14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit & Inclusie.

Robert Oosting, Head of Diversity & Inclusion and Manager Sourcing ISS Facility Services, legt trots uit wat dit keurmerk zo bijzonder maakt.“Bij ISS Nederland doen we veel om mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan het werk te helpen. Het is goed dat dit meetbaar wordt gemaakt door een officieel erkend instituut zoals PSO Nederland. Daarom heeft PSO, met hun methodiek die is ontwikkeld door TNO, ons uitgebreid ge-audit, zowel kwantitatief als kwalitatief, en ons uiteindelijk beloond met de hoogste trede, trede 3, op de Prestatieladder Socialer Ondernemen.”

Vier hoofddoelgroepen
ISS richt zich met haar D&I-beleid op vier hoofddoelgroepen. Het betreft allemaal mensen die een grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt en die doelgroepen zijn ook van toepassing op wat PSO meet. Voor ISS betreft dat de volgende groepen:
• Mensen die vallen onder de participatiewet, dus met een zichtbare of onzichtbare beperking;
• Jongeren die leerondersteuning nodig hebben. ISS biedt onder andere coaching en begeleiding en hybride leerwerkervaring;
• Mensen vanuit langdurige bijstandssituatie;
• Statushouders, vluchtelingen die mogen werken in Nederland.

De toekomst
Het behalen van de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen is een mooie aanmoediging voor het beleid dat ISS voert. “Het keurmerk is niet iets wat je voor het hele leven ontvangt. Het is een mechanisme dat je moet volhouden. Iedere twee jaar ga je opnieuw door die auditmolen om weer die certificering te behouden. Om dit te doen, moet je mensen vanuit de doelgroep in dienst nemen en in dienst houden. Het mag geen momentopname zijn, je moet er echt wat voor doen om het vast te houden. We zijn natuurlijk enorm trots op het behalen van trede 3, maar in de toekomst moeten we voor PSO zorgen dat we op deze positie blijven en daar bereiden we ons nu al op voor. Uiteraard is dit PSO-keurmerk ook zeer interessant in commerciële trajecten en ook voor de werving van nieuwe medewerkers. Steeds meer bedrijven willen zakendoen met en steeds meer mensen willen werken bij bedrijven die zich hard maken voor diversiteit, inclusie en duurzaamheid!”, aldus Robert Oosting.

D&I-beleid op meerdere dimensies
PSO richt zich vooral op mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. ISS zegt met haar D&I-beleid verder dan dat te gaan. Het facilitair bedrijf richt zich op meerdere dimensies van diversiteit, zoals generaties en leeftijden, cultuur en etnische diversiteit, abilities, gender balance en pride. Robert Oosting vervolgt: “Wij zijn er druk mee bezig om daar verder beleid op te voeren. Binnen ISS zijn wij wereldwijd met ons beleid al toonaangevend op de dimensie ‘abilities’, mensen met grotere afstand. In onze organisatie in Nederland zijn we inmiddels bezig met de inrichting van projectgroepen die zich op deze verschillende dimensies richten. We verwachten hier komend jaren mooie ontwikkelingen in te kunnen maken.”

Op de foto van links naar rechts: Gemmie Hermens (directeur People & Culture), Edwin van der Pol (manager Sociale Innovatie), Edu Peek (CEO ISS Nederland), Marianne van Schaik (namens PSO) en Robert Oosting (Head of Diversity & Inclusion and Manager Sourcing).

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2025

Opnieuw misstanden in schoonmaaksector: honderden Georgiërs en Oekraïners illegaal aan het werk in hotels

De schoonmaaksector kampt opnieuw met misstanden. Na de onthullingen over uitbuiting bij de luxe sportschoolketen Saints & Stars blijkt nu dat ook in Nederlandse hotels op grote schaal illegale...

12 maart 2020

Edwin van den Broek (Burgman): “Kosten besparen op schoonmaak, zo doe je dat”

“Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing”, kopten we op 13 januari in aanloop naar de Horecava en Vakbeurs Facilitair. De importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen...

10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar...

07 mei 2024

BOMA zet eco score in voor transparantie en duurzaamheid

Let’s rethink cleaning. Met deze propositie benadert BOMA het schoonmaakvak. En dan vooral om het niet moeilijker, maar juist eenvoudiger én duurzamer te maken. Onder meer met de toepassing...

21 november 2024

Geberit initieert ‘De jacht op vuile toiletten’

Op 19 november, op Wereld toilet dag, vestigde Geberit opnieuw de aandacht op de zorgwekkende staat van sanitaire voorzieningen in Belgische scholen. Slecht sanitair beïnvloedt de 1,2 miljoen leerlingen...

06 juli 2022

1nergiek nominatie Grootste stijger: net geen winnaar, wel enorm trots

“Het was spannend: onze derde nominatie en na twee keer winnaar voor Medewerkerbeleving Award ook de award voor Grootste stijger in ontvangst mogen nemen? Nee, we grepen net mis:...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8,...