15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, een merk van Essity, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er naar schatting 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om schoonmaakactiviteiten in sanitaire ruimtes te optimaliseren en tegelijkertijd professionele hygiëne en klanttevredenheid te waarborgen. Essentieel, want in kantoren en grote openbare locaties wordt tot 40% van de schoonmaaktijd besteed aan het reinigen van sanitaire ruimtes.

Tork Vision Schoonmaken bestaat 10 jaar en heeft een grote verandering met zich meegebracht. Vroeger was het giswerk, nu is het slim. Met IoT-sensoren in dispensers en bezoekersregistratiesystemen, weet schoonmaakpersoneel precies wanneer het moet bijvullen of schoonmaken. Dit zorgt ervoor dat drukke sanitaire ruimtes altijd schoon zijn. Tork heeft nu meer dan 100.000 van deze slimme apparaten die elke dag meer dan 1,3 miljoen meldingen sturen naar de schoonmakers. Zo wordt er efficiënt schoongemaakt, en is alles altijd fris.

Tork Vision Schoonmaken op drukbezochte locaties
Een mooi voorbeeld van drukbezochte openbare locaties, waar professionele hygiëne en klanttevredenheid gewaarborgd moeten worden, zijn luchthavens. Luchthavenexploitanten worden echter geconfronteerd met toenemende operationele uitdagingen, waaronder een groeiend tekort aan schoonmaakpersoneel. Tegelijkertijd toont onderzoek aan dat ontevredenheid over de hygiëne van sanitaire ruimtes direct invloed heeft op de bestedingen van passagiers aan eten en drinken – een cruciale inkomstenbron voor luchthavens.² Deze factoren benadrukken de noodzaak voor efficiënte, datagestuurde schoonmaakoplossingen, zoals die reeds succesvol zijn geïmplementeerd door vijf van de drukste luchthavens wereldwijd met de technologie van Tork.³

Hygiëne als graadmeter voor zakelijk succes
82% van de mensen geeft aan sanitaire ruimtes minstens 2-3 keer per werkdag te bezoeken.4 Hiermee behoren de toiletten tot de drukstbezochte plekken in een gebouw. Ze vormen ook een belangrijk aandachtspunt voor facilitair managers, aangezien ze de grootste bron van klachten in kantoorgebouwen zijn.5 Het handhaven van goede hygiënenormen voor werknemers is cruciaal voor zakelijk succes. Managers melden dat het gebruik van Tork Vision Schoonmaken deze klachten met 75% heeft verminderd; 68% geeft aan efficiënter te werken en 97% rapporteert verbeteringen in hygiëne binnen hun locaties.6

“Tork Vision Schoonmaken is een technologie die perfect aansluit bij deze tijd. Met de toename van geavanceerde locaties, biedt deze oplossing de praktijkervaring en data om schoonmakers te ondersteunen, klachten van bezoekers te verminderen en de schoonmaak efficiëntie te verhogen,” zegt Pablo Fuentes, president van Essity’s wereldwijde divisie Professionele Hygiëne. “Daarom zien we een groeiende vraag naar Tork Vision Schoonmaken, vooral op drukbezochte locaties zoals luchthavens, stadions en grote kantoorgebouwen.”

Een voorbeeld uit de praktijk: Sodexo
Voor facilitaire managers die operationele efficiëntie en klanttevredenheid vooropstellen, is Tork Vision Schoonmaken een waardevolle oplossing. Bij Sodexo – beheerder van een groot hoofdkantoor in Parijs – leidde de uitrol van dit systeem met 1.300 sensoren tot een 90% reductie van klachten en significante tijdsbesparingen. Dit praktijkvoorbeeld toont aan hoe Tork Vision Schoonmaken, als gevestigde oplossing in de sector van connected cleaning, de werkdruk verlaagt en de gebruikerservaring verbetert.

Voor meer informatie over Tork Vision Schoonmaken, klik hier.

Lees ook dit interview: Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

 

1 BCG IoT-discussie, 2024

2 IPSOS-enquête onder 3.000 mensen die recent een drukbezochte locatie bezochten in de VS, VK, Duitsland, Frankrijk, Polen of Zweden, uitgevoerd in 2016.
3 Gebaseerd op totaal passagiers data van Airports Council International (ACI), juli 2024.
4 Gegevens uit de 2024 Tork Insights Survey onder 6.000 individuen (18-65+) en 900 zakelijke respondenten in de Verenigde Staten, Mexico, VK, Duitsland en Frankrijk.
5 Statista: Noord-Amerika; Gemiddeld tussen 2017 en 2021; 185 respondenten; Leveranciers van schoonmaakdiensten/commerciële schoonmaakbedrijven.
6 Gebaseerd op een enquête uit november/december 2023 onder 69 managers die Tork Vision Schoonmaken gebruiken in 18 landen wereldwijd.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 mei 2025

Sociale partners: Verstandig besluit Kamer over amendement pensioen

De werknemers- en werkgeversorganisaties in de Stichting van de Arbeid vinden het verstandig dat de Tweede Kamer het amendement voor individueel bezwaarrecht bij het omzetten van pensioenen naar het...

16 november 2024

Keus Schoonmaak en Gom Schoonhouden winnen Best Practice Awards 2024

Op 14 november vond in De Kuip in Rotterdam voor de elfde keer de feestelijke uitreiking van de Best Practice Awards plaats. Het thema ‘Investeer in de schoonmaker’ leverde...

10 april 2025

Medewerkers krijgen via Prikkl financieel inzicht richting pensioen

Werknemers in de schoonmaaksector krijgen kosteloos inzicht in hun financiële situatie via Prikkl. Dit helpt hen beter voorbereid te zijn op keuzes rondom eerder stoppen met werken of het...

22 februari 2023

ADG Congres: into the unknown

Op dinsdag 14 maart aanstaande vindt de 12e editie van het ADG Congres plaats. In Theater Amsterdam, gelegen aan de Houthavens bij het IJ, zullen interessante en inspirerende sprekers...

14 mei 2024

Mark Keur behoort tot meest inclusieve leiders van Nederland

Mark Keur is verkozen tot een van de dertig meest inclusieve leiders van Nederland. De algemeen directeur van Vebego Cleaning Services heeft een plek gekregen in de Inclusive30 van...

23 oktober 2023

Oproep: Wat wil jij weten over aanbesteden?

Al eerder berichtten we over de podcastserie ‘Alles over Aanbesteden’ van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema. De serie kent nu 62 afleveringen. 62 podcasts met 62 verschillende onderwerpen die allemaal bij...

15 augustus 2024

De productiviteit van de Nederlanders daalt. Wat betekent dat?

De productiviteit van Nederlandse werkenden is het afgelopen decennium nauwelijks meer gegroeid. Vorig jaar was er zelfs sprake van krimp, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor...

21 november 2019

Inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven: “De markt gaat krimpen”

Natuurlijk schoonmaken blijft mensenwerk, dat is van alle tijden. Maar met de toenemende arbeidskrapte en de lange(re) inzet van mensen tot hun 67e voor ogen zal de schoonmaakindustrie om...

13 oktober 2023

#FOTOFRIDAY: Schoonmaak Tuinkamer Priona

Schoonmaak is overal nodig. Ook in de Tuinkamer in Priona in Schuinesloot. Daarom publiceren we deze keer foto’s van medewerkers van De Schoonste – Klaas Harms aan het werk....

03 april 2025

Rolf Jorna (Asito) en Gemmie Heerens (ISS) winnaars HRtop100 Awards

‘Wat is uw kijk op werken en organiseren in de toekomst? Hoe denken HR-vakgenoten daarover?’ Dat zijn de onderwerpen waarover HR-directeuren eens per jaar met elkaar praten tijdens de...