18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het herstel ook langer duurt. Van de zieke medewerker valt 21% langer dan 6 weken uit. Ook wij merken dat in onze organisatie, Blinck Schoon – Almere. Het gekke is alleen dat er zo weinig over gesproken wordt”, schrijft Pauline Kalee van Blinck Schoon in haar blog: Een medewerker ziek, wat nu?, eind oktober 2019.

Moeite met verzuimdossiers
Een maand eerder – op 25 september – lanceerde OSB haar Verzuimhelpdesk, een initiatief van de werkgeversvereniging in overleg met de RAS en voortkomend uit een cao-project. Doel is om ondernemers te ondersteunen bij de vaak ingewikkelde verzuimregels. De  Verzuimdesk is een pilot die loopt tot 1 maart 2020. We citeren van de website van OSB: “Aanleiding voor de pilot is dat vooral mkb-bedrijven moeite hebben om verzuimdossiers op orde aan te leveren bij de verzuimcommissie. Ook worstelen bedrijven met frequent en grijs verzuim en ze missen vaak kennis hoe dit kan worden aangepakt. Juist op deze thema’s wil OSB met de verzuimdesk een toegevoegde waarde bieden voor de hele branche, voor leden en niet-leden.”

Schoonmaakbranche in top 3
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de schoonmaakbranche op de derde plek staat van de hoogste verzuimpercentages. In 2005 was het gemiddelde verzuimcijfer in de branche 4,6%, in 2018 is dit gestegen tot 5,9%. De stijging kent diverse oorzaken van wet- en regelgeving, die de bewegingsvrijheid van ondernemers steeds meer beperkt, tot het achterblijven van innovaties die het werk lichter maken.

Oproep: delen is vermenigvuldigen
Voor onze nieuwe themaserie Ziekteverzuim is de redactie van Schoonmaakjournaal op zoek naar bedrijven die ervaringen met ziekteverzuim willen delen. Positief, kritisch, opbouwend, samenwerkend: alle ervaringen met een lerend en stimulerend karakter zijn zeer welkom. Uiteraard worden de reacties vertrouwelijk behandeld.

De opzet van de serie is eenvoudig: een telefonisch interview met tekstwerk door ons, een sprankelende foto van de geïnterviewde(n) en/of jouw/jullie collega-schoonmakers – het kapitaal van elk schoonmaakbedrijf – door jou/jullie aan te leveren, en de publicatie op het Schoonmaakjournaal-inspiratieplatform, met website en diverse socialemediakanalen.

Bel 06 51 81 46 76 of mail [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 augustus 2023

#FILMFRIDAY Gouden Smile Moment

𝗭𝗶𝘁, 𝗸𝗶𝗷𝗸 𝗲𝗻 𝗿𝗲𝗹𝗮𝘅. Dat is de boodschap die Beercoo Schoonmaakgroep in haar filmpje uitspreekt. Voor het creëren van een nieuw Gouden SMILE-moment zet het bedrijf haar team medewerkers...

06 december 2019

Nilfisk Liberty SC50: baanbrekende robotica

De afgelopen jaren was veel te doen rondom autonome reiniging, waarbij grote spelers belangrijke voordelen verwachten. Velen keken uit naar het moment van consistente reiniging en een hogere productiviteit...

20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6....

04 oktober 2021

RAS doet onderzoek rondom consignatiediensten in reconditionering

De RAS is in de reconditionering een onderzoek gestart naar hersteltijden en duurzame inzetbaarheid bij consignatiediensten. Tijdens een consignatiedienst is de werknemer buiten de reguliere werktijd direct oproepbaar voor...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

08 juli 2024

Raggers ontvangt award als dank voor inzet tegen ondermijning op Schiphol

Schoonmaakbedrijf Raggers ontving onlangs een award uit handen van Burgemeester Haarlemmermeer, Marianne Schuurmans. Zij dankt het schoonmaakbedrijf hiermee voor hun inzet tegen ondermijning op Schiphol, waardoor criminelen bij hun...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

30 november 2023

Vijfde generatie aan zet bij Bakker Schoonmaakbedrijf

Albert Bakker startte in 1928 een glazenwasserij. Zoon Jacobus nam het na de oorlog van hem over. Vanaf 1998 zwaaiden dochter Anneke en haar man Geert de scepter. Dochter...

24 april 2024

Schoonmaakbedrijf Raggers bij Harry Mens

Chantal van Amerongen, commercieel directeur van schoonmaakbedrijf Raggers laat in een uitzending van BusinessClass van Harry Mens zien hoe leuk het is om bij het familiebedrijf te werken. Er...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...