17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de jubilerende opleider UL-Team begint met het onderwerp corona. Stoffels Bleijenberg – ondernemend, deskundig en altijd dichtbij – is het Zeeuwse schoonmaakbedrijf van de facilitaire familieketen Vebego, met hotelschoonmaak als een specialisme. “Het succes van een hotel zit ‘m in de housekeeping. En daar is meer voor nodig dan een basisopleiding schoonmaak. Hotelschoonmaak vereist andere handelingen, zoals bedden opmaken, maar ook andere omstandigheden, zoals een wisselende bezetting en beleving. Je hebt te maken met gasten. Als wij ons werk goed doen, kunnen de hotelmedewerkers hun eigen werk goed doen en de gasten van hun verblijf genieten.”

“Groot in Zeeland, goed in Brabant”, zo typeert Richard van Zon de 65-jarige Stoffels Bleijenberg. Zeeland, de provincie die jaarlijks goed is voor ruim 11 miljoen overnachtingen, wordt hard getroffen door de coronamaatregelen: alle leisure-locaties zijn deze maanden dicht in een tijd waarin de piek – met Pasen – begint. De missie van Stoffels Bleijenberg blijft als vanouds onveranderd: “Als regionale schoonmaakpartner steven we continue naar marktleiderschap in onze regio. Kwaliteit en aandacht voor de mens staan centraal, voor onze klanten én onze medewerkers. We willen gezien worden als een werkgever waar medewerkers trots op zijn.”

“Hotelschoonmaak is een van onze specialismen”
Een van de waardevolle tools die Stoffels Bleijenberg hiervoor inzet, zijn opleidingen. “We hebben een hoteltak, waarmee we ons richten op een van onze specialismen: hotelschoonmaak. Los van een basistraining heb je daarvoor bijvoorbeeld ook hospitality-vaardigheden nodig. Bij hotelschoonmaak heb je te maken met een specifieke werkwijze met andere handelingen en andere omstandigheden, zoals bedden opmaken en beleving. We willen ons nog verder op laten leiden op het gebied van hotelschoonmaak. Gastvrijheid, hospitality. Hoe gedraag je je als houskeeper naar de gasten? Daarin ondersteunt UL-Team ons. We zijn onze samenwerking net gestart, de eerste training is heel positief ontvangen. Onze collega’s waren vol lof over de trainer: veel kennis aan de technische kant, maar ook veel verstand van de hotelbranche. Ook onze supervisors zijn getraind in technieken, waarmee ze op positieve en resultaatgerichte wijze hun medewerkers kunnen aansturen. Dit is erg belangrijk in deze branche van hollen en stilstaan. Medewerkers zijn immers de sleutel tot succes.”

Vanuit de kernwaarde ‘altijd dichtbij, letterlijk en figuurlijk’ bouwt Stoffels Bleijenberg al bijna zeven decennia aan een fijnmazig klantennet. Met een team van 1000 schoonmaakmedewerkers verzorgen ze de schoonmaak in zes segmenten: kantoren, hotels, overheid, scholen, industrie en zorg. “Vakkennis en opleiden zijn belangrijk, ze blijken van essentieel belang. Met professionele schoonmaakmedewerkers en de juiste middelen en materialen bouw je ook aan een ergonomische en efficiënte manier van schoonmaken. Medewerkers zijn daardoor beter en langer inzetbaar. Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep. We zijn belangrijk voor de processen van organisaties en bedrijven. We zorgen er daarom voor dat onze afdeling commercie naadloos aansluit op de operatie, dat stemmen we aan de voorkant intern en met onze opdrachtgevers af.”

De toekomst van opleiden
Natuurlijk staat opleiden ten tijde van de coronapandemie stil, want als er al schoonmaakhelden over zijn, mag er geen fysiek contact zijn. Toch durft Richard een blik vooruit te werpen: “De toekomst van opleiden? Waar we naartoe gaan? We gaan een verdere digitale efficiëntieslag maken. In de hotelwereld is dat al gebeurd, bijvoorbeeld in de boekingsprocessen. Qua opleiden gaat dat ook gebeuren of is al gebeurd: waar je voorheen een boek had met uitleg, zijn er nu al instructievideo’s. Voor een aantal dingen is digitaal van waarde, maar je moet ook dingen kunnen doen. Schoonmaak blijft handwerk. Mooi dat UL-Team een professionele en ervaren organisatie is, met maatwerk en meewerken als bases. Zij passen hun opleiding aan op de omstandigheden. Dus ook op de ontwikkelingen. Nu en in de toekomst.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 april 2025

Natalie Sandmann gestart als commercieel directeur CSU

In januari 2025 heeft Natalie Sandmann het stokje van Commercieel Directeur overgenomen van Diane van Dijk, die nu Algemeen Directeur van CSU is.  Na bijna 30 jaar ervaring in...

02 november 2018

De Kroon schoonmaak ziet gunning IVECO als opmaat naar bredere samenwerking

De Kroon schoonmaak, onderdeel van De Kroon facilitaire diensten, heeft per 1 december de opdracht gegund gekregen voor de schoonmaak en daarmee het onderhoud van het hoofdkantoor van IVECO...

16 december 2019

Hago Next over duurzame inzet: “Vitaliteit is van vitaal belang”

Hago Next staat voor Duurzaamheid en Innovatie. Een belangrijk deel van duurzaamheid is de vitaliteit van schoonmaakmedewerkers. Vanuit die gedachte is Hago Next begonnen met het opleiden van medewerkers...

07 augustus 2024

Help jouw medewerkers beter leren lezen en schrijven met de Droombox

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland en voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting Lezen & Schrijven, weet als geen ander tegen welke uitdagingen mkb’ers aanlopen. Jacco: “De tijd...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met Rietbroek, De Kroon, MTS Euro Products, smb Brabant, UL-Team en GOM  

De aftrap van deze themaweek Prachtig met een positieve #nieuwsnotendop over het coronavirus: 6 prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste...

04 augustus 2023

#FILMFRIDAY Gouden Smile Moment

𝗭𝗶𝘁, 𝗸𝗶𝗷𝗸 𝗲𝗻 𝗿𝗲𝗹𝗮𝘅. Dat is de boodschap die Beercoo Schoonmaakgroep in haar filmpje uitspreekt. Voor het creëren van een nieuw Gouden SMILE-moment zet het bedrijf haar team medewerkers...

16 maart 2020

OSB: “Schoonmaak is vitale en elementaire sector coronavirus”

OSB roept minister Bruins van VWS op om verhoogde aandacht te geven aan de positie van de schoonmaaksector als vitale en elementaire sector in relatie tot het coronavirus. De...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...

18 juni 2020

Petra de Bruin van Schoonmaakjournaal: “Ik vertrek”

“Ja, ik weet dat ik duizenden relaties, kennissen en schoonmaakbranchegenoten verras met het nieuws dat ik stop bij Schoonmaakjournaal. Niet met, want de naam, connecties en waardevolle content blijven...