesvolle formule te zijn. Ze vullen elkaar aan en bieden de klant 24/7 service. Shopmanager Marco van der Linden vertelt over zijn ervaringen in de groothandels-winkel en de wisselwerking met internet.

Sinds 2018 is Marco van der Linden shopmanager van Hijman & Go in Amsterdam. “Iedere dag is hier een verhaal op zich. Veel klanten bezoeken onze winkel om benodigde schoonmaakproducten te kopen. Vaak gaat het om spoedjes: “We hebben nu een reinigingsproduct nodig voor die klus. We hebben een groot, divers netwerk van vaste klanten, zij lopen in en uit voor hun aankopen. Daarbij sluiten ongeveer drie nieuwe klanten per dag zich aan, omdat zij over onze winkel en service hebben gehoord of door overname van een pand of schoonmaakbedrijf. Onze winkel ligt vlak aan de ringweg, we hebben voldoende parkeergelegenheid, een breed assortiment en veel kennis. Stel maar een vraag aan Simon, hij werkt hier al 33 jaar. Wij (red.: Marco en Tjalling) stellen hem zelf ook nog regelmatig vragen, hij heeft zo’n bak aan ervaring en kent veel ‘trucjes’. Bijvoorbeeld een bepaalde pad gebruiken in plaats van een reinigingsmiddel om een vlek op de vloer weg te krijgen. Onze klanten voelen zich thuis, we kennen hen bij naam en toenaam en weten wat ze belangrijk vinden. Ook wat hen persoonlijk raakt. We kunnen boeken vol schrijven over onze winkelvloer. Onze winkel zal nooit zijn gelijke krijgen.”

Digitalisering
“Wij zien een toename in het digitaal bestellen en persoonlijk afhalen in de winkel”, bevestigt Marco. “Een klant bestelt bijvoorbeeld ’s avonds via www.hijman.nl zijn gewenste schoonmaakbenodigdheden en geeft door wanneer en hoe laat hij deze producten in de winkel komt ophalen. Hier versterken online en offline elkaar. Je kunt namelijk een bepaald tijdvak aangeven. Wij zorgen er dan voor dat de bestelling klaar staat om direct mee te nemen. Sommige van onze klanten zijn veel onderweg, het is voor hen gemakkelijker en sneller om de bestelling op te halen. En als ze dan langskomen, hebben ze vaak nog een vraag en krijgen ze toch ook nog even persoonlijke aandacht. De omgekeerde ontwikkeling zie je ook bij grote retailers zoals Coolblue, die is gestart als webshop, maar sinds enkele jaren steeds meer stenen winkels opent, omdat mensen toch de producten willen zien, voelen en vaak een persoonlijk advies wensen.”

Demonstraties en innovaties
De winkel van Hijman wordt ook ingezet als demonstratieruime. “Vroeger was onze winkel een klassieke winkel met veelal alleen die producten waar veel vraag naar was”, vertelt Marco. “Vanuit onze klanten kwam steeds meer vraag voor nieuwe producten en oplossingen. Daar spelen wij op in, innovaties zijn nu prominent in de winkel aanwezig om samen te bekijken, uitleg aan onze klanten te geven. Ook organiseren we bijvoorbeeld demodagen met een programma dat uit theorie en praktijk bestaat.”

“In onze winkel staat ook een plastic opvang box voor lege flessen, cannetjes en drums. Plastic4us is een duurzaam ophaal- en recycle service voor plastic afval. Klanten die in onze winkel komen, kunnen hier hun lege flessen, cannetjes en drums in doen. Uiteindelijk worden hier weer nieuwe producten van gemaakt, die gebruikt kunnen worden in de schoonmaak.”

Bricks, clicks en LinkedIn
Tijdens het interview excuseert Marco zich af en toe om klanten, die zich melden voor deelname aan de workshop LinkedIn, te ontvangen en door te verwijzen naar de trainingsruimte. “Een aanvulling op onze service”, zegt Marco met een glimlach.
Directeur Roland Wink legt uit waarom Hijman deze workshop organiseert. “LinkedIn is zakelijk gezien een belangrijk platform. Ik ben er zelf actief op en deel dit graag met onze klanten. Wij hebben trainer en LinkedIn-expert, Richard van der Blom, gevraagd om onze klanten bij te praten over de toegevoegde waarde van LinkedIn. Veel hebben een profiel aangemaakt, maar benutten het platform niet. Wij kunnen hen helpen door inzicht te bieden. De training was praktisch, inspirerend en to the point. Onze dienstverlening gaat verder dan middelen, materialen en machines.”

Op de vraag aan aanwezige klanten of zij verrast waren om een uitnodiging workshop LinkedIn van een schoonmaakgroothandel te ontvangen, reageerden ze verbaasd en resoluuut: “Nee. Hijman denkt altijd met ons mee, dus nu ook. Ik doe al 40 jaar zaken met Hijman, dit is gewoon hun manier van service verlenen. Ik ga mijn profiel zeker updaten!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 mei 2025

Uitnodiging VSR-Voorjaarsevent op 22 mei

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak?...

14 juni 2024

Blog Paul Harleman (Vileda): Dag van de schoonmaker is de dag van de vervuiler

Weet jij hoeveel ‘de dag van…’-dagen er per jaar zijn? Ik vroeg het ChatGPT en die schatte dat het ergens tussen de 200 en 300 dagen is. Voor van...

21 maart 2024

Capital Cleaning Group neemt schoonmaakbedrijf Heuvelman over

Met grote vreugde kondigt Capital Cleaning Group aan dat de overname van schoonmaakbedrijf Heuvelman BV uit Gouda, met succes is afgerond. Deze mijlpaal versterkt de positie van Capital Cleaning...

04 mei 2020

Top 3 meest gelezen in april: GWS dé Schoonmaker, Hygeniq en Schoonmaakgoeroe

In april mochten we ons extra inzetten voor vakspecifieke bijdragen op Schoonmaakjournaal. Dat leverde prachtige, waardevolle en exclusieve artikelen op. Dit is de top 3 meest gelezen op onze...

15 januari 2025

Kärcher viert 90-jarig jubileum met 90 acties

Kärcher viert dit jaar zijn 90-jarig bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier op voor verwarmingstechniek in Stuttgart. De volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot...

22 oktober 2021

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand………

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand🪞 Wie is de knapste Tiemersma-specialist van het land? Voor Bewegingscentrum Leeuwarden reinigde het team van Schoonmaakbedrijf Tiemersma de fitnessvloeren. Ter plekke werd deze originele...

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan...

12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen...

01 november 2021

Nocore deelt digitalisering op Schoonmaak Vakdagen

Tijdens de twee Schoonmaak Vakdagen zal Nocore haar standbezoekers inzicht geven in nieuwe softwaremogelijkheden. Op stand 3.0 toont zij niet alleen kennis en demonstraties van haar eigen softwareproducten, ook...