15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, een merk van Essity, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er naar schatting 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om schoonmaakactiviteiten in sanitaire ruimtes te optimaliseren en tegelijkertijd professionele hygiëne en klanttevredenheid te waarborgen. Essentieel, want in kantoren en grote openbare locaties wordt tot 40% van de schoonmaaktijd besteed aan het reinigen van sanitaire ruimtes.

Tork Vision Schoonmaken bestaat 10 jaar en heeft een grote verandering met zich meegebracht. Vroeger was het giswerk, nu is het slim. Met IoT-sensoren in dispensers en bezoekersregistratiesystemen, weet schoonmaakpersoneel precies wanneer het moet bijvullen of schoonmaken. Dit zorgt ervoor dat drukke sanitaire ruimtes altijd schoon zijn. Tork heeft nu meer dan 100.000 van deze slimme apparaten die elke dag meer dan 1,3 miljoen meldingen sturen naar de schoonmakers. Zo wordt er efficiënt schoongemaakt, en is alles altijd fris.

Tork Vision Schoonmaken op drukbezochte locaties
Een mooi voorbeeld van drukbezochte openbare locaties, waar professionele hygiëne en klanttevredenheid gewaarborgd moeten worden, zijn luchthavens. Luchthavenexploitanten worden echter geconfronteerd met toenemende operationele uitdagingen, waaronder een groeiend tekort aan schoonmaakpersoneel. Tegelijkertijd toont onderzoek aan dat ontevredenheid over de hygiëne van sanitaire ruimtes direct invloed heeft op de bestedingen van passagiers aan eten en drinken – een cruciale inkomstenbron voor luchthavens.² Deze factoren benadrukken de noodzaak voor efficiënte, datagestuurde schoonmaakoplossingen, zoals die reeds succesvol zijn geïmplementeerd door vijf van de drukste luchthavens wereldwijd met de technologie van Tork.³

Hygiëne als graadmeter voor zakelijk succes
82% van de mensen geeft aan sanitaire ruimtes minstens 2-3 keer per werkdag te bezoeken.4 Hiermee behoren de toiletten tot de drukstbezochte plekken in een gebouw. Ze vormen ook een belangrijk aandachtspunt voor facilitair managers, aangezien ze de grootste bron van klachten in kantoorgebouwen zijn.5 Het handhaven van goede hygiënenormen voor werknemers is cruciaal voor zakelijk succes. Managers melden dat het gebruik van Tork Vision Schoonmaken deze klachten met 75% heeft verminderd; 68% geeft aan efficiënter te werken en 97% rapporteert verbeteringen in hygiëne binnen hun locaties.6

“Tork Vision Schoonmaken is een technologie die perfect aansluit bij deze tijd. Met de toename van geavanceerde locaties, biedt deze oplossing de praktijkervaring en data om schoonmakers te ondersteunen, klachten van bezoekers te verminderen en de schoonmaak efficiëntie te verhogen,” zegt Pablo Fuentes, president van Essity’s wereldwijde divisie Professionele Hygiëne. “Daarom zien we een groeiende vraag naar Tork Vision Schoonmaken, vooral op drukbezochte locaties zoals luchthavens, stadions en grote kantoorgebouwen.”

Een voorbeeld uit de praktijk: Sodexo
Voor facilitaire managers die operationele efficiëntie en klanttevredenheid vooropstellen, is Tork Vision Schoonmaken een waardevolle oplossing. Bij Sodexo – beheerder van een groot hoofdkantoor in Parijs – leidde de uitrol van dit systeem met 1.300 sensoren tot een 90% reductie van klachten en significante tijdsbesparingen. Dit praktijkvoorbeeld toont aan hoe Tork Vision Schoonmaken, als gevestigde oplossing in de sector van connected cleaning, de werkdruk verlaagt en de gebruikerservaring verbetert.

Voor meer informatie over Tork Vision Schoonmaken, klik hier.

Lees ook dit interview: Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

 

1 BCG IoT-discussie, 2024

2 IPSOS-enquête onder 3.000 mensen die recent een drukbezochte locatie bezochten in de VS, VK, Duitsland, Frankrijk, Polen of Zweden, uitgevoerd in 2016.
3 Gebaseerd op totaal passagiers data van Airports Council International (ACI), juli 2024.
4 Gegevens uit de 2024 Tork Insights Survey onder 6.000 individuen (18-65+) en 900 zakelijke respondenten in de Verenigde Staten, Mexico, VK, Duitsland en Frankrijk.
5 Statista: Noord-Amerika; Gemiddeld tussen 2017 en 2021; 185 respondenten; Leveranciers van schoonmaakdiensten/commerciële schoonmaakbedrijven.
6 Gebaseerd op een enquête uit november/december 2023 onder 69 managers die Tork Vision Schoonmaken gebruiken in 18 landen wereldwijd.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juni 2024

Jan Harkema van SVP Schoonmaak is Schoonmaker van het Jaar 2024!

En de winnaar is… Jan Harkema van SVP Schoonmaak, met runner-ups Martine Verdonck van Center Parcs Kempervennen en Nancy Meijer van Blankers Schoon. Jan behaalde de felbegeerde titel Schoonmaker...

12 juni 2023

Weer een record op de 8e Dag van de Schoonmaker

Bijna 250 bedrijven bedanken zo’n 200.000 (specialistische) schoonmakers op donderdag 15 juni, De Dag van de Schoonmaker. Het vak wordt meer en meer gewaardeerd, dat bewijzen al deze bedrijven....

15 november 2024

#FOTOFRIDAY Succlean werkt ook in Koninklijke sferen!

Schoonmaakbedrijf Succlean uit Amersfoort heeft onlangs diverse reinigingswerkzaamheden mogen uitvoeren in opdracht van Paleis Soestdijk. “We zijn er trots op. Ook de aankomende periode zullen wij hier weer te...

30 januari 2025

Ontdek de Schoonmaak. Voor en door de schoonmaak

“De krapte aan arbeidskrachten is de grootste zorg in schoonmaakland”, vertelt Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland in een interview met de redactie van Schoonmaakjournaal. “Als brancheorganisatie Schoonmakend Nederland konden...

22 augustus 2024

A𝗿𝗯𝗲𝗶𝗱𝘀𝗶𝗻𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗼𝗹𝗲𝗲𝗿𝘁 𝗼𝗽 𝘃𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸𝗺𝗶𝗱𝗱𝗲𝗹𝗲𝗻

De Nederlandse Arbeidsinspectie voert vanaf deze zomer tot eind oktober 2024 een inventarisatie uit bij schoonmaakbedrijven over het veilig werken met schoonmaakmiddelen. Het doel is om te onderzoeken met...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

11 december 2024

Kees Wagtmans (Kärcher) draagt managementtaken over aan Bart Hullebroeck

Bij Kärcher NV verandert op 1 januari 2025 het management. Kees Wagtmans draagt na een loopbaan van 44 jaar bij Kärcher, waarvan 19 jaar als Managing Director, zijn huidige...

01 augustus 2023

Blog: Duurzaam?!

Duurzaam? Wat is duurzaam? Hoe bepaal je wat duurzaam is? Is het investeren in medewerkers hun welzijn ook duurzaam of is alleen duurzaam geproduceerde middelen en materialen duurzaam? Wat...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

16 januari 2025

GWS dé Schoonmaker behaalt opnieuw Trede 3 op de PSO-Prestatieladder

Gaby Westelaken, directeur GWS dé schoonmaker is trots. "We kunnen melden dat onze organisatie weer Trede 3 op de PSO-Prestatieladder heeft behaald! Dit is het hoogst haalbare niveau en...