29 april 2020

Blog: Coro-voor en Coro-na?

Het is een grappige woordspeling die ik hoorde in het satirische tv-programma Draadstaal. Coro-voor en Coro-na zetten mij aan het denken. Gelukkig komen er steeds meer positieve geluiden over de strijd die de wereld voert tegen het virus dat ons allemaal in de houtgreep houdt.

Tal van deskundigen (zelfbenoemde en echte) spreken over het langzaam opstarten van de economie en hoe dit zou moeten gaan. Maar wat zijn de consequenties hiervan voor de ondernemers en hun (voormalige) personeel? Hopelijk kan iedereen snel weer aan de slag en zal het leed waar schoonmaakondernemers mee te maken hebben, mede door de steunmaatregelen vanuit de overheid, beperkt blijven en snel tot het verleden behoren.

Toch bemerk ik een grote onzekerheid onder de ondernemers die ik spreek. Er is angst voor de recessie. Van hoogconjunctuur naar recessie in slechts enkele weken tijd. Welke lessen leren we? De onzekerheid zal ongetwijfeld nog wel een tijdje blijven, het heeft op een zeer pijnlijke manier aangetoond dat onze economie zeer kwetsbaar is. In de ‘Coro-voor’-periode hadden we te maken met de gevolgen van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en een groot tekort op de arbeidsmarkt aan geschikt personeel. In een zeer korte periode is het speelveld compleet veranderd. In de ‘Coro-na’ periode zullen wij met elkaar de schouders er weer onder moeten zetten, en hard werken aan herstel.

Dat de onzekerheid blijft, is een feit. Des te meer zal er in deze opbouwfase een grote behoefte aan flexibel personeel zijn. Want waar gaat het naartoe? HR-directeuren en managers van schoonmaakbedrijven verwachten minder schoonmaakinzet door het sluiten van kantoren en bedrijven, maar meer en veilig schoonmaken door het cruciale belang van en de druk op hygiëne, met andere, verfijnde hygiëneprotocollen en op andere tijden in de anderhalvemetersamenleving. Op de lange termijn zijn de effecten op de werkgelegenheid nog onduidelijk. Maar het gaat nu om het heden en de aanloop naar ‘Coro-na’: hoe kun je daar op inspelen? Dat vraagt om flexibiliteit en om beperking van risico’s. En ja, dan noem ik toch één keer ons bedrijf aan het einde van deze blog: 365 Cleanit. Aan u de keuze om samen schouder aan schouder maar op 1,5 meter afstand veranderingen te kunnen trotseren. Blijft het NOW? Wordt het never or together?

Bas Doorn,
accountmanager bij HR-dienstverlener 365 Cleanit

P.S. Ook wij kunnen mobiliseren: bij schoonmaakbedrijven waar nu schoonmaakmedewerkers over zijn en elders schoonmaakmedewerkers tekort, verbinden we partijen belangeloos. Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven, dat is onze insteek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 juni 2020

Meest gelezen 2020: € 1.000 ‘coronabonus’ voor medewerkers en schoonmakers in de zorg

De Tweede Kamer en het Kabinet spreken hun dankbaarheid en waardering uit en geven verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden, schoonmakers en het andere ondersteunend personeel in alle sectoren van de zorg...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

24 maart 2020

Dringende oproep CNV aan uitzendbureaus: help uitzendkrachten en respecteer contracten

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen....

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

01 februari 2022

Geen 1,5 meter alsjeblieft

Humor in coronatijd, daar houden we van. Deze foto kwam de redactie tegen op social media en heeft ‘m even ‘geleend’ om deze in onze rubriek ‘foto’s & films’...

27 mei 2020

Wereldwijde technologiegroep Freudenberg start productielijn mondkapjes

Drie Freudenberg bedrijven, waarvan Vileda Professional ook deel uitmaakt, bundelden hun expertise en technologie en zette op zeer korte termijn een productielijn in gang voor mond-neusmaskers. De maskers onder...

29 april 2020

Novon en Bureau HTM starten Insources opleidingen: “Succesfactor is oog hebben voor de héle organisatie”

Als de huidige coronacrisis iéts zichtbaar maakt, is het de cruciale rol van de schoonmaakbranche. Goed opgeleide, gekwalificeerde medewerkers die hun werk met plezier doen, zijn daarbij van levensbelang....

07 april 2020

OSB en RAS volgen met mobiliteitscentrum voor schoonmaakondernemers

OSB, RAS en de sociale partners FNV en CNV zijn op 6 april het Mobiliteitscentrum Schoonmaak gestart om ondernemers in de schoonmaakbranche hulp te bieden tijdens deze coronacrisis. Dergelijke...

29 maart 2020

OSB roept Rijksoverheid op: “Er liggen genoeg kansen om mensen aan het werk te houden”

Bij OSB (Ondernemingsorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) komen er geluiden binnen, dat ook de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) de schoonmaakbranche in de kou laat staan. Voorzitter Piet Adema van OSB: “We krijgen...

09 december 2019

#nieuwsnotendop Start registratie Vakbeurs Facilitair, Novon experiment open hiring, samenwerking Moderna, nieuwe bestuursleden OSB

Registratie Vakbeurs Facilitair geopend Op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 januari vindt de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair plaats in Jaarbeurs Utrecht. De gratis registratie voor...