18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het herstel ook langer duurt. Van de zieke medewerker valt 21% langer dan 6 weken uit. Ook wij merken dat in onze organisatie, Blinck Schoon – Almere. Het gekke is alleen dat er zo weinig over gesproken wordt”, schrijft Pauline Kalee van Blinck Schoon in haar blog: Een medewerker ziek, wat nu?, eind oktober 2019.

Moeite met verzuimdossiers
Een maand eerder – op 25 september – lanceerde OSB haar Verzuimhelpdesk, een initiatief van de werkgeversvereniging in overleg met de RAS en voortkomend uit een cao-project. Doel is om ondernemers te ondersteunen bij de vaak ingewikkelde verzuimregels. De  Verzuimdesk is een pilot die loopt tot 1 maart 2020. We citeren van de website van OSB: “Aanleiding voor de pilot is dat vooral mkb-bedrijven moeite hebben om verzuimdossiers op orde aan te leveren bij de verzuimcommissie. Ook worstelen bedrijven met frequent en grijs verzuim en ze missen vaak kennis hoe dit kan worden aangepakt. Juist op deze thema’s wil OSB met de verzuimdesk een toegevoegde waarde bieden voor de hele branche, voor leden en niet-leden.”

Schoonmaakbranche in top 3
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de schoonmaakbranche op de derde plek staat van de hoogste verzuimpercentages. In 2005 was het gemiddelde verzuimcijfer in de branche 4,6%, in 2018 is dit gestegen tot 5,9%. De stijging kent diverse oorzaken van wet- en regelgeving, die de bewegingsvrijheid van ondernemers steeds meer beperkt, tot het achterblijven van innovaties die het werk lichter maken.

Oproep: delen is vermenigvuldigen
Voor onze nieuwe themaserie Ziekteverzuim is de redactie van Schoonmaakjournaal op zoek naar bedrijven die ervaringen met ziekteverzuim willen delen. Positief, kritisch, opbouwend, samenwerkend: alle ervaringen met een lerend en stimulerend karakter zijn zeer welkom. Uiteraard worden de reacties vertrouwelijk behandeld.

De opzet van de serie is eenvoudig: een telefonisch interview met tekstwerk door ons, een sprankelende foto van de geïnterviewde(n) en/of jouw/jullie collega-schoonmakers – het kapitaal van elk schoonmaakbedrijf – door jou/jullie aan te leveren, en de publicatie op het Schoonmaakjournaal-inspiratieplatform, met website en diverse socialemediakanalen.

Bel 06 51 81 46 76 of mail [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 april 2025

Stem jij Nelis Company naar de Haagse Parel?

De Haagse Parel is een onderscheiding vanuit de Gemeente Den Haag voor bedrijven en personen die een bijzondere bijdrage leveren aan de Haagse economie. En Nelis Company is hiervoor...

17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en...

18 april 2024

Schoonmakers RSO geven hun werk een 8,9

De Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) meldt dat hun schoonmaakmedewerkers bovengemiddeld tevreden zijn met hun werk, met een score van 8,9. Dat blijkt uit een medewerkerstevredenheids-onderzoek dat in maart 2024 is uitgevoerd...

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

24 april 2024

Schoonmaakbedrijf Raggers bij Harry Mens

Chantal van Amerongen, commercieel directeur van schoonmaakbedrijf Raggers laat in een uitzending van BusinessClass van Harry Mens zien hoe leuk het is om bij het familiebedrijf te werken. Er...

06 april 2023

Antonio Kouwenberg: “Klien-IT-Systems net ´ff anders”

Scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs. Software lijkt saai, schoonmaak lijkt ook saai. De inflatie neemt toe. Te weinig mensen beseffen dat schoonmaak enorm belangrijk is...

17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak...

05 mei 2020

Jaap Niezen start Zorg Voor Hygiëne Nederland met een missie

Onder veel mensen heerst er angst voor besmetting. Wanneer ze een supermarkt binnengaan, met collega’s in één ruimte samenwerken of met een vriend of kennis op de tennisbaan een...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

11 april 2025

Blankers Schoon behaalt opnieuw PSO Trede 3

Bij Blankers Schoon geloven ze in gelijke kansen en sociaal werkgeverschap. Dat is ook de reden waarom ze trots zijn op het opnieuw behalen van het PSO-certificaat Trede 3....