10 september 2019

Specialist Hago Zorg vaart nieuwe koers: schoonmaak en zorgondersteuning

Hago was in 1967 het eerste schoonmaakbedrijf dat ging schoonmaken in een zorgorganisatie. Sinds 2012 is Hago Zorg de enige landelijke speler die zich volledig op de zorg richt én de grootste schoonmaker in de zorg. Anno 2019 gaat de organisatie een stap verder naar gespecialiseerde dienstverlening voor vijf verschillende zorgcategorieën: ouderenzorg, ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en academische ziekenhuizen. Dit volgt uit de nieuwe strategische koers met als missie: “We brengen positieve impact op ieder mens in de zorg.”

De nieuwe strategische koers is niet zomaar ontstaan. Hago Zorg is marktleider in schoonmaak in de zorg en heeft een goede naam in de markt opgebouwd. Binnen de nieuwe strategische koers is gekeken hoe de organisatie nog beter kan aansluiten op de behoeften van de klant.

Klantgesprekken
Herman Busch, algemeen directeur Hago Zorg vertelt: “Uit gesprekken met onze 45 grootste klanten werd onze volgende stap duidelijk. Zo is er een operationele managementlaag tussenuit gehaald en werkt Hago Zorg nu met landelijke zorgcategoriemanagers, die specialist zijn op het gebied van ziekenhuiszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, GGZ óf academische ziekenhuiszorg. Zij zijn volledig ingewijd in de uitdagingen van de verschillende zorgorganisaties.”

Ook relatiebeheer wordt eenvoudiger: eens per kwartaal is er een overleg met de zorgcategoriemanager en natuurlijk blijft de eigen klantmanager er voor de dagelijkse zaken en de borging van de kwaliteit.

Bijdrage personeelskrapte
Naast de specialistische schoonmaakdiensten gaat Hago Zorg zorgondersteunende diensten aanbieden. “Bloemen opruimen, maaltijden brengen en bedden opmaken zijn geen taken voor verpleegkundigen. Onze opgeleide schoonmaakmedewerkers nemen deze lichte facilitaire werkzaamheden over. Dat is al snel 30% van hun taken.” Het mes snijdt aan twee kanten aldus Busch: “De zorg wordt ontlast en wij bieden onze medewerkers taakdifferentiatie.”

VIP: Vakmanschap, Interactie en Plezier
Een cruciale rol binnen de nieuwe koers zijn de medewerkers. Zij staan immers dagelijks in verbinding met onze opdrachtgevers en de mensen aan wie zij zorg bieden. Herman Busch: “Ons programma Vitaal vakmanschap richt zich op de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. We gaan in op hun behoeften en bieden hulpmiddelen om te werken aan hun vitaliteit, mobiliteit en talentontwikkeling. Daarnaast bieden we ze werk waarvan de toegevoegde waarde direct zichtbaar en voelbaar is in een veilige en gezonde omgeving. Onze drie pijlers daarbij zijn: Vakmanschap, Interactie en Plezier. Zo blijven ze met betrokkenheid en bevlogenheid voor ons werken en zijn ze van grote waarde voor de zorgomgeving waarin ze werken én de mensen die daar verblijven.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

30 juni 2025

Personeelskrapte zorgt voor minder ongelijkheid op de werkvloer

Het grote tekort aan personeel zorgt voor een positieve bijwerking: de ongelijkheid op de arbeidsmarkt wordt kleiner. Vooral vrouwen, jongeren en werknemers van buitenlandse komaf krijgen betere kansen op...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

12 september 2024

Samen tegen voedselverspilling: Collega’s nemen kliekjes mee naar werk en helpen milieu

Jaarlijks wordt per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de...

21 januari 2020

WasZeker: nieuw wasproces Asito en Marbell zorgt voor hygiëne, voorraad en enthousiasme

Bij het schoonmaken van complete ziekenhuizen komt behoorlijk wat organisatorisch werk kijken. Zo moet er nagedacht worden over hygiëne-eisen, patiëntveiligheid en het inrichten van het wasproces. Bij een klant van Asito,...

09 april 2020

Hago’s Yanneth: “Je moet goed weten wat je missie is als schoonmaker in een ziekenhuis tijdens een pandemie”

In maart 2020 sloot ook Ziggo Dome zijn deuren vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit had niet alleen gevolgen voor artiesten en bezoekers, ook medewerkers stonden voor een...

07 mei 2023

Zwemles voor medewerkers

In het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) is een pilot gestart met zwemles voor volwassenen. Medewerkers van Hago Zorg die graag willen (leren) zwemmen, kunnen zich gratis aanmelden. Vervolgens volgen...

20 maart 2019

De Dag van de Schoonmaker geeft startsein op internationale Dag van het Geluk

“Juist vandaag, op de internationale dag van het geluk, trappen we af met de organisatie van de vierde landelijke Dag van de Schoonmaker”, vertelt het organisatieteam van De Dag...

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

05 juni 2020

Countdown De Dag van de Schoonmaker: estafetteboodschap Hago Zorg

Op weg naar de vijfde landelijke editie van De Dag van de Schoonmaker, op maandag 15 juni, brengen de collega’s van Hago Zorg deze ode aan de toppers van...