14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit & Inclusie.

Robert Oosting, Head of Diversity & Inclusion and Manager Sourcing ISS Facility Services, legt trots uit wat dit keurmerk zo bijzonder maakt.“Bij ISS Nederland doen we veel om mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan het werk te helpen. Het is goed dat dit meetbaar wordt gemaakt door een officieel erkend instituut zoals PSO Nederland. Daarom heeft PSO, met hun methodiek die is ontwikkeld door TNO, ons uitgebreid ge-audit, zowel kwantitatief als kwalitatief, en ons uiteindelijk beloond met de hoogste trede, trede 3, op de Prestatieladder Socialer Ondernemen.”

Vier hoofddoelgroepen
ISS richt zich met haar D&I-beleid op vier hoofddoelgroepen. Het betreft allemaal mensen die een grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt en die doelgroepen zijn ook van toepassing op wat PSO meet. Voor ISS betreft dat de volgende groepen:
• Mensen die vallen onder de participatiewet, dus met een zichtbare of onzichtbare beperking;
• Jongeren die leerondersteuning nodig hebben. ISS biedt onder andere coaching en begeleiding en hybride leerwerkervaring;
• Mensen vanuit langdurige bijstandssituatie;
• Statushouders, vluchtelingen die mogen werken in Nederland.

De toekomst
Het behalen van de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen is een mooie aanmoediging voor het beleid dat ISS voert. “Het keurmerk is niet iets wat je voor het hele leven ontvangt. Het is een mechanisme dat je moet volhouden. Iedere twee jaar ga je opnieuw door die auditmolen om weer die certificering te behouden. Om dit te doen, moet je mensen vanuit de doelgroep in dienst nemen en in dienst houden. Het mag geen momentopname zijn, je moet er echt wat voor doen om het vast te houden. We zijn natuurlijk enorm trots op het behalen van trede 3, maar in de toekomst moeten we voor PSO zorgen dat we op deze positie blijven en daar bereiden we ons nu al op voor. Uiteraard is dit PSO-keurmerk ook zeer interessant in commerciële trajecten en ook voor de werving van nieuwe medewerkers. Steeds meer bedrijven willen zakendoen met en steeds meer mensen willen werken bij bedrijven die zich hard maken voor diversiteit, inclusie en duurzaamheid!”, aldus Robert Oosting.

D&I-beleid op meerdere dimensies
PSO richt zich vooral op mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. ISS zegt met haar D&I-beleid verder dan dat te gaan. Het facilitair bedrijf richt zich op meerdere dimensies van diversiteit, zoals generaties en leeftijden, cultuur en etnische diversiteit, abilities, gender balance en pride. Robert Oosting vervolgt: “Wij zijn er druk mee bezig om daar verder beleid op te voeren. Binnen ISS zijn wij wereldwijd met ons beleid al toonaangevend op de dimensie ‘abilities’, mensen met grotere afstand. In onze organisatie in Nederland zijn we inmiddels bezig met de inrichting van projectgroepen die zich op deze verschillende dimensies richten. We verwachten hier komend jaren mooie ontwikkelingen in te kunnen maken.”

Op de foto van links naar rechts: Gemmie Hermens (directeur People & Culture), Edwin van der Pol (manager Sociale Innovatie), Edu Peek (CEO ISS Nederland), Marianne van Schaik (namens PSO) en Robert Oosting (Head of Diversity & Inclusion and Manager Sourcing).

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 april 2022

𝐀𝐥𝐥 𝐂𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐏𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐭𝐬 5 jaar!

Totaalleverancier All Cleaning Products uit Lisse viert haar 5-jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn delen ze hun jubileum trots met een foto van het team en het bericht:...

10 maart 2023

Roompot en CSU betalen geen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers meer

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

04 november 2025

CleanJack toont innovatie op de Schoonmaak Vakdagen: slim inklokken met GEO-locatie

Tijdens de Schoonmaak Vakdagen op 18 en 19 november 2025 in Expo Houten presenteert CleanJack haar nieuwste GEO-locatie functies voor urenregistratie. Bezoekers ervaren op stand 31 live hoe medewerkers...

27 april 2022

Oproep treinschoonmakers Koningsdag

Neem op Koningsdag het afval mee de trein uit. Deze oproep doen de treinschoonmakers dit jaar aan de treinreizende feestvierders. Hago Rail Services meldt in haar nieuwsbericht dat Koningsdag...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

22 november 2022

CSU nieuwe schoonmaakpartner Booking.com

Vanaf 1 november 2022, is CSU de facilitaire partner van Booking.com, de marktleider in de reiswereld. In het nieuwe internationale hoofdkantoor ‘Campus’ van Booking.com, gevestigd op het Oosterdokseiland in...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

05 juli 2025

SIEV-voorzitter Paul Fok over tussentijdse cao-bespreking

SIEV-voorzitter Paul Fok heeft met interesse de tussentijdse cao-besprekingen voor de schoonmaak gevolgd. “Als voorzitter van mkb- branchevereniging SIEV dien ik op grond van de houding van de Sociaal Partners,...

20 februari 2025

Vebego Cleaning Services behaalt opnieuw certificaat PSO Trede 2

Vebego Cleaning Services heeft opnieuw de hercertificering behaald voor PSO Trede 2. Gefeliciteerd.  Tijdens de audit op 13 en 14 januari 2025 werd niet alleen de administratie grondig gecontroleerd,...