14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking.

De Best Practice Award is een initiatief van De Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Al vanaf het begin van de Code organiseert de Code Schoonmaak een Award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken. Om daarmee andere ondertekenaars op ideeën te brengen hoe de Code ook toegepast kan worden.

Thema 2023: ‘De stem van de schoonmaker’

De schoonmaker is de schakel in de kwaliteit van de schoonmaak en de tevredenheid van gebruikers van een pand. Centraal staat dit jaar dan ook de samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, waarbij eigen inbreng van de schoonmaker aangemoedigd wordt, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed, gezond en met plezier uit kan voeren.

CSU en Hogeschool van Amsterdam

CSU vertelt dat hun schoonmaakmedewerkers bij Hogeschool van Amsterdam zich niet gezien en gehoord voelden, waardoor het vuurtje doofde. Hierdoor was de kwaliteit niet naar wens en de Hogeschool van Amsterdam ontevreden over de dienstverlening van CSU. Reden voor district manager CSU, Peter Dekker, om samen met zijn team en de klant hiermee aan de slag te gaan.

Er is veel gesproken met de schoonmaakmedewerkers. Wat bleek: Er was te weinig aandacht geweest voor ze en de ideeën en visie die ze hadden. Direct is er samen nagedacht over oplossingen en verbeteringen. Deze gesprekken bleken de sleutel tot het succes. Met als resultaat: meer aandacht voor de medewerker, efficiënte taakindeling, mensgerichte planning, ondersteuning van robots en het vieren van successen met elkaar.

Dit zorgde uiteindelijk voor kwaliteitsverbetering, een gelukkige schoonmaakmedewerker en uiteindelijk een tevreden klant die met vertrouwen het contract heeft verlengd.

De jury vindt dit een mooi voorbeeld voor de Best Practice Award 2023 omdat de eerlijke stem en de visie van de schoonmaakmedewerkers hier heeft gezorgd voor de verbeteringen die nodig waren. Dit toont het belang van gelukkige medewerkers.

Never waste a good crisis

Peter Dekker: “Zeggen dat je mensgericht bent is een, maar het ook daadwerkelijk zijn is een tweede. Als het niet goed gaat zijn we vaak geneigd om dure strategieën uit te zetten, vaak met externe partners. Maar een simpele en duurzame oplossing is het gesprek voeren. Bij de HvA blijkt wel weer hoe waardevol dit is. Hiervan leren we om een crisis niet uit de weg te gaan, maar juist te leren van fouten die worden gemaakt. Uit deze crisis hebben we namelijk enorm veel winst gehaald voor zowel de schoonmaakmedewerker, de klant, als voor ons. Dit alles dankzij de stem van de schoonmaakmedewerker.”

Winnaar

Om de winnaar te bepalen wordt er gekeken wie duurzaam is, een innovatief karakter heeft, een goed voorbeeld is voor anderen, ketensamenwerking laat zien, partnership laat zien tussen de opdrachtgever, opdrachtnemer en de schoonmaker en of deze een positief effect heeft voor schoonmakers en glazenwassers. Lees hier meer over de zes finalisten. Op 7 december is de finale.

Bron: CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 augustus 2022

‘Iemand moet het doen’

In het tijdschrift Libelle is deze week uitgebreid aandacht voor de schoonmaak. Onder de noemer ‘Iemand moet het doen’ deelt het vrouwenmagazine verhalen van crimescene cleaner Hester Pieterse en...

11 maart 2025

Ictoria en Xtoria sluiten aan bij DeFaCo

Net zoals Jaro sluiten per 1 februari 2025 ook Ictoria en Xtoria zich aan bij DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. Met deze stap versterkt...

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...

19 februari 2023

#Favorites ‘Spieken in de wereld van schoon’

Stickers, graffiti, aanslag. Ook verkeersborden hebben regelmatig een schoonmaakbeurt nodig. Zweegers Onderhoudsgroep uit Eindhoven laat met ‘spieken in de wereld van schoon’ zien hoe een verkeersbord er na reiniging...

09 april 2019

Nilfisk toont oplossingen voor schoon en veilig parkeren op ParkeerVak

Ook parkeergarages en –terreinen hebben schoonmaakonderhoud nodig. Daarom brengt Nilfisk op de parkeerbeurs ParkeerVak, op woensdag 17 en donderdag 18 april in de Brabanthallen Den Bosch, haar reinigingsmachines onder...

14 april 2020

CSU en partners lanceren Schoon voor onze helden: belangeloos schoonmaken op locaties en bij mensen uit vitale sectoren

Schoonmaakbedrijf CSU gaat medewerkers inzetten bij instellingen en mensen die extra hulp kunnen gebruiken. “Door belangeloos schoonmaakhulp aan te bieden op cruciale plekken en bij hen die het verdienen,...

24 juni 2019

#nieuwsnotendop Asito, CSU, Forbo, Rijksoverheid, circulair inkopen, laaggeletterdheid en stakingsgolf

Rijksinkopers gaan voor 100 circulair inkopen Nederlandse overheid wil steeds meer grondstoffen hergebruiken. Maurice Goudsmith, categoriemanager Afvalzorg en grondstoffenmanagement bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) maakt zich sterk...

08 april 2025

Ontmoet Breedweer, Contrast en Code Schoonmaak tijdens WorkPlace Xperience 2025

De WorkPlace Xperience 2025, op 15 & 16 april, brengt deelnemers samen om de duurzame, gezonde en gelukkige werkomgeving van de toekomst te creëren. Tijdens het event ontdek...

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als...