3 juni 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes kies je voor groen”

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen. Ook in de schoonmaakbranche. Dat is goed nieuws, vindt Pim Hilgerdenaar, oprichter en directeur van Crohill, want de schoonmaakbranche is niet zo schoon. “Daarom ontwikkelen we Crohill methodes waarmee je slimmer en schoner schoon kunt maken. Per branche stellen we de ideale combinatie samen en gebruiken we waar mogelijk producten die minder belastend zijn voor het milieu.”

“De hoeveelheid plastic flessen die we in deze branche weggooien is gigantisch”, vertelt Pim verder. “Toen we ons dat beseften, zijn we op zoek gegaan naar een manier om dat terug te dringen. De oplossing hebben we gevonden in de Crohill reinigingstabletten. Je doet een tablet in een sprayflacon die je vult met water. Omdat je die flacon iedere keer hergebruikt, hoef je niks weg te gooien. “Bijkomend voordeel is dat je overdosering voorkomt en dat de tabletten zo klein zijn dat er veel meer op een pallet passen, wat dus scheelt in transport en CO2-uitstoot.”

Als ander voorbeeld haalt hij de rubberen handschoenen aan die in veel branches de norm zijn. “Als je weet dat er jaarlijks 400 miljard op de afvalberg belanden, ga je kijken of er alternatieven zijn.” Die vond Crohill in de Gloovy, een wegwerphandschoen die voor 60% wordt gemaakt van afval van eerdere batches. “Met de Gloovy handschoen bespaar je ruim 50% CO2. En als je kiest om de handschoenen in te zamelen en zelf terug te sturen, dan bespaar je nog een keer 25% extra CO2.”

Onze logistieke partner gebruikt voertuigen op HVO-brandstof. Daarmee stoot je tot 90% minder CO₂ uit vergeleken met gewone diesel. Dat maakt naast elektrisch rijden in de binnensteden écht een groot verschil.”

Dank aan onze partners
Pim: “Er is ons veel aan gelegen de schoonmaak schoner te krijgen. Dit kunnen wij niet alleen, maar doen we samen met onze Crohill partners. Dit zijn schoonmaakbedrijven en zorginstellingen die zich actief inzetten voor een schoner Nederland door te werken met de methodes van Crohill. We hebben een Duurzaamheidsmeter ontwikkeld waarmee je snel en eenvoudig kan berekenen hoeveel plastic en microplastic je hebt bespaard. Plastic Soup Foundation heeft de producten gecontroleerd en goedgekeurd dus de cijfers kloppen.”

Pim: “Ieder jaar reiken we een certificaat uit aan onze partners waarop staat hoeveel plastic en microplastics en CO2 ze hebben bespaard. Vanaf de start hebben we samen met onze partners een indrukwekkende 154.118 plastic flessen weten te besparen. Maar we zijn nog niet klaar! Ons doel is om dit jaar 200.000 plastic flessen te halen en we zijn vastberaden om dat te bereiken.”

 

 

Meer lezen over Crohill?

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 november 2018

ICS Groep en de onbegrensde mogelijkheden met Internet of Things

Internet of Things is een populaire term, maar wat betekent het nu eigenlijk? En hoe passen we het toe in onze schoonmaakbranche? ICS Groep neemt ons mee in een...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Tahir viert 30 jaar dienstverband bij ASKO

“Onze collega Tahir is maar liefst 30 jaar in dienst bij Asko!”,  deelt Asko Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd! “We verrasten hem bij de klant met bloemen en...

15 augustus 2024

De productiviteit van de Nederlanders daalt. Wat betekent dat?

De productiviteit van Nederlandse werkenden is het afgelopen decennium nauwelijks meer gegroeid. Vorig jaar was er zelfs sprake van krimp, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor...

30 september 2025

S-Line viert 15 jarig bestaan

S-line Products viert dit jaar met trots haar 15-jarig bestaan. Sinds de oprichting in 2010 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een duurzame partner voor schoonmaakmiddelen, - materialen, -machines...

22 november 2018

Product specialist Dick Altena versterkt team ICE Benelux

ICE Benelux groeit! “Onze i-Synergy RENTAL producten genieten van grote belangstelling. Ons team is door deze groei ook uitgebreid met nieuwe medewerkers. Een van hen is Dick Altena. Onze...

19 december 2024

Kerstmagie in schoonmaakland: Wie heeft de mooiste ‘Kerstcommercial’?

Het is bijna Kerst en we ontdekken een nieuwe trend. Het zijn dit jaar niet alleen supermarktketens die met elkaar 'strijden' om de beste kerstcommercials, ook in schoonmaakland hebben...

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...

19 februari 2025

Hoe vind je sneller dé perfecte medewerker? Leer het bij het Webinar Arbeidsmarkt Intelligence op 13 maart.

Ontdek in één uur hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk die nieuwe medewerker voor jullie bedrijf vindt. Leer aan de hand van unieke data wat dat mag kosten...

21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van...