17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om terug naar kantoor te gaan. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat bij één derde van de thuiswerkers er in de organisatie (nog) helemaal geen afspraken zijn gemaakt en bij bijna de helft alleen informele afspraken. De redactie van Schoonmaakjournaal voegt een vraag toe: hoe staat het met de afspraken over het schoonmaakbeleid als men nog niet helder heeft hoe de kantoorbezetting verloopt?

Dat het kabinet het thuiswerkadvies nu versoepelt, betekent niet dat morgen alle kantoren weer een stuk voller zitten. Waar de één toe is aan sociaal contact, voelt een ander zich minder prettig bij een druk kantoor. Bovendien is het voor veel medewerkers weer wennen om überhaupt naar kantoor te gaan. Zowel werkgevers al werknemers hebben in de afgelopen twee jaar voordelen ervaren door het thuiswerken, maar dit betekent niet dat iedereen hier hetzelfde mee omgaat in de toekomst en opneemt in zijn of haar routine.

Afspraken maken en aftasten
Eric de Wit, manager Vastgoed en Huisvesting bij HeyDay Facility Management, geeft aan dat het maken van duidelijke afspraken binnen een organisatie cruciaal is om hybride werken te laten slagen. Het is aan de werkgever om een thuiswerkbeleid op te stellen en duidelijke kaders te schetsen die passen bij de organisatie, de werkcultuur, hoe je met elkaar samenwerkt en het werk dat moet worden verricht. Daarnaast heb je te maken met persoonlijke voorkeuren. Ga je hieraan voorbij als organisatie, loop je het risico op ontevreden medewerkers die de stap maken naar de concurrent. In de komende periode moeten we bovendien gaan ervaren hoe hybride werken echt werkt. Met proeftuinen en pilots kunnen we deze ervaringen op doen en het concept steeds beter maken.

Afspraken over schoonmaakbeleid
Als bij één derde van de thuiswerkers er in de organisaties nog geen duidelijke afspraken over het wel/niet op kantoor werken zijn gemaakt, hoe staat het dan met de afspraken over het schoonmaakbeleid? Om de frequentie van schoonmaak te bepalen is het immers wel belangrijk om te weten wat de kantoorbezetting is. De redactie van Schoonmaakjournaal is benieuwd hoe opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven hiermee omgaan? Worden hierover afspraken gemaakt of is het last minute op- en afschalen? Wie wil ervaringen hierover delen? Stuur ons een bericht: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 juli 2025

Vanaf 2026 verplicht loontransparantie: bedrijven moeten laten zien wat ze betalen

Redacteur van duurzaamheid en economie Basia Elting publiceerde in Trouw het nieuwsbericht over de loonstransparantie die bedrijven vanaf 2026 moeten gaan voeren. Vanaf juni 2026 zijn bedrijven in de...

31 mei 2022

“Men is bereid meer geld te betalen voor een verantwoord stuk vlees, waarom dan niet voor kwalitatieve schoonmaak?”

Van verpleging naar verkoop van facilitaire diensten en schoonmaak. Dat is de weg die Rolien van Groeningen in haar carrière aflegde. Zij geeft leiding aan Domestic Outsourcing en KSV...

31 mei 2022

Doe mee: Laat je horen over opleidingen en examens!

Het RAS-Examenbureau verzorgt al ruim 10 jaar de examens in de schoonmaak- en glazenwassersbranche: de basisvakopleiding schoonmaken (waaronder specialistischer examens/modules) en de basisopleiding leidinggevenden. Zijn deze examens en de...

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

20 juni 2024

Schrappen verpandingsverboden grote stap voor financierbaarheid mkb

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat de Tweede Kamer heeft ingestemd met het Wetsvoorstel opheffing verpandingsverboden. Dat is van cruciaal belang voor de broodnodige kredietruimte van het mkb. De...

17 december 2021

Schoonmaak blijft cruciaal beroep

In de persconferentie over het coronabeleid van dinsdagavond maakte premier Rutte bekend welke coronamaatregelen de komende weken van kracht zijn. Deze hebben ook gevolgen voor de schoonmaakbedrijven. Maatregelen verlengd...

15 september 2021

Save the date: Schoonmaak Vakdagen op 9 & 10 november 2021

Oorspronkelijk zouden de Schoonmaak Vakdagen al plaatsvinden in november 2020. Vanwege de intelligente lockdown kon de vakbeurs die georganiseerd wordt door Prosu Media Producties, uitgever van o.a. vakblad Clean...

25 januari 2024

Co-creatie voor HR over omgaan met lage basisvaardigheden in schoonmaak: denk mee over oplossingen

Op donderdag 1 februari 2024 organiseert Stichting Lezen en Schrijven vanuit het programma Taal werkt! een creatieve co-creatie sessie. Samen met HR-medewerkers en HR-verantwoordelijken uit de schoonmaakbranche gaan we op zoek naar...

18 april 2024

Vertel jij over jouw ontwikkel-/opleidings initiatieven tijdens de VSR-CARROUSEL op 28 mei?

Op 28 mei 2024 organiseert de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) haar jaarlijkse Voorjaarsevent. De VSR-carrousel “De mens centraal: opleiden, ontwikkelen en investeren in medewerkers” neem een prominente plaats in...