1 april 2020

Blog: Kritische ruimtes

Mijn vrouw is een zorgprofessional en werkt in ziekenhuizen. Zij is door mij ‘besmet’. Besmet met het schoonmaakvirus. Om die reden hebben wij het nog wel eens over schoonmaakaangelegenheden. En onder de huidige omstandigheden wat vaker dan normaal.

Kritische ruimtes
In de gezondheidszorg onderscheiden we kritische ruimtes en niet-kritische ruimtes. In de Engelstalige landen hebben ze het over high risk areas. Zo behoren in een ziekenhuis de isolatiekamer en de OK tot de kritische ruimtes. In deze ruimtes bevinden zich mensen in kwetsbare toestand en om die reden gelden er andere schoonmaak- en desinfectieregels dan in de niet-kritische ruimtes. Om de patiënt beter tegen de ‘buitenwereld’ te beschermen, maar ook om de ‘buitenwereld’ beter tegen de patiënt te beschermen.

Niet kritisch wordt kritisch
Corona laat ons zien dat alles relatief is. Ook de benoeming van kritische en niet-kritische ruimtes. Een wachtkamer, normaal gesproken geen kritische ruimte, wordt nu ineens een kritische ruimte. Zeker als we er met een groepje mensen zij aan zij op onze beurt zitten te wachten. En dat besef is er ook. De gezondheidszorg richt speciale wachtkamers in met een aparte in- en uitgang voor patiënten die (mogelijk) besmet zijn met het SARS CoV-2 virus, de officiële naam voor het coronavirus. En als het goed is zijn de schoonmaak- en desinfectieregels voor wachtkamers dan ook aangepast. Want zoals mijn vrouw in ons interessante gekeuvel tussen neus en lippen opmerkte: “Verandering vraagt om aanpassing”. En zo is het.

Paul Harleman
applicatie manager van Vileda Professional Benefrance

Reageren? Mail: [email protected]

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...

25 februari 2019

UL-Team breidt uit met nieuwe zorgopleidingen Cure en Care

In de zorg speelt infectiepreventie een essentiële rol, waarmee er een cruciale rol van schoonmaak is weggelegd en dus voor opleidingen. UL-Team, specialist in opleidingen in de facilitaire dienstverlening,...

01 oktober 2020

Lichtpuntjes

Mondkapjes in publieke ruimtes, geen derde helft in de sportkantine, nog steeds of weer thuiswerken, potentiële optie tot 14 dagen bedrijfssluiting, alleen noodzakelijk reizen, minder vrienden en familie zien;...

25 juni 2020

AD test: 5 van de 21 geteste handgels desinfecteren niet

“Alsof je je handen wast met Radler”, vergelijkt het Algemeen Dagblad in haar artikel over handgels. Nedlab testte een groot aantal handgels op het alcoholpercentage, belangrijk voor het desinfecterende...

29 maart 2020

OSB roept Rijksoverheid op: “Er liggen genoeg kansen om mensen aan het werk te houden”

Bij OSB (Ondernemingsorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) komen er geluiden binnen, dat ook de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) de schoonmaakbranche in de kou laat staan. Voorzitter Piet Adema van OSB: “We krijgen...

06 oktober 2020

Blog: Hoe veilig is een vliegveld?

Wie de laatste nieuwsbrief van het Schoonmaakjournaal gelezen heeft, is het niet ontgaan: Schiphol wil bezuinigen op de schoonmaak. Schoonmakers en FNV protesteren. “Laat Schiphol alsjeblieft geen virus broeinest...

27 april 2020

John de Hoof (CSU) op BNR Nieuwsradio over innoveren in de anderhalvemetereconomie

Hoe gaan organisaties en in het bijzonder schoonmaakbedrijven om met de anderhalvemetereconomie? Op 24 april sprak Bas van Werven, presentator van de Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, met John van...

19 maart 2020

Meest gestelde vragen aan OSB coördinatiepunt Corona en schoonmaak

Vorige week startte OSB een landelijk coördinatiepunt om schoonmaakbedrijven bij te staan bij alle consequenties van het coronavirus. Het punt biedt ondernemers, medewerkers en overheid informatie, advies en oplossingen...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...