6 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga de vloer op, maak een praatje en uit je respect en waardering.” Een nieuw interview in onze serie over vrouwelijk leiderschap.

Eigenlijk wilde Diane van Dijk-Loois de reisbranche in, maar de banen lagen niet voor het oprapen. “Ik heb reisbureaumanagement gestudeerd, maar de sector bleek na mijn afstuderen redelijk problematisch. Ik wilde het een half jaar proberen en heb veel brieven geschreven, maar het is niet gelukt. Ik vind altijd dat als je jezelf een doel stelt je daar helemaal voor moet gaan, maar als het niet lukt dan moet je op een gegeven moment door.”

Inspiratie
Ze kwam bij een papierrecyclingbedrijf terecht waar ze vijf jaar in dienst bleef, daarna werkte ze twaalf jaar bij het facilitaire bedrijf Van Gansewinkel totdat de functie directeur hospitality bij CSU op haar pad kwam. “Ik las die vacature en dacht dit past echt helemaal bij mij. Inmiddels werk ik ruim acht jaar bij CSU, als commercieel directeur, maar hospitality hoort er ook nog steeds bij.” Meestal is Van Dijk op pad en is ze hoofdzakelijk bij klanten of op locatie te vinden, maar ze is vooral altijd bezig met wat anderen nodig hebben. “Ik haal mijn inspiratie van buiten, van mensen. Ik vind het heel belangrijk om in verbinding te staan met de wereld om ons heen. Of ik nou op kantoor, bij netwerkbijeenkomsten of klanten ben, ik ben graag bezig met het werkgeluk van anderen. Wat heeft de klant nodig? Hoe kunnen we het nog beter doen? En hoe blijven we relevant?”

Briljante mislukkingen
Dat relevant blijven begint altijd met luisteren naar wat de klant wil. Soms is innovatie zoals een schoonmaakrobot de oplossing om in te springen bij personeelstekort of het werk efficiënter te maken, maar dat is niet altijd het geval. “Zeker in het begin was de robot niet zo verfijnd en kon hij alleen grote hallen schoonmaken. Inmiddels zijn er ook types op de markt die geschikt zijn voor ruimtes waar meubilair, zoals bureaus, in staat.” Heel belangrijk is naar haar mening om niet alleen met de klant, maar vooral ook met de medewerkers te praten. “Zij moeten er namelijk mee werken en daarom is het belangrijk dat zij er ook open voor staan. Het is uiteindelijk een kwestie van uitproberen. En ja, soms mislukt een project. Wij noemen dit dan briljante mislukkingen. Het is mislukt, maar je hebt er wel weer wat van geleerd.”

Innovatieprijs
Ook bij CSU is innovatie van essentieel belang. Zo heeft het schoonmaakbedrijf enkele jaren geleden een circulaire bedrijfskledinglijn ontwikkeld, iets wat in samenspraak met medewerkers gaat omdat kleding prettig moet zitten, en reikt CSU ieder jaar een prijs uit aan het beste idee van de CSU-medewerker. “Als je niet innoveert, dan blijf je stilstaan. Dus je moet er continu mee bezig zijn, want ook op die manier blijf je relevant. Het is mooi om te zien hoeveel prachtige innovaties er de afgelopen jaren uit zijn gekomen. Zoals foamwielen, zodat de werkkar stiller is, minder strepen op de vloer maakt en minder zwaar loopt. Ook zijn we bezig met een nieuwe microvezeldoek die van kleur verandert als je ‘m moet vouwen, echt zo’n geniaal idee. En milieuvriendelijkere wegwerphandschoenen, hiervoor zijn we een samenwerking met Asito en de KvK aangegaan.”

Werkgeluk
Soms is het niet het juiste moment om te innoveren, dan blijft een project liggen totdat het juiste moment is aangebroken. “We waren al vrij vroeg bezig met datagestuurd werken, maar dit kwam niet meteen lekker van de grond. We zijn een mensenbedrijf en dit was in de praktijk toch wel erg technisch.” Het bedrijf gooide het vervolgens over een andere boeg. “We wilden medewerkers er veel meer bij betrekken en hebben het systeem als het ware omgedacht. Eigenlijk zijn onze schoonmaakmedewerkers nu onze menselijke sensor. Zij houden via de app bij of een ruimte is schoongemaakt, wat de reden is als dat niet is gebeurd en of er bijvoorbeeld nog facilitaire meldingen zijn. En wat blijkt nu? Het werkgeluk onder medewerkers die het gebruiken is veel hoger dan bij medewerkers die het niet gebruiken.”

Menselijke verbinding
In de schoonmaakwereld mag volgens Van Dijk nog meer aandacht uitgaan naar de medewerker. “Het is mijn ambitie dat iedereen die bij ons werkt beter weggaat dan dat ie bij ons kwam. Dat kan gaan om loopbaanontwikkeling, maar ook over dat iemand zich beter in zijn vel voelt. We zijn een familiebedrijf en die betrokkenheid en het maatschappelijke belang staan bij ons centraal. Ook in coronatijd hebben we niemand laten gaan, maar hebben we vanuit doing good gekeken hoe we mensen konden inzetten. Hierin willen we een voorbeeld zijn in de branche.” Alles willen doen voor de medewerker en naar ze luisteren ziet Van Dijk als haar core business en als dat stukje hospitality. “Het lijkt misschien iets kleins, maar als ik naar een nieuwe klant ga vraag ik altijd ‘ken je de naam van je schoonmaker?’ Zo nee, dan adviseer ik de klant om dit zeker eens te doen. Als ik na een paar maanden terugkom en blijkt dat ze het gesprek zijn aangegaan dan is er soms een mooie band ontstaan. Die menselijke verbinding, daar valt of staat het mee en maakt mij dus oprecht gelukkig. Daarom, spreek je waardering uit als leider in de schoonmaakbranche. En niet alleen op De dag van de schoonmaak, maar gewoon iedere dag. Je krijgt er zoveel voor terug.”


Diane van Dijk-Loois deed de MEAO en studeerde daarna reisbureaumanagement aan de NHTV in Breda. Vervolgens werkte ze eerst als administratief medewerker en later als accountmanager bij SCA, een papierrecyclingbedrijf. Daarna was ze twaalf jaar bij afvaldienstverlener Van Gansewinkel in dienst, onder meer als directeur sales en marketing totdat ze als hospitality en commercieel directeur bij CSU aan de slag ging. Naast haar huidige baan is ze ook bestuurslid bij Facility Management Nederland en voorzitter van VSR.

Bron foto: Jan Paul Heijmans

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...

18 augustus 2022

5 tips voor foto’s met speciaal effect

Beeld wordt steeds belangrijker. Daarom moet je goed nadenken over het beeld dat je gebruikt om jouw bedrijf te promoten. Op internet zijn veel tips & tricks over fotograferen...

22 november 2018

Product specialist Dick Altena versterkt team ICE Benelux

ICE Benelux groeit! “Onze i-Synergy RENTAL producten genieten van grote belangstelling. Ons team is door deze groei ook uitgebreid met nieuwe medewerkers. Een van hen is Dick Altena. Onze...

03 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein...

12 december 2022

‘DT op de werkvloer’

Een prettige en veilige werkomgeving waarin iedereen zich thuis voelt en met veel plezier aan het werk gaat, dat is een belangrijke waarde binnen EW Facility Services. Volgens het...

02 augustus 2023

Subsidie voor activiteiten duurzame inzetbaarheid

De RAS meldt dat het via de MDIEU-regeling mogelijk is om subsidie te krijgen voor activiteiten duurzame inzetbaarheid. Met als doel om de duurzame inzetbaarheid van werkenden te bevorderen...

12 december 2018

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2019 De Dag van de Schoonmaker

“Met 73% voor vrijdag 14 juni en 27% voor zaterdag 15 juni is het overduidelijk wanneer de schoonmakers in 2019 De Dag van de Schoonmaker willen vieren. Op vrijdag...

16 januari 2022

Facelifts & Makeovers

Ook schilderijen van de oude meesters moeten schoongemaakt worden om de oorspronkelijke kunst te blijven tonen. Dit wordt niet gedaan door schoonmakers maar door zogenaamde restauratoren. Zij zorgen voor...

26 september 2022

MAS Dienstverleners lanceert MAS Fonds

MAS Dienstverleningsgroep lanceert het Mas Fonds. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe stap in het sociaal ondernemerschap. Met als doelstelling: ondersteuning voor medewerkers en hun gezinnen in tijden van...

11 juli 2023

Terugblik Webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’

Op 6 juli organiseerden VSR en de RAS het webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Om met diverse marktpartijen van gedachten te wisselen over opleiden. Om te horen of organisaties...