17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om terug naar kantoor te gaan. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat bij één derde van de thuiswerkers er in de organisatie (nog) helemaal geen afspraken zijn gemaakt en bij bijna de helft alleen informele afspraken. De redactie van Schoonmaakjournaal voegt een vraag toe: hoe staat het met de afspraken over het schoonmaakbeleid als men nog niet helder heeft hoe de kantoorbezetting verloopt?

Dat het kabinet het thuiswerkadvies nu versoepelt, betekent niet dat morgen alle kantoren weer een stuk voller zitten. Waar de één toe is aan sociaal contact, voelt een ander zich minder prettig bij een druk kantoor. Bovendien is het voor veel medewerkers weer wennen om überhaupt naar kantoor te gaan. Zowel werkgevers al werknemers hebben in de afgelopen twee jaar voordelen ervaren door het thuiswerken, maar dit betekent niet dat iedereen hier hetzelfde mee omgaat in de toekomst en opneemt in zijn of haar routine.

Afspraken maken en aftasten
Eric de Wit, manager Vastgoed en Huisvesting bij HeyDay Facility Management, geeft aan dat het maken van duidelijke afspraken binnen een organisatie cruciaal is om hybride werken te laten slagen. Het is aan de werkgever om een thuiswerkbeleid op te stellen en duidelijke kaders te schetsen die passen bij de organisatie, de werkcultuur, hoe je met elkaar samenwerkt en het werk dat moet worden verricht. Daarnaast heb je te maken met persoonlijke voorkeuren. Ga je hieraan voorbij als organisatie, loop je het risico op ontevreden medewerkers die de stap maken naar de concurrent. In de komende periode moeten we bovendien gaan ervaren hoe hybride werken echt werkt. Met proeftuinen en pilots kunnen we deze ervaringen op doen en het concept steeds beter maken.

Afspraken over schoonmaakbeleid
Als bij één derde van de thuiswerkers er in de organisaties nog geen duidelijke afspraken over het wel/niet op kantoor werken zijn gemaakt, hoe staat het dan met de afspraken over het schoonmaakbeleid? Om de frequentie van schoonmaak te bepalen is het immers wel belangrijk om te weten wat de kantoorbezetting is. De redactie van Schoonmaakjournaal is benieuwd hoe opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven hiermee omgaan? Worden hierover afspraken gemaakt of is het last minute op- en afschalen? Wie wil ervaringen hierover delen? Stuur ons een bericht: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2022

Van Kessel Fruit blij met snellere en betere schoonmaak met stoom

Deze week neemt Innovi de redactie over. Het bedrijf  uit Vroomshoop laat een klant aan het woord om een eerlijk beeld te schetsen over hun duurzame reiniginsoplossingen. Teelt- en...

28 maart 2022

Voorjaarsbijeenkomsten Schoonmakend Nederland

Op 29 maart, 5 en 7 april organiseert Schoonmakend Nederland speciaal voor mkb-leden voorjaarsbijeenkomsten in Woerden, Heel en Echten. De mkb-leden krijgen tijdens de bijeenkomsten meer informatie over het...

29 januari 2024

Gom België en Leviy kiezen voor intensievere samenwerking in 2024

Met trots vertellen Gom België en Leviy dat zij in 2024 hun samenwerking versterken en verder kijken dan alleen digitalisering. Gom België, onderdeel van Facilicom België, maakt al jarenlang...

31 augustus 2022

Houd het schoon op school!

Na een bewogen zomer zonder (ingrijpende) coronamaatregelen maar mét hittegolven en vertragingen op het vliegveld, zijn de scholen weer begonnen. Daar waar kinderen veel tijd met elkaar doorbrengen is...

30 mei 2024

Eindspurt Dé Dag van de Schoonmaker 2024

Over twee weken is het zover: bedankt, jij maakt het verschil! Deze pluim verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op vrijdag 14 juni in de vorm van...

10 oktober 2024

Uitleg van The Legal Company over risico’s gebruik van AI

De opkomst van artificiële intelligentie (AI) biedt veelbelovende kansen voor bedrijven, maar het gebruik van AI brengt ook risico’s met zich mee. Vooral de populariteit van AI-chatbots zoals ChatGPT...

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

13 maart 2022

Zien opruimen, doet opruimen, doe je mee?

De landelijke opschoondag is op 19 maart. Voor de 20e keer. Op deze dag stroopt heel Nederland de mouwen op en geven we samen de straten, pleinen,  buurten en...