17 juli 2023

SIEV lunchwebinar op 12 juli over nieuw keurmerk: “Volop vragen”

In het circus van keurmerken ligt de focus van andere keurmerken vaak vooral op de theorie van de uitvoering. SIEV stelt dat (potentiële) leden grote behoefte hebben aan een praktisch keurmerk, want daarin laten ze heel zichtbaar zien waar het (de basis!) uiteindelijk om draait voor een opdrachtgever. Op 12 juli organiseerden Maurice Rutgrink (voorzitter van de SIEV Keurmerkcommissie), Frank Verberne (bestuurslid en in het bezit van het nieuwe SIEV-Keurmerk), en Edgar van Engelen (directeur van Qualis Insight) het lunchwebinar over het nieuwe SIEV-Keurmerk. “SIEV-leden stelden uiteenlopende vragen, want voor velen is nog te veel onbekend sinds we op 1 juni 2023 zijn overgestapt naar een eigentijds en praktijkgericht SIEV-Keurmerk 2.0. Door ons vernieuwde keurmerk hebben we in goede harmonie de samenwerking met Keurmerk Nederland beëindigd”, blikt Maurice terug. Dit zijn de belangrijkste vragen die tijdens het lunchwebinar aan bod kwamen.

1. Van een 2-jarig naar een 3-jarig keurmerk, waarom?
SIEV heeft gekozen om meer waarde aan het SIEV Keurmerk te geven. Alleen de audit op de interne organisatie is niet onderscheidend. Door praktijkaudits toe te voegen, geeft het keurmerk ‘meer waarde en duidelijkheid waar het om draait’ voor je bedrijf en voor je opdrachtgevers. Praktijkaudits worden jaarlijks gehouden, waardoor het SIEV-Keurmerk 2.0 nóg meer gaat leven.

2. Waarom zijn de kosten gestegen en niet meer gebaseerd op het aantal medewerkers?
Als SIEV-lid betaal je lidmaatschap op basis van je omzet. Het grote verschil is dat we dit ook hebben gelijkgetrokken met het SIEV-Keurmerk 2.0, waardoor het eerlijker is verdeeld. Stel, je hebt slechts 5 medewerkers in dienst en een hoge omzet, dan betaalde je eerst een laag tarief. Het huidige tarief voor het SIEV-Keurmerk 2.0 is nu een tarief die bij je omzet past. Heb je 25 medewerkers in dienst en een lage omzet, dan betaalde je eerst een te hoog bedrag en nu een laag tarief die bij je omzet past.

3. Wat houdt de praktijkaudit in?
De praktijkaudit van het SIEV-Keurmerk 2.0 is een kwaliteitscontrole bij enkele opdrachtgevers waar je schoonmaakt en ook nog eens op het werkelijke moment dat jullie daar schoonmaken. Tevens worden ook vragen gesteld aan jullie medewerker(s) op de locatie en wordt er gekeken naar de conditie van de materialen, hoeveelheid van je middelen en naar de werkwijze van je medewerker(s). Kortom, het SIEV-Keurmerk 2.0 is een echt praktijkkeurmerk voor schoonmaak- en specialistische reinigingsbedrijven.

4. Wie komen er auditeren?

Edgar van Engelen komt de eerste audit verzorgen, de organisatie-audit. De praktijkaudit voeren auditeurs van Qualis uit; zij hebben ruime ervaring in de schoonmaakbranche. Er worden andere auditeurs ingewerkt om ook de eerste audit, de organisatie-audit, te verrichten.

5. Wat is het verschil tussen Qualis en Keurmerk Nederland?
Keurmerk Nederland beschikt alleen over kennis op het gebied van organisatie-audits; Qualis heeft naast deze kennis ook heel veel ervaring in de praktijkaudit; er zit geen commerciële gedachte achter. Daarmee onderscheidt het nieuwe SIEV-Keurmerk zich duidelijk van andere keurmerken.

6. Moeten wij onze agenda aanpassen aan Qualis of passen zij hun agenda aan ons aan?
Qualis past zijn agenda aan in overleg met de schoonmaakbedrijven. Dus als jullie overdag schoonmaken bij opdrachtgevers, komt Qualis overdag de praktijkaudit lopen. Maken jullie alleen ’s avonds schoon bij opdrachtgevers, dan komt Qualis de praktijkaudit ’s avonds uitvoeren, en misschien wel verdeeld over meer avonden. Als jouw schoonmaakonderhoud een combinatie van overdag, ’s ochtends of ’s avonds is, dan wordt samen met jullie gekeken naar opdrachtgevers waar de audits gelopen kunnen worden. Let op: het is niet zo dat Qualis weken van te voren aangeeft naar welke klanten er wordt gegaan 😉. Dat vergt voor jouw schoonmaakbedrijf dus geen wekenlange voorbereidingen.

Maurice sluit af: “Onze mkb-branchevereniging wilde en wil bedrijven in de schoonmaakbranche de mogelijkheid geven om zich positief en transparant te onderscheiden van minder presterende branchegenoten. Een onafhankelijke en deskundige inspecteur toetst het schoonmaakbedrijf op belangrijke zaken in de wet- en regelgeving, zoals de AVG, RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie), schoonmaakcao, afdrachten aan de Belastingdienst en RAS (Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche) en het opleidingsbeleid. En belangrijker nog: de kwaliteit op de werkvloer aan de hand van het werkprogramma, met de insteek om te verbeteren met een praktisch motiverend advies en niet de aloude afstraffing.”

Bron: SIEV

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 september 2023

Raggers laat jongeren zien hoe tof het schoonmaakvak is

Vloerverwarming aanleggen, een hologram maken en graven met een graafmachine; op de Techniek Driedaagse van Technet Amstel & Venen kan het allemaal. In drie dagen tijd gaan meer dan...

27 november 2018

Onderzoek ergonomie: UNGER-vloerreinigingssysteem erGO! clean minder belasting

Als onderdeel van het vergelijkend onderzoek heeft het Instituut voor Arbo & Ergonomie van prof.dr.ing. Karsten Kluth van de Universiteit van Siegen diverse mopsystemen getest op ergonomie. Het innovatieve...

01 november 2023

Alpheios is Great Place to Work

“𝗪𝐨𝐰! Wat zijn we trots dat we ons wederom een jaar lang een 𝘎𝘳𝘦𝘢𝘵 𝘗𝘭𝘢𝘤𝘦 𝘵𝘰 𝘞𝘰𝘳𝘬 mogen noemen. We doen hard ons best om voor al onze Alpheios...

24 juli 2024

‘Panorama Mesdag’ wordt schoongemaakt

Panorama Mesdag in Den Haag wordt schoongemaakt en waar nodig gerestaureerd. Voor de onderhoudsbeurt van het grootste schilderij van Nederland zijn een kleine drie maanden uitgetrokken. Het museum blijft...

15 september 2023

#FOTOFRIDAY EW zamelt €62.195,- in voor Center for Personalized Cancer Treatment

Op zaterdag 2 september stond team EW for Life aan de start van de Stelvio for Life. Dat het ook met het mooie zonnige weer voor hen een uitdaging...

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

27 juni 2023

Oproep: Help mee de sectorale CO2-rapportage op te zetten

Schoonmakend Nederland roept op tot het opzetten van een sectorale CO2-rapportage. Doe jij ook mee? Duurzaamheid is een groot begrip dat veel onderwerpen raakt. Maar een van de onderwerpen...

11 september 2025

Anne-Marie van Eijden-Jansen nieuwe directeur UL-Team: “De klik was er meteen”

Per 1 september heeft Anne-Marie van Eijden-Jansen het directeursstokje van opleidingsbureau UL-Team overgenomen van Belinda Dekkers-Schwartz. Een nieuwe naam bij het opleidingsbureau, maar geen onbekende in de schoonmaakbranche. Met...

10 maart 2023

#FotoFriday Schoonmaakhelden op hoogte

De schoonmaakhelden van Schoonmaakbedrijf R. Janssen tonen hun werk op grote hoogte. Dat is glazenwassen met mooi uitzicht! Heb jij ook een mooie foto van jouw werk? Wil je...

04 november 2025

CleanJack toont innovatie op de Schoonmaak Vakdagen: slim inklokken met GEO-locatie

Tijdens de Schoonmaak Vakdagen op 18 en 19 november 2025 in Expo Houten presenteert CleanJack haar nieuwste GEO-locatie functies voor urenregistratie. Bezoekers ervaren op stand 31 live hoe medewerkers...