6 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga de vloer op, maak een praatje en uit je respect en waardering.” Een nieuw interview in onze serie over vrouwelijk leiderschap.

Eigenlijk wilde Diane van Dijk-Loois de reisbranche in, maar de banen lagen niet voor het oprapen. “Ik heb reisbureaumanagement gestudeerd, maar de sector bleek na mijn afstuderen redelijk problematisch. Ik wilde het een half jaar proberen en heb veel brieven geschreven, maar het is niet gelukt. Ik vind altijd dat als je jezelf een doel stelt je daar helemaal voor moet gaan, maar als het niet lukt dan moet je op een gegeven moment door.”

Inspiratie
Ze kwam bij een papierrecyclingbedrijf terecht waar ze vijf jaar in dienst bleef, daarna werkte ze twaalf jaar bij het facilitaire bedrijf Van Gansewinkel totdat de functie directeur hospitality bij CSU op haar pad kwam. “Ik las die vacature en dacht dit past echt helemaal bij mij. Inmiddels werk ik ruim acht jaar bij CSU, als commercieel directeur, maar hospitality hoort er ook nog steeds bij.” Meestal is Van Dijk op pad en is ze hoofdzakelijk bij klanten of op locatie te vinden, maar ze is vooral altijd bezig met wat anderen nodig hebben. “Ik haal mijn inspiratie van buiten, van mensen. Ik vind het heel belangrijk om in verbinding te staan met de wereld om ons heen. Of ik nou op kantoor, bij netwerkbijeenkomsten of klanten ben, ik ben graag bezig met het werkgeluk van anderen. Wat heeft de klant nodig? Hoe kunnen we het nog beter doen? En hoe blijven we relevant?”

Briljante mislukkingen
Dat relevant blijven begint altijd met luisteren naar wat de klant wil. Soms is innovatie zoals een schoonmaakrobot de oplossing om in te springen bij personeelstekort of het werk efficiënter te maken, maar dat is niet altijd het geval. “Zeker in het begin was de robot niet zo verfijnd en kon hij alleen grote hallen schoonmaken. Inmiddels zijn er ook types op de markt die geschikt zijn voor ruimtes waar meubilair, zoals bureaus, in staat.” Heel belangrijk is naar haar mening om niet alleen met de klant, maar vooral ook met de medewerkers te praten. “Zij moeten er namelijk mee werken en daarom is het belangrijk dat zij er ook open voor staan. Het is uiteindelijk een kwestie van uitproberen. En ja, soms mislukt een project. Wij noemen dit dan briljante mislukkingen. Het is mislukt, maar je hebt er wel weer wat van geleerd.”

Innovatieprijs
Ook bij CSU is innovatie van essentieel belang. Zo heeft het schoonmaakbedrijf enkele jaren geleden een circulaire bedrijfskledinglijn ontwikkeld, iets wat in samenspraak met medewerkers gaat omdat kleding prettig moet zitten, en reikt CSU ieder jaar een prijs uit aan het beste idee van de CSU-medewerker. “Als je niet innoveert, dan blijf je stilstaan. Dus je moet er continu mee bezig zijn, want ook op die manier blijf je relevant. Het is mooi om te zien hoeveel prachtige innovaties er de afgelopen jaren uit zijn gekomen. Zoals foamwielen, zodat de werkkar stiller is, minder strepen op de vloer maakt en minder zwaar loopt. Ook zijn we bezig met een nieuwe microvezeldoek die van kleur verandert als je ‘m moet vouwen, echt zo’n geniaal idee. En milieuvriendelijkere wegwerphandschoenen, hiervoor zijn we een samenwerking met Asito en de KvK aangegaan.”

Werkgeluk
Soms is het niet het juiste moment om te innoveren, dan blijft een project liggen totdat het juiste moment is aangebroken. “We waren al vrij vroeg bezig met datagestuurd werken, maar dit kwam niet meteen lekker van de grond. We zijn een mensenbedrijf en dit was in de praktijk toch wel erg technisch.” Het bedrijf gooide het vervolgens over een andere boeg. “We wilden medewerkers er veel meer bij betrekken en hebben het systeem als het ware omgedacht. Eigenlijk zijn onze schoonmaakmedewerkers nu onze menselijke sensor. Zij houden via de app bij of een ruimte is schoongemaakt, wat de reden is als dat niet is gebeurd en of er bijvoorbeeld nog facilitaire meldingen zijn. En wat blijkt nu? Het werkgeluk onder medewerkers die het gebruiken is veel hoger dan bij medewerkers die het niet gebruiken.”

Menselijke verbinding
In de schoonmaakwereld mag volgens Van Dijk nog meer aandacht uitgaan naar de medewerker. “Het is mijn ambitie dat iedereen die bij ons werkt beter weggaat dan dat ie bij ons kwam. Dat kan gaan om loopbaanontwikkeling, maar ook over dat iemand zich beter in zijn vel voelt. We zijn een familiebedrijf en die betrokkenheid en het maatschappelijke belang staan bij ons centraal. Ook in coronatijd hebben we niemand laten gaan, maar hebben we vanuit doing good gekeken hoe we mensen konden inzetten. Hierin willen we een voorbeeld zijn in de branche.” Alles willen doen voor de medewerker en naar ze luisteren ziet Van Dijk als haar core business en als dat stukje hospitality. “Het lijkt misschien iets kleins, maar als ik naar een nieuwe klant ga vraag ik altijd ‘ken je de naam van je schoonmaker?’ Zo nee, dan adviseer ik de klant om dit zeker eens te doen. Als ik na een paar maanden terugkom en blijkt dat ze het gesprek zijn aangegaan dan is er soms een mooie band ontstaan. Die menselijke verbinding, daar valt of staat het mee en maakt mij dus oprecht gelukkig. Daarom, spreek je waardering uit als leider in de schoonmaakbranche. En niet alleen op De dag van de schoonmaak, maar gewoon iedere dag. Je krijgt er zoveel voor terug.”


Diane van Dijk-Loois deed de MEAO en studeerde daarna reisbureaumanagement aan de NHTV in Breda. Vervolgens werkte ze eerst als administratief medewerker en later als accountmanager bij SCA, een papierrecyclingbedrijf. Daarna was ze twaalf jaar bij afvaldienstverlener Van Gansewinkel in dienst, onder meer als directeur sales en marketing totdat ze als hospitality en commercieel directeur bij CSU aan de slag ging. Naast haar huidige baan is ze ook bestuurslid bij Facility Management Nederland en voorzitter van VSR.

Bron foto: Jan Paul Heijmans

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

03 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering...

09 mei 2023

“Een bijdrage leveren aan een betere maatschappij telt voor mij”

Chahira de Keijzer is districtsmanager binnen CSU en verantwoordelijk voor een groot gebied binnen het openbaar vervoer, de evenementenbranche en zakelijke dienstverlening. Ze geeft direct leiding aan de projectmanagers,...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...

30 oktober 2024

Schoonste strijd van het jaar: NK Glazenwassen belooft op 6 november opnieuw spektakel te worden

De schoonste strijd van het jaar barst op 6 november los: wie is de allerbeste glazenwasser van Nederland? Tien glazenwassers gaan de strijd aan tijdens het NK Glazenwassen powered...

13 juni 2022

Pensioen is leuk, denk mee!

Je hoort niet vaak dat pensioen leuk is. Daar wil het Pensioenlab verandering in brengen. Hoe? Door jongeren mee te laten denken over de actuele vraagstukken, door hen mee...

13 februari 2023

IWG verlengt en breidt samenwerking met Effektief uit

IWG is sinds 1 juli 2021 opdrachtgever van Effektief. De facilitair dienstverlener is er blij mee: “We zijn zeer verheugd en erg trots dat we onze samenwerking met IWG...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Schoonmaker van het Jaar Jan Harkema krijgt gepersonaliseerde stofzuiger

Weska Schoonmaakproducten feliciteert de winnaar van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar: Jan Harkema van SVP Schoonmaakdiensten. Als cadeau ontving hij een gepersonaliseerde Numatic stofzuiger. Nu kan...

17 mei 2023

Hygieneforum: Is schoonmaak onderdeel van het HACCP-plan in grootkeukens?

Tijdens het Hygiëneforum in RAI Amsterdam op 17 mei zijn er voor de gasten diverse workshops. Zo ook een over hygiëne in grootkeukens. Robert de Brauwer, Technical Manager Benelux...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...