17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om terug naar kantoor te gaan. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat bij één derde van de thuiswerkers er in de organisatie (nog) helemaal geen afspraken zijn gemaakt en bij bijna de helft alleen informele afspraken. De redactie van Schoonmaakjournaal voegt een vraag toe: hoe staat het met de afspraken over het schoonmaakbeleid als men nog niet helder heeft hoe de kantoorbezetting verloopt?

Dat het kabinet het thuiswerkadvies nu versoepelt, betekent niet dat morgen alle kantoren weer een stuk voller zitten. Waar de één toe is aan sociaal contact, voelt een ander zich minder prettig bij een druk kantoor. Bovendien is het voor veel medewerkers weer wennen om überhaupt naar kantoor te gaan. Zowel werkgevers al werknemers hebben in de afgelopen twee jaar voordelen ervaren door het thuiswerken, maar dit betekent niet dat iedereen hier hetzelfde mee omgaat in de toekomst en opneemt in zijn of haar routine.

Afspraken maken en aftasten
Eric de Wit, manager Vastgoed en Huisvesting bij HeyDay Facility Management, geeft aan dat het maken van duidelijke afspraken binnen een organisatie cruciaal is om hybride werken te laten slagen. Het is aan de werkgever om een thuiswerkbeleid op te stellen en duidelijke kaders te schetsen die passen bij de organisatie, de werkcultuur, hoe je met elkaar samenwerkt en het werk dat moet worden verricht. Daarnaast heb je te maken met persoonlijke voorkeuren. Ga je hieraan voorbij als organisatie, loop je het risico op ontevreden medewerkers die de stap maken naar de concurrent. In de komende periode moeten we bovendien gaan ervaren hoe hybride werken echt werkt. Met proeftuinen en pilots kunnen we deze ervaringen op doen en het concept steeds beter maken.

Afspraken over schoonmaakbeleid
Als bij één derde van de thuiswerkers er in de organisaties nog geen duidelijke afspraken over het wel/niet op kantoor werken zijn gemaakt, hoe staat het dan met de afspraken over het schoonmaakbeleid? Om de frequentie van schoonmaak te bepalen is het immers wel belangrijk om te weten wat de kantoorbezetting is. De redactie van Schoonmaakjournaal is benieuwd hoe opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven hiermee omgaan? Worden hierover afspraken gemaakt of is het last minute op- en afschalen? Wie wil ervaringen hierover delen? Stuur ons een bericht: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 april 2024

Heeft jouw bedrijf een vertrouwenspersoon aangesteld?

Als werkgever ben je verantwoordelijk om een sociaal veilige omgeving voor je medewerkers te creëren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is daar een belangrijk onderdeel van. Ieder bedrijf is...

20 november 2020

Schoonmaakjournaal pauzeert: be right back

Zwaai zwaai, doei doei? Nou nee! Net als u begrijpen wij dat de pandemie voor velen niet mee valt. En door de bewustwording van hoe essentieel en belangrijk onze...

20 maart 2019

De Dag van de Schoonmaker geeft startsein op internationale Dag van het Geluk

“Juist vandaag, op de internationale dag van het geluk, trappen we af met de organisatie van de vierde landelijke Dag van de Schoonmaker”, vertelt het organisatieteam van De Dag...

01 november 2021

Online Talkshow Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ben jij ook bij de Online Talkshow van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op 9 november om 15.30 uur? Khadija Tahiri-Hyati (president FNV Schoonmaakparlement en lid van het platform #Wereldvrouwen) is co-host...

04 november 2021

Thaise kunsten

‘Spidermen’ in Thailand. Deze foto van glasbewassing op een vliegveld in Thailand werd gedeeld door Toos de Jong, rayonmanager CSU. Zij maakte deze op vakantie. Zo zie je maar weer...

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

16 september 2022

Realityserie: De vuilste jobs van Nederland

RTL5 volgt in een nieuwe realityserie mensen met smerig werk. De Vuilste Jobs Van Nederland geeft een kijkje in het werk van rioolreinigers, vuilnisverwerkers en rattenvangers. Echte verhalen staan...

16 april 2020

OSB: “Tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers zorgelijke situatie”

Er dreigt een groot tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers in de zorg. Dit is een hele zorgelijke situatie. Zogeheten cruciale sectoren krijgen tijdens deze coronacrisis onder meer voorrang...

08 oktober 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (Ul-Team): ‘Samen werken aan een betere werkervaring: de sleutel tot succes in de schoonmaakbranche’

In de schoonmaakbranche is werkbeleving een bepalende factor voor succes. Ik deel in mijn blog graag mijn kijk op hoe we die werkbeleving met elkaar kunnen invullen. En wat...

21 februari 2022

Blog: van Passie naar Kwaliteit

Kijkend naar een leeg scherm op mijn laptop gaan mijn gedachte alle kanten op. Waar stopt de passie en waar begint kwaliteit? Deze vraag blijft in mijn gedachte zweven....