23 september 2025

Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Per 15 september 2025 is Janna Steinbusch officieel gestart als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Ze volgt daarmee Olivier Laméris op, die de overstap maakt naar Facilicom Solutions. Met een achtergrond als gezondheidspsychologe, een loopbaan bij de politie en jarenlange ervaring binnen Facilicom, brengt ze een bijzondere combinatie van mensgericht leiderschap en ervaring met maatschappelijke dienstverlening mee. Tijd om kennis te maken en te horen wat Janna’s ambitie is.

Van politie en psychologie naar Facilicom
Janna Steinbusch stelt zichzelf voor: “Ik ben 45 jaar, woon in Den Haag samen met mijn man en ons zoontje van twaalf. Eerder studeerde ik gezondheidspsychologie en volgde ik de Politieacademie. Ik heb lang bij de politie gewerkt, in Amsterdam en later landelijk, en daarnaast mijn studie afgerond. Acht jaar geleden maakte ik de overstap naar Facilicom, waar ik begon bij Incluzio als directeur van de Thuisdiensten. Daar lag de focus op een schoon en leefbaar huis voor mensen die dat zelf tijdelijk niet meer konden. Daarmee heb ik al een link met aandacht voor ‘schoon’ vanuit het sociaal domein.

Alhoewel Janna het goed naar haar zin had bij de politie, merkte ze bij de overstap naar Facilicom dat ze zich meteen thuis voelde. “De combinatie van een commercieel bedrijf en tegelijkertijd een warm familiebedrijf zijn dat impact wil maken, sprak me vanaf het begin aan. Het is een organisatie waar hard gewerkt wordt, maar waar je ook gezien wordt. Die combinatie van warmte en ambitie maakt dat ik hier mijn plek heb gevonden. Nu als algemeen directeur van de schoonmaaktak.”

Aandacht als sleutel
Tijdens haar oriëntatieperiode sprak Janna met leden van de ondernemingsraad bij Gom. Ze ontdekte hoe sterk de binding is. “Ik sprak medewerkers die al 10, 18 of zelfs 22 jaar bij Gom werken. Hun antwoord op de vraag waarom? ‘Omdat jullie zo goed voor ons zorgen’. Dat raakte me. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zoals dat het salaris op tijd komt, maken voor velen een groot verschil. Oprechte aandacht gaat natuurlijk verder. Dat wil ik verder versterken. Daar kun je je als werkgever echt mee onderscheiden.”

Denk bijvoorbeeld ook aan het tekort aan mensen, in de schoonmaak, in de zorg en het onderwijs. De mensen zijn er gewoon niet. Dan kunnen we heel boos op elkaar worden, in contracten duiken en elkaar ‘afrekenen’ op het niet nakomen van afspraken. Maar we kunnen ook samen kijken, wat is nodig, wat is de realiteit, hoe gaan we het samen oplossen. Dat is voor mij ook aandacht hebben voor elkaar.”

Drie pijlers als richting
Gom streeft ‘echte aandacht’ na. Een herpositionering die is gestoeld op drie pijlers: kwaliteit van werk, open samenwerking en brede waarden. Janna licht de drie pijlers toe en deelt haar visie:

Kwaliteit van werk: “Het draait om het verschil tussen iemand die met hart en ziel schoonmaakt of iemand die de kantjes eraf loopt. Motivatie voor kwaliteit ontstaat wanneer mensen zich gezien en gewaardeerd voelen. Dat ze graag en prettig bij ons werken. Waardering kun je niet voorschrijven, maar je kunt er als organisatie, hoe gelaagd deze ook is, wel bewust ruimte voor maken. En daar profiteren onze opdrachtgevers ook weer van.”

Open samenwerking: “In tenders (aanbestedingen) en contracten draait het vaak om harde afspraken. De opdrachtgever vraagt, als schoonmaakbedrijf doen we beloftes. En vervolgens gaan we naar elkaar aantonen dat deze afspraken en beloftes worden nagekomen. Dit moet anders. We zien al wel dat opdrachtgevers een andere manier van samenwerking voorstaan. Maar dat mag nog meer, want het werkt voor beiden. Hoe we dit omturnen? Daar heb ik nog niet direct antwoord op. Maar eigenlijk gaat echte samenwerking over eerlijk kijken naar wat haalbaar is, en samen zoeken naar oplossingen. Transparantie, communicatie en realisme maken het verschil.”

Brede waarde: “Klopt, Gom levert schoonmaakdiensten. Maar we willen daarmee bewust een bredere waarde bieden: we kunnen mensen kansen bieden, zich helpen ontwikkelen. Dat gaat over inclusie, duurzaamheid en de middelen die we gebruiken, maar ook over de inzetbaarheid van mensen. Er is meer vraag naar schoonmaak dan aanbod. Dat vraagt om innovatie en om een bredere blik op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe gaan we dat samen, als schoonmaakbedrijf, met onze medewerkers én opdrachtgevers, oplossen? Voor mij is dat óók duurzaamheid.”

Vooruitblik als algemeen directeur
De komende maanden staan voor Janna vooral in het teken van kennismaken en verdiepen. “Ik wil meelopen met medewerkers, klanten leren kennen en de organisatie door en door begrijpen. Op basis daarvan kunnen we onze strategie verder vormgeven, de herpositionering laten landen en focus aanbrengen. Om deze samen, met een helder verhaal en duidelijke koers, verder uit te bouwen. Ik heb er veel zin in!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...

01 augustus 2024

Bezoekersregistratie voor de Schoonmaak Vakdagen geopend

Op 5 & 6 november keren de Schoonmaak Vakdagen terug in Expo Houten.. Deze zesde editie is er voor de Nederlandse en Vlaamse schoonmaakbranche. Wil je de beurs bezoeken?...

15 november 2018

Seiso Opleidingen en ICS Groep creëren podium voor statushouders

Samen met Seiso Opleidingen gaat schoonmaakbedrijf ICS Groep landelijk statushouders opleiden. De basisvakopleiding Schoonmaakmedewerker en trainingen Nederlandse taal en werkcultuur zijn onderdeel van het opleidingstraject. De statushouders lopen daarnaast...

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...

09 mei 2023

“Een bijdrage leveren aan een betere maatschappij telt voor mij”

Chahira de Keijzer is districtsmanager binnen CSU en verantwoordelijk voor een groot gebied binnen het openbaar vervoer, de evenementenbranche en zakelijke dienstverlening. Ze geeft direct leiding aan de projectmanagers,...

31 mei 2023

Honderden oplossingen op de beursvloer

De deelnemers aan de 24ste editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 7, 8 en 9 juni 2023 in Jaarbeurs Utrecht zijn samen goed voor honderden oplossingen op het...

10 februari 2025

Hoe krijgt de schoonmaakbranche een gezicht op het MBO?

De vraag: Hoe gaan we schoonmaak een gezicht geven op het MBO? stond centraal tijdens de bijeenkomst met Schoonmakend Nederland, samen met MBO-raad, SBB, RAS, ROC Twente, ROC Zadkine,...

09 oktober 2025

Tork geeft schoonmakers de aandacht die ze verdienen

Schoonmakers zijn onmisbaar voor een frisse, veilige en gastvrije werkomgeving. Dat weten alle schoonmaakprofessionals als geen ander. Toch blijkt uit recent onderzoek van Tork dat deze schoonmakers dagelijks veel...