25 maart 2025

Dr. Herman Kok introduceert de BelevingsMeter voor een schoner en gezonder kantoor

Hoe schoon een kantoor wordt ervaren, hangt niet alleen af van stofvrije bureaus en schone vloeren, maar ook van geur, verlichting en sfeer. De BelevingsMeter, ontwikkeld door dr. Herman Kok, biedt organisaties een innovatieve manier om deze schoonbeleving te meten en te verbeteren. Dit online platform werkt met een andere systematiek dan het VSR-KMS of tevredenheid en biedt facilitaire teams en schoonmaakbedrijven nieuwe inzichten om kantoren aangenamer en gezonder te maken.

Waar nu de focus ligt op schoonbeleving in kantoren, zullen andere onderzoeken voor ruimtelijke beleving snel volgen, zoals schoonbeleving in de zorg en wacht(ruimte)beleving.

Een totaalbeeld van schoon
Traditionele kwaliteitsmetingen focussen op technische schoonmaakaspecten, zoals stof en vuil, of meten algemene tevredenheid zonder te achterhalen waarom mensen zo scoren. De BelevingsMeter gaat een stap verder. Het biedt een gebruiksvriendelijke online vragenlijst die laat zien hoe medewerkers de netheid en hygiëne op hun werk echt beleven.

“Een ruimte kan technisch perfect schoon zijn, maar door een rommelige indeling of slechte verlichting tóch als vies worden ervaren,” zegt Dr. Herman Kok, initiatiefnemer van de BelevingsMeter. “Met de BelevingsMeter meten we schoonbeleving op een holistische manier. Zowel aspecten die de schoonmaker zelf kan beïnvloeden als ruimtelijke aspecten die buiten hun invloedsfeer liggen worden gemeten. Daardoor kunnen organisaties gericht verbeteren en de werkomgeving écht aangenamer maken.”

Hoe werkt de BelevingsMeter?
De BelevingsMeter omvat 12 verschillende kantoorzones waar de schoonbeleving kan worden gemeten, waaronder de entree, kantoortuin, toiletten en bedrijfsrestaurant. Medewerkers beoordelen deze ruimtes op meerdere aspecten die de schoonbeleving beïnvloeden, zoals:

✔ Zichtbare reinheid (vloeren, wanden, sanitair)

✔ Zintuiglijke beleving (geur, verlichting, sfeer)

✔ Gebruikerservaring (indeling, onderhoudsniveau, hygiënebeleving)

De resultaten van de BelevingsMeter helpen organisaties om schoonmaakprocessen te verbeteren en ook de faciliteiten aan te pakken. Soms zorgt een nieuw likje verf of betere verlichting voor een schonere uitstraling dan vaker schoonmaken.


De drijvende kracht achter de BelevingsMeter
De BelevingsMeter is ontwikkeld door Dr. Herman Kok, expert op het gebied van schoonbeleving en werkomgeving. Met een PhD in bedrijfskunde van Wageningen University en jarenlange ervaring in facility management en mens-omgeving relaties, is Kok expert in de impact van de fysieke omgeving op gemoed, gezondheid en gedrag.

Zijn inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring hebben geleid tot een innovatieve, holistische aanpak voor het meten van schoonbeleving. “Een goed ontworpen werkplek beïnvloedt niet alleen de hygiëneperceptie, maar ook de productiviteit en het welzijn van medewerkers,” aldus Kok. “Met de BelevingsMeter maken we deze invloed meetbaar en toepasbaar in de praktijk.”

De BelevingsMeter is dé tool voor facilitair managers, schoonmaakbedrijven en HR-professionals die verder willen kijken dan alleen de technische schoonmaakkwaliteit. “We bieden een wetenschappelijk onderbouwde, toegankelijke en praktijkgerichte methode om écht te begrijpen hoe mensen een schone omgeving ervaren.”


Meer weten of direct starten?
De BelevingsMeter is per direct beschikbaar voor organisaties die de schoonbeleving binnen hun kantoren willen optimaliseren. Meer informatie vind je op  www.belevingsmeter.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 juli 2023

Margriet Maris is nieuwe vertrouwenspersoon RAS

Per 1 september is Margriet Maris de nieuwe centrale vertrouwenspersoon bij de RAS. Je kunt bij haar terecht voor een vertrouwelijk gesprek op het gebied van ongewenst gedrag. Denk...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

04 april 2023

Blog: ‘Als mijn tante een pikkie had’

Wie kent de dooddoener niet: ´als mijn tante een pikkie had, dan was het mijn oom geweest.´ Hoe kom ik hier nu opeens bij?? In een tijd waar inclusiviteit...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

29 mei 2024

Dit zijn de vijf genomineerden voor de FGNoviteitenprijs 2024

Op donderdag 6 juni zal tijdens de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer de FGNoviteitenprijs 2024 worden uitgereikt. Er zijn vijf genomineerden benoemd. Zij wachten in spanning af wie de prijs...

08 mei 2024

VSR Voorjaarsevent (28 mei) in teken van inspireren van ‘De Mens’

Ben je ook zo benieuwd hoe anderen hun medewerkers begeleiden en hen faciliteren in hun ontwikkeling? Hoe ze in mensen investeren en opleiden? Kom dan op dinsdagmiddag 28 mei...

18 juli 2023

Wie wint dit jaar het NK Glazenwassen?

Tijdens het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 16 november 2022 werden er niet één, maar maar liefst twee winnaars gekozen. Stefan Struyck van Degenaar/Gom én Niklaas Larkens...

26 juli 2024

#FOTOFRIDAY Sharda viert 25 jarig jubileum

Na Sila is ook Sharda 25 jaar in dienst bij Balans Schoonmaak- en bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd!

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....