3 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team inzetten, zijn ontwikkeld door en voor de praktijk. “Door nieuwsgierig te zijn weten we praktische methodes, slimme producten en groene oplossingen te ontwikkelen. Waarbij we schoonmaakbedrijven, schoonmakers en objectleiding persoonlijk begeleiden om deze oplossingen goed toe te passen en resultaten te bereiken. Want beide aspecten dragen bij aan meer werkplezier.” Onze redactie vroeg Pim naar de recente ontwikkelingen binnen Crohill.

“We zijn druk bezig met Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon toe te passen in zorg, sport, onderwijs en op vakantieparken. We hebben net een zevende sportketen erbij gekregen”, vertelt Pim Hilgerdenaar trots tussendoor. “Daar zijn we blij mee. Maar terug naar de methodes, hiermee helpen we schoonmaakbedrijven om hun schoonmaakprocessen op eigenlijk simpele wijze te verbeteren. Ons team zorgt voor persoonlijke begeleiding bij de toepassing op de werkvloer. Dat is cruciaal”, benadrukt Pim. “Van opstart tot naloopronde zijn we er. We willen dat onze werkmethodes goed opgepakt en uitgevoerd worden. Want dan maken we de schoonmakers en hun leidinggevenden blij. En daar worden wij weer blij van.”

 

Welke ontwikkelingen spelen er bij Crohill?
Pim benoemt drie ontwikkelingen, die synchroon zijn aan de in de branche geldende trends:

Groeiende aandacht voor robotisering:
“Eigenlijk kunnen we beter spreken van co-botisering”, spreekt Pim uit. “Er wordt meer over gesproken dan concreet in de branche wordt toegepast. Wij onderzoeken hoe robots echt een bijdrage kunnen leveren aan efficiëntie en werkplezier. In relatie tot onze werkmethodes. Zo hebben we gekozen voor de, naar onze mening, beste robotstofzuiger. Naast wc’s schoonmaken is stofzuigen het meest gehate schoonmaakwerk, hoe fijn is het dat een robot dan de grote oppervlakken overneemt. Dan kan er meer ander werk met minder fysieke inzet worden gedaan. Let wel, in klaslokalen is dat nog wel een uitdaging.”
Hij gunt ons een korte blik in de toekomst: “We zijn net gestart met een onderzoek hoe we fijnstof uit de lucht kunnen ‘opzuigen’. Een onderschat probleem dat in de toekomst meer aandacht en publiciteit gaat krijgen.”

Meer focus op duurzaamheid (groener schoonmaken):
“Met onze schoonmaaktabletten besparen we flink op plastic afval én CO₂-uitstoot. Bovendien is er geen sprake meer van overdosering en dat betekent minder kosten. We merken dat de branche, gek genoeg gezien de voordelen, nog even aan de inzet van tablets moet wennen.” Verder noemt hij de milieuvriendelijke microvezelproducten. “De meeste in de markt gebruikte microvezeldoeken en – moppen zijn van polyester en nylon, vervuilend materiaal. Wij hebben die in hernieuwbare viscose en bamboe. Crohill zoekt echt naar alternatieven die milieutechnisch verantwoord zijn en niet omdat het in een tender gevraagd wordt.”

Crohill is sinds 2021 partner van Plastic Soup Foundation. “Onze reinigingstabletten zijn de enige die door deze organisatie zijn gecheckt. Ik hoor partijen in de branche de mooiste verhalen vertellen over duurzaamheid, maar dat wil niet altijd zeggen dat die  partijen de beste oplossingen hebben. Er is nog steeds veel sprake van greenwashing. Wij doen hier niet aan mee, streven naar duurzaam werken en hebben de ambitie om onze plastic footprint te verkleinen.”

Behoud medewerkers:
“En hun vakkennis”, voegt Pim er aan toe. “De branche vergrijst, dat betekent dat veel schoonmakers mét waardevolle praktijkkennis de branche verlaten. Wij pleiten voor meer kennisdeling en overdracht. Om vooral met elkaar, onderling tussen schoonmakers, leidinggevenden en toeleveranciers, te delen hoe we praktisch en efficiënt kunnen werken. Omdat dit per locatie verschilt, is met aandacht luisteren heel belangrijk. Zodat de juiste methode en bijpassende producten worden ingezet, waarmee medewerkers met plezier werken. En we hen zo voor de branche kunnen behouden.

Ook denken we mee over de werkdruk. Als er dankzij de inzet van goede en slimme werkmethodes, zoals die van ons, minder klachten komen, verlaagt dat de werkdruk voor onder meer rayonleiders. En dan hebben we het niet over theoretische modellen, maar werkbare oplossingen getest in het werkveld, zoals bijvoorbeeld onze buddy. Dit zorgt ervoor dat schoonmakers en hun leidinggevenden direct verschil merken: minder klachten, meer voldoening.”

 

Oproep Pim Hilgerdenaar van Crohill aan de branche:
Pim hecht veel waarde aan duurzame relaties. “We werken met fijne partijen samen, waarbij de samenwerking verder gaat dan het inkopen van producten. Het draait om echt samen de beste oplossing te vinden voor het werk, de mensen en onze aarde. Dat zouden we in de branche meer mogen doen. Daarom doe ik de oproep aan ieder die dit leest, om nog meer open te staan en nieuwsgierig te zijn naar hoe het werk beter kan. Dat is waar wij bij Crohill naar streven. Want het zijn vaak simpele oplossingen die zorgen voor minder werkdruk en meer werkplezier.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 september 2019

4 september: VSR Zomerevent met weerpresentator Gerrit Hiemstra

MeetINoffice in Woerden vormt het podium waar op woensdag 4 september vanaf 15.00 uur het inmiddels traditionele VSR Zomerevent wordt gehouden. Een event met ditmaal twee heel verschillende, maar...

24 januari 2025

Wint jouw schoonmaakTOPPER of schoonmaakTOPTEAM dit jaar de titel?

Werk jij samen met een geweldige schoonmaker of schoonmaakteam? Gun je hem/haar/hen de eer om mee te dingen naar de titel van Schoonmaker of Schoonmaakteam van het Jaar 2025?...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...

07 november 2018

Nieuw Alpheios vloeronderhoudsconcept zonder jaarlijks strippen en polymeren

Alpheios introduceert een onderhoudsconcept dat alles bevat om uw elastische vloeren te reinigen en te onderhouden met een langdurig resultaat zonder dat er jaarlijks gestript en gepolymeerd hoeft te...

11 april 2024

“De schoonmaker is vaak onterecht het stereotype beeld van de WML-sector”

Bij de discussie over een mogelijke verhoging van het wettelijk minimumloon wordt vaak een foto van een schoonmaker geplaatst. Waarom? is de vraag hierbij. Want dit is niet terecht....

17 oktober 2019

De sterren van BOMA machinery live in actie op Schoonmaak Vakdagen

“BOMA is niet zomaar een groothandel. Nee, wij leveren een oplossing voor alle facetten van de schoonmaak op het gebied van middelen en materialen. Dus het houdt niet op...

10 maart 2023

Podcast: Een facilitair kijkje in Paleis het Loo

In de vijfde aflevering van de podcastserie ‘Preach what your practice’ krijgt de luisteraar een facilitair kijkje in een bijzondere locatie… Paleis Het Loo. Susan Broekman en Bart Noordhof...

10 juni 2024

Jacco Vonhof: ‘Meer mensen met arbeidsbeperking aan ‘gewone baan’? Maak regels eenvoudiger’

“De overheid wil meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan bij een ‘gewone’ werkgever krijgen. Maar daarvoor is versoepeling nodig van regels.” Hiervoor pleit Jacco Vonhof in zijn...

31 januari 2025

#FOTOFRIDAY 32 Aafje collega’s vieren jubileum 

Op donderdag 23 januari 2025 was het feest bij Aafje Facilitair. Het bedrijf vierde het jubileum van 32 collega’s die meer dan 20 jaar in de schoonmaakbranche werken. De...