23 september 2025

Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Per 15 september 2025 is Janna Steinbusch officieel gestart als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Ze volgt daarmee Olivier Laméris op, die de overstap maakt naar Facilicom Solutions. Met een achtergrond als gezondheidspsychologe, een loopbaan bij de politie en jarenlange ervaring binnen Facilicom, brengt ze een bijzondere combinatie van mensgericht leiderschap en ervaring met maatschappelijke dienstverlening mee. Tijd om kennis te maken en te horen wat Janna’s ambitie is.

Van politie en psychologie naar Facilicom
Janna Steinbusch stelt zichzelf voor: “Ik ben 45 jaar, woon in Den Haag samen met mijn man en ons zoontje van twaalf. Eerder studeerde ik gezondheidspsychologie en volgde ik de Politieacademie. Ik heb lang bij de politie gewerkt, in Amsterdam en later landelijk, en daarnaast mijn studie afgerond. Acht jaar geleden maakte ik de overstap naar Facilicom, waar ik begon bij Incluzio als directeur van de Thuisdiensten. Daar lag de focus op een schoon en leefbaar huis voor mensen die dat zelf tijdelijk niet meer konden. Daarmee heb ik al een link met aandacht voor ‘schoon’ vanuit het sociaal domein.

Alhoewel Janna het goed naar haar zin had bij de politie, merkte ze bij de overstap naar Facilicom dat ze zich meteen thuis voelde. “De combinatie van een commercieel bedrijf en tegelijkertijd een warm familiebedrijf zijn dat impact wil maken, sprak me vanaf het begin aan. Het is een organisatie waar hard gewerkt wordt, maar waar je ook gezien wordt. Die combinatie van warmte en ambitie maakt dat ik hier mijn plek heb gevonden. Nu als algemeen directeur van de schoonmaaktak.”

Aandacht als sleutel
Tijdens haar oriëntatieperiode sprak Janna met leden van de ondernemingsraad bij Gom. Ze ontdekte hoe sterk de binding is. “Ik sprak medewerkers die al 10, 18 of zelfs 22 jaar bij Gom werken. Hun antwoord op de vraag waarom? ‘Omdat jullie zo goed voor ons zorgen’. Dat raakte me. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zoals dat het salaris op tijd komt, maken voor velen een groot verschil. Oprechte aandacht gaat natuurlijk verder. Dat wil ik verder versterken. Daar kun je je als werkgever echt mee onderscheiden.”

Denk bijvoorbeeld ook aan het tekort aan mensen, in de schoonmaak, in de zorg en het onderwijs. De mensen zijn er gewoon niet. Dan kunnen we heel boos op elkaar worden, in contracten duiken en elkaar ‘afrekenen’ op het niet nakomen van afspraken. Maar we kunnen ook samen kijken, wat is nodig, wat is de realiteit, hoe gaan we het samen oplossen. Dat is voor mij ook aandacht hebben voor elkaar.”

Drie pijlers als richting
Gom streeft ‘echte aandacht’ na. Een herpositionering die is gestoeld op drie pijlers: kwaliteit van werk, open samenwerking en brede waarden. Janna licht de drie pijlers toe en deelt haar visie:

Kwaliteit van werk: “Het draait om het verschil tussen iemand die met hart en ziel schoonmaakt of iemand die de kantjes eraf loopt. Motivatie voor kwaliteit ontstaat wanneer mensen zich gezien en gewaardeerd voelen. Dat ze graag en prettig bij ons werken. Waardering kun je niet voorschrijven, maar je kunt er als organisatie, hoe gelaagd deze ook is, wel bewust ruimte voor maken. En daar profiteren onze opdrachtgevers ook weer van.”

Open samenwerking: “In tenders (aanbestedingen) en contracten draait het vaak om harde afspraken. De opdrachtgever vraagt, als schoonmaakbedrijf doen we beloftes. En vervolgens gaan we naar elkaar aantonen dat deze afspraken en beloftes worden nagekomen. Dit moet anders. We zien al wel dat opdrachtgevers een andere manier van samenwerking voorstaan. Maar dat mag nog meer, want het werkt voor beiden. Hoe we dit omturnen? Daar heb ik nog niet direct antwoord op. Maar eigenlijk gaat echte samenwerking over eerlijk kijken naar wat haalbaar is, en samen zoeken naar oplossingen. Transparantie, communicatie en realisme maken het verschil.”

Brede waarde: “Klopt, Gom levert schoonmaakdiensten. Maar we willen daarmee bewust een bredere waarde bieden: we kunnen mensen kansen bieden, zich helpen ontwikkelen. Dat gaat over inclusie, duurzaamheid en de middelen die we gebruiken, maar ook over de inzetbaarheid van mensen. Er is meer vraag naar schoonmaak dan aanbod. Dat vraagt om innovatie en om een bredere blik op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe gaan we dat samen, als schoonmaakbedrijf, met onze medewerkers én opdrachtgevers, oplossen? Voor mij is dat óók duurzaamheid.”

Vooruitblik als algemeen directeur
De komende maanden staan voor Janna vooral in het teken van kennismaken en verdiepen. “Ik wil meelopen met medewerkers, klanten leren kennen en de organisatie door en door begrijpen. Op basis daarvan kunnen we onze strategie verder vormgeven, de herpositionering laten landen en focus aanbrengen. Om deze samen, met een helder verhaal en duidelijke koers, verder uit te bouwen. Ik heb er veel zin in!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 mei 2023

ISS Facility Services doneert met Soupalicious 1 miljoen kommen soep aan Voedselbanken

Facilitair dienstverlener ISS Facility Services is een unieke samenwerking gestart met het sociale soepmerk Soupalicious. Dit partnerschap levert de Nederlandse voedselbanken maar liefst 1 miljoen kommen soep op per...

09 juni 2023

Tijd voor een make-over!

Na vele (gewijzigde) herdrukken en duizenden exemplaren van het lesboek ‘Schoonmaken is een Vak’ vond SVS Opleidingen het tijd voor een totale make-over. Afgelopen maand mochten de eerste cursisten...

09 juli 2024

VSR Zomerevent biedt kijkje in de Efteling. Ben jij erbij?

VSR nodigt je uit voor het VSR Zomerevent op woensdagmiddag 4 september aanstaande vanaf 14.00 uur bij UP Events in Weesp. Met spreker Frans Goenee, inspiratiemanager van de Efteling,...

30 maart 2025

Anajah Quentin (Qleaning) pleit 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤: 𝐃𝐮𝐮𝐫𝐳𝐚𝐚𝐦 𝐞𝐧 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐚𝐥

"De schoonmaakbranche evolueert. Bij 𝐐𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 omarmen we deze positieve verandering", vertelt schoonmaakondernemer Anajah Quentin. "Traditionele schoonmaak buiten werktijden maakt steeds vaker plaats voor 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤, een ontwikkeling die perfect aansluit...

17 september 2024

SIEV keurmerk voor Avanti Facilitair

Avanti Facilitair heeft onlangs met succes het SIEV keurmerk en het SIEV MVO Keurmerk behaald. Dit is een belangrijke mijlpaal voor dit relatief jonge bedrijf, dat voortkomt uit de...

27 oktober 2023

Van perceptie tot voldoening en een blauw goedje

Schoonmaak krijgt steeds meer aandacht. Ook in de dagelijkse Metro. Zo verscheen er onlangs in het Metronieuws twee keer een lezerscolumn over het vak. Eén over de universele kunst...

01 september 2025

Blog Jacco Vonhof (MKB Nederland): “De puinhoop is groter dan ooit in Den Haag. Zeg liever hoe het echt zit dan mooie verkiezingspraatjes”

"De puinhoop in politiek Den Haag is groter dan ooit. Een kabinet dat voor de tweede keer valt en een restcoalitie die nog op slechts 32 Kamerzetels steunt, het...

19 februari 2025

Hoe vind je sneller dé perfecte medewerker? Leer het bij het Webinar Arbeidsmarkt Intelligence op 13 maart.

Ontdek in één uur hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk die nieuwe medewerker voor jullie bedrijf vindt. Leer aan de hand van unieke data wat dat mag kosten...

27 januari 2025

Lamiae en haar team inspireren en motiveren 3500 studenten

Teamcoach Lamiae en haar 10 collega’s laten het onderwijspersoneel en de studenten van Hogeschool Utrecht (HU) aan de Heidelberglaan 15 in Utrecht elke dag van een prettige, schone onderwijsomgeving...

09 september 2025

Gezien in de media: Nancy Hommerson: ‘Er is veel veranderd in 25 jaar, maar ik werk nog altijd met plezier’

Het bedrijf, Hommerson schoonmaak uit Arnhem, bestaat al 47 jaar. In de jaren zeventig van de vorige eeuw is het gestart door hun ouders, maar inmiddels staat het alweer...