12 augustus 2025

Social Facility wint aanbesteding Rijksoverheid met unieke, duurzame en sociale aanpak

Als ‘kleine’ speler in de markt van kwaliteitsmetingen een grote aanbesteding van de Rijksoverheid winnen. Dat was de droom van Leon Habraken, eigenaar van Social Facility. Een droom waarvan hij al bij inschrijving aanvoelde dat die ging uitkomen. En inderdaad, hij won de aanbesteding met een aanbod dat anders was en dus aansprak. Want: “Kwaliteit meten kan en moet anders.”

Hoe win je als relatief kleine speler tussen de grotere bureaus een prestigieuze aanbesteding van de Rijksoverheid? Door het anders te doen dan de andere adviesbureaus. Leon Habraken (Social Facility) koos niet voor een commerciële insteek, maar voor een mensgerichte benadering. En die aanpak viel op. De aanbesteding ging niet om ‘afvinken’ en ‘afstraffen’, maar om écht verbeteren. “Precies waar wij voor staan”, zegt Leon. “Wij meten niet om schoonmakers op de vingers te tikken, maar om hen verder te helpen.”

De opdracht: kwaliteits- en belevingsmetingen voor de RSO
De opdracht betreft de uitvoering van kwaliteits- en belevingsmetingen op de schoonmaaklocaties van de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO), een onderdeel van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De ambitie: werken aan een lerende organisatie die schoonmakers ondersteunt om vakmanschap verder te ontwikkelen. Social Facility won de aanbesteding dankzij een overtuigend voorstel waarin de mens centraal staat, met sterke scores op aanpak, dashboard en social impact.
“De kernvraag van de uitvraag raakte mij,” vertelt Leon. “De Rijksoverheid vroeg om een manier om mensen te verbeteren. Niet om af te keuren en boetes uit te delen, maar om samen vooruit te komen. Dat zit in mijn DNA en draag ik uit met mijn bedrijf.”

Een nieuwe meetcultuur: voorbeeld uit de praktijk
Leon illustreert zijn visie met een praktijkvoorbeeld in een controle in een ziekenhuis. “Een schoonmaker had extra haar best gedaan omdat ze wist dat er een meting kwam. Toch werden drie lockers afgekeurd op methodefouten, waarna alle 160 lockers in het gehele ziekenhuis werden afgekeurd. Het gevolg: frustratie en een boete voor het schoonmaakbedrijf. Terwijl je ook had kunnen uitleggen wat er beter kon en ruimte geven om te herstellen.” Leon wil hiermee laten zien dat hij niet achter de huidige tendens van kwaliteitscontrole staat en de financiële prikkels die daar vaak aan verbonden zijn.
Zijn aanpak, zonder primair financiële oogmerk en met focus op de mens, sluit naadloos aan op de doelstellingen van de RSO. In plaats van technische metingen die enkel een score opleveren, ligt de nadruk nu op praktisch advies, begeleiding en verbetering.

Mensgericht en duurzaamheid
De aanbesteding had meerdere pijlers: verbeteren van mensen, samenwerking, duurzaamheid (met name reisbewegingen) en een gebruiksvriendelijk dashboard. Ook op dat laatste scoorde Social Facility hoog. Het bedrijf ontwikkelde een uitbreiding van hun dashboard waarmee ze alle metingen op operationeel, tactisch en strategisch niveau, overzichtelijk kunnen presenteren.

Wat betreft duurzaamheid zoekt Social Facility de samenwerking op met PSO30+* bedrijven: sociale ondernemingen (met medewerkers die voor meer dan 30% uit kwetsbare groepen afkomstig zijn) die al door het land rijden voor kwaliteitsmetingen bij andere opdrachtgevers. “Een voorbeeld is Terschelling, waar een controleur sowieso al naartoe moest voor een vakantiepark. Dan kan de Vuurtoren van de Rijksoverheid daar mooi bij, zonder extra CO₂-uitstoot,” aldus Leon. “We hebben zelfs screenshots van het navigatiesysteem ingestuurd om de Rijksoverheid te laten zien dat we voor de meest duurzame routes kozen.”

Toch kan dit volgens de RSO niet helemaal CO₂ vrij”, geeft Leon naar alle eerlijkheid toe. “Soms maak je toch enkele kilometers. Maar in verhouding met de inschrijving van andere adviesbureaus zal ons aanbod duurzamer zijn geweest.”

Van kleine speler naar landelijk netwerk
Hoewel Leon de enige vaste kracht is bij Social Facility, werkt hij samen met diverse onafhankelijke controleurs en een softwareontwikkelaar. “We zijn misschien klein qua structuur, maar groot in bereik. Van lokale opdrachten tot landelijke trajecten met honderden locaties: we kunnen het aan.”
Opvallend is dat Leon zijn inschrijving bewust compact hield. “We mochten 5000 woorden indienen, maar ik had er minder nodig. Mijn plan was helder en to the point. De feedback was dan ook positief: 100% score op aanpak en dashboard.” Leon is ervan overtuigd dat zijn tone of voice onderscheidend was.

Samen investeren en verbetering.
Leon deelt, een beetje met verbazing, wat de pijler samenwerken met de RSO ook inhoudt: “Het mooie is ook dat in deze opdracht die samenwerking met het Rijk écht naar voren komt. Zo biedt deze opdracht een investering aan in onze applicaties voor de komende jaren. Dus wij helpen hun beter te worden, maar zij helpen dus ook daadwerkelijk ons beter te worden.”

Een voorbeeld voor de sector?
De aanbesteding is gegund. In augustus volgt de kick-off, en vanaf september starten de kwaliteits- en belevingsmetingen. Leon gaat met ongeveer 30 mensen uit 12 bedrijven landelijk aan de slag. Hij hoopt dat zijn unieke, positieve en mensgerichte benadering de sector aan het denken zet. “Ik weet dat ik tegen bestaande verdienmodellen inga. Naar mijn mening is de kwaliteitsmeting van nu vaak een verdienmodel op afkeuring en hercontrole. Maar het kan anders. En het moet anders.”

Hij pleit voor een positieve insteek: “Schoonmakers zijn nu bang voor metingen. Ze weten niet wat ze kunnen verwachten, krijgen vaak geen uitleg en moeten het rapport maar afwachten. Dat moet echt anders. Ga in gesprek, geef feedback, en erken wat goed gaat. Dan is zo’n meting geen controle, maar een kans. Ik merk dat iedereen daar zoveel blijer van wordt. Zowel de schoonmakers als de inspecteurs.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 september 2023

Workshops in week lezen & schrijven

In de Week van lezen & schrijven (8 t/m 15 september) organiseert Schoonmakend Nederland twee workshops over het herkennen en omgaan met lage basisvaardigheden. In de schoonmaakbranche heeft ruim...

23 mei 2024

Terugblik op B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag

Op 25 april vond in het Leidse Pesthuis de eerste B2-Cleaning Kennis- en Innovatiemiddag plaats. Meerdere producenten en leveranciers uit de schoonmaaksector verzamelden zich in Leiden om zich te...

29 juli 2025

Medewerkers werven in de zomer? Social Cleania zegt: doen!

“Is het wel slim om een campagne in de zomer te draaien?” Volgens Stef Martens van Social Cleania wel. `Mensen zitten altijd op hun telefoon. Ook tijdens de zomer.`...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

21 februari 2024

Duikers maken ‘Bubbelbaden’ op rioolwaterzuiveringen schoon

Schoonmaken gaat verder dan alleen panden. Ook het riool is onderhevig aan reiniging. Regionieuws Hogeveen publiceerde een artikel over de reiniging van beluchtingstankels van enkele rioolwaterzuiveringen van het  Waterschap...

05 februari 2025

Francis combineert schoonmaak in Zeist met vrijwilligerswerk voor Ghana

Schoonmaker Francis (47) woont in Zeist en maakt via Biga Groep schoon bij scholengemeenschap De Breul. Hij komt uit Ghana en woont nu drie jaar in Nederland met zijn...

08 april 2025

Ontmoet Breedweer, Contrast en Code Schoonmaak tijdens WorkPlace Xperience 2025

De WorkPlace Xperience 2025, op 15 & 16 april, brengt deelnemers samen om de duurzame, gezonde en gelukkige werkomgeving van de toekomst te creëren. Tijdens het event ontdek...

06 juni 2023

Tork toont combi hygiëne, duurzaamheid en digitalisering

Woensdag 7 juni begint Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht. Drie dagen lang bieden 200 exposanten facilitaire en schoonmaakoplossingen aan de bezoekers. Ook Tork is weer aanwezig op...