17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag in de Prodentfabriek. Daar waar bijna 80 jaar de welbekende Prodent tandpasta werd geproduceerd, stond de blik op 11 februari gericht op zorg, innovatie en toekomst. “Een dag vol interactie met onze zorgcategoriemanagers, gastsprekers en 17 leveranciers/partners, die ons via pecha kucha pitches en een interactieve beurs meenamen in de wereld van trends, ontwikkelingen en innovaties. Het bijzondere is dat we op veel verschillende zorglocaties al innovaties inzetten”, vertelt Sandra Roso Sanchez, commercieel directeur van Hago Zorg. De Zorgcategorie Innovatiedag was dus zeker geen ‘ver van ons bed-show’.

Sinds 2012 is Hago Zorg de enige landelijke speler die zich volledig op de zorg richt én de grootste schoonmaker in de zorg. Sinds 1 maart 2019 vaart Hago Zorg haar nieuwe koers met positieve impact op ieder mens in de zorg en zet de organisatie een stap verder naar gespecialiseerde dienstverlening voor vijf verschillende zorgcategorieën: ouderenzorg, ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en academische ziekenhuizen.

Mensgericht
“We denken en handelen vanuit een matrix model, waarin de brede klantorganisatiegedachte centraal staat. Je kunt namelijk niet én je klant tevreden houden, én je mensen én nieuwe concepten bedenken en implementeren vanuit één en dezelfde functie. We hebben dat vertaald naar een mensgerichte aanpak, waarbij commercie samen met de klantorganisatie verantwoordelijk is voor het doorontwikkelen van onze klanten, bijvoorbeeld door toepassing van innovatie. De 5 zorgcategorieën van onze organisatie kennen allen specifieke thema’s en onderwerpen die spelen. Omdat overal in het land kennis wordt opgedaan, is het belangrijk om die kennis te delen. Als je bijvoorbeeld in een ziekenhuis in Groningen iets bedenkt, moet dat ook in een zorgcentrum in Maastricht bekend zijn. Die kennis coördineren we in de persoon van onze zorgcategoriemanagers Jasper Mol, Maurice Frijns, Sjoerd Dijkstra en Patrick de Gram”, legt Sandra uit.

Indrukwekkend
Leviy, Fortron , Hago Next, TopTaal, Alpheios, VoegXpert,  KPN Health, Returnity, Rentokil: een greep uit de 17 leveranciers en partners op de interactieve innovatiebeurs van Hago Zorg. Met alle innovaties doen jullie ergens op een zorglocatie ervaring op: welke innovatie maakte de meeste indruk? Sandra: “De robots van smartrobot.solutions. Een levensgrote en vriendelijke robot die ons tijdens de lunch het eten serveerde. Maar ook de combinatie van sensoren en de analyse van big data met daaraan onze ‘menselijke’ dienstverlening gekoppeld.”

De perfecte combi
“Het is mooi om te zien dat dienstverlening en technologie perfect gecombineerd kunnen worden”, vervolgt Sandra. “Neem bijvoorbeeld het Intellifi track & trace systeem, waarmee je 24/7 weet waar al het rollend materieel van een zorgorganisatie is. Van infuuspaal tot alle benodigdheden in een operatiekamer. Een ander voorbeeld is de virtual reality in een OK: via e-learning direct een schoonmaakopleiding voor cleanrooms en OK’s beschikbaar hebben. Mooi toch?!”

De Zorgcategorie Innovatiedag smaakt naar meer. “Zeker”, reageert Sandra. “Daarom vertalen we deze interne dag met collega’s naar een innovatiedag met klanten. Na de zomer. Ik kijk er nu al naar uit!”

De missie van Hago Zorg 
Toen Hago in 1967 bij haar eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deed ze dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de protocollen die daarbij horen, maar ook omdat de zorg om mensen draait. En juist die twee aspecten spreken Hago aan. Tot op de dag van vandaag gebruiken we onze kennis én ons sociale dna om het verschil te maken. Onze grote uitdaging: een positieve impact brengen op ieder mens in de zorg: van opdrachtgevers en hun medewerkers tot en met bewoners, patiënten, cliënten en natuurlijk onze eigen medewerkers.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 augustus 2023

Jongeren kiezen duurzaam

Jongeren zijn meer betrokken bij duurzaamheid dan ooit tevoren. Het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen meldt dat DPG Media Nederland en Panel Inzicht dit onlangs hebben onderzocht. Uit het onderzoek...

21 december 2018

LEVIY sales marketeer Markku Weingärtner kiest voor nieuwe uitdaging bij Effektief

“2018 was een buitengewoon jaar voor LEVIY met een stormachtige, internationale groei. Zowel LEVIY als Markku Weingärtner kijken positief terug op dit prachtige jaar. Toch is besloten om per...

10 juli 2022

ZO kan het ook

Ook voor de particuliere huishoudens zijn er duurzame schoonmaakproducten. Een voorbeeld is ZO. Bij ZO delen ze hun kennis over schoonmaak graag en jouw huis wordt op een duurzame...

06 februari 2024

Bij Schoonmaakbedrijf Hommerson maakt software hun werk sneller, makkelijker en minder foutgevoelig

De reis die Schoonmaakbedrijf Hommerson sinds 2019 met AFAS aflegt is er een die zijn vruchten afwerpt. Wat begon met de wens om de administratie rond de vele arbeidsovereenkomsten...

04 mei 2020

Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven (i-team Global) over onderscheiden in nieuwe schoonmaakeconomie

“Als je technologie, data en traditionele oplossingen combineert, dan kun je je als bedrijf altijd onderscheiden.” Dat klinkt goed, maar in de schoonmaak zijn we meer van de praktijk,...

11 januari 2019

#filmFriday Alkmaar Sport presteert met specialist Hazet

Eddy Bakker, manager exploitaties van Alkmaar Sport, vertelt in een testimonialfilmpje over de fijne samenwerking met Hazet. ‘’Wij hebben kennis van sport en hebben niet alle kennis over schoonmaak....

10 januari 2022

Glimmend schoon

MDG Dienstengroep uit Utrecht werd gevraagd een badkamer van een woning van een woningbouwvereniging in Utrecht te reinigen. De oude huurder ging eruit en liet de woning vies achter....

17 maart 2022

Nieuwe bestuursleden SIEV: Raymond en Rolien

Op de 2e lustrum-ALV op 16 maart jl. hebben de SIEV-leden unaniem Raymond Kouwenberg (schoonmaakbedrijf Klien) tot nieuwe voorzitter gekozen en Rolien van Groeningen (KSV Facilitair) tot nieuw bestuurslid....

15 januari 2019

Ton Rooijakkers over Vakbeurs Facilitair: “Van startup tot volwassen beurs”

“Jij doet iets met potloden en pennen, wij moeten maar eens gaan samenwerken.” Met deze woorden belde Peter Latjes zijn relatie Ton Rooijakkers in 1996. Deze legendarische zin betekende...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...