17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a. als vrij van vuil, maar ook fraai, dat wat onze zintuigen streelt, dat wat mooi is. Wat een dankbaarheid zou je ten deel moeten vallen als je ervoor mag zorgen dat de omgeving weer fraai en mooi wordt. Mensen gaan immers stralen als hun omgeving straalt. Daar is volop wetenschappelijk bewijs voor.

Wat dan zo onbegrijpelijk is, is dat als we kijken naar het spectrum aan facilitaire diensten, schoonmaken misschien wel de minst positieve associaties oproept. Terwijl we bij een hotelovernachting als eerste de kamer inspecteren op hoe schoon deze is. Een bezoek aan een schoon en fris toilet in een restaurant geeft onze ervaring nog meer glans, terwijl in het tegenovergestelde geval we het restaurant een negatieve recensie bezorgen. Kijkend naar mensen om ons heen is schoonheid een van de eerste kenmerken die ons opvalt.

Onderscheid in omgevingskenmerk en activiteit
Het tweeslachtige van schoon zit wellicht in het onderscheid tussen schoon als omgevingskenmerk en de activiteit die ervoor zorgt dat iets schoon is… schoonmaken. Resultaat versus proces. In Nederland zorgen er ruim 230.000 duizend schoonmakers (UWV; CBS; Schoonmakend Nederland) dagelijks voor dat onze scholen, ziekenhuizen, kantoren, treinen, hotels e.a. omgevingen fraai en fris zijn. Werk dat in de regel wordt geclassificeerd als laag geschoold, weinig complex en… vies. Daar gaat het mis. Het werk van de kapper, die de hele dag met de handen in andermans haar zit te friemelen om iemand mooi te maken, is minstens zo vies. De huisarts die ook wel eens een mindere dag heeft als er een handeling moet worden verricht aan een ‘iets minder uitnodigend lichaam’. Kennelijk hanteren mensen een ongeschreven, onbewuste rangorde om werk te classificeren. We hebben oog en respect voor unieke kennis en vaardigheden. We waarderen het resultaat, maar hebben geen oog voor het proces. En dat hoeft ook niet.

Beeldvorming: glans geven!
Als dat nou alleen maar beeldvorming is waar de sector zelf aan meewerkt… dan praat je toch in het vervolg alleen nog maar over hoe mooi, fraai en zintuigen strelend het resultaat van je werk is. Heineken, als marktleider, heeft bierdrinken (uitkomst van het brouwproces) lang geleden geladen met gezelligheid in tegenstelling tot bijvoorbeeld Grolsch die vakmanschap communiceerde (input en proces). Dat vakmanschap heeft iedereen lak aan. Dat is wel het minste wat je verwacht van een bierbrouwer. Kunnen schoonmaken is ook het minste wat je verwacht van schoonmakers. Maar dat zij in staat zijn om de werkomgeving glans te geven, mensen te laten stralen en daarmee een visitekaartje afgeven namens de organisatie… Dat roept bij menigeen zonder twijfel hele positieve associaties op.

Herman Kok
Shign

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...

12 november 2024

Fins OwnBio® microbiële tablet ontvangt Nordic Swan Ecolabel certificering

De OwnBio® microbiële tablet is onderdeel van de Ownwell®-methode, een 100% chemievrije oplossing voor professionele reiniging. Gezuiverd water wordt ter plaatse geproduceerd met OwnPro®-apparaten die zijn afgestemd op de...

29 januari 2024

Gom België en Leviy kiezen voor intensievere samenwerking in 2024

Met trots vertellen Gom België en Leviy dat zij in 2024 hun samenwerking versterken en verder kijken dan alleen digitalisering. Gom België, onderdeel van Facilicom België, maakt al jarenlang...

23 oktober 2023

Oproep: Wat wil jij weten over aanbesteden?

Al eerder berichtten we over de podcastserie ‘Alles over Aanbesteden’ van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema. De serie kent nu 62 afleveringen. 62 podcasts met 62 verschillende onderwerpen die allemaal bij...

21 september 2023

Nocore: “De Schoonmaak Vakdagen zijn een unieke kans om in contact te komen met schoonmaakbedrijven en klanten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren.  We trappen de serie af...

12 september 2024

Samen tegen voedselverspilling: Collega’s nemen kliekjes mee naar werk en helpen milieu

Jaarlijks wordt per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de...

27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het...

13 oktober 2022

Ali test of middelen en materialen gebruiksvriendelijk, ergonomisch verantwoord en milieuvriendelijk zijn

“Twintig jaar geleden begon ik bij GWS dé schoonmaker te werken, als bijbaantje naast mijn studie. Nu ben ik gediplomeerd vloerenspecialist en ‘tester’ van nieuwe middelen en materialen.” Ali...

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

25 juni 2024

Hoe verminder je de werkdruk?

Een te hoge werkdruk kan veel impact hebben op je werknemers. Wanneer er meer werk dan tijd is kan dat stress opleveren. Ook gaan sommigen hun werk gehaast doen,...