15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, een merk van Essity, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er naar schatting 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om schoonmaakactiviteiten in sanitaire ruimtes te optimaliseren en tegelijkertijd professionele hygiëne en klanttevredenheid te waarborgen. Essentieel, want in kantoren en grote openbare locaties wordt tot 40% van de schoonmaaktijd besteed aan het reinigen van sanitaire ruimtes.

Tork Vision Schoonmaken bestaat 10 jaar en heeft een grote verandering met zich meegebracht. Vroeger was het giswerk, nu is het slim. Met IoT-sensoren in dispensers en bezoekersregistratiesystemen, weet schoonmaakpersoneel precies wanneer het moet bijvullen of schoonmaken. Dit zorgt ervoor dat drukke sanitaire ruimtes altijd schoon zijn. Tork heeft nu meer dan 100.000 van deze slimme apparaten die elke dag meer dan 1,3 miljoen meldingen sturen naar de schoonmakers. Zo wordt er efficiënt schoongemaakt, en is alles altijd fris.

Tork Vision Schoonmaken op drukbezochte locaties
Een mooi voorbeeld van drukbezochte openbare locaties, waar professionele hygiëne en klanttevredenheid gewaarborgd moeten worden, zijn luchthavens. Luchthavenexploitanten worden echter geconfronteerd met toenemende operationele uitdagingen, waaronder een groeiend tekort aan schoonmaakpersoneel. Tegelijkertijd toont onderzoek aan dat ontevredenheid over de hygiëne van sanitaire ruimtes direct invloed heeft op de bestedingen van passagiers aan eten en drinken – een cruciale inkomstenbron voor luchthavens.² Deze factoren benadrukken de noodzaak voor efficiënte, datagestuurde schoonmaakoplossingen, zoals die reeds succesvol zijn geïmplementeerd door vijf van de drukste luchthavens wereldwijd met de technologie van Tork.³

Hygiëne als graadmeter voor zakelijk succes
82% van de mensen geeft aan sanitaire ruimtes minstens 2-3 keer per werkdag te bezoeken.4 Hiermee behoren de toiletten tot de drukstbezochte plekken in een gebouw. Ze vormen ook een belangrijk aandachtspunt voor facilitair managers, aangezien ze de grootste bron van klachten in kantoorgebouwen zijn.5 Het handhaven van goede hygiënenormen voor werknemers is cruciaal voor zakelijk succes. Managers melden dat het gebruik van Tork Vision Schoonmaken deze klachten met 75% heeft verminderd; 68% geeft aan efficiënter te werken en 97% rapporteert verbeteringen in hygiëne binnen hun locaties.6

“Tork Vision Schoonmaken is een technologie die perfect aansluit bij deze tijd. Met de toename van geavanceerde locaties, biedt deze oplossing de praktijkervaring en data om schoonmakers te ondersteunen, klachten van bezoekers te verminderen en de schoonmaak efficiëntie te verhogen,” zegt Pablo Fuentes, president van Essity’s wereldwijde divisie Professionele Hygiëne. “Daarom zien we een groeiende vraag naar Tork Vision Schoonmaken, vooral op drukbezochte locaties zoals luchthavens, stadions en grote kantoorgebouwen.”

Een voorbeeld uit de praktijk: Sodexo
Voor facilitaire managers die operationele efficiëntie en klanttevredenheid vooropstellen, is Tork Vision Schoonmaken een waardevolle oplossing. Bij Sodexo – beheerder van een groot hoofdkantoor in Parijs – leidde de uitrol van dit systeem met 1.300 sensoren tot een 90% reductie van klachten en significante tijdsbesparingen. Dit praktijkvoorbeeld toont aan hoe Tork Vision Schoonmaken, als gevestigde oplossing in de sector van connected cleaning, de werkdruk verlaagt en de gebruikerservaring verbetert.

Voor meer informatie over Tork Vision Schoonmaken, klik hier.

Lees ook dit interview: Tork Vision Schoonmaken: Datagestuurde efficiëntie voor betere hygiëne en werkplezier

 

1 BCG IoT-discussie, 2024

2 IPSOS-enquête onder 3.000 mensen die recent een drukbezochte locatie bezochten in de VS, VK, Duitsland, Frankrijk, Polen of Zweden, uitgevoerd in 2016.
3 Gebaseerd op totaal passagiers data van Airports Council International (ACI), juli 2024.
4 Gegevens uit de 2024 Tork Insights Survey onder 6.000 individuen (18-65+) en 900 zakelijke respondenten in de Verenigde Staten, Mexico, VK, Duitsland en Frankrijk.
5 Statista: Noord-Amerika; Gemiddeld tussen 2017 en 2021; 185 respondenten; Leveranciers van schoonmaakdiensten/commerciële schoonmaakbedrijven.
6 Gebaseerd op een enquête uit november/december 2023 onder 69 managers die Tork Vision Schoonmaken gebruiken in 18 landen wereldwijd.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juli 2025

NewPort Capital verkoopt Capital Cleaning Group aan Samsic Group

NewPort Capital kondigt met genoegen de succesvolle afronding aan van de verkoop van Capital Cleaning Group (CCG), een  full-spectrum commercieel en cleanroomreinigingsbedrijf in Nederland, aan Samsic Facility, een internationale...

09 oktober 2023

BubbleFlush wint Technological Innovation of the Year Award

Op donderdag 5 oktober werd de BubbleFlush geëerd met de felbegeerde Technological Innovation of the Year Award tijdens de European Cleaning & Hygiene Awards 2023 in Dublin, Ierland. De...

27 februari 2022

Carnaval in Maastricht

Er wordt weer carnaval gevierd! Dat kun je zien aan alle straatversieringen, mooie etalages en vrolijk uitgedoste carnavalsvierders, maar ook tijdens het werk op de Universiteit van Maastricht. Daar...

08 mei 2025

VFM en Code Schoonmaak geven praktische handvatten prijsindexatie IFM-contracten

Prijsindexaties.. het blijft een lastig thema – dat (helaas) elk jaar terugkomt…Voor single-services zijn er handvatten van Code Verantwoordelijk Marktgedrag maar voor integrale contracten met meerdere diensten én managementtaken...

02 oktober 2025

Dorien Botterhuis (Asito) over vrouwelijk leiderschap: “Doe jezelf niet tekort. Geloof in jezelf en grijp kansen”

Hoe ziet vrouwelijk leiderschap eruit in een branche waar veel vrouwen werken, maar voornamelijk mannen op de voorgrond treden? Voor Dorien Botterhuis, Manager Operations Support bij Asito, staat leiderschap...

22 september 2025

Talkshow Captains of Cleaning: Kijk live mee op 16 oktober

Hoe ziet het eruit als de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland besluiten niet langer tegenover, maar naast elkaar te staan? In de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning op donderdag...

25 januari 2020

Welkom op de virtuele vakbeurs Facilitair: Elis Nederland

Deze dagen bouwen we aan de virtuele Vakbeurs Facilitair. In aanloop naar de 22e editie van deze beurs, die aankomende week – op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag...

21 december 2018

Schoonmaakjournaal kerstfilm: Dit was ons 2018!

Ons jaar 2018 omarmt met foto’s van onze bloggers en vloggers, FM Next Generation, familiebedrijven, innovatietafels, Schoonmaaktoppers, Schoonmaaktourdag, Schoonmaakgolfdag, Dag van de Schoonmaker, Zomer- en Wintergasten, events en andere...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...

22 augustus 2024

A𝗿𝗯𝗲𝗶𝗱𝘀𝗶𝗻𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗼𝗹𝗲𝗲𝗿𝘁 𝗼𝗽 𝘃𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸𝗺𝗶𝗱𝗱𝗲𝗹𝗲𝗻

De Nederlandse Arbeidsinspectie voert vanaf deze zomer tot eind oktober 2024 een inventarisatie uit bij schoonmaakbedrijven over het veilig werken met schoonmaakmiddelen. Het doel is om te onderzoeken met...