26 mei 2025

Danielle Bal (1nergiek) over de match met UL-Team: “Vanaf dag één was er een klik.”

Opleidingsbureau UL-Team bestaat dit jaar, in 2025, 15 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij de impact van hun werk in de praktijk. Wie kan daar beter over vertellen dan een opdrachtgever zelf? In deze praktijkcase vertelt Daniëlle Bal, HR-manager bij schoonmaakbedrijf 1nergiek waarom de samenwerking met UL-Team goed matcht. “Vanaf dag één was er een klik.”

Van banket naar HR
Daniëlle Bal (47) was jarenlang zelfstandig ondernemer: “Ik had een eigen banketbakkerij, maar na de geboorte van mijn kinderen heb ik dat werk losgelaten. Een werkweek van 70 tot 80 uur viel niet te combineren met het moederschap.” Een periode van thuis cocoonen volgde, totdat het weer begon te kriebelen. “Van thuiszitten werd ik niet gelukkig. Ik wilde weer aan de slag, met mensen werken.” Sinds 2020 is ze actief bij 1nergiek, eerst als verzuimmanager en inmiddels als HR-manager. “Het was best een overgang, van zelfstandig ondernemen naar loondienst. Maar bij 1nergiek voelt het helemaal niet zo. Je krijgt veel ruimte om je afdeling als je eigen toko te runnen.”

Een waardevol vak
Aan de schoonmaakbranche moest ze wennen, geeft Daniëlle eerlijk toe. “Het is een grote branche met enorm veel verschillende functies en werkzaamheden. Ik heb er wel zo’n anderhalf jaar over gedaan om het vak en de mensen te leren kennen.” Wat haar vooral aanspreekt? “De diversiteit aan mensen en culturen. We hebben zo’n 500 mensen in dienst en werken met een flexibele schil van nog eens 150. Samen zorgen we er elke dag voor dat kantoren, winkelcentra, scholen en hotels en andere locaties schoon zijn. Dat is zó waardevol.”

Een sterke start met UL-Team
’Ruim een jaar geleden kwam Daniëlle in contact met UL-Team. “We hadden meteen een goede klik met Belinda Dekkers-Schwartz en haar team. De start van de samenwerking was ook meteen intensief. We zijn gestart met introductietrainingen voor leidinggevenden, daarna volgden de basisinstructies specifiek voor Hotelschoonmaak.”

De trainingen worden goed ontvangen, zowel door Daniëlle als door de deelnemers. “De opbouw is logisch, er is veel ruimte voor interactie en geen enkele vraag is te gek. De trainers van UL-Team nemen echt de tijd en vertalen situaties direct naar de praktijk. Rollenspellen en praktijkvoorbeelden komen allemaal aan bod.”

Klaar voor high-end dienstverlening
De samenwerking krijgt binnenkort een bijzonder vervolg. “Per 1 augustus starten we met het schoonmaakonderhoud van het Efteling Grand Hotel. Daar moet alles tot in de puntjes geregeld zijn. Net zoals dat bij andere hotels ook wordt verwacht. UL-Team ondersteunt ons vanaf dag één, met trainingen op locatie tijdens de proefperiode, voorafgaand aan de opening en bij de officiële start. Dat geeft ons vertrouwen. We willen het in één keer goed neerzetten, en samen met UL-Team en onze eigen rayonmanagers lukt dat ook.”

Deelnemers voelen zich gehoord en gezien

Wat maakt de trainingen van UL-Team zo passend? “Vooral dat er écht tijd wordt genomen voor de mensen. Deelnemers voelen zich gehoord, kunnen situaties uit hun dagelijkse praktijk bespreken en krijgen daar direct advies over. Dat maakt leren praktisch en persoonlijk. En het zorgt ervoor dat onze mensen steviger in hun rol zitten.”

Een fijne match
1nergiek werkt bewust met meerdere opleiders, ieder met een eigen specialisme. “UL-Team verzorgt bij ons de trainingen voor leidinggevenden en hotelmodules, dat is waar zij echt sterk in zijn. De samenwerking voelt niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk. We hebben een fijne match gevonden in UL-Team. We feliciteren hen met hun 15-jarig bestaan en kijken er naar uit om samen nog meer opleidingen in de toekomst te gaan doen,”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 oktober 2022

“Wie goed doet, goed ontmoet”

Milieuvriendelijk werken, ergonomisch de puntjes op de i zetten, goed zorgen voor het werkplezier van je medewerkers én een bijdrage leveren aan je omgeving. Het is Gaby Westelaken op...

25 september 2023

Blog Belinda Dekkers (UL-Team): Duurzaam onderwijs: Het papierdilemma

In de afgelopen decennia hebben we een verschuiving gezien in onze kijk op de wereld om ons heen. Het besef van de delicate balans tussen mens, milieu en economie...

15 april 2019

CSU over UL-Team: “Investeren in mensen levert focus, structuur en rust op”

Een pittig, professioneel trainingsprogramma, de wil om te ontwikkelen, het vertrouwen hebben om het geleerde toe te passen en ondersteuning krijgen vanuit de leidinggevende. Dit zijn volgens de trainer...

08 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

04 maart 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Laat je me nou een sexlijn bellen!?”

Met dit verhaal gaan we een stukje terug in de tijd. Velen van jullie kunnen het zich niet meer voorstellen, maar er was ooit een tijd zonder smartphones, navigatie...

15 november 2018

NVZ schudt Nederland wakker voor verbeteren hygiëne in strijd tegen oprukkende antibioticaresistentie

Op 14 november publiceerde de branchevereniging voor de was- en reinigingsmiddelenindustrie in Nederland (NVZ) een persbericht met als titel ‘Alledaagse hygiëne moet beter in de strijd tegen de oprukkende...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

10 december 2018

Van der Valk Hotel Ridderkerk kiest voor multiservice dienstverlening EW

EW Facility Services is de nieuwe schoonmaakpartner van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Vanaf 1 januari is de multiservice facilitair dienstverlener verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 140 hotelkamers,...

10 juli 2019

Blog: Hospitality, een containerbegrip of kun je echt nog een verschil maken?

Ken je ook die sketch van Lebbis over ‘het perfecte terrasje’? Zo simpel, zo herkenbaar en telkens als ik deze zie, verbaas ik mij er weer over dat zoiets...