11 mei 2020

Johan Tops (Greenspeed) over wereldtrends: “De low touch economy heeft grote impact op de schoonmaakwereld”

Deze mondiale crisis is een extra hefboom voor veranderingen”, overtuigt Johan Tops, commercieel directeur van het dit jaar jubilerende Greenspeed. De innovator in hygiëneconcepten en -oplossingen introduceerde 25 jaar geleden het microvezeldoekje in de professionele schoonmaakbranche. Het duurde ‘even’ voordat de branche deze innovatie omarmde, maar hoe dankbaar zijn we daar nu voor!? Zeer dankbaar, want in dit coronatijdperk zijn hoogkwalitatieve microvezelproducten niet weg te denken. Ik neem u graag mee naar de wereld 2.0. en de schoonmaaktrends die u in deze nieuwe wereld kunt verwachten”, begint Johan, geflankeerd door Floor en Lotte, het eerste Greenspeed webinar. Het internationale Greenspeed-team zet zich dagelijks in voor deze snel veranderende wereld, met producten, concepten en oplossingen die zich kenmerken door een hoge kwaliteit, hygiënegarantie en gezond in gebruik.

“Alles is nieuw. Nieuwe gewoontes, nieuwe regels, nieuwe beleidslijnen, nieuwe procedures. Die vertalen zich naar ons gedrag, omstandigheden, beperkingen, maatregelen, maar ook naar voorschriften en ontwikkelingen op het gebied van hygiëne. Verdwijnt vanwege de voedselveiligheid en indirecte potentiële besmetting het kroketje uit de muur uit het Nederlandse straatbeeld? Gaat een app ons waarschuwen als er iemand met corona bij je in de buurt is? “eHealth komt met rasse schreden in ons leven”, is de overtuiging van Johan.

Opeens is dit de praktijk van alledag
Hoe gaan we liften gebruiken in grote kantoorgebouwen? En hoe het openbaar vervoer? Hoe gaan we massa-evenementen als concerten, festival en sportevenementen organiseren? Hebben bioscopen en theaters nog een toekomst? Vragen die Johan aan de Nederlandse en Vlaamse schoonmaakprofessionals – de webinar-deelnemers – stelt, en vragen die direct betrekking hebben op de hygiënesector. Uit een de live polls over hoe de bezetting van grote kantoren eind 2020 zal evolueren, blijkt dat de meerderheid van de webinar-deelnemers een daling van 25 a 50% in bezetting verwacht. Maar er is hoop, want ondanks de enorme impact van de coronacrisis op de marktkapitalisatie, blijft schoonmaak in alle segmenten nodig. Ook de ‘winkel’ van Greenspeed voelt de crisis: enerzijds een imposante groei naar handzepen en desinfectiemiddelen, anderzijds een stilte in orders voor investeringsgoederen zoals trolleys.

Hoe ziet de wereld 2.0 eruit?
Natuurlijk wordt hygiëne veel belangrijker, of is het dat eigenlijk nu al, maar een andere, opvallende trend ziet het Greenspeed-team ook: de ‘low touch economy’: een contactloze of contactarme wereld die zich typeert door veel sociale afstand.  “Alles wordt contactloos. Contactloos betalen kenden we al, maar ook thuiswerken, ons online koopgedrag door thuisbezorging, onze mobiliteit en ons reisgedrag, omdat we minder in de trein, tram of bus stappen, zijn in deze acht weken enorm veranderd. Deze corona-uitbraak zal blijvende impact hebben op onze wereld”, stelt Johan.

Welke oplossingen en opwaartse trends kunnen we in de schoonmaak verwachten?

Vertalen we de low touch economy naar de nieuwe schoonmaakwereld, dan ziet het Greenspeed-team negatieve én positieve trends. Johan: “Schoonmaak 2.0 typeert zich door minder kantoorbezetting, horeca, massa- en vakevenementen, dus minder m2, locaties en gelegenheid waar schoonmaak wordt ingezet.” En de kansen? Een verhoging van het niveau van schoonmaken, bijvoorbeeld in publieke ruimten. Johan: “Waar schoonmaak een stiefmoederlijke handel en kostenpost was, wordt het in de wereld van vandaag en morgen een investering. Investeren in persoonlijke bescherming en betere producten. Maar ook investeren in een hogere schoonmaakfrequentie om aan de hygiëne-eisen te kunnen voldoen.” Ook een voelbare positiviteit door de toename van respect voor de schoonmakers. “Dat leidt weer tot een hoger zelfbewustzijn en zelfvertrouwen onder de schoonmakers, een snellere implementatie van contactloze en gezonde schoonmaakoplossingen en andere schoonmaakconcepten voor kleine kantoren en thuiskantoren, de B2B light-concepten: Greenspeed brengt de SoHo (Small offices Home offices) pakketten.

Europees ecolabel voor schoonmaakbedrijven
Leidt een aanscherping van de algemene vereisten voor schoonmaak en hygiëne tot een formeel bewijs voor hygiëne? Krijgt de welbekende Bovag-garantie in de auto-industrie een evenknie in de schoonmaak? Johan is daar voorstander van en enthousiast over: “Een stempel of certificaat voor schoonmaakdienstverlening kan helpen om de angst uit de wereld weg te nemen.” Johan verwijst naar een Europees ecolabel voor schoonmaakdiensten: “Sinds enkele maanden is er een ecolabel beschikbaar voor kwalitatieve, ecologische en efficiënte reinigingsdiensten. Greenspeed stelde een whitepaper op hoe je als schoonmaakdienstenbedrijf een ecolabel kunt behalen, opvraagbaar bij het Greenspeed-team of via de chat op de website.”

Sla je schoonmaakslag in de low touch economy 

Dat kan, want Greenspeed zou Greenspeed niet zijn als de mondiale innovator met oplossingen komt om invulling te geven aan schoonmaak 2.0. Om de schoonmaak, het welzijn en de hygiëne te verbeteren, heeft Greenspeed een aanbod van hoogkwalitatieve producten, en voorziet het in contactloze en gezonde schoonmaak. Johan noemt vier voorbeelden: de Greenspeed microvezeldoeken, de Probio-range, het vlakmopsysteem Click’m C en het CLP-vrije plantaardige desinfectiemiddel Lacto Des. “Het bijzondere van de Greenspeed microvezeldoeken en -moppen is de gesplitste vezel met capillaire werking. Het resultaat? Hoog absorptievermogen en besparing op reinigingsmiddelen, water en tijd vanwege effectieve en snelle reiniging.”

Met de vorig jaar geïntroduceerde Probio-range (multi-, sanitair- en vloerreiniging) loopt het storm. “Door te reinigen met probiotische reinigers laat je een leger goede bacteriën achter op het oppervlak. Deze goede bacteriën zullen dagenlang blijven doorwerken en vuil tot diep in het oppervlak opnemen. Ook nieuw vuil zal zich moeilijker kunnen hechten. Een goede verdediging dus met het oog op veilig schoonmaken en de angst onder pandbezoekers.”

Desinfectie trending toppic
Dat desinfectie ‘trending toppic’ is, weten we allemaal. “Het recent gelanceerde Lacto Des is een desinfectant in sprayvorm, die ingezet kan worden voor het desinfecteren van contactpunten zoals deurklinken. Naast desinfectie blijft een goede dagelijkse reiniging wel cruciaal. Dit zal de effectiviteit van desinfectie ook verbeteren”, legt Johan uit

Contactloos schoonmaken
Het vierde voorbeeld van schoonmaak 2.0 is het Click’M C-mopsysteem: de magnetische werking van dit unieke Greenspeed-vloermopsysteem zorgt ervoor, dat de schoonmaker de vuile mop niet hoeft aan te raken om deze te verwijderen.” Met deze contactloze innovatie sluit Johan bij de low contact economy aan en is de cirkel van dit webinar rond. Op naar morgen!

Chatten over het nieuwe normaal
“Het nieuwe normaal zal blijven, totdat er een vaccin is en er groepsimmuniteit is bereikt”, merkt Johan op. Een geruststelling? Een gewenning? Tussentijds blijft er veel behoefte aan kennis en advies. Daarom heeft Greenspeed een live chat-mogelijkheid aan de website van Greenspeed toegevoegd. Daar kun je te allen tijde je vraag stellen, die het team zo spoedig mogelijk beantwoordt.

Het Greenspeed-webinar ‘Hoe ontwikkelt de professionele schoonmaak zich na corona?’ kun je terugkijken via deze link naar YouTube:

Volgend webinar:
Op 3 en 4 juni geeft Greenspeed hetvolgende webinar, waarbij dieper wordt ingegaan op de werking van microvezel.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 april 2020

Schoonmaakgoeroe Jaap Niezen: “Voorbeeld van schijnveiligheid: handschoenen en mondkapjes”

“Zodra er sprake is van een coronabesmetting in je omgeving, hebben schoonmaken, desinfecteren en het coronavirus alles met elkaar te maken. Kennis over schoonmaken en desinfecteren wordt dan ineens...

22 maart 2022

Clean up your routine met Greenspeed

Schoonmaken doen we allemaal regelmatig. Want een hygiënische werkplek zorgt voor meer werkplezier! Greenspeed ontwikkelt al meer dan 25 jaar duurzame schoonmaakmiddelen voor de professionele markt en is sinds...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

25 juni 2019

3e FM Next Generation event: omdenken biedt toekomst

“We wilden de blik op schoonmaak veranderen”, doet Thijs Stolwijk van gastheer i‑team Global uit de doeken. i-team – dat staat voor Innovation Together, Everyone, Achieves, More – is...

21 september 2021

Voka Charter Duurzaam Ondernemen voor Greenspeed

Duurzaam ondernemen staat bij Greenspeed al lang op de radar. Om de transitie naar een nog duurzamere bedrijfsvoering kracht bij te zetten, toetst men haar acties aan de Sustainable...

23 juni 2020

Vileda: “Hygiënisch veilig is het nieuwe schoon”

Hygiëne, veiligheid, vertrouwen: opnieuw ‘zoomt’ Vileda Professional via een kort, krachtig en waardevol webinar op 22 juni met haar relaties in op het huidige (schoonmaak)normaal. Paul Harleman is applicatiemanager...

22 november 2018

Terugblik Greenspeed Probio Event in woord en beeld

Op 20 november werden 50 genodigden warm onthaald in de Honingboom Vestibule in het Noord Paviljoen bij Artis in Amsterdam. Greenspeed, producent van ecologische schoonmaaksystemen, organiseerde deze middag in...

13 mei 2019

Gom poetst groen met probiotica producten

Schoonmaken, schoonhouden, kuisen, poetsen en schrobben,… Professioneel of particulier, we doen het allemaal. Dus dan kunnen we het maar beter goed doen. Net daarom gaat Gom steeds op zoek naar betere manieren...

21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay...