23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito en HEYDAY Facility Management. In de komende periode is beduidend meer aandacht voor thema’s als gezondheid, welzijn en digitalisering. Duurzaamheid zakt tijdelijk, maar zal naar verwachting in 2023 terugkeren bovenaan de lijst. Het onderzoek brengt, naast de trends, ook de huidige en toekomstige veranderingen in de facilitaire dienstverlening als gevolg van de coronacrisis in kaart.

De resultaten van de eerste Benchmark Facility Management geven een goed beeld van de getroffen maatregelen om een veilige werkomgeving te creëren in tijden van corona en laten zien voor welke uitdagingen organisaties de komende periode staan. Bovendien geeft het onderzoek een inkijkje naar de toekomst: hoe gaat corona het facilitaire vakgebied structureel veranderen?

Eerste impact, terugkeer naar werkplek en toekomst
De antwoorden zijn gegeven door mensen uit de praktijk. 219 vakgenoten waren bereid om hun ervaringen, kennis en verwachtingen te delen. De resultaten zijn geanalyseerd door specialisten en uitgewerkt in drie categorieën: de eerste impact, de terugkeer naar de werkplek en de toekomst.

Eerste impact
De uitbraak van corona heeft de nodige aandacht gevraagd van de facilitaire afdelingen. Er is snel geschakeld om mensen vanuit huis te kunnen laten werken en al dan niet in samenwerking met de leveranciers is de dienstverlening aangepast. 72,5% heeft dit in samenwerking met een facilitair dienstverlener opgepakt. Opmerkelijk is dat kleine organisaties (met minder dan 50 werknemers) meer moeite hebben gehad om te schakelen. Het onderzoek laat zien dat vooral zichtbare en representatieve diensten, zoals catering, gastvrijheidsdiensten en travel management, zijn afgeschaald en dat preventieve diensten, zoals schoonmaak, beveiliging, technisch beheer en onderhoud, weinig negatieve of juist positieve impact hebben gehad.

Terug naar de werkplek
Veel organisaties hebben in hun pand maatregelen genomen om een veilige werkomgeving te creëren. Het gaat hierbij vooral om het aanbrengen van looproutes (75,8%), het plaatsen van afstandtekens/signing (73,6%) en het plaatsen van afscheidingsschermen (57,2%). Het aanpassen van de openingstijden van het pand is geen populaire maatregel. De bezetting in het pand is voor veel organisaties een aandachtspunt. Op veel locaties is de maximale bezetting naar beneden bijgesteld en wordt het aantal personen in het pand bijgehouden. Bij 56% van de respondenten is bezoek in het pand niet of nauwelijks toegestaan. Als er bezoek komt, wordt dit in de helft van de gevallen vooraf aangemeld.

De toekomst
De pandemie heeft geleid tot een lage bezetting in de kantoren. In juni was de gemiddelde bezetting slechts 35,6%. Uit de benchmark blijkt dat er veel onduidelijkheid is over de groei van de bezetting, maar men verwacht niet terug te komen op de oude bezettingsgraad. Medio 2021 is de verwachting dat de nieuwe bezetting normaliseert, ruim 20% lager dan voor corona. Uit de trendanalyse komt naar voren dat gezondheid en welzijn, kostenmanagement, digitalisering en de inzet van technologie de trendlijst voor de komende tijd aanvoeren. Als het gaat om kosten, voorziet bijna de helft van de respondenten geen grote wijziging in het budget (tussen 5% krimp en 5% groei).

Het rapport
Deze eerste Benchmark facility management staat volledig in het teken van de coronacrisis. De initiatiefnemers Asito en HEYDAY willen in de toekomst met meer periodieke benchmarks een platform creëren waar (facilitair) specialisten vaker onderling kennis kunnen delen rondom een specifiek thema.

Wil je de volledige resultaten inzien? Je kunt het rapport hier downloaden.

HEYDAY en Asito zijn beide zelfstandig opererende dochters van de ADG dienstengroep. De dienstengroep met ongeveer 50.000 medewerkers en een omzet van bijna een miljard euro, biedt een stevige financiële basis

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 februari 2024

#FotoFriday Stalen Trappen Reiniging

Sebastiaan Gregoire, mede-eigenaar Schoon Westland,  is trots op de uitvoering van deze specialistische schoonmaakopdracht: het reinigen van een stalen trap. Hij complimenteert medewerker Raymond die de klus, ‘als echte...

04 november 2023

Schoonmaak-branche-organisaties zetten in op samenwerking

De uitdagingen in de schoonmaakbranche vragen om een gezamenlijke aanpak van alle betrokken partijen; van de kant van de opdrachtgevers, de opdrachtnemers, de beroepsorganisaties en de intermediairs. Om deze...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

27 juni 2023

Hoe houden we de kudde bij elkaar?

We kunnen er niet omheen: de vijver om uit te vissen wordt kleiner en kleiner. Hoe zorgen we ervoor dat we de komende jaren genoeg mensen hebben om het...

25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en...

16 december 2025

Datagedreven schoonmaak Gom begint bij de mens

Gebouwen worden anders gebruikt nu hybride werken de standaard is. Gom introduceert daarom een nieuwe, datagedreven manier van schoonmaken, die beter is afgestemd op het daadwerkelijke gebruik van een...

29 mei 2020

#samensterkFM: 30 partners en 50 hackers werken aan 2 sterke FM-oplossingen voor het nieuwe normaal

Op 15 april deed Karoline de Koning een oproep op LinkedIn en op 15 mei hashtagt Danielle Overweg over de aftrap van de hackathon ‘sharing is caring’.  Zo snel...

17 juni 2019

Fotofilm terugblik 9e Schoonmaaktourdag

Ronkende motoren, stoere bikes, strakke pakken, open kapjes, wapperende haren, nostalgische bolides, zon en een spatje regen: ook de 9e Schoonmaaktourdag had het allemaal in zich. Een groep schoonmaakvakidioten die...

26 augustus 2025

Ontdek de Schoonmaak viert eerste verjaardag: vliegende start en grootse ambities

Eén jaar geleden ging Ontdek de Schoonmaak live: hét online recruitmentplatform dat de veelzijdigheid van het schoonmaakvak toont en vraag en aanbod bij elkaar brengt. Wat begon als een...

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...