26 mei 2025

Danielle Bal (1nergiek) over de match met UL-Team: “Vanaf dag één was er een klik.”

Opleidingsbureau UL-Team bestaat dit jaar, in 2025, 15 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij de impact van hun werk in de praktijk. Wie kan daar beter over vertellen dan een opdrachtgever zelf? In deze praktijkcase vertelt Daniëlle Bal, HR-manager bij schoonmaakbedrijf 1nergiek waarom de samenwerking met UL-Team goed matcht. “Vanaf dag één was er een klik.”

Van banket naar HR
Daniëlle Bal (47) was jarenlang zelfstandig ondernemer: “Ik had een eigen banketbakkerij, maar na de geboorte van mijn kinderen heb ik dat werk losgelaten. Een werkweek van 70 tot 80 uur viel niet te combineren met het moederschap.” Een periode van thuis cocoonen volgde, totdat het weer begon te kriebelen. “Van thuiszitten werd ik niet gelukkig. Ik wilde weer aan de slag, met mensen werken.” Sinds 2020 is ze actief bij 1nergiek, eerst als verzuimmanager en inmiddels als HR-manager. “Het was best een overgang, van zelfstandig ondernemen naar loondienst. Maar bij 1nergiek voelt het helemaal niet zo. Je krijgt veel ruimte om je afdeling als je eigen toko te runnen.”

Een waardevol vak
Aan de schoonmaakbranche moest ze wennen, geeft Daniëlle eerlijk toe. “Het is een grote branche met enorm veel verschillende functies en werkzaamheden. Ik heb er wel zo’n anderhalf jaar over gedaan om het vak en de mensen te leren kennen.” Wat haar vooral aanspreekt? “De diversiteit aan mensen en culturen. We hebben zo’n 500 mensen in dienst en werken met een flexibele schil van nog eens 150. Samen zorgen we er elke dag voor dat kantoren, winkelcentra, scholen en hotels en andere locaties schoon zijn. Dat is zó waardevol.”

Een sterke start met UL-Team
’Ruim een jaar geleden kwam Daniëlle in contact met UL-Team. “We hadden meteen een goede klik met Belinda Dekkers-Schwartz en haar team. De start van de samenwerking was ook meteen intensief. We zijn gestart met introductietrainingen voor leidinggevenden, daarna volgden de basisinstructies specifiek voor Hotelschoonmaak.”

De trainingen worden goed ontvangen, zowel door Daniëlle als door de deelnemers. “De opbouw is logisch, er is veel ruimte voor interactie en geen enkele vraag is te gek. De trainers van UL-Team nemen echt de tijd en vertalen situaties direct naar de praktijk. Rollenspellen en praktijkvoorbeelden komen allemaal aan bod.”

Klaar voor high-end dienstverlening
De samenwerking krijgt binnenkort een bijzonder vervolg. “Per 1 augustus starten we met het schoonmaakonderhoud van het Efteling Grand Hotel. Daar moet alles tot in de puntjes geregeld zijn. Net zoals dat bij andere hotels ook wordt verwacht. UL-Team ondersteunt ons vanaf dag één, met trainingen op locatie tijdens de proefperiode, voorafgaand aan de opening en bij de officiële start. Dat geeft ons vertrouwen. We willen het in één keer goed neerzetten, en samen met UL-Team en onze eigen rayonmanagers lukt dat ook.”

Deelnemers voelen zich gehoord en gezien

Wat maakt de trainingen van UL-Team zo passend? “Vooral dat er écht tijd wordt genomen voor de mensen. Deelnemers voelen zich gehoord, kunnen situaties uit hun dagelijkse praktijk bespreken en krijgen daar direct advies over. Dat maakt leren praktisch en persoonlijk. En het zorgt ervoor dat onze mensen steviger in hun rol zitten.”

Een fijne match
1nergiek werkt bewust met meerdere opleiders, ieder met een eigen specialisme. “UL-Team verzorgt bij ons de trainingen voor leidinggevenden en hotelmodules, dat is waar zij echt sterk in zijn. De samenwerking voelt niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk. We hebben een fijne match gevonden in UL-Team. We feliciteren hen met hun 15-jarig bestaan en kijken er naar uit om samen nog meer opleidingen in de toekomst te gaan doen,”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

07 januari 2020

Jeannot Peijen genomineerd voor HotelloTOP Talent of the YEAR 2020

Vroeger had ik nooit verwacht dat ik in de facilitaire branche zou gaan werken. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het heerlijk, maar ik droomde altijd van mijn eigen...

28 april 2025

Na Koningsdag 2025 is Nederland weer spic en span

Koningsdag 2025 was weer een groot feest. Met zon, vrijmarkten, festivals, muziek en veel vrolijke mensen. Maar na ieder feest komt er ook weer een tijd van opruimen. Elke...

25 februari 2019

UL-Team breidt uit met nieuwe zorgopleidingen Cure en Care

In de zorg speelt infectiepreventie een essentiële rol, waarmee er een cruciale rol van schoonmaak is weggelegd en dus voor opleidingen. UL-Team, specialist in opleidingen in de facilitaire dienstverlening,...

25 maart 2025

Roy Meter nieuwe directeur Lyreco Benelux

Lyreco Benelux heeft Roy Meter tot nieuwe managing director voor de Benelux benoemd. Hij startte op 4 maart 2025 en zal vanaf 1 juni 2025 officieel de leiding nemen...

04 juli 2019

Belinda Dekkers (UL-Team): “Juist in de zomer kun je als schoonmaakbedrijf je slag slaan”

“Het opleiden van facilitaire medewerkers volgt hetzelfde patroon als het reguliere onderwijs: tijdens de zomervakantie wordt er nauwelijks opgeleid. Terwijl er juist deze weken verschillende situaties zijn, die om...

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

19 mei 2025

NK Schoonmaakplanning 2025: Wie wordt de beste facilitair planner van Nederland?

Op 18 november vindt tijdens de Schoonmaak Vakdagen de vijfde editie van het NK Schoonmaakplanning plaats. Een initiatief van Appreo waarin de kunst van efficiënte en slimme schoonmaakplanning centraal...

04 augustus 2025

CSU driedubbel finalist bij European Cleaning & Hygiene Awards 2025

Op 16 juli deelden wij de shortlist van finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025. Onder deze finalisten bevindt zich CSU. Dit schoonmaakbedrijf is in 3 categorien...

12 mei 2025

Cor Voogd (Vileda Professional): “De overname voelt als het beste van twee werelden”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions (FHCS), het moederbedrijf van Vileda Professional, het Duitse Vermop over. Een strategische stap die niet alleen het productassortiment verbreedde, maar...