25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over het verbeteren van organisaties en het ontwikkelen van mensen, een mooie vraag voor Alpheios dus. Na een jaar hebben we het resultaat van co-creatie, zichtbaarheid van schoonmaak, teamspirit, talenten ontdekken en inzetten op feestelijke wijze gepresenteerd. Want er viel heel wat te vieren. Zo was de NPS (net promoter score) van 80,5 naar 86,2 gestegen en het ziekteverzuim met 60%  gedaald. Een enorme prestatie!”, concludeert Rita Brouwer, manager Service Concepts bij Alpheios. Hoe werden deze resultaten bereikt? Het Alpheios-geheim ontfutseld.

Samen op reis gegaan met alleen een stip op de horizon, niet met een dichtgetimmerd plan, maar door co-creatie. Rita Brouwer: “9+ gaat niet meer over technische schoonmaak en het gaat eigenlijk ook niet om het juiste gastvrijheidsconcept of de juiste gastvrijheidstraining, maar vooral over bewustwording van het effect van eigen gedrag en het gedrag van de ander, eigenaarschap, trots en teamspirit”, steekt Rita van wal.

Het effect van eigen gedrag
Rita vervolgt: “We zijn vooral aan de slag gegaan met bewustwording van het effect van eigen gedrag op anderen, de manier waarop je op je eigen manier invulling kunt geven aan de kernwaarden van Sint Anna Ziekenhuis: Persoonlijk Professioneel Verbindend Vindingrijk. De verschillende menstypen die er zijn, de benadering die je dan kiest en de vrijheid voelen en nemen om oprecht aandacht te kunnen geven aan patiënten.”

“Teamspirit, iets voor elkaar over hebben en ‘gewoon’ er elke dag voor gaan, dat is het geheim”

Het effect van samen aan de slag
In het traject vormde zich een co-creatie met Werk Succesvol, opleider in duurzame inzetbaarheid van mensen. “Werk Succesvol biedt competenties en vaardigheidstrainingen voor de ontwikkeling en verbetering van communicatie. We ontdekten wat werkt en wat niet. Samen hebben we gewerkt aan de zichtbaarheid van de schoonmaakdienst, onder meer door een eigen glossy uit te geven die nu door het hele ziekenhuis te lezen is door patiënten en collega’s.”

Het effect van talentvolle teams
Alpheios, Werk Succesvol en Sint Anna Ziekenhuis gingen ook met de teams aan de slag: “Talenten bij elkaar zoeken met een werkprofielindicator, vaste teams formuleren, teamspirit creëren, lean-elementen toevoegen als dagstart en verbeterbord. Daardoor kwamen verbeteringen in versnelling, dat geeft energie!”

Het effect van succes
“Eigenlijk hebben we naar boven gehaald wat de medewerkers al in zich hadden en nu veel bewuster toepassen”, concludeert Rita. Terugkijkend op de feestelijke bijeenkomst op 17 juni vertelt ze: “We zijn 1 jaar later en de resultaten zijn daar.  We hebben ze op feestelijke wijze gepresenteerd. Nicole Muntendam, manager Hotelservices, presenteerde de route die we hadden afgelegd en de resultaten. Zo was de NPS – een managementtool die gebruikt kan worden om de klantloyaliteit te meten – van een 80,5 naar een 86,2 gestegen en het ziekteverzuim met 60% gedaald. Een enorme prestatie. Ook was er een rondetafelsessie met interviews met medewerkers en teamleider over hun ervaringen in het afgelopen jaar. Iedereen is trots en dat mag ook! Teamspirit, iets voor elkaar over hebben en ‘gewoon’ er elke dag voor gaan, dat is het geheim.”

Rita tot slot: “Jorcho van Vlijmen gaf ook een presentatie over zijn onderzoek naar het effect van onzichtbaarheid. WerkSuccesvol sloot af met een hilarische sketch over wat als de menstypen hun kwaliteit overdrijven of zich van hun slechte kant laten zien tijdens het werk!

Al met al een mooie dag, geen afsluiting, maar een moment van reflectie om vervolgens weer een  volgende stap te zetten. Hiervoor zien de medewerkers nog kansen genoeg!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 februari 2025

Hoe vind je sneller dé perfecte medewerker? Leer het bij het Webinar Arbeidsmarkt Intelligence op 13 maart.

Ontdek in één uur hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk die nieuwe medewerker voor jullie bedrijf vindt. Leer aan de hand van unieke data wat dat mag kosten...

26 september 2024

Finalisten Best Practice Awards 2024 bekend

Op 14 november 2024 zullen voor de elfde keer de Best Practice Awards worden uitgereikt, een initiatief van de Code Schoonmaak. De uitreiking vindt plaats tijdens de finale in...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

11 september 2019

Blog: Inspirerend

Laatst is een boek verschenen over de oprichtster van het schoonmaakbedrijf MAS Dienstverleners.  ‘Tout’ schoonmaakland was lovend en vond het verhaal inspirerend. Nu ben ik eerlijk dat ik over...

08 maart 2024

#FOTOFRIDAY: 11 geslaagden bij Qleaning!

Anajah Quentin van Qleaning hangt de vlag uit: “Maar liefst 11 collega’s geslaagd voor de basisopleiding schoonmaak!” Van harte gefeliciteerd. Anajah vertelt altijd supertrots te zijn als collega’s voor...

27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende...

28 februari 2025

Jerry Sluis 25 jaar bij Rietbroek: “Samenwerking is de sleutel tot succes”

Operationeel directeur, Jerry Sluis, begon in 2000 als glazenwasser bij schoonmaakbedrijf Rietbroek en groeide door naar directielid. Hij viert dit jaar zijn 25 jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd!

16 december 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) over toekomst schoonmaak: “Onze markt zal verder vergroten”

‘Vijf jaar later’ is een gevierd tv-programma, waarin met een gast wordt teruggekeken naar zijn/haar uitspraken en verwachtingen van vijf jaar geleden. In 2015 pakte onze filmer Henk Snaterse...

03 mei 2024

#FOTOFRIDAY Een week glasbewassing in beeld

Diliana Elvers,  eigenaar bij allround schoonmaakbedrijf De Cleaning Pro, kijkt terug op een week glasbewassing. “Nou dat was me het weekje wel. Super trots! Veel gedaan met de DCP...

15 april 2020

Rechtspraak: Schiphol mocht schoonmaker toegangspas niet afpakken

Schiphol heeft een schoonmaker onterecht zijn toegangspas tot de luchthaven afgepakt. Dat oordeelde het Gerechtshof in Amsterdam dinsdag. De man mocht sinds eind 2018 niet meer werken op het...