1 oktober 2025

Gezien in de media: Fabrikanten vonden de stofzuiger ‘volslagen idioot’. Nu is James Dyson miljardair.

Hij wordt wel de ‘Steve Jobs van de huishoudelijke apparaten’ genoemd. En net als Jobs kreeg James Dyson overal nee te horen. Een stofzuiger zonder zak? ‘Volslagen idioot’, vonden de gevestigde fabrikanten. Dyson zette door en bewees dat zij ongelijk hadden. MT/Sprout neemt ons mee in zijn verhaal.

Toen Dyson een nieuwe stofzuiger kocht, raakte hij al snel gefrustreerd. De zak raakte steeds verstopt en de zuigkracht verdween. Hij besloot het probleem anders aan te pakken: een stofzuiger zonder zak. Fabrikanten waren niet geïnteresseerd. Ze verdienden veel geld aan stofzuigerzakken en geloofden niet dat consumenten stof in een opvangbak wilden zien.

Dyson vond geen partner en besloot zijn idee zelf te realiseren. Dat ging niet vanzelf, maar hij slaagde erin de stofzuiger op de markt te brengen. Inmiddels heeft Dyson een marktaandeel van bijna 20 procent. Het bedrijf verkoopt ook ventilatoren, handdrogers en föhns, met een jaaromzet van ruim 8 miljard euro. Het persoonlijke vermogen van James Dyson wordt geschat op 16 miljard euro.

Anders kijken
De zakloze stofzuiger is een bekend voorbeeld van succes door radicaal af te wijken van bestaande conventies. Ook andere bedrijven en producten zijn zo groot geworden: Apple koos voor een touchscreen in plaats van knoppen, Ikea liet klanten hun meubels zelf monteren, Joe Rogan bouwde een miljoenenpubliek op met lange onbewerkte podcasts, en Crocs bleken ondanks hun uiterlijk populair.

Anders kijken vraagt om perspectivistische lenigheid: beseffen dat jouw blik slechts één perspectief is en dat sterke overtuigingen ook tunnelvisie kunnen veroorzaken. Het vraagt om actief in de schoenen van een ander te gaan staan en andere visies serieus te nemen.

Moeilijk maar nodig
Dat is niet eenvoudig. Filosoof Lammert Kamphuis legt uit dat we ons prettiger voelen bij informatie die onze eigen ideeën bevestigt. Het brein beloont ons daarvoor met dopamine. Daarom blijven we zo graag hangen op social media, waar het algoritme vooral meer van hetzelfde voorschotelt. Zo verliezen we de oefening om andere meningen echt te horen. In extreme gevallen kan dat zelfs leiden tot allodoxafobie: angst voor afwijkende opvattingen.

Juist in samenwerking is dat problematisch. De beste ideeën ontstaan vaak wanneer verschillende perspectieven botsen. Door samen om een probleem heen te lopen, ontstaat ruimte voor betere oplossingen. Dus wanneer iemand een totaal ander voorstel doet, wuif het niet weg. Luister aandachtig. Misschien is dat idee wel de stap naar de vernieuwing waar je al lang naar zoekt.

Bron: MT/Sprout

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 november 2018

Nieuwe tactiek Gom Zorg pakt risico ziekenhuisbacterie aan

Een bacterie die al langere tijd bekend staat in zorginstellingen, is ineens weer actueel: de pseudomonas aeruginosa. Het besluit van een vooraanstaand ziekenhuis om ‘waterarm’ te gaan verplegen, heeft...

08 mei 2024

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten doen mee met #ddvds

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten hebben zich aangemeld, vol waardering voor hun 60.000 schoonmakers. Nederland viert De Dag van de Schoonmaker op vrijdag 14 juni 2024. En juist die...

30 mei 2023

SIEV over forse loonsverhoging: “Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven”

“Hard werken moet lonen en de branche moet aantrekkelijk blijven, toch ligt er een prachtig resultaat voor de 125.000 schoonmaakmedewerkers met forse prijsverhogingen van misschien wel 10% of 14%....

03 oktober 2024

Mathijs Burgman neemt familiebedrijf en schoonmaakgroothandel Burgman BV over

Met trots kondigt Burgman BV aan dat Mathijs Burgman per 1 januari 2024 alle aandelen van het familiebedrijf heeft overgenomen van Ad en Marie-Lène Burgman. Deze overname markeert een...

28 februari 2023

Uitkomst RAS onderzoek over toekomst van opleiden

In opdracht van de RAS deed het Kohnstamm instituut (in samenwerking met CAOP) onderzoek in de schoonmaakbranche over: hoe ziet toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaaksector eruit? Eind...

10 september 2024

Blog Esther van der Lelie: “Horen, zien én meedoen!”

Zondagochtend fietste ik naar de sportschool om mijn lijf weer flink aan het werk te zetten. Onderweg kwam ik veel wielrenners en hardlopers tegen. Driebergen was weer vroeg wakker....

25 oktober 2023

Aloys Bake viert 50 jarig jubileum in glasbewassing

Op vrijdag 20 oktober 2023 vierde Aloys Bake zijn 67e verjaardag en officiële pensionering na maar liefst 50 jaar werkervaring in de glasbewassing, waarvan bijna 5 jaar in Vroomshoop...

09 november 2021

FacilityApps lanceert 2 nieuwe modules tijdens Schoonmaak Vakdagen

Het FacilityApps-platform breidt uit. Tijdens het eerste fysieke schoonmaak vakevent sinds lange tijd, zal het bedrijf uit PurmerValley twee modules lanceren: een ‘nieuws’ module en ‘Nocore roosters’. Deze twee...

30 september 2023

#FAVORITES: Het Klokhuis duikt in de schoonmaak

Pascal van het tv-programma Het Klokhuis neemt een kijkje in de wereld van de schoonmaker. Hij ziet hoeveel mensen nodig zijn om een heel voetbalstadion schoon te maken. En...

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...