11 september 2025

Actie tegen btw-verhoging: ook schoonmaakbranche kan geraakt worden

De voorgenomen btw-verhoging op logies, van 9% naar 21%, dreigt niet alleen de horeca en leisuresector hard te raken, maar ook de schoonmaakbranche. Als hotels, vakantieparken en leisurebedrijven minder gasten ontvangen en te maken krijgen met vraaguitval, heeft dat direct gevolgen voor de schoonmaakbedrijven die daar dagelijks het werk doen.

Politieke beweging in Den Haag
Dankzij de krachtige lobby van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), met steun van meer dan 35 sectoren waaronder Schoonmakend Nederland, lijkt er echter beweging in Den Haag te ontstaan. KHN schrijft daarover in een nieuwsbericht het volgende: “Vorige week dienden GroenLinks-PvdA en de SP afzonderlijk een motie in om de btw-verhoging op logies van 9% naar 21% terug te draaien. Op dinsdag 9 september werd bekend dat de motie van GL/PvdA is aangehouden. Dat betekent dat er (nog) niet over is gestemd. Over de SP-motie is wel gestemd, en die is afgewezen.

Toch zijn er duidelijke lichtpunten: BBB-Kamerlid Henk Vermeer legde voorafgaand aan de stemming een stemverklaring af. Daarin gaf hij aan dat de BBB met een voorstel komt tijdens de behandeling van het Belastingplan, omdat uit onderzoek blijkt dat de verwachte belastingopbrengst bij lange na niet wordt gehaald en de verhoging juist negatieve effecten heeft, vooral in de grensregio’s. De partij stemde tegen de SP-motie, niet vanwege de inhoud, maar omdat er in die motie geen alternatieve dekking was opgenomen. PVV, DENK, JA21 en Forum voor Democratie steunden de motie van de SP. Als GroenLinks-PvdA en BBB straks meestemmen met een gedekt voorstel dat de btw-verhoging terugdraait, geeft ons dat het vertrouwen dat de maatregel alsnog van tafel gaat bij de behandeling van het Belastingplan.”

Brede zorgen, gedeelde belangen
De zorgen zijn groot: naast de horeca hebben ook dagattracties, musea, festivals, bioscopen, cultuurinstellingen en vervoersbedrijven laten weten dat de btw-verhoging desastreuze gevolgen heeft. Uit onderzoeken van onder meer ABN AMRO en CELTH/Decisio blijkt dat de maatregel leidt tot omzetverlies, banenverlies en minder ruimte voor investeringen in kwaliteit en duurzaamheid.

Belangen voor de schoonmaak
Voor de schoonmaakbranche zijn de gevolgen ook direct voelbaar. Minder gasten betekent minder kamers om schoon te maken, minder omzet en grotere onzekerheid voor schoonmakers die al vaak in flexibele contracten werken. Schoonmakend Nederland benadrukt daarom dat het schrappen van de btw-verhoging ook in het belang van onze sector is.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

30 mei 2023

SIEV over forse loonsverhoging: “Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven”

“Hard werken moet lonen en de branche moet aantrekkelijk blijven, toch ligt er een prachtig resultaat voor de 125.000 schoonmaakmedewerkers met forse prijsverhogingen van misschien wel 10% of 14%....

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

09 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die...

28 maart 2024

Dag 2 van de CAO-onderhandelingen: Schoonmakend Nederland doet eerste loonbod

Op donderdag 28 maart 2024 vond dag 2 van de CAO onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranch plaats. Dit vond plaats in het MAC3 stadion van Pec Zwolle. Schoonmakend...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

15 april 2024

ISS ondertekent Amsterdams Stagepact MBO

In bijzijn van Koningin Máxima werd op 9 april 2024 het Amsterdams Stagepact MBO gelanceerd. ISS is één van de medeondertekenaars van dit convenant. Het Stagepact is een samenwerking...

05 juli 2019

#filmFriday Sterk staaltje vakmanschap met glans

RVS is stijlvol, modern en duurzaam, maar RVS is ook heel eerlijk: als het niet goed schoon is, zie je dat direct. Vieze vingers, stof of een vettige laag:...

04 augustus 2025

CSU driedubbel finalist bij European Cleaning & Hygiene Awards 2025

Op 16 juli deelden wij de shortlist van finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025. Onder deze finalisten bevindt zich CSU. Dit schoonmaakbedrijf is in 3 categorien...

25 februari 2025

Blog Geert van de Laar: Goed opdrachtgeverschap: van een goede deal naar een grote impact

Als opdrachtgever heb je het goed geregeld. Je kiest voor betrouwbare partners, stelt eerlijke eisen en zorgt voor afspraken die helder en uitvoerbaar zijn. Dat is een stevige basis...