17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om terug naar kantoor te gaan. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat bij één derde van de thuiswerkers er in de organisatie (nog) helemaal geen afspraken zijn gemaakt en bij bijna de helft alleen informele afspraken. De redactie van Schoonmaakjournaal voegt een vraag toe: hoe staat het met de afspraken over het schoonmaakbeleid als men nog niet helder heeft hoe de kantoorbezetting verloopt?

Dat het kabinet het thuiswerkadvies nu versoepelt, betekent niet dat morgen alle kantoren weer een stuk voller zitten. Waar de één toe is aan sociaal contact, voelt een ander zich minder prettig bij een druk kantoor. Bovendien is het voor veel medewerkers weer wennen om überhaupt naar kantoor te gaan. Zowel werkgevers al werknemers hebben in de afgelopen twee jaar voordelen ervaren door het thuiswerken, maar dit betekent niet dat iedereen hier hetzelfde mee omgaat in de toekomst en opneemt in zijn of haar routine.

Afspraken maken en aftasten
Eric de Wit, manager Vastgoed en Huisvesting bij HeyDay Facility Management, geeft aan dat het maken van duidelijke afspraken binnen een organisatie cruciaal is om hybride werken te laten slagen. Het is aan de werkgever om een thuiswerkbeleid op te stellen en duidelijke kaders te schetsen die passen bij de organisatie, de werkcultuur, hoe je met elkaar samenwerkt en het werk dat moet worden verricht. Daarnaast heb je te maken met persoonlijke voorkeuren. Ga je hieraan voorbij als organisatie, loop je het risico op ontevreden medewerkers die de stap maken naar de concurrent. In de komende periode moeten we bovendien gaan ervaren hoe hybride werken echt werkt. Met proeftuinen en pilots kunnen we deze ervaringen op doen en het concept steeds beter maken.

Afspraken over schoonmaakbeleid
Als bij één derde van de thuiswerkers er in de organisaties nog geen duidelijke afspraken over het wel/niet op kantoor werken zijn gemaakt, hoe staat het dan met de afspraken over het schoonmaakbeleid? Om de frequentie van schoonmaak te bepalen is het immers wel belangrijk om te weten wat de kantoorbezetting is. De redactie van Schoonmaakjournaal is benieuwd hoe opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven hiermee omgaan? Worden hierover afspraken gemaakt of is het last minute op- en afschalen? Wie wil ervaringen hierover delen? Stuur ons een bericht: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 juli 2022

Blog: beter aanbesteden, maar niet om ondernemers beter te laten inschrijven!

Deze zomer is er een nieuwe subsidieregeling Beter Aanbesteden. Je begrijpt: daar zat ik meteen bovenop. Kom maar door met die subsidie! Want aanbesteden en inschrijven is al duur...

20 mei 2022

Schoonmaak in Volendam

Het magazine Vrouw, de bijlage van de Telegraaf, stond eerder in mei in het teken van Volendam. En daar kon Succes Schoonmaakbedrijf natuurlijk niet in ontbreken. Er stond een...

14 november 2025

Facilicom eert 660 jubilarissen

Op donderdag 13 november 2025, vierde Facilicom één van haar, zoals het bedrijf noemt, mooiste tradities: het jubilarissen-event! Een feest met 660 gasten! In het Beatrix Theater in Utrecht...

22 juni 2017

Koopcentrum Akerpoort kiest voor ICE iS1100 veegmachine

ICE Benelux leverde onlangs een nieuwe ICE veegzuigmachine af op Koopcentrum Akerpoort in Amsterdam. Het winkelcentrum behoort tot één van de grootste Outlet Mall’s in Nederland. De slimme veegmachine zal dagelijks ingezet worden...

18 januari 2022

Doe mee met trendsessie Instagram

Wil jij (gratis) tips & trucs voor succes op Instagram? Ben je benieuwd naar de nieuwste trends op dit social kanaal? En wil je weten hoe goed in te...

10 juli 2025

Social Cleania vult 4 vacatures van Hijman in

Nieuwe collega’s vinden? Dat kan sneller, makkelijker én betaalbaarder dan je denkt. Dat bewijst de samenwerking tussen Hijman, leverancier voor de schoonmaakbranche, en Social Cleania. In korte tijd werden...

30 april 2020

Sander Ekhart (MTS Euro Products) ‘on the roll’ voor, tijdens en na corona: “Wereld van verschil”

Van de run op rollen tot stilte voor de storm: ook de producten- en dienstenleveranciers van het kleinste kamer stonden opeens voor grote uitdagingen door de plotselinge uitbraak van...

03 mei 2022

FacilityApps lanceert objectieve meetmethode schoonmaakkwaliteit op Interclean

Zo objectief mogelijk de kwaliteitsscore van de schoonmaak meten. Hoe doe je dat? Met de nieuwe meetmethode van FacilityApps, een gebruiksvriendelijke uitbreiding op de bestaande DKS-structuur met onderscheid in...

18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in...

13 maart 2024

Terug van weggeweest: de Schoonmaaktourdag

Al 9 keer eerder organiseerden drie motorfreaks uit de schoonmaakbranche de Schoonmaaktourdag. Een 10e keer zat er door Corona helaas niet in. Maar Erik Pos en Tommy Meijdam pakken...