17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om terug naar kantoor te gaan. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat bij één derde van de thuiswerkers er in de organisatie (nog) helemaal geen afspraken zijn gemaakt en bij bijna de helft alleen informele afspraken. De redactie van Schoonmaakjournaal voegt een vraag toe: hoe staat het met de afspraken over het schoonmaakbeleid als men nog niet helder heeft hoe de kantoorbezetting verloopt?

Dat het kabinet het thuiswerkadvies nu versoepelt, betekent niet dat morgen alle kantoren weer een stuk voller zitten. Waar de één toe is aan sociaal contact, voelt een ander zich minder prettig bij een druk kantoor. Bovendien is het voor veel medewerkers weer wennen om überhaupt naar kantoor te gaan. Zowel werkgevers al werknemers hebben in de afgelopen twee jaar voordelen ervaren door het thuiswerken, maar dit betekent niet dat iedereen hier hetzelfde mee omgaat in de toekomst en opneemt in zijn of haar routine.

Afspraken maken en aftasten
Eric de Wit, manager Vastgoed en Huisvesting bij HeyDay Facility Management, geeft aan dat het maken van duidelijke afspraken binnen een organisatie cruciaal is om hybride werken te laten slagen. Het is aan de werkgever om een thuiswerkbeleid op te stellen en duidelijke kaders te schetsen die passen bij de organisatie, de werkcultuur, hoe je met elkaar samenwerkt en het werk dat moet worden verricht. Daarnaast heb je te maken met persoonlijke voorkeuren. Ga je hieraan voorbij als organisatie, loop je het risico op ontevreden medewerkers die de stap maken naar de concurrent. In de komende periode moeten we bovendien gaan ervaren hoe hybride werken echt werkt. Met proeftuinen en pilots kunnen we deze ervaringen op doen en het concept steeds beter maken.

Afspraken over schoonmaakbeleid
Als bij één derde van de thuiswerkers er in de organisaties nog geen duidelijke afspraken over het wel/niet op kantoor werken zijn gemaakt, hoe staat het dan met de afspraken over het schoonmaakbeleid? Om de frequentie van schoonmaak te bepalen is het immers wel belangrijk om te weten wat de kantoorbezetting is. De redactie van Schoonmaakjournaal is benieuwd hoe opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven hiermee omgaan? Worden hierover afspraken gemaakt of is het last minute op- en afschalen? Wie wil ervaringen hierover delen? Stuur ons een bericht: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 november 2021

Branchevereniging SieV zoekt voorzitter én bestuursversterking

Wie durven de uitdaging aan? In de maand dat Schoonmaken is een Vak (SieV) 10 jaar bestaat, in maart 2022, geeft Maurice Rutgrink zijn 10-jarige rol als betrokken voorzitter...

01 augustus 2023

Tweeluik: Impressies Nocore-Klanten-Golfdag (2)

In het eerste deel van de tweeluik over de Nocore Golfdag voor haar Schoonmaak-Klanten deelden Job, commercieel manager van Nocore en Anne-Grethe Stormorken (Keus Schoonmaak) hun ervaringen van de...

22 juni 2023

Hoe los jij schoonmaakuitdagingen slim op?

“Ben je al bekend met de handige mogelijkheden van ‘BOMA in the Pocket’? Deze app is speciaal ontwikkeld om jouw schoonmaakroutine te vereenvoudigen en te verbeteren.” BOMA vertelt je...

06 oktober 2022

Samen impact maken

In de Nationale Meewerkweek van eind september reisde de commerciële afdeling van Breedweer Facilitaire Dienstenaf naar de provincie Overijssel. Tijd om de zeem en de mop in de hand...

03 januari 2022

CAO actualiteitencursussen

In 1,5 uur op de hoogte van de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe cao en de toepassing ervan in de praktijk? Neem deel aan één van de online cao-actualiteitencursussen...

08 mei 2020

Gratis NVZ handleiding Hygiëne op scholen

Per 11 mei gaan de scholen weer open, maar kan dat wel op een veilige manier? Gaat het wel goed met de hygiëne op scholen? Om scholen hierin bij...

11 juli 2024

Tegemoetkoming in kosten pensioenadvies voor mkb-ondernemers

MKB-Nederland en VNO-NCW bieden mkb-ondernemers een tegemoetkoming aan ter waarde van € 2.000  om tot een pensioenregeling voor hun medewerkers te komen. Maximaal 100 ondernemers kunnen met deze tegemoetkoming...

03 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische...

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met SMB Willems, Vebego, CSU en OSB

In onze themaweek Prachtig onze tweede #nieuwsnotendop met wederom prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste afstand. #zorgvoorelkaar #waarderingvoorelkaar #hartvoorelkaar SMB...

20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid: • 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie; • 44% vindt werk te saai...