14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking.

De Best Practice Award is een initiatief van De Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Al vanaf het begin van de Code organiseert de Code Schoonmaak een Award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken. Om daarmee andere ondertekenaars op ideeën te brengen hoe de Code ook toegepast kan worden.

Thema 2023: ‘De stem van de schoonmaker’

De schoonmaker is de schakel in de kwaliteit van de schoonmaak en de tevredenheid van gebruikers van een pand. Centraal staat dit jaar dan ook de samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker, waarbij eigen inbreng van de schoonmaker aangemoedigd wordt, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed, gezond en met plezier uit kan voeren.

CSU en Hogeschool van Amsterdam

CSU vertelt dat hun schoonmaakmedewerkers bij Hogeschool van Amsterdam zich niet gezien en gehoord voelden, waardoor het vuurtje doofde. Hierdoor was de kwaliteit niet naar wens en de Hogeschool van Amsterdam ontevreden over de dienstverlening van CSU. Reden voor district manager CSU, Peter Dekker, om samen met zijn team en de klant hiermee aan de slag te gaan.

Er is veel gesproken met de schoonmaakmedewerkers. Wat bleek: Er was te weinig aandacht geweest voor ze en de ideeën en visie die ze hadden. Direct is er samen nagedacht over oplossingen en verbeteringen. Deze gesprekken bleken de sleutel tot het succes. Met als resultaat: meer aandacht voor de medewerker, efficiënte taakindeling, mensgerichte planning, ondersteuning van robots en het vieren van successen met elkaar.

Dit zorgde uiteindelijk voor kwaliteitsverbetering, een gelukkige schoonmaakmedewerker en uiteindelijk een tevreden klant die met vertrouwen het contract heeft verlengd.

De jury vindt dit een mooi voorbeeld voor de Best Practice Award 2023 omdat de eerlijke stem en de visie van de schoonmaakmedewerkers hier heeft gezorgd voor de verbeteringen die nodig waren. Dit toont het belang van gelukkige medewerkers.

Never waste a good crisis

Peter Dekker: “Zeggen dat je mensgericht bent is een, maar het ook daadwerkelijk zijn is een tweede. Als het niet goed gaat zijn we vaak geneigd om dure strategieën uit te zetten, vaak met externe partners. Maar een simpele en duurzame oplossing is het gesprek voeren. Bij de HvA blijkt wel weer hoe waardevol dit is. Hiervan leren we om een crisis niet uit de weg te gaan, maar juist te leren van fouten die worden gemaakt. Uit deze crisis hebben we namelijk enorm veel winst gehaald voor zowel de schoonmaakmedewerker, de klant, als voor ons. Dit alles dankzij de stem van de schoonmaakmedewerker.”

Winnaar

Om de winnaar te bepalen wordt er gekeken wie duurzaam is, een innovatief karakter heeft, een goed voorbeeld is voor anderen, ketensamenwerking laat zien, partnership laat zien tussen de opdrachtgever, opdrachtnemer en de schoonmaker en of deze een positief effect heeft voor schoonmakers en glazenwassers. Lees hier meer over de zes finalisten. Op 7 december is de finale.

Bron: CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 januari 2024

Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2024

Per 1 januari 2024 hebben ondernemers te maken met nieuwe wetten, wetswijzigingen en regels. Dit geldt ook voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Daarom zet Schoonmakend Nederland de feiten op een...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

06 april 2025

Job Klösters (Nocore) over de toekomst van personeelsbeheer in de schoonmaakbranche

"De schoonmaakbranche verandert snel. Ik zie dagelijks hoe bedrijven worstelen met toenemende personeelstekorten, digitalisering en veranderende wet- en regelgeving", deelt Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij softwareleverancier Nocore....

07 november 2022

“Dankzij deze beurs laat je jouw schoonmaakteam beter en efficiënter presteren”

15 en 16 november 2022 staan in het teken van de Schoonmaak Vakdagen. Deze vakbeurs voor Nederland en Vlaanderen biedt met een volle beursvloer én zeer interessant kennisprogramma een...

02 januari 2025

Doe jij mee? Samen tegen menstruatiearmoede.

CWS is trots. Hun donatie aan Stichting Armoedefonds is opgelopen tot 15.000 menstruatieproducten. Het kosteloos toegankelijk maken van tampons en maandverband is belangrijker dan ooit: in 2024 kon 1...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

26 juni 2024

Jack Stuifbergen genomineerd voor Changemaker Award 2024

“Onze schoonmakers zijn onze HELDEN, maar we hebben meer helden… Onze directeur Jack Stuifbergen is genomineerd voor de Changemaker 2024 Award en daar zijn wij ontzettend trots op!” Dit...

11 juni 2019

Nieuwe Nilfisk schrobzuigmachines helpen kosten besparen en productiviteit verhogen

Als pandeigenaar of beheerder verwacht je altijd te kunnen vertrouwen op de inzet van een schrobzuigmachine. Niet zo gek, als je bedenkt dat je met zo’n machine effectiever vloeronderhoud...

20 juni 2025

Sopstage Tweede Kamerleden: ‘Zien, ruiken en ervaren’

Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland, liep op 13 juni 2025 mee met de Tweede Kamerlid Mariëtte Patijn tijdens een sopstage bij ISS Facility Services Nederland. Om haar het vak...

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...