15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, een merk van Essity, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er naar schatting 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om schoonmaakactiviteiten in sanitaire ruimtes te optimaliseren en tegelijkertijd professionele hygiëne en klanttevredenheid te waarborgen. Essentieel, want in kantoren en grote openbare locaties wordt tot 40% van de schoonmaaktijd besteed aan het reinigen van sanitaire ruimtes.

Tork Vision Schoonmaken bestaat 10 jaar en heeft een grote verandering met zich meegebracht. Vroeger was het giswerk, nu is het slim. Met IoT-sensoren in dispensers en bezoekersregistratiesystemen, weet schoonmaakpersoneel precies wanneer het moet bijvullen of schoonmaken. Dit zorgt ervoor dat drukke sanitaire ruimtes altijd schoon zijn. Tork heeft nu meer dan 100.000 van deze slimme apparaten die elke dag meer dan 1,3 miljoen meldingen sturen naar de schoonmakers. Zo wordt er efficiënt schoongemaakt, en is alles altijd fris.

Tork Vision Schoonmaken op drukbezochte locaties
Een mooi voorbeeld van drukbezochte openbare locaties, waar professionele hygiëne en klanttevredenheid gewaarborgd moeten worden, zijn luchthavens. Luchthavenexploitanten worden echter geconfronteerd met toenemende operationele uitdagingen, waaronder een groeiend tekort aan schoonmaakpersoneel. Tegelijkertijd toont onderzoek aan dat ontevredenheid over de hygiëne van sanitaire ruimtes direct invloed heeft op de bestedingen van passagiers aan eten en drinken – een cruciale inkomstenbron voor luchthavens.² Deze factoren benadrukken de noodzaak voor efficiënte, datagestuurde schoonmaakoplossingen, zoals die reeds succesvol zijn geïmplementeerd door vijf van de drukste luchthavens wereldwijd met de technologie van Tork.³

Hygiëne als graadmeter voor zakelijk succes
82% van de mensen geeft aan sanitaire ruimtes minstens 2-3 keer per werkdag te bezoeken.4 Hiermee behoren de toiletten tot de drukstbezochte plekken in een gebouw. Ze vormen ook een belangrijk aandachtspunt voor facilitair managers, aangezien ze de grootste bron van klachten in kantoorgebouwen zijn.5 Het handhaven van goede hygiënenormen voor werknemers is cruciaal voor zakelijk succes. Managers melden dat het gebruik van Tork Vision Schoonmaken deze klachten met 75% heeft verminderd; 68% geeft aan efficiënter te werken en 97% rapporteert verbeteringen in hygiëne binnen hun locaties.6

“Tork Vision Schoonmaken is een technologie die perfect aansluit bij deze tijd. Met de toename van geavanceerde locaties, biedt deze oplossing de praktijkervaring en data om schoonmakers te ondersteunen, klachten van bezoekers te verminderen en de schoonmaak efficiëntie te verhogen,” zegt Pablo Fuentes, president van Essity’s wereldwijde divisie Professionele Hygiëne. “Daarom zien we een groeiende vraag naar Tork Vision Schoonmaken, vooral op drukbezochte locaties zoals luchthavens, stadions en grote kantoorgebouwen.”

Een voorbeeld uit de praktijk: Sodexo
Voor facilitaire managers die operationele efficiëntie en klanttevredenheid vooropstellen, is Tork Vision Schoonmaken een waardevolle oplossing. Bij Sodexo – beheerder van een groot hoofdkantoor in Parijs – leidde de uitrol van dit systeem met 1.300 sensoren tot een 90% reductie van klachten en significante tijdsbesparingen. Dit praktijkvoorbeeld toont aan hoe Tork Vision Schoonmaken, als gevestigde oplossing in de sector van connected cleaning, de werkdruk verlaagt en de gebruikerservaring verbetert.

Voor meer informatie over Tork Vision Schoonmaken, klik hier.

Lees ook dit interview: Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

 

1 BCG IoT-discussie, 2024

2 IPSOS-enquête onder 3.000 mensen die recent een drukbezochte locatie bezochten in de VS, VK, Duitsland, Frankrijk, Polen of Zweden, uitgevoerd in 2016.
3 Gebaseerd op totaal passagiers data van Airports Council International (ACI), juli 2024.
4 Gegevens uit de 2024 Tork Insights Survey onder 6.000 individuen (18-65+) en 900 zakelijke respondenten in de Verenigde Staten, Mexico, VK, Duitsland en Frankrijk.
5 Statista: Noord-Amerika; Gemiddeld tussen 2017 en 2021; 185 respondenten; Leveranciers van schoonmaakdiensten/commerciële schoonmaakbedrijven.
6 Gebaseerd op een enquête uit november/december 2023 onder 69 managers die Tork Vision Schoonmaken gebruiken in 18 landen wereldwijd.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 april 2019

#nieuwsnotendop met circulair inkopen, CNV, Essity, Rein en Gaal en Spectro

Nieuwe onlinetool voor circulair inkopen Er is een nieuwe online tool voor organisaties en bedrijven die circulair willen inkopen: de Wegwijzer Cicrulair Inkopen. De tool biedt strategische en praktische...

10 mei 2023

Hygiëne en gedrag, gespreksonderwerp Hygiëneforum

Als bedrijf kun je een schoonmaakbedrijf inhuren om de werkplekken schoon te maken, maar ook de eigen medewerkers moeten een bijdrage leveren om deze bacterievrij te houden. Hoe zorg...

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...

07 november 2025

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar 2026 is gestart

Op 1 november is de inschrijving voor de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar en het Schoonmaakteam van het Jaar gestart. Midden, kleine en grote schoonmaakbedrijven en eigendiensten...

10 maart 2017

Cleanfix demodagen: ontmoet de toekomst van de schoonmaak

Op donderdag 27 april in Veurne en op donderdag 22 juni in Gent kunt u kennismaken met de RA 660 NAVi schrobzuigrobot. Cleanfix Benelux organiseert deze demodagen. Hoe functioneert...

10 februari 2025

Hoe krijgt de schoonmaakbranche een gezicht op het MBO?

De vraag: Hoe gaan we schoonmaak een gezicht geven op het MBO? stond centraal tijdens de bijeenkomst met Schoonmakend Nederland, samen met MBO-raad, SBB, RAS, ROC Twente, ROC Zadkine,...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

14 december 2018

Sandy van Envida Proper en Hasan van Gom zijn Schoonmaker van het Jaar

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op 13 december zijn de winnaars van Schoonmaker van het Jaar 2018 bekendgemaakt. Voor Nederland kwam Sandy Varion uit Maastricht,...

20 september 2024

Slim de klanttevredenheid verhogen

Hygiëne is onmisbaar. Maar het wordt eigenlijk pas gemist als het er niet is. Om ervoor te zorgen dat hygiëne er altijd is, creëert Tork slimme manieren voor efficiënt...

30 augustus 2025

Ibrahim (Effektief Facility Services) geeft blik achter de schermen bij MASCOT Circuit Zandvoort

🏎 Medewerkers regelen, materialen en middelen bestellen, het inplannen van de opleverschoonmaak en je houden aan de planning. Wat gebeurt er allemaal tijdens de voorbereiding van Mascot Circuit Zandvoort?...