18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het herstel ook langer duurt. Van de zieke medewerker valt 21% langer dan 6 weken uit. Ook wij merken dat in onze organisatie, Blinck Schoon – Almere. Het gekke is alleen dat er zo weinig over gesproken wordt”, schrijft Pauline Kalee van Blinck Schoon in haar blog: Een medewerker ziek, wat nu?, eind oktober 2019.

Moeite met verzuimdossiers
Een maand eerder – op 25 september – lanceerde OSB haar Verzuimhelpdesk, een initiatief van de werkgeversvereniging in overleg met de RAS en voortkomend uit een cao-project. Doel is om ondernemers te ondersteunen bij de vaak ingewikkelde verzuimregels. De  Verzuimdesk is een pilot die loopt tot 1 maart 2020. We citeren van de website van OSB: “Aanleiding voor de pilot is dat vooral mkb-bedrijven moeite hebben om verzuimdossiers op orde aan te leveren bij de verzuimcommissie. Ook worstelen bedrijven met frequent en grijs verzuim en ze missen vaak kennis hoe dit kan worden aangepakt. Juist op deze thema’s wil OSB met de verzuimdesk een toegevoegde waarde bieden voor de hele branche, voor leden en niet-leden.”

Schoonmaakbranche in top 3
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de schoonmaakbranche op de derde plek staat van de hoogste verzuimpercentages. In 2005 was het gemiddelde verzuimcijfer in de branche 4,6%, in 2018 is dit gestegen tot 5,9%. De stijging kent diverse oorzaken van wet- en regelgeving, die de bewegingsvrijheid van ondernemers steeds meer beperkt, tot het achterblijven van innovaties die het werk lichter maken.

Oproep: delen is vermenigvuldigen
Voor onze nieuwe themaserie Ziekteverzuim is de redactie van Schoonmaakjournaal op zoek naar bedrijven die ervaringen met ziekteverzuim willen delen. Positief, kritisch, opbouwend, samenwerkend: alle ervaringen met een lerend en stimulerend karakter zijn zeer welkom. Uiteraard worden de reacties vertrouwelijk behandeld.

De opzet van de serie is eenvoudig: een telefonisch interview met tekstwerk door ons, een sprankelende foto van de geïnterviewde(n) en/of jouw/jullie collega-schoonmakers – het kapitaal van elk schoonmaakbedrijf – door jou/jullie aan te leveren, en de publicatie op het Schoonmaakjournaal-inspiratieplatform, met website en diverse socialemediakanalen.

Bel 06 51 81 46 76 of mail [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 maart 2019

Met Fixed&Easy gaan Kimberly-Clark en Propers voor cross selling

Vanuit zijn passie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven, begon Patrick Arts in 2005 schoonmaakbedrijf Propers. “We willen mensen laten ontwikkelen”, motiveert de...

08 juli 2024

Raggers ontvangt award als dank voor inzet tegen ondermijning op Schiphol

Schoonmaakbedrijf Raggers ontving onlangs een award uit handen van Burgemeester Haarlemmermeer, Marianne Schuurmans. Zij dankt het schoonmaakbedrijf hiermee voor hun inzet tegen ondermijning op Schiphol, waardoor criminelen bij hun...

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

09 april 2024

Effektief benoemt Remko Stolk tot algemeen directeur

Effektief Facility Services krijgt per 1 juni een nieuwe algemeen directeur. Remko Stolk (54) zal de dagelijkse leiding overnemen van Patrick Reinders en Erwin de Jong. De overdracht is...

26 februari 2024

Leo Brand nieuw lid Raad van Commissarissen Vebego

Leo Brand treedt toe tot de Raad van Commissarissen (RvC) van Vebego. “Zijn kennis en ervaring op gebied van IT en digitalisering vormen een goede aanvulling op de expertise...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

27 juni 2023

Oproep: Help mee de sectorale CO2-rapportage op te zetten

Schoonmakend Nederland roept op tot het opzetten van een sectorale CO2-rapportage. Doe jij ook mee? Duurzaamheid is een groot begrip dat veel onderwerpen raakt. Maar een van de onderwerpen...