25 juni 2019

3e FM Next Generation event: omdenken biedt toekomst

“We wilden de blik op schoonmaak veranderen”, doet Thijs Stolwijk van gastheer i‑team Global uit de doeken. i-team – dat staat voor Innovation Together, Everyone, Achieves, More – is een mondiaal bedrijf in schoonmaakmachines. Alles in het bedrijf ademt de sfeer van innovatie uit: visie, producten, projecten, samenwerkingen, huisvesting. In het grote en groeiende i-team Global-complex in Eindhoven – 7 panden en 8000 vierkante meter – vond het 3e event van jongerennetwerkplatform FM Next Generation op 18 juni plaats. Veertig schoonmaak- en FM-profs tot 35 jaar mochten innovaties snuiven, deelnemen aan de brainstormestafette in het FMNextGen World Café en aan de slag gaan met beleving en passie!

FM Next Generation groeit en bloeit, weet Dirk Roelofsen (MTS Euro Products), voorzitter van het jongerenplatform: “We hebben al meer dan 100 leden, terwijl ons doel was: 75 leden eind 2019”. Met Vebego als golden partner aan boord krijgt #FMNextGen kansen om zich verder te ontwikkelen: verdieping, verbinding, verbreding. Binnen en buiten de branche. “Dus wordt het volgende event in oktober buiten de schoonmaakbranche verwacht. Ideeën voor bezoeken aan bijzondere bedrijven zijn welkom”, roept Dirk op.

Wereldse ideeën
Ideeën waren er volop tijdens de brainstormestafette #FMNextGen World Café. Aan de 6 thematafels over War for Talent, Circulariteit, Influencers, Reputatie, Business Development en Opmerkelijke innovaties discussieerden en inspireerden de eventdeelnemers met elkaar onder leiding van Thijs Stolwijk, Martijn Vinke (Triboo), Jeannot Peijen (Mother Nature Cleans), Dannique Nijboer (Wecovi), Kimberly Roersma (EW Facility Services) en Jay Smit (Greenspeed). Korte sessies van 10 minuten, die prikkelden tot omdenken in circulariteit (van oude stofzuigers een nieuwe tafel maken), reputatie (ons eigen beeld op de schoonmaakwereld omgooien) en nieuwe businessmodellen (met nieuwe blikken vanuit generatie), innovaties (met Uber, Tisser en Tesla als voorbeelden). Maar ook ging de zoektocht naar mogelijkheden hoe je met behulp van innovaties de arbeidskrapte aan kunt pakken en langs influencers (mensen met een verhaal), zoals Josh Jones founder van Just Be Nice project, de oprichter van Tesla, Elon Musk en uit de schoonmaakbranche Jacco Vonhof van Novon.

Influencer dicht bij huis
Ja, ook gastheer Frank van der Ven, staat genoteerd als influencer. Frank begon 16 jaar geleden Ven ‘zijn’ startup. Inmiddels doet i-team Global haar naam eer aan: de ontwikkelaar en producent van schoonmaakmachines heeft in elk land – mede door haar aanwezigheid en presentatie op Interclean Amsterdam – een exclusieve partner. Eindhoven is nog altijd de hoofdzetel, waar in de Arena-zaal jaarlijks zo’n 100 events worden georganiseerd. Een grootse uitbreiding van i-team Global op Eindhoven Airport is aanstonds.

Beleving als sleutel tot succes
De toegevoegde waarde van facility management: “Het vak bestaat al 40 jaar, maar in de laatste 5 jaar verandert het. Je ziet de verschillen”, steekt Alicia de Graaf van Shign haar gastpresentatie Beleving als sleutel tot succes in. Impact maken met facilities. Of schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf. Het kan. Shign is een data science-bedrijf dat organisaties helpt om de werk- en leefomgeving te verbeteren. Alicia: “Mensen worden voortdurend emotioneel, cognitief en fysiek door hun omgeving geprikkeld, dat zich vertaalt in hun gedrag. Schoon is zoveel meer dan we dachten. Het tilt jouw totale beleving naar een hoger niveau en laat jou presteren, concentreren, thuis voelen en meer. Innoveer daarom door jouw ‘schoon’ meetbaar te maken, de gebruiker centraal te zetten en laat schoon een onderscheidende rol vervullen!”

Overwinning…
Ook al doen en denken FMNextGen’ers graag anders, dit event werd afgesloten met een traditionele netwerkborrel. Mét tafelvoetbalspel, waar een fanatiek potje voetbal werd gespeeld. Met vier mannen. Dat dan weer wel 😉

Next event: exclusieve themabijeenkomst Verbinding op dinsdag 1 oktober met Disney Tour bij AFAS Software in Leusden. Houd de LinkedIn Group, je mail (als je lid bent of meld je aan als lid: [email protected]), de webpagina op Schoonmaakjournaal in de gaten. Er is slechts een beperkt aantal plaatsen.

Wie speelden er een potje tafelvoetbal? Benieuwd? Bekijk deze fotofilm:

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juli 2019

Theater KAF en EW Facility Services: samen een beleving bieden

Een avondje naar het theater draait om het bieden van een beleving. Alles moet kloppen en niets mag daarvan afleiden. Een schoon gebouw draagt hieraan bij. Kunstlinie Almere Flevoland...

23 februari 2019

Het Poetsbureau for business pakt primeur met poetsen met bacteriën

Poetsen met beestjes? Het klinkt als een sciencefictionscenario, maar probiotische poetsmiddelen — producten op basis van micro-organismen — dragen wel degelijk bij aan een schonere wereld. Dat bewijst nu...

01 juni 2022

Van Interclean naar Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Een internationaal gezelschap van 669 exposanten, 25.886 bezoekers uit 125 landen: dit was de Interclean Amsterdam 2022, van 10 tot en met 13 mei in de RAI. Een geslaagde...

09 maart 2023

Event FMNextGen 13 april: kijkje achter de facilitaire schermen bij RAI AMSTERDAM

Op 13 april 2023 vindt er een special event van jongerenplatform FM Next Generation plaats. Deelnemers krijgen die middag een facilitair kijkje achter de schermen van schoonmaak én afvalverwerking...

29 oktober 2020

Rutger Verstegen (EW Facility Services): “Met Clean&pay-per-use sluiten kantoorbezetting en kosten aan”

Voor veel facilitair managers een herkenbaar beeld: schoonmakers lopen dagelijks dezelfde ronde met een vast programma, binnen een vast aantal uren; de opdrachtgever betaalt maandelijks een vaste vergoeding voor...

13 maart 2020

Mkb-branchevereniging SieV verzet de themadag en de ALV

“Toen we onze eerste landelijke themadag Arbeidskrapte drie weken geleden aankondigden, hadden we niet kunnen bevroeden dat het coronavirus in Nederland zo snel zo’n impact zou hebben. We willen...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

31 maart 2020

EW vlogs van de frontlinie: objectleider Kim over andere werkomgeving en omstandigheden

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan op dit moment aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair...

05 februari 2020

Van vier naar één merk met heldere missie: Hygeniq Professional

HYGENIQ voerde in het verleden voor de professionele markt vier vertrouwde merken: Ecodish, Mekaniq, Ecoklin en Sandss. In 2019 lanceerde HYGENIQ een eigen consumentenlijn, vooruitlopend op de gedachte om...