29 april 2020

Blog: Coro-voor en Coro-na?

Het is een grappige woordspeling die ik hoorde in het satirische tv-programma Draadstaal. Coro-voor en Coro-na zetten mij aan het denken. Gelukkig komen er steeds meer positieve geluiden over de strijd die de wereld voert tegen het virus dat ons allemaal in de houtgreep houdt.

Tal van deskundigen (zelfbenoemde en echte) spreken over het langzaam opstarten van de economie en hoe dit zou moeten gaan. Maar wat zijn de consequenties hiervan voor de ondernemers en hun (voormalige) personeel? Hopelijk kan iedereen snel weer aan de slag en zal het leed waar schoonmaakondernemers mee te maken hebben, mede door de steunmaatregelen vanuit de overheid, beperkt blijven en snel tot het verleden behoren.

Toch bemerk ik een grote onzekerheid onder de ondernemers die ik spreek. Er is angst voor de recessie. Van hoogconjunctuur naar recessie in slechts enkele weken tijd. Welke lessen leren we? De onzekerheid zal ongetwijfeld nog wel een tijdje blijven, het heeft op een zeer pijnlijke manier aangetoond dat onze economie zeer kwetsbaar is. In de ‘Coro-voor’-periode hadden we te maken met de gevolgen van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en een groot tekort op de arbeidsmarkt aan geschikt personeel. In een zeer korte periode is het speelveld compleet veranderd. In de ‘Coro-na’ periode zullen wij met elkaar de schouders er weer onder moeten zetten, en hard werken aan herstel.

Dat de onzekerheid blijft, is een feit. Des te meer zal er in deze opbouwfase een grote behoefte aan flexibel personeel zijn. Want waar gaat het naartoe? HR-directeuren en managers van schoonmaakbedrijven verwachten minder schoonmaakinzet door het sluiten van kantoren en bedrijven, maar meer en veilig schoonmaken door het cruciale belang van en de druk op hygiëne, met andere, verfijnde hygiëneprotocollen en op andere tijden in de anderhalvemetersamenleving. Op de lange termijn zijn de effecten op de werkgelegenheid nog onduidelijk. Maar het gaat nu om het heden en de aanloop naar ‘Coro-na’: hoe kun je daar op inspelen? Dat vraagt om flexibiliteit en om beperking van risico’s. En ja, dan noem ik toch één keer ons bedrijf aan het einde van deze blog: 365 Cleanit. Aan u de keuze om samen schouder aan schouder maar op 1,5 meter afstand veranderingen te kunnen trotseren. Blijft het NOW? Wordt het never or together?

Bas Doorn,
accountmanager bij HR-dienstverlener 365 Cleanit

P.S. Ook wij kunnen mobiliseren: bij schoonmaakbedrijven waar nu schoonmaakmedewerkers over zijn en elders schoonmaakmedewerkers tekort, verbinden we partijen belangeloos. Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven, dat is onze insteek.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

14 mei 2020

Filmverslag: Entrio waardeert corona-werkdruk poetscollega’s met bloemengroet

Als dienstverlener in de kantorenschoonmaak werd ook Entrio (Harelbeke / Kortrijk) getroffen door de coronacrisis. Verminderde activiteit in kantoren en zelfs volledige sluitingen bij heel wat kantoren zorgen voor...

01 februari 2022

Geen 1,5 meter alsjeblieft

Humor in coronatijd, daar houden we van. Deze foto kwam de redactie tegen op social media en heeft ‘m even ‘geleend’ om deze in onze rubriek ‘foto’s & films’...

14 april 2020

CSU en partners lanceren Schoon voor onze helden: belangeloos schoonmaken op locaties en bij mensen uit vitale sectoren

Schoonmaakbedrijf CSU gaat medewerkers inzetten bij instellingen en mensen die extra hulp kunnen gebruiken. “Door belangeloos schoonmaakhulp aan te bieden op cruciale plekken en bij hen die het verdienen,...

06 oktober 2020

Blog: Hoe veilig is een vliegveld?

Wie de laatste nieuwsbrief van het Schoonmaakjournaal gelezen heeft, is het niet ontgaan: Schiphol wil bezuinigen op de schoonmaak. Schoonmakers en FNV protesteren. “Laat Schiphol alsjeblieft geen virus broeinest...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

27 mei 2020

Wereldwijde technologiegroep Freudenberg start productielijn mondkapjes

Drie Freudenberg bedrijven, waarvan Vileda Professional ook deel uitmaakt, bundelden hun expertise en technologie en zette op zeer korte termijn een productielijn in gang voor mond-neusmaskers. De maskers onder...