27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het ene schoonmaakbedrijf dat zich specialiseert in hotel-, horeca-, bungalow-, event- of scholenschoonmaak haar schoonmakers nu geen werk kan bieden, daar hebben schoonmaakspecialisten in de zorg en andere cruciale en vitale beroepsgroepen handjes tekort. “Geweldig als we elkaar daarin kunnen helpen”, roept  Anajah Quentin van Qleaning uit Deventer op. “Een ziekenhuis is voor ons bedrijf te groot, maar als kleiner schoonmaakbedrijf kunnen we wel een steentje bijdragen aan schoonmaken in de zorg. Juist nu.” Hoe mooi is het als ondernemers over hun eigen schaduw heen durven te kijken?! “Dat gebeurt. Daar word je blij van”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas Doorn van HR-dienstverlener 365 Cleanit.

“Ondanks alle negatieve nieuwsberichten en zwarte scenario’s, die geschetst worden over en door het coronavirus, zijn er ook lichtpuntjes te ontdekken. Mensen steken massaal de mensen in de zorg een hart onder de riem, mensen helpen elkaar en houden (vaak) goed rekening met elkaar. Ook de ondernemers in de schoonmaakbranche merken duidelijk de eerste gevolgen. Veel opdrachten worden ‘on-hold’ gezet, het vaak toch al hoge ziekteverzuim wordt nog hoger en de gevolgen hiervan worden steeds meer merkbaar. Ondanks alle nare ontwikkelingen zijn er ook positieve dingen te melden”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas van 365 Cleanit.

Positief voorbeeld
De HR-dienstverlener blijkt ook een verbinder. Vanuit het zwaar door corona getroffen Noord-Brabant zet 365 Cleanit zich – vanuit huis – ook in dit coronatijdperk met hart en ziel belangeloos in, getuige dit mooie en positieve voorbeeld. “Een ondernemer in het zuiden van het land kampte, door zieke medewerkers, met een groot probleem: het werk moest doorgaan, alleen de capaciteit om dat te realiseren ontbrak. Omdat schoonmaakkrachten in deze tijd sowieso lastig te vinden zijn, nam hij contact ons op en legde de situatie uit. Wij namen het initiatief – zonder zakelijke insteek – om andere ondernemers te benaderen en na te gaan of zij wellicht mensen ‘op de bank’ hadden zitten, die graag aan de slag konden en wilden. Dat was het geval. En zo gebeurde het, schoonmakers die normaliter in de leisurebranche werkzaam zijn bij ondernemer A, zijn nu in de zorg aan de slag bij ondernemer B.”

Win-win-win
Een prachtig voorbeeld van een win-win-winsituatie: ondernemer A is geholpen, de opdracht kan worden uitgevoerd en ondernemer B kan zijn schoonmaakmedewerkers betaald aan het werk houden. Medewerkers kunnen blijven werken! “Hoe mooi is het dat de ondernemers elkaar helpen en over hun eigen schaduw heen durven te kijken. Collega-ondernemers helpen in plaats van ze angstvallig als concurrent te zien. Blijf positief, blijf blij!”, roepen Rutger en Bas op.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 augustus 2024

Care Dienstengroep laat personeel efficiënter inwerken op vakantieparken dankzij VR-training

Digitalisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaak. De ontwikkeling van slimme sensoren, handige apps en schoonmaakrobots gaat onverminderd door. Ook het gebruik van VR-brillen om schoonmakers...

22 januari 2025

CSU 12 jaar op rij Top Employer: “Elk jaar beter”

Voor het twaalfde jaar op rij is schoonmaakbedrijf CSU verkozen tot Top Employer, een erkenning voor opvallend goed werkgeverschap. Danielle Justus, HR-Directeur bij CSU, benadrukt het belang: “We zijn...

03 april 2025

Rolf Jorna (Asito) en Gemmie Heerens (ISS) winnaars HRtop100 Awards

‘Wat is uw kijk op werken en organiseren in de toekomst? Hoe denken HR-vakgenoten daarover?’ Dat zijn de onderwerpen waarover HR-directeuren eens per jaar met elkaar praten tijdens de...

08 augustus 2024

In gesprek met meewerkend voorman specialistische reiniging Hans Eichelsheim

Naast reguliere schoonmaakwerkzaamheden, houdt ICS zich ook bezig met specialistische reiniging. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan glas en- gevelreiniging en vloeronderhoud. Maar wat houdt dit nog meer in?...

25 september 2023

FMNextGen duikt op 14 november in new business

Op 14 november aanstaande organiseren we het eerstvolgende event van FMNextGen. Met drie inspirerende sprekers over new business in product, socials media en AI. Uiteraard sluiten we af met...

29 september 2025

WBLO eerste trotse drager van het SIEV Glas & Gevel Keurmerk

WBLO heeft als allereerste bedrijf het SIEV Glas & Gevel Keurmerk in ontvangst genomen. Dit branchekeurmerk van SIEV is ontwikkeld voor specialisten in glasbewassing en gevelreiniging en borgt aantoonbaar...

17 april 2025

Positieve ontwikkelingen bij SIEV in roerige tijden

Op 10 april lieten verschillende leden van SIEV, tijdens de ALV bij Wecovi, weten bijzonder positief over de ontwikkelingen binnen de branchevereniging. Omdat het ledenaantal, de komst van partners...

14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

04 juli 2025

Waterheld Sueba Hammond (EW Facility Services) schittert in Nederlands Watermuseum

Bij EW Facility Services noemen ze schoonmakers naast schoonmaakhelden ook waterhelden. Eén van hen, Sueba Hammond, schittert deze zomer in het Nederlands Watermuseum naast andere waterhelden die Nederland waterland...