17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a. als vrij van vuil, maar ook fraai, dat wat onze zintuigen streelt, dat wat mooi is. Wat een dankbaarheid zou je ten deel moeten vallen als je ervoor mag zorgen dat de omgeving weer fraai en mooi wordt. Mensen gaan immers stralen als hun omgeving straalt. Daar is volop wetenschappelijk bewijs voor.

Wat dan zo onbegrijpelijk is, is dat als we kijken naar het spectrum aan facilitaire diensten, schoonmaken misschien wel de minst positieve associaties oproept. Terwijl we bij een hotelovernachting als eerste de kamer inspecteren op hoe schoon deze is. Een bezoek aan een schoon en fris toilet in een restaurant geeft onze ervaring nog meer glans, terwijl in het tegenovergestelde geval we het restaurant een negatieve recensie bezorgen. Kijkend naar mensen om ons heen is schoonheid een van de eerste kenmerken die ons opvalt.

Onderscheid in omgevingskenmerk en activiteit
Het tweeslachtige van schoon zit wellicht in het onderscheid tussen schoon als omgevingskenmerk en de activiteit die ervoor zorgt dat iets schoon is… schoonmaken. Resultaat versus proces. In Nederland zorgen er ruim 230.000 duizend schoonmakers (UWV; CBS; Schoonmakend Nederland) dagelijks voor dat onze scholen, ziekenhuizen, kantoren, treinen, hotels e.a. omgevingen fraai en fris zijn. Werk dat in de regel wordt geclassificeerd als laag geschoold, weinig complex en… vies. Daar gaat het mis. Het werk van de kapper, die de hele dag met de handen in andermans haar zit te friemelen om iemand mooi te maken, is minstens zo vies. De huisarts die ook wel eens een mindere dag heeft als er een handeling moet worden verricht aan een ‘iets minder uitnodigend lichaam’. Kennelijk hanteren mensen een ongeschreven, onbewuste rangorde om werk te classificeren. We hebben oog en respect voor unieke kennis en vaardigheden. We waarderen het resultaat, maar hebben geen oog voor het proces. En dat hoeft ook niet.

Beeldvorming: glans geven!
Als dat nou alleen maar beeldvorming is waar de sector zelf aan meewerkt… dan praat je toch in het vervolg alleen nog maar over hoe mooi, fraai en zintuigen strelend het resultaat van je werk is. Heineken, als marktleider, heeft bierdrinken (uitkomst van het brouwproces) lang geleden geladen met gezelligheid in tegenstelling tot bijvoorbeeld Grolsch die vakmanschap communiceerde (input en proces). Dat vakmanschap heeft iedereen lak aan. Dat is wel het minste wat je verwacht van een bierbrouwer. Kunnen schoonmaken is ook het minste wat je verwacht van schoonmakers. Maar dat zij in staat zijn om de werkomgeving glans te geven, mensen te laten stralen en daarmee een visitekaartje afgeven namens de organisatie… Dat roept bij menigeen zonder twijfel hele positieve associaties op.

Herman Kok
Shign

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

26 februari 2024

Blog Jacco Vonhof: “Wat we in elk geval nodig hebben, is meer positivisme”

“Ik ben klaar met alle dystopische wereldbeelden die we met regelmaat krijgen voorgeschoteld”, schrijft MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in zijn blog op De Ondernemer. “Het idee dat de wereld vergaat...

17 oktober 2025

Bert on tour bij Gom op Erasmus University

In aflevering 3 van de videoserie ‘Bert on tour’ van Code Verantwoordelijk Marktgedrag fietst voorzitter Bert van Boggelen naar Gom Schoonhouden bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daar ontmoet...

15 oktober 2025

Het kennisprogramma van de Schoonmaak Vakdagen 2025

Op 18 en 19 november staat Expo Houten in het teken van kennis, inspiratie en innovatie tijdens de Schoonmaak Vakdagen 2025. Naast live demonstraties en de nieuwste innovaties kunnen...

26 april 2019

Innovi stapt in bio-technologie: reinigen met enzymen

Innovi uit Vroomshoop staat bekend als specialist in duurzame reinigingsoplossingen. Met haar stoom- en droogijstechnologie weet zij steeds meer bedrijven te overtuigen van sneller, schoner en groener schoonmaken. “We...

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...

24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt...

12 januari 2024

Vieze treinen vragen om andere schoonmaak-aanpak. Heb jij een idee?

Treinstellen blijken van buiten én binnen te vervuilen. De reden? Personeelstekorten. Hoe gaat de NS dit oplossen? Een andere aanpak is gewenst en gevraagd. Daar doen NS en Rover...

07 februari 2025

#FOTOFRIDAY Stephanie Ooms (Breedweer Facilitaire Diensten) viert met plezier 𝟰𝟬-jarig jubileum

Hoe mooi is het als je al 40 jaar werkt met plezier? Dat doet Stephanie Oomes van Breedweer Facilitaire Diensten, voordame op de Defensielocatie het Kasteel van Breda. Samen...

18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in...