1 april 2020

Blog: Kritische ruimtes

Mijn vrouw is een zorgprofessional en werkt in ziekenhuizen. Zij is door mij ‘besmet’. Besmet met het schoonmaakvirus. Om die reden hebben wij het nog wel eens over schoonmaakaangelegenheden. En onder de huidige omstandigheden wat vaker dan normaal.

Kritische ruimtes
In de gezondheidszorg onderscheiden we kritische ruimtes en niet-kritische ruimtes. In de Engelstalige landen hebben ze het over high risk areas. Zo behoren in een ziekenhuis de isolatiekamer en de OK tot de kritische ruimtes. In deze ruimtes bevinden zich mensen in kwetsbare toestand en om die reden gelden er andere schoonmaak- en desinfectieregels dan in de niet-kritische ruimtes. Om de patiënt beter tegen de ‘buitenwereld’ te beschermen, maar ook om de ‘buitenwereld’ beter tegen de patiënt te beschermen.

Niet kritisch wordt kritisch
Corona laat ons zien dat alles relatief is. Ook de benoeming van kritische en niet-kritische ruimtes. Een wachtkamer, normaal gesproken geen kritische ruimte, wordt nu ineens een kritische ruimte. Zeker als we er met een groepje mensen zij aan zij op onze beurt zitten te wachten. En dat besef is er ook. De gezondheidszorg richt speciale wachtkamers in met een aparte in- en uitgang voor patiënten die (mogelijk) besmet zijn met het SARS CoV-2 virus, de officiële naam voor het coronavirus. En als het goed is zijn de schoonmaak- en desinfectieregels voor wachtkamers dan ook aangepast. Want zoals mijn vrouw in ons interessante gekeuvel tussen neus en lippen opmerkte: “Verandering vraagt om aanpassing”. En zo is het.

Paul Harleman
applicatie manager van Vileda Professional Benefrance

Reageren? Mail: [email protected]

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

16 juni 2020

Webinar FMGezondheidszorg: Opschalen na COVID-19, de 2e golf

Voor het eerst maken we een wereldwijde crisis mee met een enorme impact op onze zorg- en ziekenhuisinstellingen. Dit heeft gevolgen voor onze kijk op crisisbeheersing binnen onze instellingen...

16 april 2020

Leonore Nieuwmeijer over kracht MobiliteitsCentrum Asito: “Schoonmakers snel, goed voorbereid en veilig aan de slag”

Het zijn bijzondere tijden in de schoonmaaksector: sluitingen van heel veel panden en onderwijsinstellingen enerzijds, toename van de druk op de zorgsector anderzijds. “Bij ons werken 8000 schoonmaakkrachten, waarvan...

15 december 2021

Vileda Professional webinar over ergonomie in de schoonmaak wijst uit: 87% vindt het kan beter

Juist op het moment dat de nieuwe schoonmaak cao wordt afgetikt, volgt de uitnodiging voor het Vileda Professional webinar Ergonomie in de schoonmaak. Want ja, duurzame inzetbaarheid om onze...

06 november 2018

Erick Huizing op aanstaand FMG congres: “Ik wil infectiepreventie smart hebben”

Wie in de gezondheidszorg werkt en de richtlijnen voor infectiepreventie wil en moet handhaven, heeft met ellelange lijsten te maken. “Je wordt er duizelig van”, stelt Erick Huizing van...

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

25 mei 2020

OSB en ondernemers over corona-impact: de wereld draait door dankzij schoonmaak

“Complimenten voor de brancheorganisatie en ondernemers die zo snel konden schakelen, toen de intelligente lockdown werd afgekondigd. Schakelen naar de leden, de politiek”, reageert Jacco Vonhof aan de gesprekstafel...

08 mei 2025

Vileda Professional lanceert eerste Vermop-producten in Vileda-stijl tijdens LIVE EXPERIENCE event

Op 7 mei konden relaties zelf de eerste Vermop-producten in Vileda-stijl ervaren. Bij Liemes in Utrecht was het een fijne sfeer, waar aandacht voor de nieuwe ontwikkeling ,...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...