25 november 2019

Asito en Alliander: “Door focus op sterke samenwerking wonnen we aanbesteding”

Met een uitgebreid plan startte Asito 1,5 jaar geleden de dienstverlening bij Alliander. Met dit plan draagt het schoonmaakbedrijf bij aan de ambitie van Alliander om een Great Place to Work te zijn voor haar medewerkers. Het principe van een onbaatzuchtige samenwerking en innovatie staat hierbij centraal. Een terugblik op de nieuwe samenwerking met de schoonmaakkrachten ter plekke, de klant en de klantmanager.

Door de focus te leggen op een sterke samenwerking werd de aanbesteding gewonnen: “We vinden een schone werkomgeving voor onze medewerkers en onze bezoekers heel belangrijk”, vertelt Mark Hamstra, leveranciersmanager Werkomgeving bij Alliander. “Ook in de MVO-thema’s gericht op de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers konden we ons heel goed vinden. Asito’s aanpak in de kwaliteit van het werk en samenwerking met andere facilitaire leveranciers sprak ons erg aan.”

“Eerder ging het alleen om het poetsen en zagen we onze leidinggevende bijna nooit”

Totale ontzorging
Brenda Jansen is facility manager bij Yask en ondersteunt en voert werkzaamheden uit voor alle facilitaire zaken bij Alliander. “Asito had in de aanbestedingsperiode een mooie aanbieding, die perfect aansloot op wat Alliander wil: ontzorgd worden. Dat ontzorgen zit hem in proactief de kwaliteits- en belevingsrondes lopen. Gebreken en verstoringen op tijd signaleren, maar daarin ook een stap extra zetten. Wat doe je om het op te lossen? We hebben veel gebruikers in onze gebouwen, dus we moeten elkaar daarin ondersteunen.”

Extra waardering schoonmaakkrachten
Skender en Rania zijn twee van de vaste schoonmaakkrachten bij Alliander. Beiden werken ze respectievelijk 18 en 14 jaar als schoonmakers in het gebouw. Sinds een jaar doen ze dat namens het Almelose schoonmaakbedrijf. “We hopen nog heel lang bij Asito te werken”, vertellen ze. Volgens Skender komt dat omdat het om meer gaat dan schoonmaken. “Eerder ging het alleen om het poetsen en zagen we onze leidinggevende bijna nooit. Bij dit schoonmaakbedrijf is dat wel anders, er wordt nu echt naar ons geluisterd en we lunchen regelmatig samen.”

Tijdens Complimentendag wilde klantmanager José Albring de schoonmaakkrachten laten weten dat zij gewaardeerd worden. Rania: “Dat kwam echt als een verrassing. Veel mensen van kantoor kwamen naar ons toe om te zeggen dat ze blij met ons waren. Ik kreeg toen zin om nog meer mijn best te doen.”

Ketensamenwerking
Bij Alliander werken alle facilitaire dienstverleners samen in het concept: 1-facilitaire formule. “Ondanks dat we hier veel verschillende leveranciers hebben voor de facilitaire zaken, willen we het als eigen zien. Asito maakt daarin het verschil”, aldus Brenda. “De partners uit het concept zoeken goed de samenwerking op. Zo zorgen we er met z’n allen voor dat de medewerkers en bezoekers van Alliander prettig worden ontvangen en op een prettige manier kunnen werken en verblijven. Onze locatie in Duiven heeft een best groot oppervlakte in het atrium. Daar rijdt sinds kort een schoonmaakrobot. Daarmee hebben ze ons verrast. Dit draagt echt bij aan de beleving. Daarnaast worden ook de schoonmaakkrachten ontzorgd, want ze kunnen zich nu focussen op de zaken die er toe doen, zoals hospitality.”

Initiatieven gericht op medewerkers
Mark kijkt terug op het afgelopen jaar. “Wat mij het meest heeft verrast, is dat Asito het eigenaarschap heeft gepakt om te laten zien dat ze proactief kunnen samenwerken. Er zijn het afgelopen jaar ook veel leuke initiatieven ontstaan, onder andere gericht op de medewerkers”, aldus Mark. “Zij waarderen dat ook heel erg. Daar komt de meerwaarde van de nieuwe functie ‘klantmanager’ om de hoek kijken. José Albring vervult deze rol met verve.”

Geen technische metingen meer
Tot slot geeft Mark aan dat in de aanbesteding als uitgangspunt is genomen dat alle schoonmaakbedrijven kunnen schoonmaken. “Wij gaan dat niet meer controleren met allerlei technische metingen. Dat hebben we losgelaten en we hebben hen helemaal verantwoordelijk gemaakt voor het schoonmaakproces. Daardoor werken we heel prettig samen.”

https://www.asito.nl/verantwoord/partnership/vanuit-resultaatgericht-schoonmaken-sturen-op-totale-ontzorging

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 maart 2019

Truus van Hulst (Hodal): “Medewerkers vinden Smart Cleaning zo prettig werken, ze willen het thuis ook.”

Als je Truus van Hulst vraagt wat ze zo prettig vindt aan de samenwerking met Crohill, hoeft ze niet lang na te denken. “De betrokkenheid is uniek. Pim Hilgerdenaar...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

20 augustus 2023

#FAVORITES Verrassing, blijdschap en emoties bij de 10 finalisten van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing

Bekijk hier hoe de 10 finalisten van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar verrast werden met het nieuws van hun nominatie. Petra de Bruin en Esther van...

27 november 2019

Verschenen uniek boek Taal in de Schoonmaak: meedoen in de maatschappij en het vak

Per dag worden er in Nederland 44 boeken uitgegeven. Heel veel kookboeken, maar geen of sporadisch een boek over en voor de schoonmaak. Vandaag verschijnt het boek Taal in...

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...

08 november 2019

8 november: inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven

Veranderende demografie, verstedelijking, vergrijzing, arbeidskrapte; ze vereisen dat we vooruit kijken. Maar ook co-makerships en generatieverschillen, technische ontwikkelingen, verdienmodellen en business cases. Wat komt erop ons af, wat gebeurt...

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...

08 juni 2023

SIEV organiseert op 29 juni themamiddag Kansen op de krappe arbeidsmarkt

Hoe zet je efficiënt de reservebank van Nederland in? Wat gebeurt er in de schoonmaakbranche? Succesvol medewerkers werven via Facebook 2.0, Anders(om) denken in HR en een rondetafelgesprek over...