17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a. als vrij van vuil, maar ook fraai, dat wat onze zintuigen streelt, dat wat mooi is. Wat een dankbaarheid zou je ten deel moeten vallen als je ervoor mag zorgen dat de omgeving weer fraai en mooi wordt. Mensen gaan immers stralen als hun omgeving straalt. Daar is volop wetenschappelijk bewijs voor.

Wat dan zo onbegrijpelijk is, is dat als we kijken naar het spectrum aan facilitaire diensten, schoonmaken misschien wel de minst positieve associaties oproept. Terwijl we bij een hotelovernachting als eerste de kamer inspecteren op hoe schoon deze is. Een bezoek aan een schoon en fris toilet in een restaurant geeft onze ervaring nog meer glans, terwijl in het tegenovergestelde geval we het restaurant een negatieve recensie bezorgen. Kijkend naar mensen om ons heen is schoonheid een van de eerste kenmerken die ons opvalt.

Onderscheid in omgevingskenmerk en activiteit
Het tweeslachtige van schoon zit wellicht in het onderscheid tussen schoon als omgevingskenmerk en de activiteit die ervoor zorgt dat iets schoon is… schoonmaken. Resultaat versus proces. In Nederland zorgen er ruim 230.000 duizend schoonmakers (UWV; CBS; Schoonmakend Nederland) dagelijks voor dat onze scholen, ziekenhuizen, kantoren, treinen, hotels e.a. omgevingen fraai en fris zijn. Werk dat in de regel wordt geclassificeerd als laag geschoold, weinig complex en… vies. Daar gaat het mis. Het werk van de kapper, die de hele dag met de handen in andermans haar zit te friemelen om iemand mooi te maken, is minstens zo vies. De huisarts die ook wel eens een mindere dag heeft als er een handeling moet worden verricht aan een ‘iets minder uitnodigend lichaam’. Kennelijk hanteren mensen een ongeschreven, onbewuste rangorde om werk te classificeren. We hebben oog en respect voor unieke kennis en vaardigheden. We waarderen het resultaat, maar hebben geen oog voor het proces. En dat hoeft ook niet.

Beeldvorming: glans geven!
Als dat nou alleen maar beeldvorming is waar de sector zelf aan meewerkt… dan praat je toch in het vervolg alleen nog maar over hoe mooi, fraai en zintuigen strelend het resultaat van je werk is. Heineken, als marktleider, heeft bierdrinken (uitkomst van het brouwproces) lang geleden geladen met gezelligheid in tegenstelling tot bijvoorbeeld Grolsch die vakmanschap communiceerde (input en proces). Dat vakmanschap heeft iedereen lak aan. Dat is wel het minste wat je verwacht van een bierbrouwer. Kunnen schoonmaken is ook het minste wat je verwacht van schoonmakers. Maar dat zij in staat zijn om de werkomgeving glans te geven, mensen te laten stralen en daarmee een visitekaartje afgeven namens de organisatie… Dat roept bij menigeen zonder twijfel hele positieve associaties op.

Herman Kok
Shign

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 juni 2022

Van taxichauffeur naar crime-scene cleaner

Wat gebeurt er met een plaats delict wanneer de politie is vertrokken? Wat kom je zoal tegen en wat komt erbij kijken om een dergelijke plek schoon te maken?...

27 december 2024

Nieuwsgierig naar v𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗲𝗻? Luister deze podcast!

“Bijzondere voorbeelden uit de praktijk van het aanbesteden zijn er in ruime mate. We kunnen er meerdere podcasts mee vullen”, laat Octavia Siertsema weten. En dat deed ze. In...

12 november 2021

Zeepboek van Werfzeep

Het zeepatelier van Werfzeep bevindt zich aan de Westerkade in hartje Utrecht. Met een klein zeepteam maken zij hier alle zepen met de hand. Hun 10-jarig jubileum vieren zij...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

28 augustus 2025

Terug-van-vakantieblues: 6 tips om het vakantiegevoel langer vast te houden

Na de zomervakantie weer terug aan het werk? Voor veel mensen is het herkenbaar: je komt uitgerust en met frisse energie terug, maar de volle agenda en stapels werk...

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

09 september 2025

Team Leeuwarden (Breedweer): “Geef je collega’s op voor dé schoonmaakverkiezing van het jaar!”

“Die beker voelt echt als een kroon op ons werk,” vertelt Marieke van Team Leeuwarden trots. Samen met haar collega’s van Breedweer won zij dit jaar de titel Schoonmaakteam van...