1,5-kantoormeters maken met Flexas.com en Cushman&Wakefield: “Schoonmaak deal breaker of deal maker in vastgoed”
Hygiëne, hygiëne, hygiëne: dat is waar het in de corona-gedachte om draait. Verandert dat de schoonmaakindustrie? Hoe dan? In hun zoektocht naar ‘anderhalve meters maken’ pakken FM Next Gen’ers Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) na onderwijs het segment kantoren op, samen met Colin Westerneng van online kantoorbemiddelaar Flexas.com en Marc Hauptmeijer van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Er blijken kansen te liggen voor de schoonmaakbedrijven: “Inspelen op de behoefte van de kantoorgebruikers is een kans. Ander gebruik van vastgoed vraagt om een andere manier van schoonmaken. Juist in deze tijd kun je meedenken met huurders. Huurders worden je ambassadeurs. Schoonmaak is daarin een deal breaker of deal maker.”
Thuis is het verlengstuk van kantoor, en kantoor het verlengstuk van thuis. Er is heel veel veranderd de laatste jaren qua kantoortuinen, kantines en ‘kibbelhokken’ voor vergaderingen, maar ook qua gastvrijheid en gezond werken. Volop well being. Plaatsen we daar de corona-lockdown naast, dan zien we het omgekeerde gebeuren: thuis is de werkplek geworden. Maar blijft dat ook zo? Angst speelt in de beslissing om thuis werken ja/nee een grote rol, bij werkgevers en werknemers. “Ondernemers hebben angst voor medewerkers die thuiswerken, en medewerkers hebben angst voor op kantoor werken vanwege besmetting.”
#blijfthuis
Colin adviseert ondernemers in hun zoektocht naar een passende ruimte en matcht potentiële huurders en verhuurders. “Nu de coronapandemie speelt, zien we meer vraag naar business centers, satellietkantoren verspreid door het land in combinatie met flexabonnementen. We zien ook minder vraag naar conventionele opties met een lange huurtermijn. Corona vraagt om meer flexibiliteit bij het huren van een nieuw kantoor.”
Marc managet vastgoed vanuit de kennis van facility en hospitality: serviceconcepten met een hoge mate van beleving, waardering en inmiddels ook een gevoel van veiligheid. “We bieden nu meer serviceconcepten vanuit de verhuurder naar de huurders aan.” De corona-lockdown heeft het thuiswerken bevorderd en thuiswerken zal zeker blijven, ook als we weer naar kantoor mogen. “Ik ben wel van mening dat het van tijdelijke aard is”, vult Colin aan.
De vastgoedmarkt gaat veranderen
Bureaus verder uit elkaar, met collega’s in roosters werken, een route naar de printer uitzetten en nu nog dichte bedrijfsrestaurants waar collega’s in shifts kunnen lunchen: wat is de grootste aanpassing aan het #nieuwenormaal in de 1,5-metersamenleving in het kantorensegment? Cushman & Wakefield speelt hierop in met het Six Feet Office-concept: “Onze ambitie is om wereldwijd bij te dragen aan veilige kantooromgevingen in het huidige en post corona-tijdperk”.
Gemak en zekerheid haalt Colin aan: “Turnkey ruimtes met een flexibele huurtermijn. We hebben enerzijds meer ruimte nodig gezien de 1,5-meternorm, anderzijds willen bedrijven straks terug naar een kleiner kantoor als deze norm wordt opgeheven. Daarom is er nu grote vraag naar flexkantoren. De hele mindset verandert. Het wordt veel persoonlijker. Ook voor de facility manager. We worden gedwongen om de grootste proeftuin van thuiswerken te beproeven.”
Nieuwe wereld met nieuwe FM-kansen
Door een andere manier van denken wordt ook een andere inzet van de facilitair manager verwacht. Dat vraagt om andere skills. Werkplekstrategieën zijn key. Marc: “Er is veel vraag naar plexiglas, zeep en strepen op de vloer, dat kunnen we allemaal bedenken, maar het vraagt meer strategisch denken van FM’ers. Hoe kunnen we inspelen op de nieuwe werkvormen die ontstaan en het ondersteunen van het primaire proces in deze 1,5-metereconomie? Elke FM’er moet met een ‘space planner’ aan de gang. Deze nieuwe situatie vergt nu al aanpassingen in de FM-opleiding: een nieuwe wereld met nieuwe kansen.”
Deal breaker of deal maker
Binnen de vastgoedwereld wordt schoonmaak onderdeel van het kantoor. Marc: “Huur je een pand, dan ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij de verhuurder, maar bij het bedrijf, de huurder zelf. In een verzamelgebouw ligt dat anders, in de algemene ruimten verzorgt de verhuurder de dienstverlening voor de huurders. De schoonmaakkosten worden dan verrekend in de servicekosten.” Dat dit niet een vanzelfsprekendheid is, legt Colin uit: “Voor flexwerkconcepten kunnen schoonmaakkosten worden verdisconteerd in de werkplekprijs en zitten dan dus niet in de serviceprijs.”
Wordt schoonmaak een USP?
“Ja, zeker. Men verwacht een andere aanpak met 3x per dag schoonmaken. Een aanpak die angst van gebouwgebruikers wegneemt. Huurders en gebruikers verwachten meer dan conventionele aanbiedingen van schoonmaakbedrijven.” Of huurders de extra prijs voor schoonmaak willen en gaan betalen? De vastgoedspecialisten Colin en Marc hebben daar nog geen antwoord op gezien deze tijd van bezuinigen. “Je ziet wel dat medewerkers willen instemmen met veranderingen over hoe vaak gaat er schoongemaakt worden. Schoonmaak wordt iets vanuit de werknemers, de mens.”
Is schoonmaak hot, sexy & happening?
Niet sexy maar wel belangrijker. Het is een basisbehoefte, zonder een goed verhaal over hygiëne, kom je als verhuurder niet in aanmerking. (Veilig) schoon bevordert de vraag naar kantoorhuur en maakt werken op kantoor fijner en waardevoller. De huurderstevredenheid is van toegevoegde waarde. Als de dreiging van het virus weg is, zal de beleving van schoon veranderen. Maar we zijn het over een jaar nog niet vergeten: schoonmaak en hygiëne blijven belangrijk. Ons advies? De opdrachten liggen voor het oprapen. We gaan het kantoor op een andere manier gebruiken. Het is een enorme kans om te denken hoe in relatie tot schoonmaak. Dus kom met aanbiedingen, wees als schoonmaakbedrijf actiever en pro-actiever.”
Leestip: