18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het herstel ook langer duurt. Van de zieke medewerker valt 21% langer dan 6 weken uit. Ook wij merken dat in onze organisatie, Blinck Schoon – Almere. Het gekke is alleen dat er zo weinig over gesproken wordt”, schrijft Pauline Kalee van Blinck Schoon in haar blog: Een medewerker ziek, wat nu?, eind oktober 2019.

Moeite met verzuimdossiers
Een maand eerder – op 25 september – lanceerde OSB haar Verzuimhelpdesk, een initiatief van de werkgeversvereniging in overleg met de RAS en voortkomend uit een cao-project. Doel is om ondernemers te ondersteunen bij de vaak ingewikkelde verzuimregels. De  Verzuimdesk is een pilot die loopt tot 1 maart 2020. We citeren van de website van OSB: “Aanleiding voor de pilot is dat vooral mkb-bedrijven moeite hebben om verzuimdossiers op orde aan te leveren bij de verzuimcommissie. Ook worstelen bedrijven met frequent en grijs verzuim en ze missen vaak kennis hoe dit kan worden aangepakt. Juist op deze thema’s wil OSB met de verzuimdesk een toegevoegde waarde bieden voor de hele branche, voor leden en niet-leden.”

Schoonmaakbranche in top 3
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de schoonmaakbranche op de derde plek staat van de hoogste verzuimpercentages. In 2005 was het gemiddelde verzuimcijfer in de branche 4,6%, in 2018 is dit gestegen tot 5,9%. De stijging kent diverse oorzaken van wet- en regelgeving, die de bewegingsvrijheid van ondernemers steeds meer beperkt, tot het achterblijven van innovaties die het werk lichter maken.

Oproep: delen is vermenigvuldigen
Voor onze nieuwe themaserie Ziekteverzuim is de redactie van Schoonmaakjournaal op zoek naar bedrijven die ervaringen met ziekteverzuim willen delen. Positief, kritisch, opbouwend, samenwerkend: alle ervaringen met een lerend en stimulerend karakter zijn zeer welkom. Uiteraard worden de reacties vertrouwelijk behandeld.

De opzet van de serie is eenvoudig: een telefonisch interview met tekstwerk door ons, een sprankelende foto van de geïnterviewde(n) en/of jouw/jullie collega-schoonmakers – het kapitaal van elk schoonmaakbedrijf – door jou/jullie aan te leveren, en de publicatie op het Schoonmaakjournaal-inspiratieplatform, met website en diverse socialemediakanalen.

Bel 06 51 81 46 76 of mail [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

20 mei 2020

Branchevereniging SieV richt personeel- en verzuimloket op: “Juist in coronatijd oog voor welzijn werknemers”

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak! (SieV), VLC & Partners en Pyxus Advies richten samen het SieV Personeel en Verzuim Loket op. Werkgevers in de schoonmaakbranche hebben in toenemende mate...

14 april 2020

ICS Groep neemt schoonmaakbedrijf Propers over

Schoonmaakbedrijf ICS Groep neemt per 20 april 2020 de schoonmaakactiviteiten en glasbewassing van Propers over. Alle uitvoerende medewerkers treden in dienst bij ICS. Propers is met name regionaal actief...

04 april 2018

LEVIY inspiring stories: “Center Parcs ontwikkelt zich sterk in digitalisering voor gasten en processen”

50 jaar geleden opende het eerste park van Center Parcs. Nu zijn er 22 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Anderhalf jaar geleden kwam Ilse Lemmerlijn, cleaning manager...

27 februari 2020

AFAS Software biedt ICS Groep één oplossing voor 8 losse applicaties

Schoonmaakbedrijf ICS Groep is in zee gegaan met AFAS en gaat vanaf 1 januari 2021 werken met de ERP-softwareoplossing. In het selectietraject liet het Nederlandse familiebedrijf gerenommeerde softwareleveranciers achter...

21 februari 2020

Met overname van Ariel zet Het Poetsbureau for business stap naar marktleiderschap

In 2019 realiseerde Het Poetsbureau € 156 miljoen omzet en was daarmee de grootste aanbieder van huishoudhulpen in Vlaanderen. Het bedrijf zette met haar zakelijke tak – Het Poetsbureau...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

28 oktober 2024

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt

Sodexo tekende op 21 oktober 2024 een convenant met het Landelijk Werkgeversservicepunt (WSP) van UWV. Daarmee verstevigen en bestendigen zij de de samenwerking, die al ruim twee jaar bestaat,...

05 november 2018

OSB steunt FNV: Helpling werkt als een schoonmaakbedrijf

De werkgeversorganisatie in de schoonmaakbranche OSB kan zich vinden in de visie van de FNV, dat het bedrijf Helpling in de praktijk functioneert als een schoonmaakbedrijf. Dat betekent dat...

05 december 2024

Wisseling van de wacht Raad van Commissarissen Vebego: Ronald volgt Ton Goedmakers Sr. op

Ronald Goedmakers neemt vanaf 1 januari 2025 formeel het stokje over van zijn broer Ton Goedmakers Sr. als lid van de Raad van Commissarissen namens de familie, in Vebego....