27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het ene schoonmaakbedrijf dat zich specialiseert in hotel-, horeca-, bungalow-, event- of scholenschoonmaak haar schoonmakers nu geen werk kan bieden, daar hebben schoonmaakspecialisten in de zorg en andere cruciale en vitale beroepsgroepen handjes tekort. “Geweldig als we elkaar daarin kunnen helpen”, roept  Anajah Quentin van Qleaning uit Deventer op. “Een ziekenhuis is voor ons bedrijf te groot, maar als kleiner schoonmaakbedrijf kunnen we wel een steentje bijdragen aan schoonmaken in de zorg. Juist nu.” Hoe mooi is het als ondernemers over hun eigen schaduw heen durven te kijken?! “Dat gebeurt. Daar word je blij van”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas Doorn van HR-dienstverlener 365 Cleanit.

“Ondanks alle negatieve nieuwsberichten en zwarte scenario’s, die geschetst worden over en door het coronavirus, zijn er ook lichtpuntjes te ontdekken. Mensen steken massaal de mensen in de zorg een hart onder de riem, mensen helpen elkaar en houden (vaak) goed rekening met elkaar. Ook de ondernemers in de schoonmaakbranche merken duidelijk de eerste gevolgen. Veel opdrachten worden ‘on-hold’ gezet, het vaak toch al hoge ziekteverzuim wordt nog hoger en de gevolgen hiervan worden steeds meer merkbaar. Ondanks alle nare ontwikkelingen zijn er ook positieve dingen te melden”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas van 365 Cleanit.

Positief voorbeeld
De HR-dienstverlener blijkt ook een verbinder. Vanuit het zwaar door corona getroffen Noord-Brabant zet 365 Cleanit zich – vanuit huis – ook in dit coronatijdperk met hart en ziel belangeloos in, getuige dit mooie en positieve voorbeeld. “Een ondernemer in het zuiden van het land kampte, door zieke medewerkers, met een groot probleem: het werk moest doorgaan, alleen de capaciteit om dat te realiseren ontbrak. Omdat schoonmaakkrachten in deze tijd sowieso lastig te vinden zijn, nam hij contact ons op en legde de situatie uit. Wij namen het initiatief – zonder zakelijke insteek – om andere ondernemers te benaderen en na te gaan of zij wellicht mensen ‘op de bank’ hadden zitten, die graag aan de slag konden en wilden. Dat was het geval. En zo gebeurde het, schoonmakers die normaliter in de leisurebranche werkzaam zijn bij ondernemer A, zijn nu in de zorg aan de slag bij ondernemer B.”

Win-win-win
Een prachtig voorbeeld van een win-win-winsituatie: ondernemer A is geholpen, de opdracht kan worden uitgevoerd en ondernemer B kan zijn schoonmaakmedewerkers betaald aan het werk houden. Medewerkers kunnen blijven werken! “Hoe mooi is het dat de ondernemers elkaar helpen en over hun eigen schaduw heen durven te kijken. Collega-ondernemers helpen in plaats van ze angstvallig als concurrent te zien. Blijf positief, blijf blij!”, roepen Rutger en Bas op.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juni 2025

10 tips om de hitte tijdens het werk te doorstaan

Hartstikke leuk, de zonneschijn, maar veel werkgevers en werknemers zijn niet goed voorbereid op de 30+ temperaturen die de komende dagen zijn voorspeld. Hoe kun je gezond en productief...

11 juli 2023

Terugblik Webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’

Op 6 juli organiseerden VSR en de RAS het webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Om met diverse marktpartijen van gedachten te wisselen over opleiden. Om te horen of organisaties...

14 januari 2025

ISS roept op tot leiderschap: Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een dringende noodzaak

ISS Facility Services doet een oproep aan bedrijven om daadkrachtig leiderschap te tonen in de transitie naar sociale en ecologische verduurzaming. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een...

10 juli 2025

Kabinet zet volgende stap in strijd tegen schijn-zzp’ers: bewijslast gaat naar de werkgever

Zzp’ers die minder dan 36 euro per uur verdienen, krijgen vanaf juli 2026 meer bescherming. Zij kunnen eisen als werknemer behandeld te worden, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat...

24 oktober 2022

Gun jouw medewerkers financiële rust

Wist je dat 38% van de mensen die in loondienst werken, financiële zorgen hebben? Zorgen die leiden tot fouten, afnemende productiviteit en loyaliteit, spanningen op de werkvloer of zelfs...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...

29 januari 2025

Saxion studenten ervaren unieke leeruitdaging bij Asito

Asito gaf 70 tweedejaars studenten Commerciële Economie van Saxion Hogeschool, met het profiel Sales als basis, de uitdagende opdracht om belangrijke leads te definiëren binnen de segmenten industrie, retail...

13 juni 2025

Johan van Dijk 25 jaar bij Nocore

Nocore zet haar collega Johan van Dijk in het zonnetje, want hij is 25 jaar in dienst bij Nocore. "Een mijlpaal waar we met veel trots en dankbaarheid bij...

17 januari 2024

Cassandra zet bijbaan in schoonmaak om in ondernemerschap

De 24-jarige Cassandra Nuis poetste als bijbaantje en zag ‘dat het honderd keer beter kon’, nu is zij de baas. In de rubriek Jong en Ondernemend van Metro, vertelt...

12 februari 2019

RAS nieuws over herexamen en bijdragen in opleidingskosten

In haar e-zine van 8 februari kondigt RAS dit nieuws over de kosten voor herexamen en opleidingsbijdragen aan. Vanaf 1 januari 2019 neemt de RAS ook de kosten voor...