29 april 2020

Blog: Coro-voor en Coro-na?

Het is een grappige woordspeling die ik hoorde in het satirische tv-programma Draadstaal. Coro-voor en Coro-na zetten mij aan het denken. Gelukkig komen er steeds meer positieve geluiden over de strijd die de wereld voert tegen het virus dat ons allemaal in de houtgreep houdt.

Tal van deskundigen (zelfbenoemde en echte) spreken over het langzaam opstarten van de economie en hoe dit zou moeten gaan. Maar wat zijn de consequenties hiervan voor de ondernemers en hun (voormalige) personeel? Hopelijk kan iedereen snel weer aan de slag en zal het leed waar schoonmaakondernemers mee te maken hebben, mede door de steunmaatregelen vanuit de overheid, beperkt blijven en snel tot het verleden behoren.

Toch bemerk ik een grote onzekerheid onder de ondernemers die ik spreek. Er is angst voor de recessie. Van hoogconjunctuur naar recessie in slechts enkele weken tijd. Welke lessen leren we? De onzekerheid zal ongetwijfeld nog wel een tijdje blijven, het heeft op een zeer pijnlijke manier aangetoond dat onze economie zeer kwetsbaar is. In de ‘Coro-voor’-periode hadden we te maken met de gevolgen van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en een groot tekort op de arbeidsmarkt aan geschikt personeel. In een zeer korte periode is het speelveld compleet veranderd. In de ‘Coro-na’ periode zullen wij met elkaar de schouders er weer onder moeten zetten, en hard werken aan herstel.

Dat de onzekerheid blijft, is een feit. Des te meer zal er in deze opbouwfase een grote behoefte aan flexibel personeel zijn. Want waar gaat het naartoe? HR-directeuren en managers van schoonmaakbedrijven verwachten minder schoonmaakinzet door het sluiten van kantoren en bedrijven, maar meer en veilig schoonmaken door het cruciale belang van en de druk op hygiëne, met andere, verfijnde hygiëneprotocollen en op andere tijden in de anderhalvemetersamenleving. Op de lange termijn zijn de effecten op de werkgelegenheid nog onduidelijk. Maar het gaat nu om het heden en de aanloop naar ‘Coro-na’: hoe kun je daar op inspelen? Dat vraagt om flexibiliteit en om beperking van risico’s. En ja, dan noem ik toch één keer ons bedrijf aan het einde van deze blog: 365 Cleanit. Aan u de keuze om samen schouder aan schouder maar op 1,5 meter afstand veranderingen te kunnen trotseren. Blijft het NOW? Wordt het never or together?

Bas Doorn,
accountmanager bij HR-dienstverlener 365 Cleanit

P.S. Ook wij kunnen mobiliseren: bij schoonmaakbedrijven waar nu schoonmaakmedewerkers over zijn en elders schoonmaakmedewerkers tekort, verbinden we partijen belangeloos. Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven, dat is onze insteek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 mei 2020

AD-test: 12 van 25 mondkapjes komen niet door test

Van verstreken houdbaarheidsdatum tot te veel virusdeeltjes doorlaten: Greencycl testte voor het Algemeen Dagblad 25 mondkapjes. AD concludeert: “Verpleeghuizen blijken op grote schaal te zijn opgescheept met ondeugdelijke mondkapjes....

14 mei 2020

Spectro Recycle Factory in top Interclean Innovation Awards: “Recycling verpakkingen in coronatijd nog harder nodig”

“Er is een ernstig tekort aan veel verpakkingen en materialen. Juist nu het coronavirus zo’n grote impact op de wereld en onze branche heeft. Daarom zijn hergebruik en recycling...

04 mei 2020

Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven (i-team Global) over onderscheiden in nieuwe schoonmaakeconomie

“Als je technologie, data en traditionele oplossingen combineert, dan kun je je als bedrijf altijd onderscheiden.” Dat klinkt goed, maar in de schoonmaak zijn we meer van de praktijk,...

28 mei 2020

1,5-kantoormeters maken met Flexas.com en Cushman&Wakefield: “Schoonmaak deal breaker of deal maker in vastgoed”

Hygiëne, hygiëne, hygiëne: dat is waar het in de corona-gedachte om draait. Verandert dat de schoonmaakindustrie? Hoe dan? In hun zoektocht naar ‘anderhalve meters maken’ pakken FM Next Gen’ers...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

08 april 2020

CSU onderzoek: 91% Nederlanders vindt schoonmaak ook in toekomst onmisbaar

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

10 april 2020

4 waardevolle momenten: fijne Paasdagen!

Natuurlijk, de maatregelen en adviezen voor#blijfthuis kunnen heel vervelend zijn. Zeker als het gemis van en de zorg over familie en vrienden groot is en het voorjaar lonkt. Om...

14 april 2020

Dirk Tuip (FacilityApps): “Kennis en data delen, bittere noodzaak tegen toekomstige virusuitbraken?

Ignored, forgotten en decried; een conclusie van Boris Johnson over schoonmakers. “Dat is recht voor zijn raap, maar voor een heel groot deel wel een waarheid als een koe....