19 december 2019

Herman Busch over succes nieuwe koers Hago Zorg: “We ademen steeds meer zorg uit”

“Toen Hago in 1967 bij onze eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deden we dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de protocollen die daarbij horen, maar ook omdat de zorg om mensen draait.” Ruim 50 jaar later slaan deze twee zinnen de spijker nog altijd op z’n kop. Dit is de kracht van Hago Zorg. Toch koos de enige landelijke schoonmaakleverancier die zich volledig op de zorg richt dit jaar voor een nieuwe koers. Gebaseerd op tientallen klantgesprekken kent Hago Zorg nu vijf verschillende zorgcategorieën: ouderenzorg, ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en academische ziekenhuizen. Met algemeen directeur Herman Busch maken we de (eindejaars)balans op van het verschil maken, positieve impact brengen en succes hebben.

Op het moment dat we Herman bellen, heeft hij net het laatste managementteamoverleg van 2019 gehad en is hij op weg naar het eindejaarsfeest met de indirecte medewerkers en teamleiders. Vebego CEO Ronald Goedmakers complimenteerde, tijdens het MT-overleg, het team van Hago Zorg over hun koerswijziging, inzet en resultaat. Want het gaat goed met Hago Zorg. “We zijn nu met 3700 medewerkers en zijn dit jaar met een paar honderd medewerkers gegroeid”, vertelt Herman.

85% van de schoonmaaktaken in de zorg zijn gelijk en 15%  verschilt per zorgcategorie

Waar lig je wakker van?
Aan de nieuwe koers van Hago Zorgt ligt een uitgebreid onderzoek ten grondslag. Herman: “Uit de klantgesprekken kwam duidelijk naar voren, dat onze klanten wakker liggen van personeel. Ook hebben we op basis van de gesprekken ervoor gekozen om ons te richten op vijf zorgcategorieën, want 85% van de schoonmaaktaken in de zorg zijn gelijk en 15% verschilt per zorgcategorie. Daar zit nu net het verschil. In een GGZ-instelling volgt het schoonmaakteam bijvoorbeeld een aparte opleiding Leren omgaan met agressie. Elke zorgcategorie heeft zijn eigen zorgcategoriemanager, een specialistische gesprekspartner die weet waar de zorg van nu én die van de toekomst om vraagt.”

“30% van de taken van verpleegkundigenzijn niet-zorggerelateerd”

Herman vervolgt: “Je merkt dat de zorgpakketten steeds zwaarder worden. Hoe kunnen we dat aanpassen en daarop inspelen? Bloemen opruimen, maaltijden brengen en bedden opmaken zijn geen taken voor verpleegkundigen. Onze opgeleide zorgondersteuners nemen deze werkzaamheden over. Het gaat in de zorg al snel om 30% van de tijd van de verpleegkundigen. Een mooie doorgroeimogelijkheid voor onze schoonmaakmedewerkers. Zo wordt de zorg ontlast en bieden wij onze medewerkers taakdifferentiatie.”

De toekomst van en met ‘big data’
Digitalisering en technologische toepassingen spelen een belangrijke rol in de toekomst van schoonmaakspecialist Hago Zorg. “Data driven dienstverlening is het nieuwe ontzorgen van de zorg. We zetten big data in. Capaciteitsmanagement is heel belangrijk voor een zorginstelling: waar bevindt zich wat in het gebouw? Hago Zorg biedt oplossingen. Neem bijvoorbeeld ons track & trace systeem voor rollend materieel. Daarnaast zijn we in staat om de patiëntdata te analyseren en weten we wanneer een bed vrij komt. Door toepassing van logaritmen kunnen we de ontslagen voorspellen en sneller schone bedden beschikbaar hebben voor een nieuwe patiënt. Klanten vragen om dergelijke oplossingen. Je kunt personeel daarmee efficiënt inzetten. Essentieel in de zorg.”

VIP: Vakmanschap, Interactie, Plezier
Hago Zorg-medewerkers staan dagelijks in verbinding met opdrachtgevers en de mensen aan wie zij zorg bieden. Mede daarom is het welzijn van de medewerkers zo belangrijk. Herman: “Ons programma Vitaal Vakmanschap is gericht op de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Vitaliteit, mobiliteit en talentontwikkeling zijn belangrijke bouwstenen van dit programma. Betekenisvol werk is ook een belangrijke pijler. We willen dat onze medewerkers het niet alleen naar hun zin hebben op het werk, maar ook dat zij zich veilig voelen en in goede gezondheid kunnen werken. Werk waarvan de toegevoegde waarde direct zichtbaar en voelbaar is. Dit alles in een cultuur waar ons VIP-kernwaarden centraal staan: Vakmanschap, Interactie en Plezier. Hierdoor blijven onze medewerkers met betrokkenheid en bevlogenheid voor ons werken en zijn ze van grote waarde voor de zorgomgeving, waarin ze werken én de mensen die daar verblijven. Kortom, positieve impact op ieder mens in de zorg!”

Leestip:

Hago Zorg: schoonmaakleverancier met positieve impact bij Prinses Maxima Centrum

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 november 2025

Schoonmaker van het Jaar, Jolanda Reedijk, opent Nationale Schoonmaakdebat

De ‘Schoonmaker van het Jaar’ Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak, zal met een interview op het podium door de gespreksleiders Bart Bakker en Rolien van Groeningen formeel het Nationale...

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

23 mei 2024

Terugblik op B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag

Op 25 april vond in het Leidse Pesthuis de eerste B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag plaats. Meerdere producenten en leveranciers uit de schoonmaaksector verzamelden zich in Leiden om zich te...

27 december 2019

Toekomst schoonmaak met Rogier Moorman (Numatic): “Schoonmaak wordt sneller, beter en productiever”

De toekomst van schoonmaak: met 5 gasten blikken we terug naar hun verwachtingen 5 jaar geleden, de hedendaagse trends en ontwikkelingen en hun visie op 5 jaar. Een van...

20 december 2024

HEYDAY en Draaijer Group voegen directies samen

HEYDAY en Draaijer Group gaan samen verder: Per 1 januari 2025 voegen zij hun directies samen. Door het vormen van een centrale directie versterkt het bestaande fundament van beide...

01 juli 2024

5,5% Loonsverhoging voor schoonmakers

Omdat werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche vorig jaar zagen dat schoonmakers steeds meer moeite hadden met de duurdere boodschappen, kwamen Schoonmakend Nederland en de vakbonden FNV en CNV...

17 maart 2020

5e editie Dag van de Schoonmaker 15 juni 2020: “Jij maakt nóg meer het verschil”

Zondag 15 maart publiceerde de rijksoverheid een overzicht van de cruciale beroepen tijdens COVID-19-uitbraak, het Corona-virus. Wanneer ook schoonmaak aan deze lijst wordt toegevoegd, wordt weer eens duidelijk hoe...

10 juli 2019

Toename fraude dienstencheques

In 2018 zijn meer gevallen van inbreuk in de dienstenchequesector vastgesteld: bij ruim de helft van de 254 uitgevoerde controles. In vergelijking met 2015 gaat het hier om een...