15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, een merk van Essity, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er naar schatting 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om schoonmaakactiviteiten in sanitaire ruimtes te optimaliseren en tegelijkertijd professionele hygiëne en klanttevredenheid te waarborgen. Essentieel, want in kantoren en grote openbare locaties wordt tot 40% van de schoonmaaktijd besteed aan het reinigen van sanitaire ruimtes.

Tork Vision Schoonmaken bestaat 10 jaar en heeft een grote verandering met zich meegebracht. Vroeger was het giswerk, nu is het slim. Met IoT-sensoren in dispensers en bezoekersregistratiesystemen, weet schoonmaakpersoneel precies wanneer het moet bijvullen of schoonmaken. Dit zorgt ervoor dat drukke sanitaire ruimtes altijd schoon zijn. Tork heeft nu meer dan 100.000 van deze slimme apparaten die elke dag meer dan 1,3 miljoen meldingen sturen naar de schoonmakers. Zo wordt er efficiënt schoongemaakt, en is alles altijd fris.

Tork Vision Schoonmaken op drukbezochte locaties
Een mooi voorbeeld van drukbezochte openbare locaties, waar professionele hygiëne en klanttevredenheid gewaarborgd moeten worden, zijn luchthavens. Luchthavenexploitanten worden echter geconfronteerd met toenemende operationele uitdagingen, waaronder een groeiend tekort aan schoonmaakpersoneel. Tegelijkertijd toont onderzoek aan dat ontevredenheid over de hygiëne van sanitaire ruimtes direct invloed heeft op de bestedingen van passagiers aan eten en drinken – een cruciale inkomstenbron voor luchthavens.² Deze factoren benadrukken de noodzaak voor efficiënte, datagestuurde schoonmaakoplossingen, zoals die reeds succesvol zijn geïmplementeerd door vijf van de drukste luchthavens wereldwijd met de technologie van Tork.³

Hygiëne als graadmeter voor zakelijk succes
82% van de mensen geeft aan sanitaire ruimtes minstens 2-3 keer per werkdag te bezoeken.4 Hiermee behoren de toiletten tot de drukstbezochte plekken in een gebouw. Ze vormen ook een belangrijk aandachtspunt voor facilitair managers, aangezien ze de grootste bron van klachten in kantoorgebouwen zijn.5 Het handhaven van goede hygiënenormen voor werknemers is cruciaal voor zakelijk succes. Managers melden dat het gebruik van Tork Vision Schoonmaken deze klachten met 75% heeft verminderd; 68% geeft aan efficiënter te werken en 97% rapporteert verbeteringen in hygiëne binnen hun locaties.6

“Tork Vision Schoonmaken is een technologie die perfect aansluit bij deze tijd. Met de toename van geavanceerde locaties, biedt deze oplossing de praktijkervaring en data om schoonmakers te ondersteunen, klachten van bezoekers te verminderen en de schoonmaak efficiëntie te verhogen,” zegt Pablo Fuentes, president van Essity’s wereldwijde divisie Professionele Hygiëne. “Daarom zien we een groeiende vraag naar Tork Vision Schoonmaken, vooral op drukbezochte locaties zoals luchthavens, stadions en grote kantoorgebouwen.”

Een voorbeeld uit de praktijk: Sodexo
Voor facilitaire managers die operationele efficiëntie en klanttevredenheid vooropstellen, is Tork Vision Schoonmaken een waardevolle oplossing. Bij Sodexo – beheerder van een groot hoofdkantoor in Parijs – leidde de uitrol van dit systeem met 1.300 sensoren tot een 90% reductie van klachten en significante tijdsbesparingen. Dit praktijkvoorbeeld toont aan hoe Tork Vision Schoonmaken, als gevestigde oplossing in de sector van connected cleaning, de werkdruk verlaagt en de gebruikerservaring verbetert.

Voor meer informatie over Tork Vision Schoonmaken, klik hier.

Lees ook dit interview: Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

 

1 BCG IoT-discussie, 2024

2 IPSOS-enquête onder 3.000 mensen die recent een drukbezochte locatie bezochten in de VS, VK, Duitsland, Frankrijk, Polen of Zweden, uitgevoerd in 2016.
3 Gebaseerd op totaal passagiers data van Airports Council International (ACI), juli 2024.
4 Gegevens uit de 2024 Tork Insights Survey onder 6.000 individuen (18-65+) en 900 zakelijke respondenten in de Verenigde Staten, Mexico, VK, Duitsland en Frankrijk.
5 Statista: Noord-Amerika; Gemiddeld tussen 2017 en 2021; 185 respondenten; Leveranciers van schoonmaakdiensten/commerciële schoonmaakbedrijven.
6 Gebaseerd op een enquête uit november/december 2023 onder 69 managers die Tork Vision Schoonmaken gebruiken in 18 landen wereldwijd.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 april 2023

Markt reinigings- en desinfectiemiddelen blijft komende tijd onder grote druk

Net als vele andere sectoren heeft de markt van reinigings- en desinfectiemiddelen veel te verduren sinds de pandemie en de oorlog. Veel bedrijven zaten het afgelopen jaar in overlevingsmodus,...

02 mei 2025

#PODCAST: “Cijfers over krapte arbeidsmarkt zeggen weinig, kijk naar wervingshaalbaarheid”

Voor het derde jaar op rij telde Nederland in 2024 meer openstaande vacatures dan werklozen, blijkt uit nieuwe data van het CBS. In de podcast 'Verstand van vandaag' spreekt...

05 april 2023

Schoonmakers in AMC vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam bieden op 5 april 2023 aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. De petitie is...

04 oktober 2024

CSU’s Diane van Dijk wint Europese Leader of the Year Award

Tijdens de finale van de European Cleaning & Hygiëne Awards in Lissabon heeft Diane van Dijk, Algemeen Directeur van CSU de Leader of the Year Award gewonnen. Diane kreeg...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

19 april 2020

#nieuwsnotendop Consumatics, Hago Next, Kärcher en Westerveld

Erik van der Eik nieuwe bestuurder Hago Next Hago Next heeft per 1 mei 2020 een nieuwe directeur: Erik van der Eik, die zichzelf ziet als ‘verbinder in facilities’....

28 mei 2024

All Cleaning Products betrekt nieuw pand in Lisse

All Cleaning Products heeft een nieuw onderkomen. Een logische stap om de groei van de groothandel in schoonmaak- en hygiëneartikelen het hoofd te bieden, meent eigenaar Ewout Claassen. “We...

27 november 2022

#Favorites ‘Ma part du gâteau’

We hebben weer een film ontdekt met een hoofdrol voor de schoonmaak. ‘Ma part du gâteau’ is een Franse film van Cédric Klapisch (2011) waarin France ‘werkster’ wordt bij...

21 november 2024

Geberit initieert ‘De jacht op vuile toiletten’

Op 19 november, op Wereld toilet dag, vestigde Geberit opnieuw de aandacht op de zorgwekkende staat van sanitaire voorzieningen in Belgische scholen. Slecht sanitair beïnvloedt de 1,2 miljoen leerlingen...

09 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Schiphol bedankt schoonmakers

Royal Schiphol Group Cluster Facilities kwam langs met het hele team om de schoonmakers van Hago Airport Services te bedanken voor hun inzet. Een attentie in deze drukke vakantieperiode.