4 april 2018

LEVIY inspiring stories: “Center Parcs ontwikkelt zich sterk in digitalisering voor gasten en processen”

50 jaar geleden opende het eerste park van Center Parcs. Nu zijn er 22 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Anderhalf jaar geleden kwam Ilse Lemmerlijn, cleaning manager bij Center Parcs, in contact met Sebastiaan van der Vinne, CEO van LEVIY. Ilse Lemmerlijn: “Ik zag dat dit systeem ons verbeteringen kon brengen in het schoonmaakproces. Weg met losse papieren en lijsten.” Van voorzichtig één park ontstond er een ambitieuze visie om binnen twee jaar alle parken zoveel mogelijk te digitaliseren.

Center Parcs is tot en met september bezig met de uitrol van LEVIY in Nederland. In België zijn twee parken al live en volgt in het voorjaar het derde park. Frankrijk is ook reeds gestart met de uitrol. In het najaar gaan Center Parcs en LEVIY kijken of ook in Duitsland de live gang kan worden gerealiseerd. Ilse: “Voor ons is dit een mega operatie. Denk maar aan het aantal smartphones dat geïnstalleerd moeten worden en de trainingen die gegeven worden voor de ongeveer 3000 medewerkers die hiermee gaan werken.”

“De kracht van LEVIY: de betrokkenheid en nieuwsgierigheid om ook van ons te leren”

Start samenwerking
“Center Parcs ontwikkelt zich zeer sterk op het gebied van digitalisering, zowel richting onze gasten als binnen interne processen. Om met de afdeling Housekeeping en daarmee uiteindelijk ook andere afdelingen, zoals receptie en technische dienst, aan te sluiten bij dit digitaliseringsproces heb ik verschillende oplossingen bekeken. Maar geen partij bood dat wat LEVIY kon bieden. Ze waren verder dan andere softwareoplossingen.” Ilse vervolgt haar verhaal met een lach: “Ik kan nu wel zeggen dat LEVIY in de tussenliggende periode ook veel van ons heeft geleerd. Onder andere doordat we zoveel medewerkers op het systeem aansloten, geloof ik dat we samen het product ook weer sterker hebben gemaakt. Dat is toch super!”

Spannend: een eerste pilot
Center Parcs startte klein met één schoonmaakteam in één park in België. Ilse: “De eerste pilot was spannend. Hoe gaan medewerkers reageren? Komen er veel meldingen of blijft het stil?” Het bleef zeker niet stil bij Center Parcs! Meldingen stroomden vanaf dag één binnen en het zorgde voor grote positiviteit onder medewerkers. “Medewerkers waren enthousiast over het systeem, over de mogelijkheid die zij kregen om meldingen te maken en over de gebruiksvriendelijkheid,” vervolgt Ilse. “Om een voorbeeld te geven, in het verleden gingen schoonmaakmedewerkers aan de slag, schreven per technische melding een bonnetje en de technische dienst kon pas aan de slag wanneer zij de bonnetjes van het schoonmaakteam overgedragen kregen. Nu maakt de medewerker met de app een melding in een huisje en binnen no time staat de technische dienst op de stoep.”

Dat medewerkers heel enthousiast over het gebruik van LEVIY zijn, ziet Ilse terug in het aantal meldingen: “Het aantal meldingen van medewerkers stijgt drastisch, medewerkers zien direct de impact van de melding die zij maken. Meldingen worden correct opgepakt door andere afdelingen en vaak opgelost in de tijd dat de schoonmaakmedewerkers aan het werk zijn en dat motiveert om te blijven melden. Zo creëert dit een mooie opwaartse spiraal. Ik was in het begin wellicht wat huiverig voor medewerkers die geen smartphone hebben. Zeer onterecht! Ook zij begrijpen het systeem snel, vinden het leuk om met de smartphone en de tool te werken. Daarnaast maakt het elke medewerkers trots. Trots dat ze met de smartphone aan het werk zijn. Dit stukje professionalisering begint bij hen.”

“We vragen ons nu af, waarom hebben dit niet eerder gedaan?”

De ogen van onze organisatie
“Onze schoonmaakmedewerkers zijn de ogen van de organisatie. Zij komen overal, in elk huisje en zien alles. Vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om onze medewerkers uit te rusten met een smartphone en te laten werken met LEVIY. We blijven niet hangen op het niveau van ‘supervisor’. Nee, het moest door naar het niveau van schoonmaakmedewerker om efficiëntie te behalen. Zonder schakels er tussen en dus met korte communicatielijnen. De melding moet op de juiste plek gedaan worden en op de juiste plek terecht komen, daar geloof ik in.”

Een juiste keuze zo blijkt uit de klanttevredenheid. “Gasten beoordelen de kwaliteit beter en het aantal klachten ligt lager. Onze schoonmaakteams maken dus meer meldingen en onze gasten minder. Precies zoals het hoort. We vragen ons nu af, waarom hebben we dit niet eerder gedaan?”, aldus Ilse.

Tips voor uitrol
Ilse heeft nog tips voor bedrijven die LEVIY willen gaan uitrollen. “Start met een kleine pilot. Wij starten nu nog steeds in ieder park met een pilot, vaak beginnen we met twee schoonmaakteams die live gaan. In elk park zijn er weer bedrijfsspecifieke dingen en lopen processen of taken soms net even anders. Pas na zes weken rollen we het over een heel park uit. Maar doordat je dan de kleine verschillen er al uit hebt gehaald, loopt de live gang veel spoeler. Pilots zijn nu veel meer minder spannend dan die allereerste, maar dat neemt niet weg dat we bij ieder park weer starten met een pilot.”

Nieuwsgierigheid om te leren
“LEVIY bestaat uit een enthousiaste club mensen. De afgelopen anderhalf jaar heb ik ze hard zien groeien. De kracht van LEVIY is dat dit aanpakkers zijn, ze zijn betrokken, springen actief in op de klantvraag en de snelheid en flexibiliteit waarmee dat gaat, dat is heel fijn. Daarnaast onderscheiden ze zich door de nieuwsgierigheid om van ons te leren! Hun doel is om telkens weer een beter product te maken. En dat betere product helpt ons met onze dienstverlening en zorgt uiteindelijk voor een betere gast beleving. En dat is waar het bij ons allemaal omdraait: de gast!” aldus Ilse.

Gezamenlijk succes
“Toen we voor Center Parcs met een pilot mochten starten, voelde dat als een prachtige stap én kans. Center Parcs is een imposante naam en een autoriteit binnen de leisure branche”. Sebastiaan van der Vinne (CEO LEVIY) is trots op deze mooie samenwerking: “Dat we nu, anderhalf jaar later, zulke ambitieuze plannen hebben, maakt ons enorm trots! De samenwerking is vanaf dag één: open, duidelijk en vooral ook heel erg ‘samen’. We hebben een gezamenlijk doel voor ogen en het voelt ook als een gezamenlijk succes. Dat Center Parcs daarbij aangeeft dat de resultaten voor zichzelf spreken en dat vooral ook de medewerkers trots en gelukkig zijn met LEVIY… dat gaat verder dan zakelijk succes. Dan maak je voor veel mensen echt een beetje het verschil. Mooier kan het niet!”

Over LEVIY inspiring stories
LEVIY werkt samen met gerenommeerde klanten en dit levert inspirerende verhalen op. Tijd om een aantal van deze verhalen met u te delen. Want waarom kiezen klanten voor ons? Wat heeft de samenwerking met LEVIY voor hun opgeleverd? En hebben zij nog tips bij het uitrollen van LEVIY binnen de organisatie? Wij stellen u in deze reeks graag voor aan een aantal mooie klanten en wellicht helpt dit u ook in het efficiënter, transparanter en dynamischer maken van uw processen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 februari 2020

Kleine nitrile handschoenen met grote en groene impact

Asito kijkt graag naar de toekomst, vandaar dat Alex Alkemade, vestigingsmanager bij Asito Transport en verantwoordelijk voor stationsreiniging, op zoek ging naar een ‘groenere’ variant van het blauwe handschoentje....

27 april 2020

Familiebedrijf GWS dé Schoonmaker: “Schoonmaak verdient onze volle aandacht!”

“We doen waar we goed in zijn en dat is schoonmaken.” Laurette, Gert-Jan en Gaby Westelaken vormen samen het directieteam van het familiebedrijf GWS dé schoonmaker. Een bedrijf dat...

21 mei 2020

Lekker lang leesweekend: 6 leestips over gratis geld, arbeidsmarkt, #hackthecrisis en toekomst

Een lekker lang weekend met mooi weer. Vanuit de tuinstoel met een andere blik naar de (schoonmaak)wereld kijken. Zes leestips: “Onze toekomst zonder nood- en steunmaatregelen van de overheid....

01 november 2019

Huiskamer AaRiverside op Schoonmaak Vakdagen symbool voor toegankelijke automatisering

“Kennis over wat de markt aan het doen is, hoe deze verandert en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen. De mogelijkheid om een verzorgde golfdag te winnen. En...

29 februari 2024

Schoonmaakbedrijf R. Janssen neemt Alpha Gelens over

Sebastiano Janssen van Schoonmaakbedrijf R. Janssen BV laat weten Alpha Gelens in Breda te hebben overgenomen. “Dit betekent dat we ons team van schoonmaakhelden samenvoegen voor nog meer kracht...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

29 december 2019

10 jaar MVO: wat heeft het de schoonmaak opgeleverd?

“Wat heeft een decennium maatschappelijk verantwoord ondernemen ons opgeleverd? Het antwoord hangt ervan af of je door een roze of door een cynische bril naar de wereld kijkt”, prikkelt...

26 februari 2024

Leo Brand nieuw lid Raad van Commissarissen Vebego

Leo Brand treedt toe tot de Raad van Commissarissen (RvC) van Vebego. “Zijn kennis en ervaring op gebied van IT en digitalisering vormen een goede aanvulling op de expertise...

22 februari 2024

Nieuwe generatie bereik je met social selling: 5 focus-punten

Wil je weten hoe je Generatie Z (1985-2015) het beste kunt bereiken? Het antwoord is via social selling. Frankwatching heeft de vijf focuspunten op een rij gezet. Laat je...