17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om terug naar kantoor te gaan. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat bij één derde van de thuiswerkers er in de organisatie (nog) helemaal geen afspraken zijn gemaakt en bij bijna de helft alleen informele afspraken. De redactie van Schoonmaakjournaal voegt een vraag toe: hoe staat het met de afspraken over het schoonmaakbeleid als men nog niet helder heeft hoe de kantoorbezetting verloopt?

Dat het kabinet het thuiswerkadvies nu versoepelt, betekent niet dat morgen alle kantoren weer een stuk voller zitten. Waar de één toe is aan sociaal contact, voelt een ander zich minder prettig bij een druk kantoor. Bovendien is het voor veel medewerkers weer wennen om überhaupt naar kantoor te gaan. Zowel werkgevers al werknemers hebben in de afgelopen twee jaar voordelen ervaren door het thuiswerken, maar dit betekent niet dat iedereen hier hetzelfde mee omgaat in de toekomst en opneemt in zijn of haar routine.

Afspraken maken en aftasten
Eric de Wit, manager Vastgoed en Huisvesting bij HeyDay Facility Management, geeft aan dat het maken van duidelijke afspraken binnen een organisatie cruciaal is om hybride werken te laten slagen. Het is aan de werkgever om een thuiswerkbeleid op te stellen en duidelijke kaders te schetsen die passen bij de organisatie, de werkcultuur, hoe je met elkaar samenwerkt en het werk dat moet worden verricht. Daarnaast heb je te maken met persoonlijke voorkeuren. Ga je hieraan voorbij als organisatie, loop je het risico op ontevreden medewerkers die de stap maken naar de concurrent. In de komende periode moeten we bovendien gaan ervaren hoe hybride werken echt werkt. Met proeftuinen en pilots kunnen we deze ervaringen op doen en het concept steeds beter maken.

Afspraken over schoonmaakbeleid
Als bij één derde van de thuiswerkers er in de organisaties nog geen duidelijke afspraken over het wel/niet op kantoor werken zijn gemaakt, hoe staat het dan met de afspraken over het schoonmaakbeleid? Om de frequentie van schoonmaak te bepalen is het immers wel belangrijk om te weten wat de kantoorbezetting is. De redactie van Schoonmaakjournaal is benieuwd hoe opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven hiermee omgaan? Worden hierover afspraken gemaakt of is het last minute op- en afschalen? Wie wil ervaringen hierover delen? Stuur ons een bericht: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...

03 december 2018

Top 7 november meest gelezen en gezien op Schoonmaakjournaal

Onze derde innovatietafel in 2018 over het kantoorloze schoonmaakbedrijf,  diverse exclusieve interviews, events van BOMA, AWOG, NVZ, FMGezondheidszorg, Greenspeed, OSB en ISSA, maar ook blogs, Sams vierde vlog en...

17 maart 2022

Nocore steunt synergie die jongeren in de schoonmaakbranche brengen

Nocore is één van de supporters van jongerenplatform FM Next Generation. Waarom? Mike Verkuijlen: “Omdat er met deze gevarieerde groep mensen met verschillende functies uit diverse bedrijven flink wat...

21 september 2022

“Miljoenennota goed voor onze schoonmakers, zorgwekkend voor onze ondernemers”

Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland reageert op de begroting 2023 die op Prinsjesdag werd gepresenteerd: “Goed dat het kabinet met een fors pakket aan maatregelen actie onderneemt om de...

12 maart 2019

Vriend van de AED van Uniqcare vindt aansluiting bij scholen

De lagere en middelbare school behoort een veilige omgeving voor kinderen te zijn. Ook op het gebied van gezondheid, zoals hartveiligheid. Speciaal voor deze scholen stelde Uniqcare Facility Services...

11 mei 2022

Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Nasima el Bachiri-Ouamar is eigenaar van vijf bedrijven in Almere en daarbuiten. Als kind droomde ze al van onafhankelijk en succesvol in het ondernemen zijn. Een weg met soms...

28 december 2023

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche?

Het nieuwe jaar is begonnen. Met weer veel mooie uitdagingen waarop jij, als jongere in de schoonmaakbranche, invloed kan uitoefenen. Hoe doe jij dat? Daar zijn wij als redactie...

14 juni 2024

Blog Paul Harleman (Vileda): Dag van de schoonmaker is de dag van de vervuiler

Weet jij hoeveel ‘de dag van…’-dagen er per jaar zijn? Ik vroeg het ChatGPT en die schatte dat het ergens tussen de 200 en 300 dagen is. Voor van...

15 juli 2022

Groene primeur voor De Lelie

Schoonmaakbedrijf De Lelie beleeft een primeur in Den Bosch. Voortaan bezoekt het bedrijf haar klanten met een Carver Cargo R+. Een hip brommobiel, een groene manier om spullen te...

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...