17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de jubilerende opleider UL-Team begint met het onderwerp corona. Stoffels Bleijenberg – ondernemend, deskundig en altijd dichtbij – is het Zeeuwse schoonmaakbedrijf van de facilitaire familieketen Vebego, met hotelschoonmaak als een specialisme. “Het succes van een hotel zit ‘m in de housekeeping. En daar is meer voor nodig dan een basisopleiding schoonmaak. Hotelschoonmaak vereist andere handelingen, zoals bedden opmaken, maar ook andere omstandigheden, zoals een wisselende bezetting en beleving. Je hebt te maken met gasten. Als wij ons werk goed doen, kunnen de hotelmedewerkers hun eigen werk goed doen en de gasten van hun verblijf genieten.”

“Groot in Zeeland, goed in Brabant”, zo typeert Richard van Zon de 65-jarige Stoffels Bleijenberg. Zeeland, de provincie die jaarlijks goed is voor ruim 11 miljoen overnachtingen, wordt hard getroffen door de coronamaatregelen: alle leisure-locaties zijn deze maanden dicht in een tijd waarin de piek – met Pasen – begint. De missie van Stoffels Bleijenberg blijft als vanouds onveranderd: “Als regionale schoonmaakpartner steven we continue naar marktleiderschap in onze regio. Kwaliteit en aandacht voor de mens staan centraal, voor onze klanten én onze medewerkers. We willen gezien worden als een werkgever waar medewerkers trots op zijn.”

“Hotelschoonmaak is een van onze specialismen”
Een van de waardevolle tools die Stoffels Bleijenberg hiervoor inzet, zijn opleidingen. “We hebben een hoteltak, waarmee we ons richten op een van onze specialismen: hotelschoonmaak. Los van een basistraining heb je daarvoor bijvoorbeeld ook hospitality-vaardigheden nodig. Bij hotelschoonmaak heb je te maken met een specifieke werkwijze met andere handelingen en andere omstandigheden, zoals bedden opmaken en beleving. We willen ons nog verder op laten leiden op het gebied van hotelschoonmaak. Gastvrijheid, hospitality. Hoe gedraag je je als houskeeper naar de gasten? Daarin ondersteunt UL-Team ons. We zijn onze samenwerking net gestart, de eerste training is heel positief ontvangen. Onze collega’s waren vol lof over de trainer: veel kennis aan de technische kant, maar ook veel verstand van de hotelbranche. Ook onze supervisors zijn getraind in technieken, waarmee ze op positieve en resultaatgerichte wijze hun medewerkers kunnen aansturen. Dit is erg belangrijk in deze branche van hollen en stilstaan. Medewerkers zijn immers de sleutel tot succes.”

Vanuit de kernwaarde ‘altijd dichtbij, letterlijk en figuurlijk’ bouwt Stoffels Bleijenberg al bijna zeven decennia aan een fijnmazig klantennet. Met een team van 1000 schoonmaakmedewerkers verzorgen ze de schoonmaak in zes segmenten: kantoren, hotels, overheid, scholen, industrie en zorg. “Vakkennis en opleiden zijn belangrijk, ze blijken van essentieel belang. Met professionele schoonmaakmedewerkers en de juiste middelen en materialen bouw je ook aan een ergonomische en efficiënte manier van schoonmaken. Medewerkers zijn daardoor beter en langer inzetbaar. Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep. We zijn belangrijk voor de processen van organisaties en bedrijven. We zorgen er daarom voor dat onze afdeling commercie naadloos aansluit op de operatie, dat stemmen we aan de voorkant intern en met onze opdrachtgevers af.”

De toekomst van opleiden
Natuurlijk staat opleiden ten tijde van de coronapandemie stil, want als er al schoonmaakhelden over zijn, mag er geen fysiek contact zijn. Toch durft Richard een blik vooruit te werpen: “De toekomst van opleiden? Waar we naartoe gaan? We gaan een verdere digitale efficiëntieslag maken. In de hotelwereld is dat al gebeurd, bijvoorbeeld in de boekingsprocessen. Qua opleiden gaat dat ook gebeuren of is al gebeurd: waar je voorheen een boek had met uitleg, zijn er nu al instructievideo’s. Voor een aantal dingen is digitaal van waarde, maar je moet ook dingen kunnen doen. Schoonmaak blijft handwerk. Mooi dat UL-Team een professionele en ervaren organisatie is, met maatwerk en meewerken als bases. Zij passen hun opleiding aan op de omstandigheden. Dus ook op de ontwikkelingen. Nu en in de toekomst.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 juli 2019

Belinda Dekkers (UL-Team): “Juist in de zomer kun je als schoonmaakbedrijf je slag slaan”

“Het opleiden van facilitaire medewerkers volgt hetzelfde patroon als het reguliere onderwijs: tijdens de zomervakantie wordt er nauwelijks opgeleid. Terwijl er juist deze weken verschillende situaties zijn, die om...

12 augustus 2024

Kinderen medewerkers CSU spelen hoofdrol in radiocampagne Qmusic

Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt...

08 oktober 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (Ul-Team): ‘Samen werken aan een betere werkervaring: de sleutel tot succes in de schoonmaakbranche’

In de schoonmaakbranche is werkbeleving een bepalende factor voor succes. Ik deel in mijn blog graag mijn kijk op hoe we die werkbeleving met elkaar kunnen invullen. En wat...

24 mei 2024

CSU zet revolutionaire stap in duurzaam schoonmaken met BubbleFlush

CSU heeft een belangrijke stap gezet in de transitie naar chemievrij reinigen met de grootschalige uitbreiding van de implementatie van de BubbleFlush. Na een succesvolle introductie heeft CSU besloten...

07 juni 2024

𝐁𝐚𝐥𝐚𝐧𝐬 𝐒𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚k 𝐝𝐨𝐞𝐭 𝐰𝐞𝐞𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐧𝐚𝐦𝐞

Na de overname van Evon Services in mei, meldt Balans Schoonmaak opnieuw een overname. Dit maal van Zoeteman Schoonmaak, ‘het schoonmaakbedrijf voor de randstad’. “Met trots willen wij wederom fantastisch...

18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

15 februari 2018

Belinda Dekkers van facilitair opleider UL-Team: “Online heeft de toekomst”

UL-Team timmert hard aan de weg in facilitair opleidingenland. Aan het roer van deze organisatie staat directeur Belinda Dekkers, die samen met twee vaste medewerkers en een team van...

25 juni 2020

Opstarten en doorstarten: Blinck Schoon back in business op Europarcs Resort Zuiderzee

“In het voorjaar van 2014 legden we de eerste contacten met resort Zuiderzee in Biddinghuizen. Voor ons de eerste kennismaking met schoonmaak in de toerismebranche. De hele zomer van...