27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het ene schoonmaakbedrijf dat zich specialiseert in hotel-, horeca-, bungalow-, event- of scholenschoonmaak haar schoonmakers nu geen werk kan bieden, daar hebben schoonmaakspecialisten in de zorg en andere cruciale en vitale beroepsgroepen handjes tekort. “Geweldig als we elkaar daarin kunnen helpen”, roept  Anajah Quentin van Qleaning uit Deventer op. “Een ziekenhuis is voor ons bedrijf te groot, maar als kleiner schoonmaakbedrijf kunnen we wel een steentje bijdragen aan schoonmaken in de zorg. Juist nu.” Hoe mooi is het als ondernemers over hun eigen schaduw heen durven te kijken?! “Dat gebeurt. Daar word je blij van”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas Doorn van HR-dienstverlener 365 Cleanit.

“Ondanks alle negatieve nieuwsberichten en zwarte scenario’s, die geschetst worden over en door het coronavirus, zijn er ook lichtpuntjes te ontdekken. Mensen steken massaal de mensen in de zorg een hart onder de riem, mensen helpen elkaar en houden (vaak) goed rekening met elkaar. Ook de ondernemers in de schoonmaakbranche merken duidelijk de eerste gevolgen. Veel opdrachten worden ‘on-hold’ gezet, het vaak toch al hoge ziekteverzuim wordt nog hoger en de gevolgen hiervan worden steeds meer merkbaar. Ondanks alle nare ontwikkelingen zijn er ook positieve dingen te melden”, ervaren Rutger van Katwijk en Bas van 365 Cleanit.

Positief voorbeeld
De HR-dienstverlener blijkt ook een verbinder. Vanuit het zwaar door corona getroffen Noord-Brabant zet 365 Cleanit zich – vanuit huis – ook in dit coronatijdperk met hart en ziel belangeloos in, getuige dit mooie en positieve voorbeeld. “Een ondernemer in het zuiden van het land kampte, door zieke medewerkers, met een groot probleem: het werk moest doorgaan, alleen de capaciteit om dat te realiseren ontbrak. Omdat schoonmaakkrachten in deze tijd sowieso lastig te vinden zijn, nam hij contact ons op en legde de situatie uit. Wij namen het initiatief – zonder zakelijke insteek – om andere ondernemers te benaderen en na te gaan of zij wellicht mensen ‘op de bank’ hadden zitten, die graag aan de slag konden en wilden. Dat was het geval. En zo gebeurde het, schoonmakers die normaliter in de leisurebranche werkzaam zijn bij ondernemer A, zijn nu in de zorg aan de slag bij ondernemer B.”

Win-win-win
Een prachtig voorbeeld van een win-win-winsituatie: ondernemer A is geholpen, de opdracht kan worden uitgevoerd en ondernemer B kan zijn schoonmaakmedewerkers betaald aan het werk houden. Medewerkers kunnen blijven werken! “Hoe mooi is het dat de ondernemers elkaar helpen en over hun eigen schaduw heen durven te kijken. Collega-ondernemers helpen in plaats van ze angstvallig als concurrent te zien. Blijf positief, blijf blij!”, roepen Rutger en Bas op.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 mei 2025

NK Schoonmaakplanning 2025: Wie wordt de beste facilitair planner van Nederland?

Op 18 november vindt tijdens de Schoonmaak Vakdagen de vijfde editie van het NK Schoonmaakplanning plaats. Een initiatief van Appreo waarin de kunst van efficiënte en slimme schoonmaakplanning centraal...

27 mei 2025

1nergiek wint wederom Integron Medewerkerbeleving Award 2025

Met trots én een flinke dosis energie deelt 1nergiek het nieuws: "1nergiek is opnieuw winnaar van de Medewerkerbeleving Award 2025 in de categorie Facilitaire dienstverlening! Voor de vierde keer...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

21 januari 2019

Belinda Dekkers trots op nieuwe website UL-Team: “Geanimeerd impact maken met facilitair trainingsaanbod”

Hoe maak je als opleidingsbureau online impact? Op een manier die bij jou en jouw doelgroep past? Die vragen stelde UL-Team zichzelf voor de bouw van haar nieuwe website....

18 januari 2024

In 2024 weer live tekensessies Code Schoonmaak

In 2023 zijn er wel 127 nieuwe ondertekenaars bijgekomen voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De organisatie achter de Code dankt alle ondertekenaars hartelijk voor het ondersteunen van de Code...

11 september 2025

Blog Tom Dissel (Toekomst Schoonmaakbedrijven): “Al 85 jaar aandacht en prettig zakendoen”

"Misschien had je het al wel gehoord: dit jaar, op 1 december 2025, bestaat Toekomst Schoonmaakbedrijven 85 jaar! Op 1 augustus hebben we de aftrap gegeven van ons jubileumjaar,...

14 februari 2020

Schoonmaakjournaal contentkalender met events en thema’s

Customer Journey, Werkgeluk, Marktbalans, Toekomst schoonmaak, Arbeidsmarkt, Ziekteverzuim, New vision of cleaning en natuurlijk de vertrouwde themaseries Familiebedrijven en Zomergasten met ditmaal het podium voor start-ups. 2020 gaat veel...

19 augustus 2025

Ook EW Facility Services bundelt haar krachten met CSU, GOM en Asito voor duurzame impact

Op 5 augustus 2025 ondertekenden Asito, Gom, CSU en EW Facility Services een samenwerkingsovereenkomst om structureel samen te werken aan een sterkere, duurzamere schoonmaakbranche. Ze zijn elkaars concurrenten, maar...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...