Marcel en Rodger: “Met TenderApp ben je up-to-date voor succesvol aanbesteden”
De Nederlandse overheid publiceert jaarlijks 15.000 aanbestedingen op veel verschillende platformen. Het aanbestedingsproces is te veel gericht op de inkoper. Dit frustreert de inschrijver al jaren, voor hem is het zoeken naar alle versnipperde data. Hoe kun je zorgen dat je niets mist of succesvol aan een tender meedoen als de informatie niet volledig is? Met de lancering van het alles-in-een-online platform TenderApp voorzien Marcel Hazeleger en Rodger van Veen, ondernemers van alle informatie die bij het inschrijven op een aanbesteding nodig is. Het gat in de markt voor succesvol aanbesteden lijkt gevonden, gezien de reacties na de lancering. Schoonmaakjournaal sprak met Marcel over de ontwikkeling, lancering en toekomst van TenderApp.
De aanbestedingsmarkt verandert. Er komen ieder jaar steeds meer aanbestedingen bij en niet de prijs, maar een goede voorbereiding is steeds bepalender. Daarmee groeit het belang van betrouwbare en volledige data voor succesvol bidmanagement. “Dit moet kunnen!”, dachten Marcel en Rodger, beiden sinds 2009 actief in de wereld van overheidsaanbestedingen en betrokken bij prestigieuze projecten vanuit hun onderneming Q Core. “Sinds de eerste plannen in 2015 werken wij gestaag door aan hun project vanuit de gedachte: hoe signaleer je als inschrijver kansen voordat een aanbesteding wordt gepubliceerd? Hoe beïnvloed je jouw scoringskans? Hoe steek je zo min mogelijk tijd in zoeken en ben je toch up-to-date zodat je succesvol aan een tender kunt meedoen?”
Selectie van voor jouw bedrijf geschikte tenders op basis van 9500 CPV-codes is niet meer nodig, kies een specifieke categorie
Hoe blijf je up-to-date voor tenders in de schoonmaakbranche?
Direct beschikken over de juiste data is cruciaal om goed bidmanagement te kunnen voeren. Andere tendersites dan TenderApp gaan uit van de standaard aankondiging, een Europees format voor de inkoper met vooral verwijzing naar het bestek. De selectie van de voor jouw bedrijf geschikte tenders, verloopt via CPV-codes. 9500 codes waaruit jij mag kiezen over wat voor soort aanbestedingen jij geïnformeerd wilt worden. Helaas een systeem dat niet waterdicht is. Kruis je bijvoorbeeld gebouwonderhoud aan, dan krijg je ook tenders voor de bouw binnen. Andere codes zijn dan weer erg specifiek, waardoor je kans loopt tenders te missen. Er is niemand die dit voor je filtert.
“Wij maken die selectie wel”, vertelt Marcel verheugd. ”Voor TenderApp hebben we een eigen systeem ontwikkeld om tenders te categoriseren. Ook binnen de schoonmaakbranche. Met ons team ‘duiken’ we iedere dag in de aanbestedingen. Om ervoor te zorgen dat de ondernemer met een paar klikken een lijst krijgt met alle opdrachten in een specifieke categorie, bijvoorbeeld: schoonmaak kantoren en gebouwen, glasbewassing, vloeronderhoud of sanitaire en reinigingsmiddelen. We geven inzicht in gegunde partijen en betrokken adviseurs. Ook laten we zien bij welke tenders zij nog meer betrokken waren. Dit is handmatig voor inschrijvers veel werk om bij te houden. En wat dacht je van bijbehorende jurisprudentie? Ook deze koppelen we aan aanbestedingen mét een korte uitleg van onze eigen juridisch medewerker.”
Hoe helpt TenderApp je in het proces vóor aanbesteding?
Marcel vertelt verder: “Het proces dat je hanteert, is bepalend voor je winkans. Bij TenderApp is de Bidcycle methodiek de basis van het tenderproces. We zijn van mening dat succesvol tenderen niet alleen vraagt om een goede voorbereiding en een efficiënte tenderprocedure; juist in de beïnvloedingsfase (de fase voor aanbesteding) liggen kansen om de opdracht jouw kant op te krijgen.
We voorzien elke tender van een tijdlijn van het contract. Zo zie je direct de startdatum, einddatum en de eventuele verlengingen. Je hoeft zelf geen ‘lijstjes’ meer bij te houden. Dit is waardevolle input voor sales of relatiebeheer. Met TenderApp kan je proactief anticiperen.”
Wat zijn jullie toekomstverwachtingen voor TenderApp?
“Eigenlijk zijn we een beetje verrast door de vele reacties die we na lancering hebben ontvangen”, geeft Marcel eerlijk toe. “Ons eerste bericht op LinkedIn op 25 januari leverde al direct 13.000 views op. We hebben veel demo’s ingepland. Deze ontvangst gaan wij natuurlijk goed opvolgen.
De TenderApp zullen we continu blijven ontwikkelen. We bouwen softwaretools die erg gebruiksvriendelijk zijn. We zijn er voor de ondernemers, we luisteren goed naar hun wensen. Of het nu gaat om het signaleren of managen van tenders, het monitoren van de concurrentie of het voorspellen wanneer een tender op de markt verschijnt: voor elk bedrijf is er wel een behoefte die TenderApp kan vervullen. Word je klant van TenderApp dan heb je direct toegang tot alle tools, ook nieuwe, zodra deze verschijnen. Je betaalt als ondernemer abonnementskosten van € 295,– per maand en ontvangt daarmee toegang voor maximaal 5 gebruikers. Een bedrag dat niet opweegt tegen de tijdwinst die je maakt om grip te krijgen op jouw bidmanagement!”