23 september 2025

Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Per 15 september 2025 is Janna Steinbusch officieel gestart als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Ze volgt daarmee Olivier Laméris op, die de overstap maakt naar Facilicom Solutions. Met een achtergrond als gezondheidspsychologe, een loopbaan bij de politie en jarenlange ervaring binnen Facilicom, brengt ze een bijzondere combinatie van mensgericht leiderschap en ervaring met maatschappelijke dienstverlening mee. Tijd om kennis te maken en te horen wat Janna’s ambitie is.

Van politie en psychologie naar Facilicom
Janna Steinbusch stelt zichzelf voor: “Ik ben 45 jaar, woon in Den Haag samen met mijn man en ons zoontje van twaalf. Eerder studeerde ik gezondheidspsychologie en volgde ik de Politieacademie. Ik heb lang bij de politie gewerkt, in Amsterdam en later landelijk, en daarnaast mijn studie afgerond. Acht jaar geleden maakte ik de overstap naar Facilicom, waar ik begon bij Incluzio als directeur van de Thuisdiensten. Daar lag de focus op een schoon en leefbaar huis voor mensen die dat zelf tijdelijk niet meer konden. Daarmee heb ik al een link met aandacht voor ‘schoon’ vanuit het sociaal domein.

Alhoewel Janna het goed naar haar zin had bij de politie, merkte ze bij de overstap naar Facilicom dat ze zich meteen thuis voelde. “De combinatie van een commercieel bedrijf en tegelijkertijd een warm familiebedrijf zijn dat impact wil maken, sprak me vanaf het begin aan. Het is een organisatie waar hard gewerkt wordt, maar waar je ook gezien wordt. Die combinatie van warmte en ambitie maakt dat ik hier mijn plek heb gevonden. Nu als algemeen directeur van de schoonmaaktak.”

Aandacht als sleutel
Tijdens haar oriëntatieperiode sprak Janna met leden van de ondernemingsraad bij Gom. Ze ontdekte hoe sterk de binding is. “Ik sprak medewerkers die al 10, 18 of zelfs 22 jaar bij Gom werken. Hun antwoord op de vraag waarom? ‘Omdat jullie zo goed voor ons zorgen’. Dat raakte me. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zoals dat het salaris op tijd komt, maken voor velen een groot verschil. Oprechte aandacht gaat natuurlijk verder. Dat wil ik verder versterken. Daar kun je je als werkgever echt mee onderscheiden.”

Denk bijvoorbeeld ook aan het tekort aan mensen, in de schoonmaak, in de zorg en het onderwijs. De mensen zijn er gewoon niet. Dan kunnen we heel boos op elkaar worden, in contracten duiken en elkaar ‘afrekenen’ op het niet nakomen van afspraken. Maar we kunnen ook samen kijken, wat is nodig, wat is de realiteit, hoe gaan we het samen oplossen. Dat is voor mij ook aandacht hebben voor elkaar.”

Drie pijlers als richting
Gom streeft ‘echte aandacht’ na. Een herpositionering die is gestoeld op drie pijlers: kwaliteit van werk, open samenwerking en brede waarden. Janna licht de drie pijlers toe en deelt haar visie:

Kwaliteit van werk: “Het draait om het verschil tussen iemand die met hart en ziel schoonmaakt of iemand die de kantjes eraf loopt. Motivatie voor kwaliteit ontstaat wanneer mensen zich gezien en gewaardeerd voelen. Dat ze graag en prettig bij ons werken. Waardering kun je niet voorschrijven, maar je kunt er als organisatie, hoe gelaagd deze ook is, wel bewust ruimte voor maken. En daar profiteren onze opdrachtgevers ook weer van.”

Open samenwerking: “In tenders (aanbestedingen) en contracten draait het vaak om harde afspraken. De opdrachtgever vraagt, als schoonmaakbedrijf doen we beloftes. En vervolgens gaan we naar elkaar aantonen dat deze afspraken en beloftes worden nagekomen. Dit moet anders. We zien al wel dat opdrachtgevers een andere manier van samenwerking voorstaan. Maar dat mag nog meer, want het werkt voor beiden. Hoe we dit omturnen? Daar heb ik nog niet direct antwoord op. Maar eigenlijk gaat echte samenwerking over eerlijk kijken naar wat haalbaar is, en samen zoeken naar oplossingen. Transparantie, communicatie en realisme maken het verschil.”

Brede waarde: “Klopt, Gom levert schoonmaakdiensten. Maar we willen daarmee bewust een bredere waarde bieden: we kunnen mensen kansen bieden, zich helpen ontwikkelen. Dat gaat over inclusie, duurzaamheid en de middelen die we gebruiken, maar ook over de inzetbaarheid van mensen. Er is meer vraag naar schoonmaak dan aanbod. Dat vraagt om innovatie en om een bredere blik op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe gaan we dat samen, als schoonmaakbedrijf, met onze medewerkers én opdrachtgevers, oplossen? Voor mij is dat óók duurzaamheid.”

Vooruitblik als algemeen directeur
De komende maanden staan voor Janna vooral in het teken van kennismaken en verdiepen. “Ik wil meelopen met medewerkers, klanten leren kennen en de organisatie door en door begrijpen. Op basis daarvan kunnen we onze strategie verder vormgeven, de herpositionering laten landen en focus aanbrengen. Om deze samen, met een helder verhaal en duidelijke koers, verder uit te bouwen. Ik heb er veel zin in!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 maart 2023

VSR Voorjaarsbijeenkomst (18 april) in teken van duurzaamheid

Op 18 april aanstaande organiseert VSR haar Voorjaarsevent dat volledig in het teken staat van duurzaamheid. Alycia Biekram treedt die middag op als kritische key-note spreker die vol passie...

21 januari 2020

Wetenschap wijst uit: schoonmaak heeft impact op werkplezier en kwaliteit van leven

De impact van facility management services op werkplezier is wetenschappelijk aantoonbaar, blijkt uit onderzoek van Sodexo (wereldwijd leider in services die de Quality of Life bevorderen) en Erasmus Happiness...

28 juli 2023

Noord-Beveland Schoonste Strand van Nederland

Donderdag 27 juli werden op Ameland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. Beachclub Perry’s uit het Zeeuwse Scharendijke werd uitgeroepen tot...

09 juni 2023

Schoonmaker, wat moet ik zonder jou?

Een schone omgeving resulteert in een schone beleving. Actie -> reactie. Schoonmaakwerk is dankbaar werk. Oké, schoon is niet heel erg sexy. Vaak wordt schoon (pas) gezien als het...

18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23...

25 september 2024

Joey Slikkerveer (Dolmans): “Nu weet ik wat er ná een calamiteit gebeurt”

Al sinds 2009 is Joey Slikkerveer 112-fotograaf en legt hij hulpdiensten en incidenten vast. Maar wat er ná een calamiteit gebeurt, bleef hem altijd wat onduidelijk. Tot hij in...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

08 januari 2020

Chris De Vuyst (Werner & Mertz) over successen 2019: “Ik kon me mijn 1e jaar niet beter voorstellen”

Ecologische schoonmaakmiddelenproducent Werner & Mertz heeft niet stilgezeten het afgelopen jaar. Met drie prijzen, 330 miljoen recycled flessen op de flessenteller, nieuwe samenwerkingen en een nieuwe productiesite in Mainz,...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

30 juni 2025

10 tips om de hitte tijdens het werk te doorstaan

Hartstikke leuk, de zonneschijn, maar veel werkgevers en werknemers zijn niet goed voorbereid op de 30+ temperaturen die de komende dagen zijn voorspeld. Hoe kun je gezond en productief...