17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a. als vrij van vuil, maar ook fraai, dat wat onze zintuigen streelt, dat wat mooi is. Wat een dankbaarheid zou je ten deel moeten vallen als je ervoor mag zorgen dat de omgeving weer fraai en mooi wordt. Mensen gaan immers stralen als hun omgeving straalt. Daar is volop wetenschappelijk bewijs voor.

Wat dan zo onbegrijpelijk is, is dat als we kijken naar het spectrum aan facilitaire diensten, schoonmaken misschien wel de minst positieve associaties oproept. Terwijl we bij een hotelovernachting als eerste de kamer inspecteren op hoe schoon deze is. Een bezoek aan een schoon en fris toilet in een restaurant geeft onze ervaring nog meer glans, terwijl in het tegenovergestelde geval we het restaurant een negatieve recensie bezorgen. Kijkend naar mensen om ons heen is schoonheid een van de eerste kenmerken die ons opvalt.

Onderscheid in omgevingskenmerk en activiteit
Het tweeslachtige van schoon zit wellicht in het onderscheid tussen schoon als omgevingskenmerk en de activiteit die ervoor zorgt dat iets schoon is… schoonmaken. Resultaat versus proces. In Nederland zorgen er ruim 230.000 duizend schoonmakers (UWV; CBS; Schoonmakend Nederland) dagelijks voor dat onze scholen, ziekenhuizen, kantoren, treinen, hotels e.a. omgevingen fraai en fris zijn. Werk dat in de regel wordt geclassificeerd als laag geschoold, weinig complex en… vies. Daar gaat het mis. Het werk van de kapper, die de hele dag met de handen in andermans haar zit te friemelen om iemand mooi te maken, is minstens zo vies. De huisarts die ook wel eens een mindere dag heeft als er een handeling moet worden verricht aan een ‘iets minder uitnodigend lichaam’. Kennelijk hanteren mensen een ongeschreven, onbewuste rangorde om werk te classificeren. We hebben oog en respect voor unieke kennis en vaardigheden. We waarderen het resultaat, maar hebben geen oog voor het proces. En dat hoeft ook niet.

Beeldvorming: glans geven!
Als dat nou alleen maar beeldvorming is waar de sector zelf aan meewerkt… dan praat je toch in het vervolg alleen nog maar over hoe mooi, fraai en zintuigen strelend het resultaat van je werk is. Heineken, als marktleider, heeft bierdrinken (uitkomst van het brouwproces) lang geleden geladen met gezelligheid in tegenstelling tot bijvoorbeeld Grolsch die vakmanschap communiceerde (input en proces). Dat vakmanschap heeft iedereen lak aan. Dat is wel het minste wat je verwacht van een bierbrouwer. Kunnen schoonmaken is ook het minste wat je verwacht van schoonmakers. Maar dat zij in staat zijn om de werkomgeving glans te geven, mensen te laten stralen en daarmee een visitekaartje afgeven namens de organisatie… Dat roept bij menigeen zonder twijfel hele positieve associaties op.

Herman Kok
Shign

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 februari 2020

Consensus zet magische standaard in schoonmaak voort als Enozopro

Consensus Group introduceerde afgelopen jaar de nieuwe standaard in schoonmaak: de Hygeia SB100. De magische sprayflacon die watergedragen ozon genereert, is inmiddels uitgegroeid tot een welbekend fenomeen op de...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

22 november 2022

Vileda Professional presenteert nieuwe generatie Swep Class met livestream

Op 29 november om 16:00 uur kun je via een livestream de presentatie bijwonen van de nieuwe generatie van het Swep vloerconcept van Vileda Professional Van het prille begin...

04 december 2019

Blog: De definitie van duurzaamheid: de snaren van een gitaar

Je kunt tegenwoordig niet om het begrip duurzaamheid heen. In elke branche is het een thema en je leest het dagelijks op social media terug. Wanneer je Google laat...

29 februari 2024

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2024 De Dag van de Schoonmaker

De 9e Dag van de Schoonmaker staat in teken van Waardering. Bedankt, jij maakt het verschil! Deze erkenning verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op vrijdag 14...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

05 juli 2019

#vlogvrijdag Sam van Beercoo vlogt over De Dag van de Schoonmaker

Waarom is De Dag van de Schoonmaker zo belangrijk én leuk? Rayonleidster Sam van Beercoo Schoonmaakgroep motiveert, blikt terug en neemt alvast een aanloopje naar de 5e editie, op...

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...