1 augustus 2019

Opleidingshuis schoonmaakbedrijf Victoria: academie voor schoonmaaktalenten

“Alleen met de Basisopleiding Schoonmaken onderscheid je je niet meer in de markt”, stelt Jan Bakker, directeur van schoonmaakbedrijf Victoria in Alkmaar. “Deze opleiding is verplicht en biedt geen extra kansen voor ons bedrijf én onze mensen. Ons personeel is ons kapitaal, wij zien graag dat zij zichzelf ontwikkelen. Daarom ontstond in samenwerking met UL-Team het idee voor een eigen opleidingshuis.”

“Ons bedrijf groeit en dat betekent dat je je zaken goed moet structuren”, vertelt Jan Bakker. “Met name op het gebied van personeel. We hebben veel talent op de werkvloer rondlopen, dat moet je koesteren en laten uitgroeien. Je wilt voor jouw opdrachtgevers onderscheidend zijn en dat doe je met jouw medewerkers. Want wat verandert er voor een opdrachtgever als je het werk én de mensen overneemt van een ander schoonmaakbedrijf? Je kunt doorgaan op gelijke manier, maar er is een reden waarom de opdrachtgever voor een ander schoonmaakbedrijf kiest.”

“We hebben veel talent op de werkvloer rondlopen, dat moet je koesteren en laten uitgroeien.”

“We hebben met Belinda Dekkers van UL-Team een plan van aanpak gemaakt voor deze situaties. We meten de kennis van onze nieuwe medewerkers. Wat kunnen ze, wat is hun kennisniveau, waaraan wil of moet hij of zij werken? Via e-learning stellen we de vragen op locatie met het doel de kennis van de medewerkers en hun werk naar een hoger niveau te tillen. Om een opdrachtgever betere kwaliteit schoonmaak te kunnen bieden.”

Individueel opleidingsplan
Gedreven gaat Jan verder: “Samen met onze leidinggevenden maken we een individueel persoonlijk opleidingsplan. Geen hoogdravende verhalen, maar wel een gesprek over ontwikkelen en positieve aandacht. We leggen afspraken vast en gaan er gezamenlijk mee aan de slag. Zij zijn degenen die ook de gesprekken met onze schoonmaakmedewerkers voeren en moeten de knowhow hebben hoe dit goed aan te pakken. Ook deze gesprekken leggen wij vast. Daarnaast houden wij een werkdrukmeting en medewerkerstevredenheidsonderzoek om te zien hoe onze medewerkers hun werk en ons als werkgever ervaren.”

Breed opleidingspallet
Jan licht toe dat Victoria voor de schoonmaakmedewerkers de Basisopleiding schoonmaak organiseert met de standaardonderwerpen én specifieke aandacht voor veilig werken op een sleutelpand, het op juiste wijze wringen van doeken of gastvrijheid. “80% is inmiddels gediplomeerd! Voor een warm welkom van een nieuwe medewerker is het Introductieboek Victoria Schoonmaak ontwikkeld.

Ook voor de leidinggevenden is het bedrijf altijd op zoek naar een passende opleiding, zoals de Introductietraining Leidinggeven voor een startende voorvrouw/-man, een RAS-basisopleiding Leidinggeven en het trainen van specifieke vaardigheden met workshops Timemanagement, Gesprekstechnieken of Samenwerken.

“We zien veel gemotiveerde mensen die hun kennis direct toepassen in hun werk, met een dankbare opdrachtgever tot gevolg. Daar doen we het voor”

Met het eigen opleidingshuis wil Jan Bakker met zijn team nog beter inspelen op de individuele ontwikkeling van alle medewerkers: naast de standaardopleiding per persoon kijken wat de wens of een vereiste is. “UL-Team heeft voor ons een stroomschema gemaakt om met nieuwe medewerkers een individueel plan van aanpak te maken. Dit is steeds vaker nodig, omdat de huidige tijd om andere vaardigheden vraagt. Denk aan taakvergroting, een schoonmaker zet ook koffie klaar of helpt een zorgassistent een kamer klaarmaken.” Belinda vult aan: “Met onze maatwerk-modules kunnen we goed op deze vraag inspelen.”

 Samen successen vieren
“Het brede pallet aan opleidingen verzorgen we samen met UL-Team, een contact dat al veel jaren teruggaat, eerst met Ron van der Meijden, nu met Belinda en haar collega’s. Zij denken met ons mee, bieden de juiste tools aan, er kan veel en ze monitoren de ontwikkelingen. Wij zijn heel tevreden over hun inzet en onze mensen ook, dat blijkt wel uit het hoge slagingspercentage! Van een diploma-uitreiking maken we een feestelijke happening. Je merkt het enthousiasme en ziet hoe trots iedereen is bij het krijgen van een diploma, dat is toch geweldig. We zien veel gemotiveerde mensen die hun kennis direct toepassen in hun werk, met een dankbare opdrachtgever tot gevolg. Daar doen we het voor!”, besluit Jan trots.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 mei 2019

Blog: Handen wassen: altijd doen en goed!

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen, die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven. Op 5 mei is het de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

17 april 2019

Asito ontwikkelt rolkwalificatie-app schoonmaakopleidingen ziekenhuizen

Als schoonmaakbedrijf levert Asito in de gezondheidszorg een bijdrage aan een veilige werk- en leefomgeving voor patiënten, medewerkers en bezoekers van zorginstellingen. Om de kwaliteit van dienstverlening nog verder...

21 november 2024

Organisatie en exposanten blikken terug op Schoonmaak Vakdagen

Op 5 en 6 november 2024 vonden de Schoonmaak Vakdagen voor de zesde keer plaats. Met een diverse groep exposanten, een gevarieerd kennisprogramma, twee glazenwassers wedstrijden én een enthousiast...

16 maart 2023

“Met NESO hopen we de schoonmaakbranche iets terug te kunnen geven”

Er zijn onder meer een ziekenhuiskamer, basisschoolklas en vakantiebungalow nagebouwd. Er zijn 350 ramen die zowel met een ladder, hoogwerker als waspak kunnen worden gewassen en er is 750...

24 februari 2025

Laat je inspireren door Belinda Dekkers-Schwartz: “Op 2 april zoeken we met FMNextGen aan tafel de verdieping op”

Op 2 april vindt het exclusieve FMNextGen-diner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een avond waar jonge professionals in de schoonmaakbranche (20-40 jaar) samenkomen voor goed eten, inspirerende gesprekken en...

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...

05 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en...

25 februari 2019

UL-Team breidt uit met nieuwe zorgopleidingen Cure en Care

In de zorg speelt infectiepreventie een essentiële rol, waarmee er een cruciale rol van schoonmaak is weggelegd en dus voor opleidingen. UL-Team, specialist in opleidingen in de facilitaire dienstverlening,...

14 juni 2019

Blog: Alle dagen trots op de schoonmakers!

Vandaag vieren we voor de 4e keer De Dag van de Schoonmaker. Een dag om schoonmakers in het zonnetje te zetten en extra te bedanken voor hun vakwerk. Want...