3 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team inzetten, zijn ontwikkeld door en voor de praktijk. “Door nieuwsgierig te zijn weten we praktische methodes, slimme producten en groene oplossingen te ontwikkelen. Waarbij we schoonmaakbedrijven, schoonmakers en objectleiding persoonlijk begeleiden om deze oplossingen goed toe te passen en resultaten te bereiken. Want beide aspecten dragen bij aan meer werkplezier.” Onze redactie vroeg Pim naar de recente ontwikkelingen binnen Crohill.

“We zijn druk bezig met Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon toe te passen in zorg, sport, onderwijs en op vakantieparken. We hebben net een zevende sportketen erbij gekregen”, vertelt Pim Hilgerdenaar trots tussendoor. “Daar zijn we blij mee. Maar terug naar de methodes, hiermee helpen we schoonmaakbedrijven om hun schoonmaakprocessen op eigenlijk simpele wijze te verbeteren. Ons team zorgt voor persoonlijke begeleiding bij de toepassing op de werkvloer. Dat is cruciaal”, benadrukt Pim. “Van opstart tot naloopronde zijn we er. We willen dat onze werkmethodes goed opgepakt en uitgevoerd worden. Want dan maken we de schoonmakers en hun leidinggevenden blij. En daar worden wij weer blij van.”

 

Welke ontwikkelingen spelen er bij Crohill?
Pim benoemt drie ontwikkelingen, die synchroon zijn aan de in de branche geldende trends:

Groeiende aandacht voor robotisering:
“Eigenlijk kunnen we beter spreken van co-botisering”, spreekt Pim uit. “Er wordt meer over gesproken dan concreet in de branche wordt toegepast. Wij onderzoeken hoe robots echt een bijdrage kunnen leveren aan efficiëntie en werkplezier. In relatie tot onze werkmethodes. Zo hebben we gekozen voor de, naar onze mening, beste robotstofzuiger. Naast wc’s schoonmaken is stofzuigen het meest gehate schoonmaakwerk, hoe fijn is het dat een robot dan de grote oppervlakken overneemt. Dan kan er meer ander werk met minder fysieke inzet worden gedaan. Let wel, in klaslokalen is dat nog wel een uitdaging.”
Hij gunt ons een korte blik in de toekomst: “We zijn net gestart met een onderzoek hoe we fijnstof uit de lucht kunnen ‘opzuigen’. Een onderschat probleem dat in de toekomst meer aandacht en publiciteit gaat krijgen.”

Meer focus op duurzaamheid (groener schoonmaken):
“Met onze schoonmaaktabletten besparen we flink op plastic afval én CO₂-uitstoot. Bovendien is er geen sprake meer van overdosering en dat betekent minder kosten. We merken dat de branche, gek genoeg gezien de voordelen, nog even aan de inzet van tablets moet wennen.” Verder noemt hij de milieuvriendelijke microvezelproducten. “De meeste in de markt gebruikte microvezeldoeken en – moppen zijn van polyester en nylon, vervuilend materiaal. Wij hebben die in hernieuwbare viscose en bamboe. Crohill zoekt echt naar alternatieven die milieutechnisch verantwoord zijn en niet omdat het in een tender gevraagd wordt.”

Crohill is sinds 2021 partner van Plastic Soup Foundation. “Onze reinigingstabletten zijn de enige die door deze organisatie zijn gecheckt. Ik hoor partijen in de branche de mooiste verhalen vertellen over duurzaamheid, maar dat wil niet altijd zeggen dat die  partijen de beste oplossingen hebben. Er is nog steeds veel sprake van greenwashing. Wij doen hier niet aan mee, streven naar duurzaam werken en hebben de ambitie om onze plastic footprint te verkleinen.”

Behoud medewerkers:
“En hun vakkennis”, voegt Pim er aan toe. “De branche vergrijst, dat betekent dat veel schoonmakers mét waardevolle praktijkkennis de branche verlaten. Wij pleiten voor meer kennisdeling en overdracht. Om vooral met elkaar, onderling tussen schoonmakers, leidinggevenden en toeleveranciers, te delen hoe we praktisch en efficiënt kunnen werken. Omdat dit per locatie verschilt, is met aandacht luisteren heel belangrijk. Zodat de juiste methode en bijpassende producten worden ingezet, waarmee medewerkers met plezier werken. En we hen zo voor de branche kunnen behouden.

Ook denken we mee over de werkdruk. Als er dankzij de inzet van goede en slimme werkmethodes, zoals die van ons, minder klachten komen, verlaagt dat de werkdruk voor onder meer rayonleiders. En dan hebben we het niet over theoretische modellen, maar werkbare oplossingen getest in het werkveld, zoals bijvoorbeeld onze buddy. Dit zorgt ervoor dat schoonmakers en hun leidinggevenden direct verschil merken: minder klachten, meer voldoening.”

 

Oproep Pim Hilgerdenaar van Crohill aan de branche:
Pim hecht veel waarde aan duurzame relaties. “We werken met fijne partijen samen, waarbij de samenwerking verder gaat dan het inkopen van producten. Het draait om echt samen de beste oplossing te vinden voor het werk, de mensen en onze aarde. Dat zouden we in de branche meer mogen doen. Daarom doe ik de oproep aan ieder die dit leest, om nog meer open te staan en nieuwsgierig te zijn naar hoe het werk beter kan. Dat is waar wij bij Crohill naar streven. Want het zijn vaak simpele oplossingen die zorgen voor minder werkdruk en meer werkplezier.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

08 januari 2020

Chris De Vuyst (Werner & Mertz) over successen 2019: “Ik kon me mijn 1e jaar niet beter voorstellen”

Ecologische schoonmaakmiddelenproducent Werner & Mertz heeft niet stilgezeten het afgelopen jaar. Met drie prijzen, 330 miljoen recycled flessen op de flessenteller, nieuwe samenwerkingen en een nieuwe productiesite in Mainz,...

25 november 2022

Nasima el Bachiri bij Goedemorgen Nederland

Nasima el Bachiri, onderneemster en eigenaar van B Flex Cleaning-Jobs, La Novia Boutique, Flevo Timmerfabriek en Boutique Desk, was afgelopen week in de media. Zij sprak in het programma...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

13 oktober 2024

Een feestelijke samenwerking: Mamma Mia! The Party en EW Facility Services

EW Facility Services is enthousiast dat de schoonmaakdienstverlener is verkozen tot schoonmaakpartner van Mamma Mia! The Party in Rotterdam. De keuze voor EW is gemaakt op basis van een...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

29 april 2025

Crohill deelt kennis en ervaring: “Hoe maak je eigenlijk een sportschool goed schoon?”

Als ergens hygiëne ontzettend belangrijk is, dan is dat wel in de sportschool. Dat weet het team van Crohill uit Lelystad als geen ander. "In deze expertblog vertellen we...

06 februari 2024

Bij Schoonmaakbedrijf Hommerson maakt software hun werk sneller, makkelijker en minder foutgevoelig

De reis die Schoonmaakbedrijf Hommerson sinds 2019 met AFAS aflegt is er een die zijn vruchten afwerpt. Wat begon met de wens om de administratie rond de vele arbeidsovereenkomsten...

29 juni 2023

Uitnodiging webinar: Schoon genoeg van opleiden?

VSR en RAS nodigen je uit voor een gezamenlijk webinar op 6 juli (16-17 uur) over de leerbereidheid bij schoonmaakpersoneel, met als titel ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Ben jij...

12 juni 2025

Outdoor Office Day 12 juni: Benut stedelijke natuur als kantoor

Op donderdag 12 juni 2025 doen mensen over de hele wereld mee aan Outdoor Office Day. Deze 7e internationale editie waar mensen hun werk mee naar buiten nemen, staat...