10 september 2019

Specialist Hago Zorg vaart nieuwe koers: schoonmaak en zorgondersteuning

Hago was in 1967 het eerste schoonmaakbedrijf dat ging schoonmaken in een zorgorganisatie. Sinds 2012 is Hago Zorg de enige landelijke speler die zich volledig op de zorg richt én de grootste schoonmaker in de zorg. Anno 2019 gaat de organisatie een stap verder naar gespecialiseerde dienstverlening voor vijf verschillende zorgcategorieën: ouderenzorg, ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en academische ziekenhuizen. Dit volgt uit de nieuwe strategische koers met als missie: “We brengen positieve impact op ieder mens in de zorg.”

De nieuwe strategische koers is niet zomaar ontstaan. Hago Zorg is marktleider in schoonmaak in de zorg en heeft een goede naam in de markt opgebouwd. Binnen de nieuwe strategische koers is gekeken hoe de organisatie nog beter kan aansluiten op de behoeften van de klant.

Klantgesprekken
Herman Busch, algemeen directeur Hago Zorg vertelt: “Uit gesprekken met onze 45 grootste klanten werd onze volgende stap duidelijk. Zo is er een operationele managementlaag tussenuit gehaald en werkt Hago Zorg nu met landelijke zorgcategoriemanagers, die specialist zijn op het gebied van ziekenhuiszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, GGZ óf academische ziekenhuiszorg. Zij zijn volledig ingewijd in de uitdagingen van de verschillende zorgorganisaties.”

Ook relatiebeheer wordt eenvoudiger: eens per kwartaal is er een overleg met de zorgcategoriemanager en natuurlijk blijft de eigen klantmanager er voor de dagelijkse zaken en de borging van de kwaliteit.

Bijdrage personeelskrapte
Naast de specialistische schoonmaakdiensten gaat Hago Zorg zorgondersteunende diensten aanbieden. “Bloemen opruimen, maaltijden brengen en bedden opmaken zijn geen taken voor verpleegkundigen. Onze opgeleide schoonmaakmedewerkers nemen deze lichte facilitaire werkzaamheden over. Dat is al snel 30% van hun taken.” Het mes snijdt aan twee kanten aldus Busch: “De zorg wordt ontlast en wij bieden onze medewerkers taakdifferentiatie.”

VIP: Vakmanschap, Interactie en Plezier
Een cruciale rol binnen de nieuwe koers zijn de medewerkers. Zij staan immers dagelijks in verbinding met onze opdrachtgevers en de mensen aan wie zij zorg bieden. Herman Busch: “Ons programma Vitaal vakmanschap richt zich op de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. We gaan in op hun behoeften en bieden hulpmiddelen om te werken aan hun vitaliteit, mobiliteit en talentontwikkeling. Daarnaast bieden we ze werk waarvan de toegevoegde waarde direct zichtbaar en voelbaar is in een veilige en gezonde omgeving. Onze drie pijlers daarbij zijn: Vakmanschap, Interactie en Plezier. Zo blijven ze met betrokkenheid en bevlogenheid voor ons werken en zijn ze van grote waarde voor de zorgomgeving waarin ze werken én de mensen die daar verblijven.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

29 september 2020

Hago Zorg doneert zorgmedewerkers Reinier de Graaf Ziekenhuis symbolische beer

Opnieuw een warme geste voor de zorgmedewerkers: op initiatief van kunstenaar Adriënne Rombout wordt een 3D compassiebeer van planten van 4,5 meter hoog op het voorplein van het Reinier...

17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag...

02 oktober 2025

Leren en ontwikkelen als deel oplossing personeelstekort mkb?

Veel mkb-bedrijven kampen met personeelstekort. Een deel van de oplossing ligt in leren en ontwikkelen op de werkvloer. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 44% van de werkgevers dit...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

19 december 2019

Herman Busch over succes nieuwe koers Hago Zorg: “We ademen steeds meer zorg uit”

“Toen Hago in 1967 bij onze eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deden we dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...

23 september 2019

Robotica-event Diversey en AZ Groeninge: robots efficiënte partner van de mens

Hygiëne is voor elke zorgomgeving van het allergrootste belang, maar tijd en budgetten blijken uitdagingen voor het schoonmaakonderhoud en de zorg voor hygiëne. Diversey voert de autonome, gerobotiseerde schrobzuiger...

17 juli 2024

Hago Zorg wordt Vebego Zorgservice

Vanaf 1 januari 2025 kleurt Hago Zorg paars onder een nieuwe naam: Vebego Zorgservice. De nieuwe naam en frisse uitstraling zorgen voor een duidelijkere positionering, gericht op duurzame innovatie...

29 november 2019

Asito klantencongres Cure 2019 Schoonmaakinnovaties in de zorg: “Vooral doen”

We’ve got our eye on you: Asito kijkt constant om zich heen waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. Waar behoefte aan is, waar de patiënt behoefte aan heeft. Technologie speelt...

14 oktober 2022

Een uitzending van Captains of Cleaning bijwonen?

In de tweemaandelijkse online talkshow Captains of Cleaning gaan beslissers met elkaar in gesprek over de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van schoonmaak en facility management. Onder leiding van...