Gezien in de media: Fabrikanten vonden de stofzuiger ‘volslagen idioot’. Nu is James Dyson miljardair.
Hij wordt wel de ‘Steve Jobs van de huishoudelijke apparaten’ genoemd. En net als Jobs kreeg James Dyson overal nee te horen. Een stofzuiger zonder zak? ‘Volslagen idioot’, vonden de gevestigde fabrikanten. Dyson zette door en bewees dat zij ongelijk hadden. MT/Sprout neemt ons mee in zijn verhaal.
Toen Dyson een nieuwe stofzuiger kocht, raakte hij al snel gefrustreerd. De zak raakte steeds verstopt en de zuigkracht verdween. Hij besloot het probleem anders aan te pakken: een stofzuiger zonder zak. Fabrikanten waren niet geïnteresseerd. Ze verdienden veel geld aan stofzuigerzakken en geloofden niet dat consumenten stof in een opvangbak wilden zien.
Dyson vond geen partner en besloot zijn idee zelf te realiseren. Dat ging niet vanzelf, maar hij slaagde erin de stofzuiger op de markt te brengen. Inmiddels heeft Dyson een marktaandeel van bijna 20 procent. Het bedrijf verkoopt ook ventilatoren, handdrogers en föhns, met een jaaromzet van ruim 8 miljard euro. Het persoonlijke vermogen van James Dyson wordt geschat op 16 miljard euro.
Anders kijken
De zakloze stofzuiger is een bekend voorbeeld van succes door radicaal af te wijken van bestaande conventies. Ook andere bedrijven en producten zijn zo groot geworden: Apple koos voor een touchscreen in plaats van knoppen, Ikea liet klanten hun meubels zelf monteren, Joe Rogan bouwde een miljoenenpubliek op met lange onbewerkte podcasts, en Crocs bleken ondanks hun uiterlijk populair.
Anders kijken vraagt om perspectivistische lenigheid: beseffen dat jouw blik slechts één perspectief is en dat sterke overtuigingen ook tunnelvisie kunnen veroorzaken. Het vraagt om actief in de schoenen van een ander te gaan staan en andere visies serieus te nemen.
Moeilijk maar nodig
Dat is niet eenvoudig. Filosoof Lammert Kamphuis legt uit dat we ons prettiger voelen bij informatie die onze eigen ideeën bevestigt. Het brein beloont ons daarvoor met dopamine. Daarom blijven we zo graag hangen op social media, waar het algoritme vooral meer van hetzelfde voorschotelt. Zo verliezen we de oefening om andere meningen echt te horen. In extreme gevallen kan dat zelfs leiden tot allodoxafobie: angst voor afwijkende opvattingen.
Juist in samenwerking is dat problematisch. De beste ideeën ontstaan vaak wanneer verschillende perspectieven botsen. Door samen om een probleem heen te lopen, ontstaat ruimte voor betere oplossingen. Dus wanneer iemand een totaal ander voorstel doet, wuif het niet weg. Luister aandachtig. Misschien is dat idee wel de stap naar de vernieuwing waar je al lang naar zoekt.
Bron: MT/Sprout