6 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga de vloer op, maak een praatje en uit je respect en waardering.” Een nieuw interview in onze serie over vrouwelijk leiderschap.

Eigenlijk wilde Diane van Dijk-Loois de reisbranche in, maar de banen lagen niet voor het oprapen. “Ik heb reisbureaumanagement gestudeerd, maar de sector bleek na mijn afstuderen redelijk problematisch. Ik wilde het een half jaar proberen en heb veel brieven geschreven, maar het is niet gelukt. Ik vind altijd dat als je jezelf een doel stelt je daar helemaal voor moet gaan, maar als het niet lukt dan moet je op een gegeven moment door.”

Inspiratie
Ze kwam bij een papierrecyclingbedrijf terecht waar ze vijf jaar in dienst bleef, daarna werkte ze twaalf jaar bij het facilitaire bedrijf Van Gansewinkel totdat de functie directeur hospitality bij CSU op haar pad kwam. “Ik las die vacature en dacht dit past echt helemaal bij mij. Inmiddels werk ik ruim acht jaar bij CSU, als commercieel directeur, maar hospitality hoort er ook nog steeds bij.” Meestal is Van Dijk op pad en is ze hoofdzakelijk bij klanten of op locatie te vinden, maar ze is vooral altijd bezig met wat anderen nodig hebben. “Ik haal mijn inspiratie van buiten, van mensen. Ik vind het heel belangrijk om in verbinding te staan met de wereld om ons heen. Of ik nou op kantoor, bij netwerkbijeenkomsten of klanten ben, ik ben graag bezig met het werkgeluk van anderen. Wat heeft de klant nodig? Hoe kunnen we het nog beter doen? En hoe blijven we relevant?”

Briljante mislukkingen
Dat relevant blijven begint altijd met luisteren naar wat de klant wil. Soms is innovatie zoals een schoonmaakrobot de oplossing om in te springen bij personeelstekort of het werk efficiënter te maken, maar dat is niet altijd het geval. “Zeker in het begin was de robot niet zo verfijnd en kon hij alleen grote hallen schoonmaken. Inmiddels zijn er ook types op de markt die geschikt zijn voor ruimtes waar meubilair, zoals bureaus, in staat.” Heel belangrijk is naar haar mening om niet alleen met de klant, maar vooral ook met de medewerkers te praten. “Zij moeten er namelijk mee werken en daarom is het belangrijk dat zij er ook open voor staan. Het is uiteindelijk een kwestie van uitproberen. En ja, soms mislukt een project. Wij noemen dit dan briljante mislukkingen. Het is mislukt, maar je hebt er wel weer wat van geleerd.”

Innovatieprijs
Ook bij CSU is innovatie van essentieel belang. Zo heeft het schoonmaakbedrijf enkele jaren geleden een circulaire bedrijfskledinglijn ontwikkeld, iets wat in samenspraak met medewerkers gaat omdat kleding prettig moet zitten, en reikt CSU ieder jaar een prijs uit aan het beste idee van de CSU-medewerker. “Als je niet innoveert, dan blijf je stilstaan. Dus je moet er continu mee bezig zijn, want ook op die manier blijf je relevant. Het is mooi om te zien hoeveel prachtige innovaties er de afgelopen jaren uit zijn gekomen. Zoals foamwielen, zodat de werkkar stiller is, minder strepen op de vloer maakt en minder zwaar loopt. Ook zijn we bezig met een nieuwe microvezeldoek die van kleur verandert als je ‘m moet vouwen, echt zo’n geniaal idee. En milieuvriendelijkere wegwerphandschoenen, hiervoor zijn we een samenwerking met Asito en de KvK aangegaan.”

Werkgeluk
Soms is het niet het juiste moment om te innoveren, dan blijft een project liggen totdat het juiste moment is aangebroken. “We waren al vrij vroeg bezig met datagestuurd werken, maar dit kwam niet meteen lekker van de grond. We zijn een mensenbedrijf en dit was in de praktijk toch wel erg technisch.” Het bedrijf gooide het vervolgens over een andere boeg. “We wilden medewerkers er veel meer bij betrekken en hebben het systeem als het ware omgedacht. Eigenlijk zijn onze schoonmaakmedewerkers nu onze menselijke sensor. Zij houden via de app bij of een ruimte is schoongemaakt, wat de reden is als dat niet is gebeurd en of er bijvoorbeeld nog facilitaire meldingen zijn. En wat blijkt nu? Het werkgeluk onder medewerkers die het gebruiken is veel hoger dan bij medewerkers die het niet gebruiken.”

Menselijke verbinding
In de schoonmaakwereld mag volgens Van Dijk nog meer aandacht uitgaan naar de medewerker. “Het is mijn ambitie dat iedereen die bij ons werkt beter weggaat dan dat ie bij ons kwam. Dat kan gaan om loopbaanontwikkeling, maar ook over dat iemand zich beter in zijn vel voelt. We zijn een familiebedrijf en die betrokkenheid en het maatschappelijke belang staan bij ons centraal. Ook in coronatijd hebben we niemand laten gaan, maar hebben we vanuit doing good gekeken hoe we mensen konden inzetten. Hierin willen we een voorbeeld zijn in de branche.” Alles willen doen voor de medewerker en naar ze luisteren ziet Van Dijk als haar core business en als dat stukje hospitality. “Het lijkt misschien iets kleins, maar als ik naar een nieuwe klant ga vraag ik altijd ‘ken je de naam van je schoonmaker?’ Zo nee, dan adviseer ik de klant om dit zeker eens te doen. Als ik na een paar maanden terugkom en blijkt dat ze het gesprek zijn aangegaan dan is er soms een mooie band ontstaan. Die menselijke verbinding, daar valt of staat het mee en maakt mij dus oprecht gelukkig. Daarom, spreek je waardering uit als leider in de schoonmaakbranche. En niet alleen op De dag van de schoonmaak, maar gewoon iedere dag. Je krijgt er zoveel voor terug.”


Diane van Dijk-Loois deed de MEAO en studeerde daarna reisbureaumanagement aan de NHTV in Breda. Vervolgens werkte ze eerst als administratief medewerker en later als accountmanager bij SCA, een papierrecyclingbedrijf. Daarna was ze twaalf jaar bij afvaldienstverlener Van Gansewinkel in dienst, onder meer als directeur sales en marketing totdat ze als hospitality en commercieel directeur bij CSU aan de slag ging. Naast haar huidige baan is ze ook bestuurslid bij Facility Management Nederland en voorzitter van VSR.

Bron foto: Jan Paul Heijmans

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 september 2023

Numatic neemt AIRBO over

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic de activiteiten van AIRBO BV overgenomen. AIRBO heeft als fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers de laatste 15 jaar hard aan de...

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

14 januari 2025

ISS roept op tot leiderschap: Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een dringende noodzaak

ISS Facility Services doet een oproep aan bedrijven om daadkrachtig leiderschap te tonen in de transitie naar sociale en ecologische verduurzaming. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een...

16 juni 2025

Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak en team Leeuwarden van Breedweer winnen dé schoonmaakbokalen 2025

De Schoonmaker van het Jaar-winnaar en Schoonmaakteam van het Jaar-winnaar zijn: Jolanda Reedijk-den Heijer van SVP Schoonmaak en team Leeuwarden van Breedweer Facilitaire Diensten! Op het podium ontving Jolanda...

03 december 2024

Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in 2025 terug naar Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch

Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer keert in 2025 terug in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. ´Terug op het oude nest´. Ton Rooyakkers vertelt: “Reden voor de verhuizing is een stevige...

31 december 2021

Groot contrast

Deze foto laat echt het contrast tussen vies en schoon zien. Wat een verschil! Dankbaar werk voor de schoonmakers die dit project mogen uitvoeren. Heb jij ook een foto...

11 augustus 2022

Vierde editie voor de Schoonmaakvakdagen

Spijker je kennis bij en ontmoet de juiste mensen. Na drie succesvolle edities keren de Schoonmaak Vakdagen terug in Expo Houten op 15 en 16 november 2022. De organisatie...

18 augustus 2022

5 tips voor foto’s met speciaal effect

Beeld wordt steeds belangrijker. Daarom moet je goed nadenken over het beeld dat je gebruikt om jouw bedrijf te promoten. Op internet zijn veel tips & tricks over fotograferen...

27 augustus 2025

CSU voor 13e keer sponsor Het Geluid van Q-music

Voor het 13e jaar op rij is CSU de trotse sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Niet alleen de eigen CSU-medewerkers, maar ook hun kinderen zijn...

20 februari 2025

Fraude in schoonmaaksector: keiharde concurrentie leidt tot misstanden

Op 13 februari publiceerde Het Parool een artikel over Fraude in de schoonmaaksector. Waarin wordt beschreven hoe gerenommeerde hotels en restaurants in Amsterdam structureel frauderende schoonmaakbedrijven inhuren om tegen...