18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het herstel ook langer duurt. Van de zieke medewerker valt 21% langer dan 6 weken uit. Ook wij merken dat in onze organisatie, Blinck Schoon – Almere. Het gekke is alleen dat er zo weinig over gesproken wordt”, schrijft Pauline Kalee van Blinck Schoon in haar blog: Een medewerker ziek, wat nu?, eind oktober 2019.

Moeite met verzuimdossiers
Een maand eerder – op 25 september – lanceerde OSB haar Verzuimhelpdesk, een initiatief van de werkgeversvereniging in overleg met de RAS en voortkomend uit een cao-project. Doel is om ondernemers te ondersteunen bij de vaak ingewikkelde verzuimregels. De  Verzuimdesk is een pilot die loopt tot 1 maart 2020. We citeren van de website van OSB: “Aanleiding voor de pilot is dat vooral mkb-bedrijven moeite hebben om verzuimdossiers op orde aan te leveren bij de verzuimcommissie. Ook worstelen bedrijven met frequent en grijs verzuim en ze missen vaak kennis hoe dit kan worden aangepakt. Juist op deze thema’s wil OSB met de verzuimdesk een toegevoegde waarde bieden voor de hele branche, voor leden en niet-leden.”

Schoonmaakbranche in top 3
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de schoonmaakbranche op de derde plek staat van de hoogste verzuimpercentages. In 2005 was het gemiddelde verzuimcijfer in de branche 4,6%, in 2018 is dit gestegen tot 5,9%. De stijging kent diverse oorzaken van wet- en regelgeving, die de bewegingsvrijheid van ondernemers steeds meer beperkt, tot het achterblijven van innovaties die het werk lichter maken.

Oproep: delen is vermenigvuldigen
Voor onze nieuwe themaserie Ziekteverzuim is de redactie van Schoonmaakjournaal op zoek naar bedrijven die ervaringen met ziekteverzuim willen delen. Positief, kritisch, opbouwend, samenwerkend: alle ervaringen met een lerend en stimulerend karakter zijn zeer welkom. Uiteraard worden de reacties vertrouwelijk behandeld.

De opzet van de serie is eenvoudig: een telefonisch interview met tekstwerk door ons, een sprankelende foto van de geïnterviewde(n) en/of jouw/jullie collega-schoonmakers – het kapitaal van elk schoonmaakbedrijf – door jou/jullie aan te leveren, en de publicatie op het Schoonmaakjournaal-inspiratieplatform, met website en diverse socialemediakanalen.

Bel 06 51 81 46 76 of mail [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 maart 2024

Wordt Blankers de aantrekkelijkste werkgever van Limburg?

“De verkiezing voor de aantrekkelijkste Werkgever van Limburg is in volle gang en wij doen volop mee.” Blankers Schoon hoopt deze titel te verdienen. Help jij met jouw stem?...

08 april 2020

CSU onderzoek: 91% Nederlanders vindt schoonmaak ook in toekomst onmisbaar

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een...

20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6....

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...

20 mei 2020

Branchevereniging SieV richt personeel- en verzuimloket op: “Juist in coronatijd oog voor welzijn werknemers”

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak! (SieV), VLC & Partners en Pyxus Advies richten samen het SieV Personeel en Verzuim Loket op. Werkgevers in de schoonmaakbranche hebben in toenemende mate...

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

01 november 2019

Huiskamer AaRiverside op Schoonmaak Vakdagen symbool voor toegankelijke automatisering

“Kennis over wat de markt aan het doen is, hoe deze verandert en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen. De mogelijkheid om een verzorgde golfdag te winnen. En...

29 december 2019

10 jaar MVO: wat heeft het de schoonmaak opgeleverd?

“Wat heeft een decennium maatschappelijk verantwoord ondernemen ons opgeleverd? Het antwoord hangt ervan af of je door een roze of door een cynische bril naar de wereld kijkt”, prikkelt...

06 mei 2022

Marjolein Klösters 5 jaar bij Nocore

Marjolein Klosters was op 1 mei jongstleden vijf jaar in dienst bij Nocore. Uiteraard hebben haar collega’s haar in het ‘zonnetje’ gezet. “Van harte gefeliciteerd Marjolein, we zijn heel...