17 juni 2025

Blog Christopher Smit (Sport050): Hoe heet jouw schoonmaker?

“Wie wel eens een zwembad, sporthal of gymzaal binnenstapt, weet hoe belangrijk het is dat een sportlocatie schoon en veilig aanvoelt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar daarachter schuilt een wereld van zorg en vakmanschap. De beleving start bij de basis: een uitnodigende entree, frisse kleedkamers, schoon sanitair, een veilige sportvloer en/of zwembad paden waar je met een gerust hart op blote voeten loopt. Ontbreekt het aan één of meerdere van deze elementen dan valt dat direct op en veroorzaakt dat teleurstelling. Positieve verrassingen zijn natuurlijk welkom, maar een betrouwbare basis van veilig en schoon is de norm. En die basis verzorgen de medewerkers van Sport050 dagelijks, op meer dan veertig locaties in de gemeente Groningen.”

Christopher Smit is Coördinator Facilitair bij Sport050: het sportloket van de gemeente Groningen. In die rol fungeert hij als spin in het web tussen de afdelingen Sportservice, Zwembaden, Beheer & Techniek én Kardinge om o.a. de kwaliteit op schoonmaak te waarborgen en te bevorderen. Hij blogt over Schoon en Veilig sporten: een collectieve verantwoordelijkheid!

“Binnen Sport050 werken we met een divers palet aan mensen en structuren. Zo zijn er eigen facilitaire teams in de zwembaden (Kardinge, De Parrel, Helperzwembad en De Papiermolen), sporthalbeheerders die zowel beheer- als schoonmaaktaken uitvoeren én werken we met een gemeentelijke schoonmaakorganisatie (FSH) sinds de inbesteding eind 2023 voor alle gemeentelijke locaties, waaronder de gymzalen van Sport050. Daarnaast zijn er verschillende externe leveranciers die we inschakelen, bijvoorbeeld voor specialistische diensten. Allemaal dragen ze bij om die basis van veilig en schoon te waarborgen op de sportlocaties. Sommigen zijn doorgewinterde vakmensen, anderen combineren schoonmaak met beheer of het geven van zwemonderwijs. Daarnaast stromen er regelmatig nieuwe, jonge collega’s in die nog weinig ervaring hebben in professionele schoonmaak. Juist die verscheidenheid maakt het werk boeiend. Maar het vraagt ook om heldere afspraken, kennisdeling en constante aandacht voor kwaliteit.

Werken vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel is goud waard
Bezoekers verwachten een schone en verzorgde sportlocatie. Logisch! Die verwachting is er ook vanuit onze medewerkers. Een werkplek die niet op orde is, met ondeugdelijke materialen of onduidelijke afspraken, drukt op het werkplezier. Een ontevreden medewerker raakt, op den duur, ongemotiveerd. Daarom vind ik het van belang om elk signaal (van collega, bezoeker of sporter) dat binnenkomt de juiste aandacht te geven. De mensen op de werkvloer, die maken uiteindelijk het verschil op onze sportlocaties. Daar is naast een goed werkprogramma en opleiding ook een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel voor nodig. Medewerkers met oog voor hun werkplek, zoals:

Bij Sportcentrum Kardinge bijvoorbeeld. Een drukbezochte locatie met een ijsbaan, sporthal, zwembad, squash- en tennisbanen en zelfs een school. Wanneer ik daar in de ochtend binnenstap, is ervaren kracht Herman al bezig. Hij laat met de schrobzuigmachine en diamantpad de vloer in de centrale hal glanzen én controleert het buitenplein op losse vervuiling. Dat is prettig binnenkomen voor alle collega’s, bezoekers, sporters en scholieren. Hij en zijn collega’s in de ochtend zijn voor mij en anderen, de ‘Goedemorgen’ waar Gabriëlla (Hof van Saksen) naar verwees in haar blog.
Of neem De Papiermolen, het buitenbad dat eind april weer opende. Harry en Jan zijn er vaste gezichten. Op warme zomerdagen komen daar zomaar 2500 tot 4000 bezoekers. Een forse facilitaire uitdaging, waar standaard werkprogramma’s niet meer volstaan. In zulke situaties maken hun ervaring en flexibiliteit het verschil. Met de aanschaf van compacte schrobzuigmachines voor de twee kleed- en sanitair afdelingen hebben we het team vorig jaar beter ondersteund.

In het Helperzwembad, dat zijn honderdjarig jubileum viert, zie je dezelfde betrokkenheid bij de locatie. Zwemonderwijzer Harm merkte op dat de voegen rondom het mooie oude bad steeds sneller vervuild raakten ondanks de schoonmaakwerkzaamheden. Zijn signaal zet aan om met gezamenlijk naar oplossingen te zoeken. En collega Lone wees op specifieke schoonmaaktaken die extra aandacht nodig hadden. We liepen samen een ronde door het gebouw om te kijken wat er beter kon. Waarborgen van kwaliteit begint bij de mensen die zich verantwoordelijk voelen en initiatief nemen.

In zwembad De Parrel is Anouk onmisbaar. Als we iets willen veranderen in het werkprogramma of bijvoorbeeld de schoonmaakmiddelen, begin ik bij haar. Zij heeft de ‘know-how’ door jarenlange ervaring. Tijdens onze opleidingsdagen, die we twee keer per jaar organiseren, koppelen we terug wat we uit de evaluatiegesprekken hebben geleerd. De basisprincipes van schoonmaak komen tijdens deze dagen altijd terug, maar ook zoeken we op aangeven van ervaren krachten naar de verdieping. De evaluaties zijn belangrijk. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat er te weinig bezoekersvrije uren waren om goed en veilig schoon te maken. Door dat te erkennen hebben we dit gericht kunnen verbeteren.

Het verschil zit in gedrag
In het merendeel van onze sporthallen ligt het beheer én de schoonmaak grotendeels in handen van de sporthalbeheerders. Zij werken zelfstandig, elk in hun eigen hal. Sinds vorig jaar werkt Manny in sporthal Selwerd. In sporthallen zie je dat schoonmaak voor een groot deel samenhangt met gedrag. Denk aan het dragen van zaalschoenen, het niet meenemen van eten of drinken de zaal in en het toezicht op hoe de accommodatie wordt gebruikt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk wordt het niet altijd nageleefd. Manny, met een achtergrond in de jeugdzorg, weet daar uitstekend mee om te gaan. Hij zoekt actief contact met scholieren, docenten en sportverenigingen en weet de juiste balans te vinden tussen vriendelijk en duidelijk. Zijn aanwezigheid en aanpak maken het verschil. Je ziet het terug in de hal.

Collectieve verantwoordelijkheid
Bovenstaande zijn slechts enkele voorbeelden van collega’s, maar zo zijn er natuurlijk veel meer binnen een organisatie als Sport050. Ik vind het belangrijk om de voorwaarden te kunnen scheppen dat zij hun werk met plezier en toewijding kunnen doen. Voor mij betekent dat: we mogen van medewerkers verwachten dat ze zorgen voor een schone en veilige sportlocatie. Maar om dat te kunnen doen, moeten wij als Sport050 óók zorgen voor een schone en veilige werkomgeving voor hén. Die betrouwbare basis van schoon en veilig is geen eenrichtingsverkeer. Een goed voorbeeld is de introductie van Arbo- en Veiligheidsunits op onze werkplekken. Hierin vind je duidelijke werkinstructies, productinformatiebladen, WIK-kaarten en PBM’s overzichtelijk bij elkaar. Daarnaast draaien we momenteel in zwembad De Parrel een pilot met andere “veiligere” schoonmaakmiddelen en apparatuur. Zo maken we het ook makkelijker om schoon en veilig te werken.

Een schone en veilige sportlocatie is de norm waar we samen voor gaan. Het helpt als iedereen zich verantwoordelijk voelt. Voor de eigen werkplek én die van een ander. Dat begint bij gedrag: van medewerkers, bezoekers én sporters.

Dus … hoe heet jouw schoonmaker?

Christopher Smit
Coördinator Facilitair
Afdeling Sport050
Gemeente Groningen

 

Stokje doorgeven
Chris geeft het stokje voor een nieuwe blog door aan Eddie de Vries van Bakker Schoonmaakbedrijf. We zijn benieuwd naar zijn visie op ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 maart 2019

Blog: Dag van het Compliment

Plezierig werken? Start juist deze dag met een compliment! Een compliment geven is een mooi voorbeeld van “kleine moeite, groot plezier”. Met een compliment laat je zien, dat jij...

04 april 2025

#Boekentip: Handboek inschrijven op aanbestedingen

Het Handboek inschrijven op aanbestedingen van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema is herzien en aangepast aan de nieuwste wetgeving. Aan de hand van vragen wordt uitgelegd hoe de wereld van het...

28 september 2023

Nieuwe uitzending van Captains of Cleaning op 12 oktober

Captains of Cleaning brengt ook dit jaar weer de meest actuele inzichten en experts in de schoonmaakbranche voor het voetlicht. Op 12 oktober 2023 is de eerstvolgende uitzending. Presentator...

16 april 2023

Voedselbank Houten dankt Dolphin Schoonmaakservice

‘Sinds ruim 12 jaar maakt Dolphin Schoonmaakservice b.v. het pand van de Voedselbank Houten schoon.’ Zo meldt het Houtensnieuws.nl. ‘Iedere week op woensdagmiddag komen mensen van het bedrijf het...

28 april 2025

Jacques van den Broek nieuw lid Raad van Commissarissen Total Care

Jacques van den Broek (64) is op 17 april jl. benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Total Care B.V. De holding Total Care B.V. bestaat uit...

18 juli 2023

Wie wint dit jaar het NK Glazenwassen?

Tijdens het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 16 november 2022 werden er niet één, maar maar liefst twee winnaars gekozen. Stefan Struyck van Degenaar/Gom én Niklaas Larkens...

30 januari 2025

Ontdek de Schoonmaak. Voor en door de schoonmaak

“De krapte aan arbeidskrachten is de grootste zorg in schoonmaakland”, vertelt Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland in een interview met de redactie van Schoonmaakjournaal. “Als brancheorganisatie Schoonmakend Nederland konden...

28 mei 2025

Klimaatdoelen CSU, Tzorg en Zizo als eerste in de branche goedgekeurd als ‘Parijs-proof’ door SBTi

Total Care, moederorganisatie van CSU, Tzorg en Zizo, is de eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie in Nederland waarvan de net zero-doelen officieel zijn goedgekeurd door het Science Based Targets initiative...

06 november 2018

100 cursussen voor 10.000 schoonmaakkrachten bij Asito

Schoonmaakorganisatie Asito biedt, in samenwerking met Good Habitz, al haar 10.000 medewerkers een uitgebreid arsenaal aan cursussen en trainingen aan om zich verder te ontwikkelen, zowel op professioneel als...

22 oktober 2020

Blog: De wereld draait om cijfers

De wekker gaat. Ik kijk op m’n mobieltje en zie 06.30 uur staan. De eerste cijfers van de dag. Daarna denk ik aan wat me te doen staat, die...