17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de jubilerende opleider UL-Team begint met het onderwerp corona. Stoffels Bleijenberg – ondernemend, deskundig en altijd dichtbij – is het Zeeuwse schoonmaakbedrijf van de facilitaire familieketen Vebego, met hotelschoonmaak als een specialisme. “Het succes van een hotel zit ‘m in de housekeeping. En daar is meer voor nodig dan een basisopleiding schoonmaak. Hotelschoonmaak vereist andere handelingen, zoals bedden opmaken, maar ook andere omstandigheden, zoals een wisselende bezetting en beleving. Je hebt te maken met gasten. Als wij ons werk goed doen, kunnen de hotelmedewerkers hun eigen werk goed doen en de gasten van hun verblijf genieten.”

“Groot in Zeeland, goed in Brabant”, zo typeert Richard van Zon de 65-jarige Stoffels Bleijenberg. Zeeland, de provincie die jaarlijks goed is voor ruim 11 miljoen overnachtingen, wordt hard getroffen door de coronamaatregelen: alle leisure-locaties zijn deze maanden dicht in een tijd waarin de piek – met Pasen – begint. De missie van Stoffels Bleijenberg blijft als vanouds onveranderd: “Als regionale schoonmaakpartner steven we continue naar marktleiderschap in onze regio. Kwaliteit en aandacht voor de mens staan centraal, voor onze klanten én onze medewerkers. We willen gezien worden als een werkgever waar medewerkers trots op zijn.”

“Hotelschoonmaak is een van onze specialismen”
Een van de waardevolle tools die Stoffels Bleijenberg hiervoor inzet, zijn opleidingen. “We hebben een hoteltak, waarmee we ons richten op een van onze specialismen: hotelschoonmaak. Los van een basistraining heb je daarvoor bijvoorbeeld ook hospitality-vaardigheden nodig. Bij hotelschoonmaak heb je te maken met een specifieke werkwijze met andere handelingen en andere omstandigheden, zoals bedden opmaken en beleving. We willen ons nog verder op laten leiden op het gebied van hotelschoonmaak. Gastvrijheid, hospitality. Hoe gedraag je je als houskeeper naar de gasten? Daarin ondersteunt UL-Team ons. We zijn onze samenwerking net gestart, de eerste training is heel positief ontvangen. Onze collega’s waren vol lof over de trainer: veel kennis aan de technische kant, maar ook veel verstand van de hotelbranche. Ook onze supervisors zijn getraind in technieken, waarmee ze op positieve en resultaatgerichte wijze hun medewerkers kunnen aansturen. Dit is erg belangrijk in deze branche van hollen en stilstaan. Medewerkers zijn immers de sleutel tot succes.”

Vanuit de kernwaarde ‘altijd dichtbij, letterlijk en figuurlijk’ bouwt Stoffels Bleijenberg al bijna zeven decennia aan een fijnmazig klantennet. Met een team van 1000 schoonmaakmedewerkers verzorgen ze de schoonmaak in zes segmenten: kantoren, hotels, overheid, scholen, industrie en zorg. “Vakkennis en opleiden zijn belangrijk, ze blijken van essentieel belang. Met professionele schoonmaakmedewerkers en de juiste middelen en materialen bouw je ook aan een ergonomische en efficiënte manier van schoonmaken. Medewerkers zijn daardoor beter en langer inzetbaar. Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep. We zijn belangrijk voor de processen van organisaties en bedrijven. We zorgen er daarom voor dat onze afdeling commercie naadloos aansluit op de operatie, dat stemmen we aan de voorkant intern en met onze opdrachtgevers af.”

De toekomst van opleiden
Natuurlijk staat opleiden ten tijde van de coronapandemie stil, want als er al schoonmaakhelden over zijn, mag er geen fysiek contact zijn. Toch durft Richard een blik vooruit te werpen: “De toekomst van opleiden? Waar we naartoe gaan? We gaan een verdere digitale efficiëntieslag maken. In de hotelwereld is dat al gebeurd, bijvoorbeeld in de boekingsprocessen. Qua opleiden gaat dat ook gebeuren of is al gebeurd: waar je voorheen een boek had met uitleg, zijn er nu al instructievideo’s. Voor een aantal dingen is digitaal van waarde, maar je moet ook dingen kunnen doen. Schoonmaak blijft handwerk. Mooi dat UL-Team een professionele en ervaren organisatie is, met maatwerk en meewerken als bases. Zij passen hun opleiding aan op de omstandigheden. Dus ook op de ontwikkelingen. Nu en in de toekomst.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 april 2018

LEVIY inspiring stories: “Center Parcs ontwikkelt zich sterk in digitalisering voor gasten en processen”

50 jaar geleden opende het eerste park van Center Parcs. Nu zijn er 22 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Anderhalf jaar geleden kwam Ilse Lemmerlijn, cleaning manager...

19 maart 2020

Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen...

23 augustus 2019

#vlogvrijdag Beercoo vlog: da’s praktisch

Je kent het wel: je komt aan op je werk, haalt koffie, maakt een praatje, gaat zitten en gaat aan de slag. Maar neem je ook weleens de tijd...

13 januari 2025

PSO Nederland zet Novon in het zonnetje bij hercertificering Trede 3

PSO Nederland zette Novon in het zonnetje. Omdat het bedrijf opnieuw de hercertificering voor Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) heeft behaald. Volgens Novon bevestigt deze hercertificering...

15 september 2022

UL-Team lanceert nieuwe opleiding: Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid

Vers van de pers: Ul-Team lanceert haar training Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid. Een nieuwe, interactieve training die verder gaat dan alle andere opleidingen, een combinatie van ergonomie, gezonde leefstijl...

24 april 2024

Schoonmaakbedrijf Raggers bij Harry Mens

Chantal van Amerongen, commercieel directeur van schoonmaakbedrijf Raggers laat in een uitzending van BusinessClass van Harry Mens zien hoe leuk het is om bij het familiebedrijf te werken. Er...

12 maart 2020

Door coronavirus geen Interclean Amsterdam in mei

Door de ontwikkelingen rond het mondiale coronavirus heeft de beursorganisatie van de RAI moeten besluiten om de Interclean Amsterdam – gepland van 12 tot en met 15 mei 2020...

16 april 2020

OSB: “Tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers zorgelijke situatie”

Er dreigt een groot tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers in de zorg. Dit is een hele zorgelijke situatie. Zogeheten cruciale sectoren krijgen tijdens deze coronacrisis onder meer voorrang...

27 november 2019

Directeur Hanny van den Berg verlaat OSB

Hanny van den Berg beëindigt op 1 december haar functie als directeur van OSB, de branchevereniging voor schoonmaak- en glazenwassersbedrijven. Afgelopen drie jaar heeft zij leiding gegeven aan de organisatie om...

29 december 2019

10 jaar MVO: wat heeft het de schoonmaak opgeleverd?

“Wat heeft een decennium maatschappelijk verantwoord ondernemen ons opgeleverd? Het antwoord hangt ervan af of je door een roze of door een cynische bril naar de wereld kijkt”, prikkelt...