7 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een niveau dat mede wordt bereikt door in te zetten op ontwikkeling, opleiding en bijscholing in vakkennis. Bijscholing is misschien voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend; niet voor Branka Grmas, leidinggevende van het schoonmaakteam van 90 medewerkers in Franciscus Vlietland. “Als schoonmaker draag je bij aan het welzijn van  patiënten, hoe mooi is dat! Dat kan, mede dankzij de begeleiding en facilitaire opleidingen van UL-Team.” Een gesprek vol enthousiasme, trots en respect.

De aansturing van de schoonmaakteams, verschillen tussen afdelingen en in werkwijze, in- en uitbesteding: in het Rotterdamse/Schiedamse Franciscus Gasthuis & Vlietland kon en moest een professionaliseringsslag worden gemaakt, ervaarde Branka toen zij in 2014 coördinator Schoonmaak werd. Met haar schoonmaakhart ging en durfde Branka die uitdaging, samen met haar collega Anique du Chatinier, met succes aan: “Als student Sociologie ben ik al jong de schoonmaak ingerold en nooit meer weggegaan. Nog even en ik zit 20 jaar in het vak! Het werken met mensen in groepen vind ik fantastisch. Schoonmaak is een leuk vak met doorgroeimogelijkheden. Er komen telkens andere uitdagingen op m’n pad, dat maakt en houdt het leuk.”

Iedereen in opleiding
Het Franciscus Gasthuis & Vlietland in 2015 ontstaan uit een fusie van het Sint Franciscus Gasthuis (Rotterdam) en het Vlietland Ziekenhuis (Schiedam). De zorginstelling heeft een duidelijke missie en kernwaarden: Bekwaam, Betrouwbaar, Liefdevol, Verbindend en Inspirerend. Om topzorg te kunnen realiseren, worden alle medewerkers – van schoonmaker tot arts – bijgeschoold in hun vakgebied, waarmee de zorginstelling zich onderscheidt als opleidingsziekenhuis.

“Waar dit voor medisch en zorgpersoneel allang heel gebruikelijk is, was dit voor facilitaire medewerkers minder vanzelfsprekend. Vanwege de grote rol van de schoonmaak in het proces van patiëntveiligheid is een paar jaar geleden besloten om ook facilitaire medewerkers met regelmaat passende vakopleidingen te laten volgen om het vak te leren en ervoor te zorgen dat kennis en vaardigheden up-to-date blijven”, legt Nicole Mol van facilitair opleider UL-Team uit.

Van weerstand naar verstand
Verwachtingen polsen, behoeften peilen, taken uniformeren, de inzet van mensen bekijken, tegenstand overwinnen, opleiden; ze vormden onderdeel van de professionaliseringsslag in Franciscus Vlietland. “De kennis onder de schoonmakers was er wel, maar moest worden bijgeschaafd. Natuurlijk, ook bij ons had niemand zin in een opleiding, want ‘we weten het wel’. En nu is iedereen zo tevreden en blij. Heel fijn dat UL-Team vanaf de start al met ons meedacht en nog steeds meedenkt”, vertelt Branka. Alle 90 eigendienst schoonmaakmedewerkers, die in vaste dienst of in het weekend werken, hebben onder meer een praktijktraining schoonmaken met microvezel in de gezondheidszorg voltooid, gericht op kennis over infectiepreventie en de rol van schoonmaak.

Zorgcompetenties
Dat schoonmaken in een zorgomgeving topsport en bijzonder is en bepaalde competenties vereist, merkt Branka terloops ook op. “Het welzijn van de patiënt staat voorop, daar draait alles om. Als schoonmaker moet je inzien en rekening houden met de omstandigheden en situatie. Patiënten kunnen zich vervelend voelen, ziek zijn en bang voor besmettingen of in gesprek met een arts zijn. Je moet behoorlijk sensitief en alert zijn voor alles wat er om je heen gebeurt.” Niet verwonderlijk dat Branka met UL-Team al bezig is met het opleidingstraject voor volgend jaar en daarvoor als specifiek thema hospitality heeft gekozen.

Hecht team
Branka vervolgt: “Daarnaast moeten we als schoonmaakteam onmenselijk veel werk verzetten, tussen 7 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds. Poliklinieken, kantoren, operatiekamers, apotheek: het moet allemaal schoon zijn. Als schoonmaker ben je onzichtbaar als het goed gaat, maar als het fout gaat, dan kom je wel in beeld. Ik durf mijn handen voor mijn team in het vuur te steken. We hebben een hecht team, er is weinig verloop en kennen geen arbeidskrapte. Als ik een vacature uitzet, krijg ik vaak telefoontjes. Ik vind schoonmaak een oprechte leuke tak van sport!”

Gezamenlijke visie
Nicole tot slot: “Afdelingsmanager Schoonmaak Branka Grmas ziet training als een belangrijke tool om haar waardering voor haar medewerkers te laten blijken. Ze weet dat training niet alleen zorgt voor meer kennis en vaardigheden, maar ook een belangrijke bijdrage levert aan een trots gevoel en werkplezier. Facilitaire medewerkers zijn vakmensen en willen ook zo gezien worden. Dit sluit helemaal aan bij de visie van UL-Team. We zijn dan ook trots op deze samenwerking!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 september 2022

SOFIA, schoonmaak VR training in a box

Cleaning Workx BV lanceert ‘SOFIA in a box’, de eerste VR training op het gebied van schoonmaak, geïntegreerd in één koffer. Wieland Hendriksen: “De VR training is hierdoor nog...

25 september 2023

Blog Belinda Dekkers (UL-Team): Duurzaam onderwijs: Het papierdilemma

In de afgelopen decennia hebben we een verschuiving gezien in onze kijk op de wereld om ons heen. Het besef van de delicate balans tussen mens, milieu en economie...

27 juli 2020

Greenspeed: Probio reiniging staat voor evolutie en revolutie in reinigen met bacteriën

In de schoonmaakwereld beginnen over vuil, waarom niet? Maar… waarm en hoe maken we eigenlijk schoon? Met het webinar ‘Probio, een evolutionaire manier van schoonmaken’ verzette Greenspeed opnieuw de...

09 juli 2023

#FAVORITES 9 podcasts over facilities in de praktijk

HAN Facility Management heeft sinds dit jaar de podcast ‘Preach what you practice’. Dé podcast waar praktijkervaringen worden gedeeld ter lering, inspiratie en vermaak. Studenten van de opleiding Facility...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

07 augustus 2019

Blog: Overdreven

Enige tijd geleden bezocht ik het toilet van een hotel. Na het toiletbezoek was ik uiteraard mijn handen en terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een man binnen....

19 oktober 2021

Volg een opleiding en ga ‘Vooruit in de schoonmaak’

Dominique Otterspeer werkt bijna 12 jaar als glazenwasser bij Glasbewassing- en schoonmaakbedrijf ACW. Hij begon als leerling, maar is nu voorman. Dominique heeft de basisvakopleiding glas en gevel gevolgd....

07 december 2025

UL-Team: Samen kiezen voor impact met de kerstdonatie goede doelen

Bij UL-Team, onderdeel van Kaleidon Nederland, geloven ze in samen impact maken. Daarom openen ze wederom hun jaarlijkse Kerstdonatie Poll. Jij mag stemmen op het goede doel van jouw...

24 juni 2025

𝗨𝗟-𝗧𝗲𝗮𝗺 𝗯𝗲𝗵𝗮𝗮𝗹𝘁 𝗠𝗩𝗢-𝗸𝗲𝘂𝗿𝗺𝗲𝗿𝗸

"We zijn trots om te delen dat UL-Team, facilitaire opleidingen en trainingen sinds juni 2025 officieel beschikt over het MVO-Keurmerk. Een erkenning voor onze inzet op het gebied van...

31 juli 2019

Meest gelezen 1e halfjaar 2019 webpagina België: Vileda Hygiëne Symposium

Er is werk aan de winkel, getuige het aantal mensen dat jaarlijks in Europese ziekenhuizen sterft aan infecties die ze ter plekke hebben opgelopen, namelijk 91.000. Hoewel de chirurg...