7 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een niveau dat mede wordt bereikt door in te zetten op ontwikkeling, opleiding en bijscholing in vakkennis. Bijscholing is misschien voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend; niet voor Branka Grmas, leidinggevende van het schoonmaakteam van 90 medewerkers in Franciscus Vlietland. “Als schoonmaker draag je bij aan het welzijn van  patiënten, hoe mooi is dat! Dat kan, mede dankzij de begeleiding en facilitaire opleidingen van UL-Team.” Een gesprek vol enthousiasme, trots en respect.

De aansturing van de schoonmaakteams, verschillen tussen afdelingen en in werkwijze, in- en uitbesteding: in het Rotterdamse/Schiedamse Franciscus Gasthuis & Vlietland kon en moest een professionaliseringsslag worden gemaakt, ervaarde Branka toen zij in 2014 coördinator Schoonmaak werd. Met haar schoonmaakhart ging en durfde Branka die uitdaging, samen met haar collega Anique du Chatinier, met succes aan: “Als student Sociologie ben ik al jong de schoonmaak ingerold en nooit meer weggegaan. Nog even en ik zit 20 jaar in het vak! Het werken met mensen in groepen vind ik fantastisch. Schoonmaak is een leuk vak met doorgroeimogelijkheden. Er komen telkens andere uitdagingen op m’n pad, dat maakt en houdt het leuk.”

Iedereen in opleiding
Het Franciscus Gasthuis & Vlietland in 2015 ontstaan uit een fusie van het Sint Franciscus Gasthuis (Rotterdam) en het Vlietland Ziekenhuis (Schiedam). De zorginstelling heeft een duidelijke missie en kernwaarden: Bekwaam, Betrouwbaar, Liefdevol, Verbindend en Inspirerend. Om topzorg te kunnen realiseren, worden alle medewerkers – van schoonmaker tot arts – bijgeschoold in hun vakgebied, waarmee de zorginstelling zich onderscheidt als opleidingsziekenhuis.

“Waar dit voor medisch en zorgpersoneel allang heel gebruikelijk is, was dit voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend. Vanwege de grote rol van de schoonmaak in het proces van patiëntveiligheid is een paar jaar geleden besloten om ook facilitaire medewerkers met regelmaat passende vakopleidingen te laten volgen om het vak te leren en ervoor te zorgen dat kennis en vaardigheden up-to-date blijven”, legt Nicole Mol van facilitair opleider UL-Team uit.

Van weerstand naar verstand
Verwachtingen polsen, behoeften peilen, taken uniformeren, de inzet van mensen bekijken, tegenstand overwinnen, opleiden; ze vormden onderdeel van de professionaliseringsslag in Franciscus Vlietland. “De kennis onder de schoonmakers was er wel, maar moest worden bijgeschaafd. Natuurlijk, ook bij ons had niemand zin in een opleiding, want ‘we weten het wel’. En nu is iedereen zo tevreden en blij. Heel fijn dat UL-Team vanaf de start al met ons meedacht en nog steeds meedenkt”, vertelt Branka. Alle 90 eigendienst schoonmaakmedewerkers, die in vaste dienst of in het weekend werken, hebben onder meer een praktijktraining schoonmaken met microvezel in de gezondheidszorg voltooid, gericht op kennis over infectiepreventie en de rol van schoonmaak.

Zorgcompetenties
Dat schoonmaken in een zorgomgeving topsport en bijzonder is en bepaalde competenties vereist, merkt Branka terloops ook op. “Het welzijn van de patiënt staat voorop, daar draait alles om. Als schoonmaker moet je inzien en rekening houden met de omstandigheden en situatie. Patiënten kunnen zich vervelend voelen, ziek zijn en bang voor besmettingen of in gesprek met een arts zijn. Je moet behoorlijk sensitief en alert zijn voor alles wat er om je heen gebeurt.” Niet verwonderlijk dat Branka met UL-Team al bezig is met het opleidingstraject voor volgend jaar en daarvoor als specifiek thema hospitality heeft gekozen.

Hecht team
Branka vervolgt: “Daarnaast moeten we als schoonmaakteam onmenselijk veel werk verzetten, tussen 7 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds. Poliklinieken, kantoren, operatiekamers, apotheek: het moet allemaal schoon zijn. Als schoonmaker ben je onzichtbaar als het goed gaat, maar als het fout gaat, dan kom je wel in beeld. Ik durf mijn handen voor mijn team in het vuur te steken. We hebben een hecht team, er is weinig verloop en kennen geen arbeidskrapte. Als ik een vacature uitzet, krijg ik vaak telefoontjes. Ik vind schoonmaak een oprechte leuke tak van sport!”

Gezamenlijke visie
Nicole tot slot: “Afdelingsmanager Schoonmaak Branka Grmas ziet training als een belangrijke tool om haar waardering voor haar medewerkers te laten blijken. Ze weet dat training niet alleen zorgt voor meer kennis en vaardigheden, maar ook een belangrijke bijdrage levert aan een trots gevoel en werkplezier. Facilitaire medewerkers zijn vakmensen en willen ook zo gezien worden. Dit sluit helemaal aan bij de visie van UL-Team. We zijn dan ook trots op deze samenwerking!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 maart 2025

UL-Team viert 15-jarig jubileum Een feestelijk interview met Belinda Dekkers-Schwartz

Opleidingsbureau UL-Team bestaat op 25 maart 2025, 15 jaar. Een bijzondere mijlpaal die gevierd mag worden. In gesprek met Belinda Dekkers-Schwartz blikken we terug op de groei en ontwikkeling...

08 oktober 2019

Eric Ordelmans (Werkzaak Rivierenland): “Beroep schoonmaker is aantrekkelijker dan vaak wordt gedacht”

“Werkzaak Rivierenland ziet en gebruikt de mogelijkheden in de schoonmaak om hun speciale doelgroep weer op weg te helpen en toekomst te geven. UL-Team ondersteunt hen daarin graag met...

19 september 2019

Besluit tot inbesteding ziekenhuis Nij Smellinghe: “Bouwen duurzame toekomst”

Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n 70 schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak van het Drachtster ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken...

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

05 april 2019

Filminterview: Van lijdend- naar leidinggevende: kijkje in Alpheios samen sterk opleiding

“Ben je leidinggevende in de zorg, maar voel je je soms meer lijdend- dan leidinggevende? Dan nam je vast nog niet deel aan ons leidinggevendentraject met Evita de Schoenmaeker”, prikkelt Alpheios...

29 november 2019

Asito klantencongres Cure 2019 Schoonmaakinnovaties in de zorg: “Vooral doen”

We’ve got our eye on you: Asito kijkt constant om zich heen waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. Waar behoefte aan is, waar de patiënt behoefte aan heeft. Technologie speelt...

30 september 2022

UL-Team 12,5 jaar!

Op 25 september bestond opleidingsbureau UL-Team 12,5 jaar! Van harte gefeliciteerd! Directeur UL-Team, Belinda Dekkers,: “Ik wil al onze relaties bedanken voor hun steun en vertrouwen in onze organisatie...

10 april 2025

Terugblik diner FMNextGen: ‘Genieten van Italiaanse gerechten en levendige tafelgesprekken’

Op 2 april vond het FMNextGen-tafeldiner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een bijzondere avond voor jongeren in de schoonmaakbranche. Aan tafel zaten zo’n dertig deelnemers, afkomstig van schoonmaakbedrijven, toeleveranciers...

10 juli 2019

Blog: Hospitality, een containerbegrip of kun je echt nog een verschil maken?

Ken je ook die sketch van Lebbis over ‘het perfecte terrasje’? Zo simpel, zo herkenbaar en telkens als ik deze zie, verbaas ik mij er weer over dat zoiets...

21 november 2024

Organisatie en exposanten blikken terug op Schoonmaak Vakdagen

Op 5 en 6 november 2024 vonden de Schoonmaak Vakdagen voor de zesde keer plaats. Met een diverse groep exposanten, een gevarieerd kennisprogramma, twee glazenwassers wedstrijden én een enthousiast...