3 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team inzetten, zijn ontwikkeld door en voor de praktijk. “Door nieuwsgierig te zijn weten we praktische methodes, slimme producten en groene oplossingen te ontwikkelen. Waarbij we schoonmaakbedrijven, schoonmakers en objectleiding persoonlijk begeleiden om deze oplossingen goed toe te passen en resultaten te bereiken. Want beide aspecten dragen bij aan meer werkplezier.” Onze redactie vroeg Pim naar de recente ontwikkelingen binnen Crohill.

“We zijn druk bezig met Crohill slimmer schoon en Crohill schoner schoon toe te passen in zorg, sport, onderwijs en op vakantieparken. We hebben net een zevende sportketen erbij gekregen”, vertelt Pim Hilgerdenaar trots tussendoor. “Daar zijn we blij mee. Maar terug naar de methodes, hiermee helpen we schoonmaakbedrijven om hun schoonmaakprocessen op eigenlijk simpele wijze te verbeteren. Ons team zorgt voor persoonlijke begeleiding bij de toepassing op de werkvloer. Dat is cruciaal”, benadrukt Pim. “Van opstart tot naloopronde zijn we er. We willen dat onze werkmethodes goed opgepakt en uitgevoerd worden. Want dan maken we de schoonmakers en hun leidinggevenden blij. En daar worden wij weer blij van.”

 

Welke ontwikkelingen spelen er bij Crohill?
Pim benoemt drie ontwikkelingen, die synchroon zijn aan de in de branche geldende trends:

Groeiende aandacht voor robotisering:
“Eigenlijk kunnen we beter spreken van co-botisering”, spreekt Pim uit. “Er wordt meer over gesproken dan concreet in de branche wordt toegepast. Wij onderzoeken hoe robots echt een bijdrage kunnen leveren aan efficiëntie en werkplezier. In relatie tot onze werkmethodes. Zo hebben we gekozen voor de, naar onze mening, beste robotstofzuiger. Naast wc’s schoonmaken is stofzuigen het meest gehate schoonmaakwerk, hoe fijn is het dat een robot dan de grote oppervlakken overneemt. Dan kan er meer ander werk met minder fysieke inzet worden gedaan. Let wel, in klaslokalen is dat nog wel een uitdaging.”
Hij gunt ons een korte blik in de toekomst: “We zijn net gestart met een onderzoek hoe we fijnstof uit de lucht kunnen ‘opzuigen’. Een onderschat probleem dat in de toekomst meer aandacht en publiciteit gaat krijgen.”

Meer focus op duurzaamheid (groener schoonmaken):
“Met onze schoonmaaktabletten besparen we flink op plastic afval én CO₂-uitstoot. Bovendien is er geen sprake meer van overdosering en dat betekent minder kosten. We merken dat de branche, gek genoeg gezien de voordelen, nog even aan de inzet van tablets moet wennen.” Verder noemt hij de milieuvriendelijke microvezelproducten. “De meeste in de markt gebruikte microvezeldoeken en – moppen zijn van polyester en nylon, vervuilend materiaal. Wij hebben die in hernieuwbare viscose en bamboe. Crohill zoekt echt naar alternatieven die milieutechnisch verantwoord zijn en niet omdat het in een tender gevraagd wordt.”

Crohill is sinds 2021 partner van Plastic Soup Foundation. “Onze reinigingstabletten zijn de enige die door deze organisatie zijn gecheckt. Ik hoor partijen in de branche de mooiste verhalen vertellen over duurzaamheid, maar dat wil niet altijd zeggen dat die  partijen de beste oplossingen hebben. Er is nog steeds veel sprake van greenwashing. Wij doen hier niet aan mee, streven naar duurzaam werken en hebben de ambitie om onze plastic footprint te verkleinen.”

Behoud medewerkers:
“En hun vakkennis”, voegt Pim er aan toe. “De branche vergrijst, dat betekent dat veel schoonmakers mét waardevolle praktijkkennis de branche verlaten. Wij pleiten voor meer kennisdeling en overdracht. Om vooral met elkaar, onderling tussen schoonmakers, leidinggevenden en toeleveranciers, te delen hoe we praktisch en efficiënt kunnen werken. Omdat dit per locatie verschilt, is met aandacht luisteren heel belangrijk. Zodat de juiste methode en bijpassende producten worden ingezet, waarmee medewerkers met plezier werken. En we hen zo voor de branche kunnen behouden.

Ook denken we mee over de werkdruk. Als er dankzij de inzet van goede en slimme werkmethodes, zoals die van ons, minder klachten komen, verlaagt dat de werkdruk voor onder meer rayonleiders. En dan hebben we het niet over theoretische modellen, maar werkbare oplossingen getest in het werkveld, zoals bijvoorbeeld onze buddy. Dit zorgt ervoor dat schoonmakers en hun leidinggevenden direct verschil merken: minder klachten, meer voldoening.”

 

Oproep Pim Hilgerdenaar van Crohill aan de branche:
Pim hecht veel waarde aan duurzame relaties. “We werken met fijne partijen samen, waarbij de samenwerking verder gaat dan het inkopen van producten. Het draait om echt samen de beste oplossing te vinden voor het werk, de mensen en onze aarde. Dat zouden we in de branche meer mogen doen. Daarom doe ik de oproep aan ieder die dit leest, om nog meer open te staan en nieuwsgierig te zijn naar hoe het werk beter kan. Dat is waar wij bij Crohill naar streven. Want het zijn vaak simpele oplossingen die zorgen voor minder werkdruk en meer werkplezier.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2025

Van CSRD naar VSME: Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Meya Sollman legt uit.

In februari 2025 presenteerde de Europese Commissie de Omnibus-plannen, waaruit bleek dat voor 80% van de bedrijven geen CSRD-verplichting meer geldt.  Hoe nu verder? Met alternatief VSME. Meya Sollman...

18 maart 2019

Met Fixed&Easy gaan Kimberly-Clark en Propers voor cross selling

Vanuit zijn passie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven, begon Patrick Arts in 2005 schoonmaakbedrijf Propers. “We willen mensen laten ontwikkelen”, motiveert de...

09 april 2019

SIEV zet mkb schoonmaak op de kaart bij Tweede Kamerlid Wörsdörfer

De blog van Martin Bogers Leringen wekken, maar voorbeelden trekken II op Schoonmaakjournaal was aanleiding voor Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer (VVD) om mkb-branchevereniging SieV uit te nodigen. Op 8...

08 oktober 2025

EscaTEQ: De tandenborstel voor je roltrap

Roltrappen zijn vaak het meest gebruikte, duurste en meest zichtbare vloeroppervlak in een gebouw. Tegelijkertijd vormen ze een uitdaging voor schoonmaak- en facilitair managers. Want hoe houd je ze...

06 januari 2025

Ken jij de belangrijkste wijzigingen in wet- en regelgeving per 1 januari 2025?

Wat staat jou als ondernemer dit jaar te wachten? Gaan de kosten omhoog of kom je nu misschien wel in aanmerking voor bepaalde toeslagen? We delen de belangrijkste wijzigingen in...

30 september 2022

Waardering op de werkvloer

Deze week was de Nationale Meewerkweek. Vele directieleden en leidinggevenden werkten mee op de werkvloer. Zo ook Chahira de Keijzer, Districtsmanager bij CSU Cleaning Services. Met een foto op...

23 april 2024

Mariken Schoenmakers lid Raad van Commissarissen van Total Care B.V.

Mariken Schoenmakers (54) is op 17 april jl. benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Total Care B.V. De holding Total Care B.V. bestaat uit de afzonderlijke...

17 juli 2023

SIEV lunchwebinar op 12 juli over nieuw keurmerk: “Volop vragen”

In het circus van keurmerken ligt de focus van andere keurmerken vaak vooral op de theorie van de uitvoering. SIEV stelt dat (potentiële) leden grote behoefte hebben aan een...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...