27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het ene schoonmaakbedrijf dat zich specialiseert in hotel-, horeca-, bungalow-, event- of scholenschoonmaak haar schoonmakers nu geen werk kan bieden, daar hebben schoonmaakspecialisten in de zorg en andere cruciale en vitale beroepsgroepen handjes tekort. “Geweldig als we elkaar daarin kunnen helpen”, roept  Anajah Quentin van Qleaning uit Deventer op. “Een ziekenhuis is voor ons bedrijf te groot, maar als kleiner schoonmaakbedrijf kunnen we wel een steentje bijdragen aan schoonmaken in de zorg. Juist nu.” Hoe mooi is het als ondernemers over hun eigen schaduw heen durven te kijken?! “Dat gebeurt. Daar word je blij van”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas Doorn van HR-dienstverlener 365 Cleanit.

“Ondanks alle negatieve nieuwsberichten en zwarte scenario’s, die geschetst worden over en door het coronavirus, zijn er ook lichtpuntjes te ontdekken. Mensen steken massaal de mensen in de zorg een hart onder de riem, mensen helpen elkaar en houden (vaak) goed rekening met elkaar. Ook de ondernemers in de schoonmaakbranche merken duidelijk de eerste gevolgen. Veel opdrachten worden ‘on-hold’ gezet, het vaak toch al hoge ziekteverzuim wordt nog hoger en de gevolgen hiervan worden steeds meer merkbaar. Ondanks alle nare ontwikkelingen zijn er ook positieve dingen te melden”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas van 365 Cleanit.

Positief voorbeeld
De HR-dienstverlener blijkt ook een verbinder. Vanuit het zwaar door corona getroffen Noord-Brabant zet 365 Cleanit zich – vanuit huis – ook in dit coronatijdperk met hart en ziel belangeloos in, getuige dit mooie en positieve voorbeeld. “Een ondernemer in het zuiden van het land kampte, door zieke medewerkers, met een groot probleem: het werk moest doorgaan, alleen de capaciteit om dat te realiseren ontbrak. Omdat schoonmaakkrachten in deze tijd sowieso lastig te vinden zijn, nam hij contact ons op en legde de situatie uit. Wij namen het initiatief – zonder zakelijke insteek – om andere ondernemers te benaderen en na te gaan of zij wellicht mensen ‘op de bank’ hadden zitten, die graag aan de slag konden en wilden. Dat was het geval. En zo gebeurde het, schoonmakers die normaliter in de leisurebranche werkzaam zijn bij ondernemer A, zijn nu in de zorg aan de slag bij ondernemer B.”

Win-win-win
Een prachtig voorbeeld van een win-win-winsituatie: ondernemer A is geholpen, de opdracht kan worden uitgevoerd en ondernemer B kan zijn schoonmaakmedewerkers betaald aan het werk houden. Medewerkers kunnen blijven werken! “Hoe mooi is het dat de ondernemers elkaar helpen en over hun eigen schaduw heen durven te kijken. Collega-ondernemers helpen in plaats van ze angstvallig als concurrent te zien. Blijf positief, blijf blij!”, roepen Rutger en Bas op.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

08 februari 2023

Toiletonderhoud gaat verder dan een toiletborstel

Toon mij uw toilet, dan zeg ik of u een viespeuk bent, luidt een oud gezegde. Niemand weet meer wie in het facilitair management dit spreekwoord ooit heeft bedacht,...

10 mei 2024

Facility Data Standard organiseert tijdens Interclean: Dragon’s Den met 8 startups

Interclean kondigt, in samenwerking met Facility Data Standard (FDS), met trots een baanbrekend extra event op woensdag 15 mei 2024 aan: een dynamisch ‘Dragon’s Den’ stijl pitching event. Dit...

22 november 2022

Vileda Professional presenteert nieuwe generatie Swep Class met livestream

Op 29 november om 16:00 uur kun je via een livestream de presentatie bijwonen van de nieuwe generatie van het Swep vloerconcept van Vileda Professional Van het prille begin...

14 oktober 2025

Streekvervoer ondertekent de Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Streekvervoerders, vakbonden en opdrachtgevers hebben op 13 oktober 2025 de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Streekvervoer ondertekend. Met deze code spreken de partijen gezamenlijk af om sociaal verantwoord te handelen bij...

27 december 2018

Codecommissie reikt Europese Commissie in Petten gele kaart uit

De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikt een gele kaart uit aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources te Petten. Aanleiding is het gunningscriterium laagste...

28 februari 2025

Jerry Sluis 25 jaar bij Rietbroek: “Samenwerking is de sleutel tot succes”

Operationeel directeur, Jerry Sluis, begon in 2000 als glazenwasser bij schoonmaakbedrijf Rietbroek en groeide door naar directielid. Hij viert dit jaar zijn 25 jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd!

02 september 2025

Asito toont blik achter de schermen bij vliegtuigschoonmaak: “Het is net Tetris”

Nu de vakantieperiode ten einde loopt, kijken we samen met Asito terug op de schoonmaak van vliegtuigen. Want die schoonmaak beleefde de afgelopen weken hoogtij. En meer. Want wat...

23 mei 2025

JINC Bazen van morgen bij 1nergiek en Raggers

Op 3 juni is het weer zover: dan nemen leerlingen door heel Nederland plaats op de stoel van een directeur, CEO of politicus tijdens JINC Baas van Morgen. Ook...

27 januari 2023

Podcast: duurzaam was- en afvalproces in de zorg

Is duurzaamheid jouw goede voornemen van dit jaar? Luister dan naar de nieuwe aflevering van de podcast ‘Preach what you practice’ van studenten en docenten van Han Facility Management....